Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKrista Pakarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Työelämän muutos ja koulutuspolitiikan ajankohtaiset haasteet
Markku Koponen Elinkeinoelämän keskusliitto EK Opo-päivät Lahti
2
Toimintaympäristön muutos haastaa uudistuksiin koulutuspolitiikassa
Globalisaatio ja kansainvälistymisen pakko Palvelujen digitalisoituminen ja siirtyminen verkkoon Väestön ikääntyminen ja nuorten ikäluokkien pieneneminen Maahanmuuton kasvu ja monikulttuurisuuden lisäys Nopeutunut teknologian, työelämän ja työtehtävien muutos Muuttuvat osaamisvaatimukset Pk-yritysten merkityksen kasvu Koulutuspalvelujen tarjonnan kasvu, kilpailu ja kansainvälistyminen Markku Koponen
3
VÄESTÖN KOULUTUSTASO 2004 20 – 64 -vuotiaat
Lähde: Tilastokeskus; Oppilaitostilastot 2005 Markku Koponen
4
Rekrytoinnin ennakoitu koulutusrakenne EK:n jäsenyrityksissä yhteensä vuonna 2005
*sisältää oppisopimus-koulutukseen tai alakohtaiseen ammatilliseen koulutukseen rekrytoitavia Lähde: Osaavaa henkilöstöä yrityksiin –tiedustelu, EK 2005 Markku Koponen
5
Rekrytointivaikeuksia kokeneiden yritysten osuus EK:n jäsenyrityksistä 1998-2005
Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK Markku Koponen
6
Rekrytointivaikeuksien syyt EK:n jäsenyrityksissä
% rekrytointivaikeuksia kokeneista yrityksistä Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK Markku Koponen
7
Vuonna 1999 peruskoulusta valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003, koko maa
Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 Markku Koponen
8
Vuosina 1994 – 1999 ylioppilaaksi valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003
Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 Markku Koponen
9
Yleiset osaamistarpeet
Perusosaaminen: luku-, kirjoitus- ja laskutaito; media/digitaalinen lukutaito Sosiaalinen osaaminen: yhteistyö- ja kommunikointitaidot Monikulttuurinen osaaminen: kielitaito, kyky kohdata eri kulttuureita Analyyttinen osaaminen: ongelmanratkaisu- ja arviointitaidot Yrittäjyysosaaminen: sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taidot Elinikäisen oppimisen taito Markku Koponen
10
Osaamisen uusia haasteita
Toimialarajojen hämärtyminen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyminen rajapinnoilla Eri henkilöstöryhmien tehtävärajojen madaltuminen Markku Koponen
11
Ammattiryhmäjako – tehtävärajat madaltuvat
Soveltajat: vastaavat esimerkiksi tuotteen testauksesta ja soveltamisesta asiakkaan tarpeisiin Tekijät: vastaavat esimerkiksi kokoonpanosta, asennuksesta, huollosta, myynnistä Näkijät: vastaavat esimerkiksi teknologian ja liiketoiminnan luomisesta, kehittämisestä ja uudistamisesta. Markku Koponen
12
Osaamisen uudet ulottuvuudet
Ydin-osaaminen Koulutustaso Monialaisuus Markku Koponen
13
Osaaminen rakentuu lujalle perustalle
Perusopetukseen riittävät voimavarat osaamispohjan varmistamiseksi ja erilaisten koululaisten kannustamiseksi kykyjensä mukaisiin suorituksiin Peruskoulun jälkeen jokaiselle nuorelle jatkokoulutuspaikka lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työharjoittelussa tai niihin valmentavassa koulutuksessa Työ- ja käytäntöpainotteisista opetus- ja oppimismuodoista silta peruskoulusta ammatilliseen koulutukseen Teknologian, yrittäjyyden, suvaitsevaisuuden ja kansainvälisyyden kasvatukseen erityistä huomiota Opettajien korkea osaaminen on tärkeää kaikilla koulutusasteilla. Opettajilla ja opinto-ohjaajilla on oltava myös riittävä työelämän tuntemus Markku Koponen
14
Lukiosta vankka perusta korkeakouluopinnoille
Lukiokoulutusta kehitetään yleissivistävänä, erityisesti korkeakouluopintoihin valmistavana koulutuksena Lukio-opinnoista tulee suoriutua pääsäntöisesti kolmessa vuodessa Monipuolisten opintomahdollisuuksien turvaamiseksi lukioiden keskinäistä verkostoitumista tulee lisätä Nykyistä enemmän panostettava matemaattis-luonnontieteelliseen opetukseen (erityisesti pitkän oppimäärän lisäämiseen) mahdollisuuksiin ja monipuolisiin kieliopintoihin Siirtymistä ylioppilastutkinnon jälkeen korkeakouluopintoihin tehostetaan opintojen ohjausta, valintamenettelyjä ja yhteistyötä kehittämällä Markku Koponen
15
Vahvaa ammatillista osaamista työelämän tarpeisiin
Ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta lisätään ja koulutuksen sisältöjä parannetaan vastaamaan työelämän tarpeita mm. oppilaitosten ja elinkeinoelämän vuorovaikutusta lisäämällä. Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen rakennetaan myös PK-yrityksille soveltuvia malleja. Ammatilliseen koulutukseen kehitetään joustavampia ja työelämälähtöisempiä ammattikohtaisia tutkintoja, joita voi suorittaa moduuleina, työharjoittelua painottaen sekä opiskelua ja työtä yhdistäen. Oppisopimuskoulutusta lisätään. Eri alojen työnjohto- ja muihin vastaaviin esimiestehtäviin kehitetään soveltuvia koulutusratkaisuja ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. Markku Koponen
16
Lukio ja ammatillinen koulutus - samanarvoiset, mutta omaleimaiset ja erilliset
Lukio ja ammatillinen koulutus läheiseen yhteistyöhön Peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyöllä peruskoulun jälkeiset koulutusvalinnat tasapainoon tavoitteena puolet ikäluokasta lukioon, puolet ammatilliseen koulutukseen Sukupuolten välisiä eroja lukion ja ammatillisen koulutuksen sekä eri koulutusalojen välillä tasoitetaan Siirtymisen lukiosta ammatilliseen koulutukseen ja päinvastoin oltava joustavaa Ammatillisessa koulutuksessa olevan on voitava joustavasti valita lukiosta opintomoduuleja (esim. matematiikka, kielet). Ammatiilista koulutusta ja lukiota kehitetään erillisinä tutkintoina. Kaksoistutkinnon suorittamismahdolliuus säilytetään. Yhteistyöllä ja verkostoitumisella tulee turvata monipuoliset ja laadukkaat koulutuspalvelut myös alueellisesti Markku Koponen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.