Liiketoimintasuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ HYÖTYÄ ON LIIKETOIMINTASUUNNITELMASTA ?
Advertisements

Museon strategiaprosessi Missio-Nykytila-Tavoitteet-Analyysit-Laadinta-Jalkauttaminen © Museonjohtajat ry.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
Yhdistyksen toiminnan kehittäminen
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Liikeidea Henkilöstö Neuvonantaja.
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
… löytyykö markkinoita?
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Markkinoiden kilpailukeinot
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
N-piirin johtamisvalmennus Klubitoiminnan suunnittelu (Strategia) N-piirin johtamisvalmennus Ossi Eloholma.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU / VAASAN YLIOPISTO Diplomityöesitelmä Web-sovelluksen kehittäminen sähkönjakeluverkon suojareleisiin Timo Ahola 2006.
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA

ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Projektin nimi: Iso rinkeli
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Kilpailukyky -> kilpailuetu Oppiminen & Kasvattaminen?
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Toimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Avainresurssit ja kyvykkyydet
N-piirin johtajuusvalmennus 08-09
Team Finland – palvelutarjonta
Yrityksen toimintaympäristöt
Yrityskuva ja viestintä
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Lapin Digistep, ryhmätyö
©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Strategia: Liikeidea?.
Yrittäjyys antaa virtaa
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
Visio tulevasta toiminnastamme…
Liiketoimintasuunnitelma
Markkinointisuunnitelma
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Liiketoimintasuunnitelma Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Liiketoimintasuunnitelma Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen itsensä omasta toiminnastaan laatima kirjallinen esitys. Pitkäjänteinen, menestyksen ohjauskehys -> punainen lanka Mikä on ideaalinen tavoitetila, mistä lähtökohdista sitä aletaan tavoittelemaan? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Miksi yrittäjälle yrityksen hoidon käsikirjoitus reaalivakuus rahoittajalle yhteistyötä helpottava apuväline Rakenne missä kulttuurissa yritys toimii? miksi se on perustettu? mitkä ovat sen tavoitteet? miten tavoitteet saavutetaan? millä tuloksilla tulos toteutuu? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Sisältö? tuotteet palvelut markkina-analyysit tärkeimmät kilpailijat markkinointistrategia toimittajat tuotanto/palveluprosessi jakelu toimitilat tuotantolaitos omaisuus talous ja rahoitus Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

1.Yrityksen toiminnan kulmakivet Missio (toiminta-ajatus) liikeidea Visio Yrityskulttuuri, yrityksen arvot Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.1. Missio Miksi yritys on markkinoilla? Mikä on sen ydinbisness? Mitä yritys tulee tekemään? Ohjaa yrityksen koko toimintaa. Määrittelee yrityksen toiminnan suunnan. Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.2. Visio Millaista yritystä ollaan rakentamassa? Mitä yritys haluaa olla tulevaisuudessa? missä yritys on vuonna 2011? miten se toimii vuonna 2011? minkä kokoinen yritys on vuonna 2011? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

1.3. Yrityskulttuuri, arvot Mitkä ovat yrityksen arvot, joita se toiminnassaan toteuttaa? Arvokeskustelua läpi koko organisaation. Miten arvot näkyvät yrityksen toiminnassa? strategiat toimintatavat johtaminen Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Yrityksessä vallitsevien kirjoittamattomien sääntöjen monimutkainen järjestelmä: sisäinen ja ulkoinen imago, henkilöstön käyttäytyminen, suhtautuminen asiakkaisiin, yrityksen tavat ja henki Miten meillä asiat tehdään ja ajatellaan? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.4. Idea liikeideaksi Idea täytyy tuotteistaa ja kaupallistaa. Liikeidea kertoo, kuinka raha tehdään? Sen on perustuttava yrityksen ylivoimaiseen osaamiseen, sen on oltava parempi kuin kilpailijoiden. Liikeidea tulee olla jokaisen tuloksentekijän tiedossa, motivoi. Sillä on elinkaari, sitä on päivitettävä säännöllisesti. (liiketoimintasuunnitelma) Liikeidea perustuu kustannusjohtajuuteen tai erilaistamiseen (differointi). Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Liikeidean osa-alueet Liikeidea vastaa kysymyksiin: Mitkä ovat yrityksen tarjoamat tuotteet/palvelut? Mitä tarvetta tuotteet/palvelut tyydyttävät?mikä hyöty niistä on asiakkaille? Kuka/ketkä ovat yrityksen asiakkaita? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Oma osaaminen Mitä työkokemusta ja koulutusta sinulla on? Onko sinulla erityisiä taitoja, tietoja tai osaamista, josta on hyötyä yrittäjänä? Mitkä ovat vahvat puolesi? Mitkä ovat heikot puolesi? Mitä ominaisuuksia tarvitset lisää ja mistä niitä saa? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.4.1.Tuote/palvelu Mikä on tuotteesi/palvelusi? Mitä ainutlaatuista ja erinomaista siinä on? Mitä heikkouksia siinä on? Mitä hyötyä/etua siitä on asiakkaille? Vastaako tuotteesi tai palvelusi laatu pyytämääsi hintaa? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

