Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso Esiselvitys 31.5.2007 Kaija Sepponen Wellness Park /Taukokangas
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Yhteistoiminta-alueen kriittiset menestystekijät Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Yhteistoiminta-alueen kriittiset menestystekijät Työvoiman saatavuus Muuttoliike Ikääntymisestä johtuva palvelujen kysynnän kasvu Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvun hallinta Kuntien talouden kehitys
Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (Lähipalvelut, yhteistoiminta-alueen palvelut, erityispalvelut Kunnat voivat halutessaan jättää päivähoidon kunnan järjestämisvastuulle Yhteistoiminta-alueella päätöksenteosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja.
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Visio Reunaehtoja: visio toteutuu, jos Elinvoimainen ja eheä yhteistoiminta-alue, joka toiminnallaan varmistaa asukkailleen laadukkaat palvelut taloudellisesti. Visio viittaa siihen, että yhteistoiminta-alueella väestön palvelurakenteen kokonaisuus on selkeä, palvelut on hyvin suunniteltu ja koordinoitu ja tuotettu taloudellisesti kestävällä tavalla. Ennalta ehkäisevä työ on onnistunut Ikäbyramidi on terve Muuttoliike kääntyy positiiviseksi Työllisyysaste kohoaa BKT kohoaa Rakenteellinen työttömyys purkautuu
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Toiminta-ajatus Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Turvaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä.
Strategiset linjaukset Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Strategiset linjaukset Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Terveyden edistäminen Palvelujen saatavuus Kustannustehokkuus Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Tuotanto Tuotanto-alueet muodostetaan niin, että ne ovat toiminnallisia kokonaisuuksia sekä asiakkaiden että johtamisen kannalta Tukipalveluissa rajapinta käydään kuntakohtaisesti. Tukipalvelut voidaan ostaa kunnalta. Käsitemäärittelyt Hintatiedot Kunnat määrittävät palvelutasot Kuka tuottaa ? ATK- järjestelmät Giddens: Yhteiskunta rekenteistuu toiminnan kautta Hallintorakenteet Erityis- tason palvelut Alueelliset palvelut Lähipalvelut Perusta= hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Tilaaja Tarkastuslautakunta Yhtymähallitus Kehittämisyksikkö Lautakunta Johtaja Tuotanto Kunnat SHP:T Muut ky:t ”Oma tuotanto Yksityiset Kolmas sektori Tuottajat ovat erikoistuneet ydinosaamisensa mukaiseen palvelutuotantoon Strateginen kumppanuus Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Tarkastuslautakunta Shp:n valtuusto Sairaanhoitopiirin hallitus Hallintokeskus Oulaskankaan tulosyksikkö Peruspalvelujen tulosyksikkö Oysin muut tulos- yksiköt Visalan tulosyksikkö Aluelautakunta Kehittämisyksikkö Yksilöasian jaos Tulosryhmät Tulosalueet Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa Tulosyksiköt Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Rahoitus Hinnoittelu: Asiakasmaksut ovat samat Yksikkökohtaiset suoritehinnat Suoriteperusteinen oikeilla hinnoilla, pyrkimys harmonisointiin, edellyttää hintojen todellisen rakenteen selvittämistä (tuotteistaminen-hinnoittelu) ja palvelutasomäärityksiä Kun tuotteiden hinnat on purettu auki, päästään vertailemaan myös muita kuntalaskutus periaatteita. Välitavoite vuodelle 2008, tavoite 2012 kustannukset valtakunnan keskitason indeksikorjauksin
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Henkilöstö Henkilöstö siirtyy järjestämisvastuulla olevan organisaation palvelukseen Uudelleen järjestelyt, jotka johtavat henkilöstön työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeen luovutukseksi. Valmisteluvaiheessa henkilöstö valitsee edustajansa valmisteluryhmiin Yhteistoimintamenettelystä päätetään myöhemmin kuntien yhteistoimintalain muutoksen jälkeen
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Matkalla päämäärään en etsi suorinta enkä helpointa, vaan oikeaa tietä (Lehtikangas 1994) Toimeenpano-suunnitelmissaan kunnat valitsevat tien, jota lähtevät kulkemaan