Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen 2.2.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Advertisements

Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Case Kansainvälisen toiminnan laadunhallinta Kuopion yliopistossa Kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Sessio III: KV-toiminnan.
Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tietohallintostrategia
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Esityksen transkriptio:

Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen

 Opettaminen on tietoista ja tavoitteellista toimintaa  suunnittelu, tavoitteen asettaminen  lähtötietojen ja palautteen kerääminen  vastuu opetuksen ja oppimisympäristön laadusta  vastuun ottamista oppijoista  opettaja on substanssin ja pedagogiikan ammattilainen, vanhempi kollega  Oppiminen on toiminnan muuttumista  tapahtuu spontaanisti ja tietoisesti  vastuu opiskelun laadusta  opiskelija on yhteistyökumppani, nuorempi kollega  Yhteisöllisyys  jaettu vastuu, molemminpuolinen oppiminen Opetus ja oppiminen

Tutkinnonuudistus - EHEA  Kansainvälistyminen  Tutkintojen ja opintojen yhteensopivuus – lisääntyvä yhteistyö  Kiristyvä kilpailu hyvistä opiskelijoista  Elinikäinen oppiminen  Laatutyö  OPM  Opintoaikojen lyhentäminen  Keskeyttämisten vähentäminen  Opintososiaalisten etujen muutokset  Opintojen kulun seurannan järjestäminen  Valintastrategiat  Uudet ala-asteen, yläasteen ja lukioiden koulutussuunnitelmat Opetustoimintoon kohdistuvat odotukset

Opetustoimintoon liittyvät valtakunnalliset raamit Yliopistolaki (2004) Asetus yliopistojen tutkinnoista (elokuu 2004) Valtioneuvoston kehittämissuunnitelma Koulutus ja tutkimus vuosina OPM:n kanssa käytävät tulosneuvottelut => laadukas opetus, määrälliset tutkintotavoitteet yms. on tärkeä osa yliopiston tuloksellisuutta

 Ostoslista  kuka suunnittelee ruuanlaiton - mitä ruokaa  kuka tekee ostokset - mitä raaka-aineita tarvitaan  Verkko-opetuksen muistilista  Kuka suunnittelee opinto-jakson  Kuka vastaa hallinnoinnista  Kuka tarvittavista ohjelmista, laitteistoista  Pedagogiikka, ulkoasu, opiskelijahallinta, tentti, arviointi, palaute  Opiskelijavalinta Esimerkkitapaus

 Tuotteiden ja palveluiden laatutaso nousee, on tasaisen varmaa  Operatiivinen toiminta tuloksekasta ja tuottavuus kasvaa  Asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja uskollisempia  Yhteistyö kumppaneiden kanssa sujuu paremmin  Henkilöstön kehittyminen helpottuu ja resurssien hallinta tehostuu  Henkilöstö osallistuu aktiivisemmin kehittämiseen  Tehtävien vastuut selkeytyvät  Riittävä dokumentaatio  Varmat ja toimivat rutiinit - jäljitettävyys  Tulos voidaan arvioida luotettavasti etukäteen Miksi laatujärjestelmä?

 Laadun varmistus  ’historiallinen’ näkökulma  Tietyn tason saavuttaminen  Staattinen  Laadun hallinta – laadun jatkuva kehittäminen  Nykyisin vallalla oleva ajattelutapa  Dynaaminen  Monipuolinen, kattava Laatuajattelun kehittyminen

 asiakkaat  opiskelijat  Toiset opettajat, laitokset  OPM, valtiovalta  työnantajat  kv. tiedeyhteisö  yhteistyökumppanit  toiset yliopistot  tutkimuslaitokset  yritykset  julkishallinnon yksiköt  Mitä asiakkaat odottavat, tarvitsevat, vaativat, edellyttävät Kenelle laatua tehdään?

 minä ja sinä – tässä ja nyt – arkisessa työssä  johto – asettaa resurssit, tavoitteet, laatii strategian  päättävät elimet – hyväksyvät, keräävät palautetta  laatuvastaavat – auttavat, ohjeistavat  Laatu ei synny itsestään, se tehdään tietoisesti Kuka laadun tekee?

 Opetustoiminnon vastuutahot, KY

 Oppimiskeskus/Kehittämiskeskus  Opettajien TVT- ja PD-koulutus  Mikrotyötiloja opiskelijoille  Mikrotukea opettajille ja opiskelijoille  Hankkeet: W5W, Vopla  Opintoasioiden osasto  Kirjasto  ATK-keskus  Ylläpitää laitteistoja, ohjelmistoja, alustoja  Hallinnoi käyttöä Verkko-opetuksen tukitoiminnot

 Se on mukana kaikessa toiminnassa (vrt edellä)  Laatutyö, laadun hallinta on osa strategista johtamista  Yhteinen toimintatapa  Työkalu  Sopimus – laatukäsikirja  Verkko-opetuksen laatu on osa kokonaislaatua Miten laatu liittyy 'muuhun toimintaan' ?

Laatutyön koko kuva KY:ssa htaminehtamine

1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat  Henkilöstö  Työympäristö, tilat, laitteet, turvallisuus 3. Toiminnot  Ydintoiminnot - opetus, myös verkko-opetus  Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen  Arviointi  Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset  Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit  Tietojen analysointi  Toiminnan kehittäminen Laatukäsikirjojen perusrunko,KY

 Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot  Asiakkuuksien tunnistaminen  Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut  Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen  Resurssien allokointi  Kriittiset kohdat  Toiminnan suorittaminen  Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli

 Tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminen  Opiskelijapalautteet  Opettajapalautteet  PD-koulutus  Kehittämispäivät  Sijoittumisseurannat  auditoinnit/arvioinnit/evaluoinnit  Koulutussuunnittelutoimikunnat  Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto  Tiedekuntaneuvosto Jatkuva parantaminen - opetustoiminto