1.4.2.Asiakkaat ja markkinat Ketkä ovat asiakkaasi ja kohderyhmäsi? Kuinka paljon asiakkaita on? Missä asiakkaat sijaitsevat? Mitkä ovat asiakkaiden ostotottumukset? Kuka tekee ostopäätöksen ,jos asiakas on yritys? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Kenelle? Mitä tarpeita asiakkailla on? -> minun osaaminen? -> räätälöinti Asiakasryhmät ja niiden saavutettavuus Asiakkaan kannattavuus ja luotettavuus Asiakkuuksien ylläpito, asiakasrekisteri Halvin asiakas on nykyinen kanta-asiakas 10 kertaa kalliimpaa on saada uusi asiakas 27 kertaa kalliimpaa on saada kerran menetetty asiakas takaisin Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.4.3.Miten toimin? Sisäinen markkinointi, idean myyminen henkilökunnalle. Miten johdan, ohjaan ja valvon? Miten hoidan yritykseni talousasiat? Miten tuotantoprosessi hoituu? tehokkuus, laatu Raaka-aineiden hankintakanavat? alihankintaverkot? Miten markkinoimme toimintaamme? Muut yhteistyökumppanit? Palkkahallinto -> Heijastuu työviihtyvyytenä ja luo ulospäin hyvää imagoa! Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.4.4.Kilpailijat Ketkä ovat pahimmat kilpailijasi? Mitkä ovat heidän tuotteensa? Mitkä ovat heidän vahvat puolensa? Mitkä ovat heidän heikkoutensa? Kuinka heidän tuotteet eroavat sinun tuotteistasi? Miten kilpailijat markkinoivat? Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Kilpailijat Kilpailu ylläpitää kehitystä Kilpailijat voivat olla myös yhteistyökumppaneita. Millaisia kilpailijoita meillä on? ydinkilpailijat marginaalikilpailijat tarvekilpailijat potentiaaliset kilpailijat Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Kilpailuvoimat Asiakkaiden neuvotteluvoima Tavarantoimittajien neuvotteluvoima Uhka korvaavista tuotteista Uhka uusista kilpailijoista Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Swot-analyysi Mitkä ovat yrityksen omat voimavarat ja heikkoudet, joilla mahdollisuudet hyödynnetään ja uhkat estetään? S = strenghts (vahvuudet) W= weakness (heikkoudet) O= opportunieties (mahdollisuudet) T= threats (uhkat) Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Swot Philip Kotler UHKATEKIJÄ epäsuotuisasta trendistä tai kehityksestä tuleva haaste, joka johtaa yrityksen kilpailuaseman heikentymiseen, ellei tarkoituksenmukaisiin toimenpiteisiin ryhdytä. MAHDOLLISUUS Yrityksen markkinoille suotuisa toimintakenttä, jossa yritys nauttii kilpailuedusta. Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.5. Päämäärät Vision pohjalta määritellään yritykselle päämäärät Mikä on yrityksen haluttu olotila 3-5 vuoden päästä? Yrityksen omistajat ja johto asettavat. Päämääriin tavoitteiden kautta. Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Päämäärät -> tavoitteet Tuottopäämäärät: kannattavuus sijoitetun pääoman tuottoaste kustannukset Ulkoinen kilpailukyky markkinaosuudet kasvupäämäärät myynnin määrät joustavuus toiminta-aste (tasaisuus, koko kapasiteetti) yrityskuva Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Päämääriä Sisäinen tehokkuus maksuvalmius vakavaraisuus kiertonopeus osaamisen taso toimitilat teknologia organisaation toimivuus Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Päämääriä Muut päämäärät henkilöstön viihtyvyys sidosryhmien tyytyväisyys tuotekehitys luovuusaste uudistumiskykyisyys arvovalta Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 1.6. Strategiat Yrityksen johdon on mietittävä strategiat, millä selvitä kilpailussa. Pitkäntähtäimen suunnittelua. Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Strategiat Perusstrategia (kilpailustrategia) kustannusjohtajuus erilaistaminen Markkinointistrategia Liiketoiminnan kehittäminen Liiketoimintasektorit Portfoliot Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

1.7. Yrityksen kehittäminen Säännölliset suursiivoukset asiakaskanta tuotteet/palvelut ihmiset systeemi resurssit Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Oikea miehitys tarvitaan erilaisia toimijoita strategi toteuttaja norminvartija luova selviytyjä Asioita tehdään oikealla tavalla tuotekehitys markkinointi tuotanto logistiikka hallinto Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Johtajan/omistajan roolit keulakuva motivoija visionääri ”Pienten askelten politiikka” resurssit huomioon ottava kehitystyö Liiketoimintasuunnitelma Pakko tehdä Järjestelmällinen tapa käydä asiat läpi Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Oman työn markkinointi Kirjaa kolme tärkeintä asiaa, jotka Sinun tulisi hallita, jotta liiketoimintasi menestyisi: 1.________________________________________ 2.________________________________________ 3.________________________________________ Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006 Lopuksi Huipulle vain itseään kehittämällä! Älä koskaan järky –tee päätös ja toteuta se! (Margaret Thatcher) Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006

Kurssimateriaalin lähteet Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta; Riitta Viitala, Eila Jylhä 2006 Kokonaisvaltainen liiketoimintaympäristö; Jari Järnstedt 2005 Markkinoinnin maailma; Seija Bergström, Arja Leppänen 2002 Yrityksen asiakasmarkkinointi Seija Berström ja Arja Leppänen 2002 Hämeen ammattikorkeakoulu, Taina Matis, 2006