Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen koulutuksen uudistaminen 27.5.2008 Pääjohtaja Timo Lankinen Pääjohtaja Timo Lankinen www.oph.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade
O PETUSMINISTERIÖ /joulukuu 2006/Timo Lankinen  Kohti ammatillista huippuosaamista Timo Lankinen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Työelämän muutos ja koulutuspolitiikan ajankohtaiset haasteet
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”. Opetushallituksen tulevaisuus huippuosaamisen edistäjänä Pääjohtaja Timo Lankinen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Strategiaperusta ja ohjelmat
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Koulutusvienti käyntiin
Ammatillisen koulutuksen reformista
Saimaan ammattiopisto Sampo
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen koulutuksen uudistaminen Pääjohtaja Timo Lankinen Pääjohtaja Timo Lankinen

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Globaaleilla markkinoilla menestyminen ja hyvinvointipalvelujen turvaaminen korostaa huippuosaamista ja laajaa osaamisen kirjoa  1990-luku: –Korkeaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt ´kehittyviin maihin`  2000-luku: –Kaikenlainen työ, kaikilla tasoilla voidaan siirtää ´kehittyviin maihin`  Työn raju muutos – jatkossa etenkin asiantuntijatyön osittuminen  Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä  Riskinalaista työtä rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla  Toinen suuri osittuminen (Baldwin) - koskettaa aikaisempaa vahvemmin palveluja  Globaali osaamisen kilpajuoksu

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla 3 Toisen asteen globalisaatio – Globalisaation uusi vaihe – toimintojen välinen kilpailu  Yritys sopimusten solmukohtana (nexus of treaties)  Maan menestyksen eväät = riittävä määrä sopimusverkoston ydinkohtia maassa –liikkeenjohdon strategisen ytimen ja T&K –toiminnan yhteys –T&K –toiminnan ja tuotannon läheisyyteen havahduttu –teollisen tuotannon säilyttämisen merkitys korostuu  Kasvututkimus ja globalisaatiostrategia –koulutus on jakautunut tasaisesti eri koulutustasoille (J. Park 2006) – korkeampi koulutus ei aina parempi kuin alempi –erityinen huomio perusopetukseen ja ammatilliseen koulutukseen sekä koulutusjakauman tasapainoon

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla) KEHITTYVÄT MAAT

5 Osaamisen ja sivistyksen asialla 5 Globalisaation vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? The New Commission on The Skills of The American Workforce 2007  Luovuus  Esi- ja perusopetuksen ratkaisevuus – investoinnin erityinen kohde  Ammattiosaamisen laaja kirjo – eri alojen ammatilliset huippuosaajat  Korkeakoulutettujen asiantuntijoiden osaamisen syvyys

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla 6 Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu the Rise of the Creatives – vaatimuksia koulutukselle The New Commission on The Skills of The American Workforce 2007  Viimeisintä teknologian tasoa  Valtavaa luovuutta  Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä  Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä  Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista  Empatiaa  Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutusjärjestelmän toimintaympäristön muutoshaasteet –kasvaviin alakohtaisiin ammattiosaamistarpeisiin vastaaminen – globaalit markkinat, kotimarkkinat, hyvinvointipalvelut –työvoiman joustavuus ja työn tuottavuus  uuden teknologian ja innovaatioiden käyttöönotto  muuttuvat työskentelytavat ja palvelussuhteet  laaja ammattiosaamisen kirjo –ikääntyvä työvoima  1) nuorten työelämään siirtyvien ammattipätevyyden turvaaminen,  2) työvoiman osaamisen uudistaminen ja päivittäminen –kansainvälistyminen –maahanmuutto –lisääntyvä osaamisen kehittäminen työpaikoilla –työelämän sitoutuminen

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutusjärjestelmän haasteet  Koulutusjärjestelmän haasteet – koulutusprosessin tehokkuuden parantaminen – koulutuksen laadunvarmistus ja –hallinta – opettajiston ja työpaikkaohjaajien osaaminen – työelämän kehittäminen ja palvelutoiminta – opiskelijakunnan moninaistuminen

9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Toimintaympäristön haasteet  Tavoitteiden haasteellisuus ja eri suuntiin kulkevat odotukset – Opiskelijoiden yksilöllistyvät tarpeet  Ammattikoulutuksen työelämävastaavuus ja laatu – työelämän sitoutuminen – työelämässä olevien koulutusstrategiat  Lukiokoulutus yleissivistävänä ja jatko-opintoihin tähtäävänä koulutusmuotona – ylioppilastutkinto ohjaa toteutumista  Perusopetuksesta lukiokoulutukseen tai ammattikoulutukseen siirtyminen (nivelvaihe) – sähköinen haku, valmistavat koulutusmuodot  Koulutustarpeiden ennakoinnin tarve ja vaikeus

10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Työelämässä olevien koulutusstrategioiden lujittaminen  Osaamisen uudistaminen ja päivittäminen  Työelämän koulutusvastuu ja kehittyminen oppimisorganisaatioina –työelämän nykyistä suurempi vastuu investoinneista inhimilliseen pääomaan  Heikommassa työmarkkina-asemassa olevien erityishuolto  Joustavuuden haaste koulutusjärjestelmälle ja koulutusorganisaatioille –koulutusohjelmien tarjonta ja rahoitus –aikaisemmin ja muualla hankitun osaamisen tunnustaminen –tutkintojärjestelmän avoimuus ja ymmärrettävyys –koulutusorganisaatioiden kokonaisvastuu ja –ohjaus

11 Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikoulutuksen kehittäminen  Koulutuksen järjestäjäverkon konsolidointi – ammattiopistot  Koulutustarjonnan laajentaminen etenkin Uudellamaalla  Laadun varmistaminen ja tuloksellisuusrahoituksen kasvattaminen  Työpaikalla tapahtuvan opiskelun vahvistaminen: työssäoppiminen, ammattiosaamisen näytöt, oppisopimuskoulutus  Opettajien työelämäosaamisen varmistaminen ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen  Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tutkinnot  Eurooppalainen tutkintojen viitekehys (EQF)  Ammatillisten tutkintojen tutkintojärjestelmän kehittäminen kokonaisuutena ja joustavuuden lisääminen  Tutkinnot perustuvat osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin  Perustutkintojen työelämävastaavuuden vahvistaminen: laaja-alaiset ammatilliset valmiudet, alakohtainen ammattipätevyys, jatko-opiskeluvalmiudet  Monipuolisemmat suoritusmahdollisuudet: tutkinnon osat ja ammattiosaamisen syventäminen  Työnjohto- ja esimieskoulutus – erikoisammattitutkinto ja perustutkintokokeilu

13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppisopimuskoulutuksen laatu  Oppisopimusviranomaisten osaaminen ja vastuu –Viranomaistehtävän vastuu –Oppisopimustehtävät mm. A ammatillisesta koulutuksesta 6 §: oppisopimusta hyväksyttäessä henkilökohtainen opiskeluohjelma –Oppisopimusten pituudet –Peruskoulutuksen ja lisäkoulutuksen käytön suhde  Koulutuksen toteutuksen laatu –Työpaikkojen soveltuvuus työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen –Työnantajan sitoutuminen –Tietopuolinen koulutus työpaikalla työtehtävien yhteydessä järjestettävien opintojen täydentäjänä