Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007

2 Huippuosaaminen – globaaleilla markkinoilla menestymisen ja hyvinvointipalvelujen edellytys •1990-luku "matalaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt muille" •2000-luku "kaikki työ kaikilla tasoilla voidaan siirtää" •Työn raju muutos – etenkin asiantuntijatyössä •Yrityskentän tuotannon mullistukset •Kuka riskialttiissa työssä? – Rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla –automatisointi, digitalisointi, ulkoistus •Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä – kokonaisia teollisuudenaloja

3 Vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? •Viimeisintä teknologian tasoa •Valtavaa luovuutta •Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä •Korkeaa osaamista ja laajaa ammattiosaamisen kirjoa •Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä •Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista •Empatiaa •Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä

4 Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu – Rise of the Creatives •Ammattiosaamisen laaja kirjo •Korkeakoulutettuja asiantuntijoita •Ammatillisia huippuosaajia eri aloilla

5 USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla)

6 Ammattikoulutus työelämän tarpeeseen vastaajana •Työelämän tarpeisiin vastattava kokonaisvaltaisesti •Vahva yhteistyö työelämän kanssa nuorten koulutuksesta aikuiskoulutukseen •Laatu realisoitava käytännön toiminnassa asiakaslähtöisesti •Koulutuksen järjestäjien vahvistaminen ja kokoaminen

7 Mielikuvat ammatillisesta koulutuksesta parantuneet •Mielikuva ammatillisesta koulutuksesta noususuunnassa •Kärsii edelleen jossain määrin imagollisista tekijöistä •Asennemuutos vie aikaa, lähtee liikkeelle nuoremmasta sukupolvesta •Vanhemmille lukio edelleen vahva instituutio

8 •Pääosin tyytyväisiä opintoihin ja niiden rakenteeseen •Motivaatio hyvä •Pettyneitä opintoihin linjoilla, joilla opintojen taso rakennettu ’heikoimman lenkin’ mukaan •Työpaikalla tapahtuva oppiminen opiskelun suola Ammatillisen koulutuksen valinneet

9 Työnantajien käsitykset •Työnantajat arvostavat ammatillista koulutusta •Olemassa selkeähkö käsitys tutkinnon rakenteesta, sen vahvuuksista/heikkouksista •Ammattikoulutus antaa perusammattipätevyyden •Työelämän tarpeet ja uusien ammattiosaajien osaaminen kohtaavat melko hyvin •Ammattikoulutuksen tarve kasvaa •Laatu melko hyvä

10 Mitkä ammatillisen koulutuksen suurimmat haasteet tulevaisuudessa työnantajien mukaan? • Kohdistaa koulutusta työelämän tarpeiden mukaan / pysyä ajan tasalla • Löytää opiskelijoita / motivoituneita opiskelijoita • Arvostuksen nostaminen • Osaavien opettajien löytäminen/kouluttaminen • Tason säilyttäminen korkeana

11 Koulutusvaihtoehdot Kaksoistutkinto Lukio Ammatillinen koulutus heikosti peruskoulussa menestyneet määrätietoisesti (käytännönläheiseen) ammattiin pyrkivät lisää miettimisaikaa tarvitsevat akateemisesti suuntautuneet, pitkälle tähtäävät kunnianhimoiset; jatko-opintoja jo suunnittelevat ’lukijat’ ’tekijät’ 10. luokka

12 % Opiskelu/koulunkäynti on kiinnostavaa

13 % Opiskelu/koulunkäynti on mukavaa

14 % Opiskelu/koulunkäynti on välttämätöntä mutta ei kiinnostavaa

15 % Työ on kiinnostavampaa kuin opiskelu

16 % Opiskelen/käyn koulua koska muuta mahdollisuutta ei ole

17 % Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin

18 % Halu saada nopeasti hyvä ammatti

19 % Halu saada mahdollisimman korkea ja hyvä koulutus

20 % Halu päästä nopeasti työelämään

21 % Halu päästä töihin joista saa hyvää palkkaa

22 % Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin

23 % Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Ammatillinen koulutus

24 % Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Lukio

25 % Kuinka tyytyväinen on opiskelupaikkaansa tällä hetkellä

26 % Mihin koulutusvaihtoehtoon aikoo mennä/hakea peruskoulun jälkeen

27 Suosituimmat toiveammatit 9.luokalla:LääkäriOpettajaKokki/ravintola-alaSähköalaSisustusalaLvi-ala/putkimies Lastenhoitaja/lastentarhanopett aja ParturiEläinlääkäriLähi-/sairaan-/ensihoitaja Ammatillisessa koulutuksessa: Sähköasentaja Kokki Rakennusala Sosiaalityö/lähi-/ sairaanhoitaja Autoasentaja/-mekaanikko Autonkuljettaja Lvi-asentaja Lukiossa:Opettaja Johtava asema/yrittäjä PsykologiLääkäriAsianajaja Musiikkiin liittyvä/muusikko LentäjäEläinlääkäriPoliisi

28 Kuinka hyvin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden ihmisten osaaminen ja työelämän vaatimukset mielestäsi kohtaavat? Kaikki, n=100

29 % Oma suhtautuminen ammatilliseen koulutukseen ja oma arvio 9. luokkalaisten käsityksestä ammatillisesta koulutuksesta Kaikki, n=100

30 Miten uskot ammatillisen koulutustarpeen kehittyvän Suomessa lähivuosina? Kaikki, n=100

31 Uskotko, että Suomen työmarkkinoilla tulee olemaan lähivuosina pulaa ns. tekijöistä, esim. käden taitajista? Kaikki, n=100

32 Onko ammatillinen koulutus Suomessa aliarvostettua? Kaikki, n=100

33 % Millaiseksi arvioit ammatillisen koulutuksen laadun Suomessa Kaikki, n=100

34 % Rekrytointi ja rekrytointiaikomukset 2006 ja 2007 (yleensä + ammatillisen koulutuksen suorittaneita) Kaikki, n=100 / Rekrytoitu vuonna 2006, n=91 / Rekrytoidaan vuonna 2007, n=78


Lataa ppt "Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google