Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuInkeri Karvonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007
2
Huippuosaaminen – globaaleilla markkinoilla menestymisen ja hyvinvointipalvelujen edellytys •1990-luku "matalaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt muille" •2000-luku "kaikki työ kaikilla tasoilla voidaan siirtää" •Työn raju muutos – etenkin asiantuntijatyössä •Yrityskentän tuotannon mullistukset •Kuka riskialttiissa työssä? – Rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla –automatisointi, digitalisointi, ulkoistus •Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä – kokonaisia teollisuudenaloja
3
Vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? •Viimeisintä teknologian tasoa •Valtavaa luovuutta •Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä •Korkeaa osaamista ja laajaa ammattiosaamisen kirjoa •Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä •Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista •Empatiaa •Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä
4
Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu – Rise of the Creatives •Ammattiosaamisen laaja kirjo •Korkeakoulutettuja asiantuntijoita •Ammatillisia huippuosaajia eri aloilla
5
USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla)
6
Ammattikoulutus työelämän tarpeeseen vastaajana •Työelämän tarpeisiin vastattava kokonaisvaltaisesti •Vahva yhteistyö työelämän kanssa nuorten koulutuksesta aikuiskoulutukseen •Laatu realisoitava käytännön toiminnassa asiakaslähtöisesti •Koulutuksen järjestäjien vahvistaminen ja kokoaminen
7
Mielikuvat ammatillisesta koulutuksesta parantuneet •Mielikuva ammatillisesta koulutuksesta noususuunnassa •Kärsii edelleen jossain määrin imagollisista tekijöistä •Asennemuutos vie aikaa, lähtee liikkeelle nuoremmasta sukupolvesta •Vanhemmille lukio edelleen vahva instituutio
8
•Pääosin tyytyväisiä opintoihin ja niiden rakenteeseen •Motivaatio hyvä •Pettyneitä opintoihin linjoilla, joilla opintojen taso rakennettu ’heikoimman lenkin’ mukaan •Työpaikalla tapahtuva oppiminen opiskelun suola Ammatillisen koulutuksen valinneet
9
Työnantajien käsitykset •Työnantajat arvostavat ammatillista koulutusta •Olemassa selkeähkö käsitys tutkinnon rakenteesta, sen vahvuuksista/heikkouksista •Ammattikoulutus antaa perusammattipätevyyden •Työelämän tarpeet ja uusien ammattiosaajien osaaminen kohtaavat melko hyvin •Ammattikoulutuksen tarve kasvaa •Laatu melko hyvä
10
Mitkä ammatillisen koulutuksen suurimmat haasteet tulevaisuudessa työnantajien mukaan? • Kohdistaa koulutusta työelämän tarpeiden mukaan / pysyä ajan tasalla • Löytää opiskelijoita / motivoituneita opiskelijoita • Arvostuksen nostaminen • Osaavien opettajien löytäminen/kouluttaminen • Tason säilyttäminen korkeana
11
Koulutusvaihtoehdot Kaksoistutkinto Lukio Ammatillinen koulutus heikosti peruskoulussa menestyneet määrätietoisesti (käytännönläheiseen) ammattiin pyrkivät lisää miettimisaikaa tarvitsevat akateemisesti suuntautuneet, pitkälle tähtäävät kunnianhimoiset; jatko-opintoja jo suunnittelevat ’lukijat’ ’tekijät’ 10. luokka
12
% Opiskelu/koulunkäynti on kiinnostavaa
13
% Opiskelu/koulunkäynti on mukavaa
14
% Opiskelu/koulunkäynti on välttämätöntä mutta ei kiinnostavaa
15
% Työ on kiinnostavampaa kuin opiskelu
16
% Opiskelen/käyn koulua koska muuta mahdollisuutta ei ole
17
% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin
18
% Halu saada nopeasti hyvä ammatti
19
% Halu saada mahdollisimman korkea ja hyvä koulutus
20
% Halu päästä nopeasti työelämään
21
% Halu päästä töihin joista saa hyvää palkkaa
22
% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin
23
% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Ammatillinen koulutus
24
% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Lukio
25
% Kuinka tyytyväinen on opiskelupaikkaansa tällä hetkellä
26
% Mihin koulutusvaihtoehtoon aikoo mennä/hakea peruskoulun jälkeen
27
Suosituimmat toiveammatit 9.luokalla:LääkäriOpettajaKokki/ravintola-alaSähköalaSisustusalaLvi-ala/putkimies Lastenhoitaja/lastentarhanopett aja ParturiEläinlääkäriLähi-/sairaan-/ensihoitaja Ammatillisessa koulutuksessa: Sähköasentaja Kokki Rakennusala Sosiaalityö/lähi-/ sairaanhoitaja Autoasentaja/-mekaanikko Autonkuljettaja Lvi-asentaja Lukiossa:Opettaja Johtava asema/yrittäjä PsykologiLääkäriAsianajaja Musiikkiin liittyvä/muusikko LentäjäEläinlääkäriPoliisi
28
Kuinka hyvin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden ihmisten osaaminen ja työelämän vaatimukset mielestäsi kohtaavat? Kaikki, n=100
29
% Oma suhtautuminen ammatilliseen koulutukseen ja oma arvio 9. luokkalaisten käsityksestä ammatillisesta koulutuksesta Kaikki, n=100
30
Miten uskot ammatillisen koulutustarpeen kehittyvän Suomessa lähivuosina? Kaikki, n=100
31
Uskotko, että Suomen työmarkkinoilla tulee olemaan lähivuosina pulaa ns. tekijöistä, esim. käden taitajista? Kaikki, n=100
32
Onko ammatillinen koulutus Suomessa aliarvostettua? Kaikki, n=100
33
% Millaiseksi arvioit ammatillisen koulutuksen laadun Suomessa Kaikki, n=100
34
% Rekrytointi ja rekrytointiaikomukset 2006 ja 2007 (yleensä + ammatillisen koulutuksen suorittaneita) Kaikki, n=100 / Rekrytoitu vuonna 2006, n=91 / Rekrytoidaan vuonna 2007, n=78
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.