OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti
Opetus perustuu tutkimukseen Kaikki yliopisto-opettajat ovat tutkijoita ja kaikki tutkijat myös osallistuvat opetukseen ja ohjaukseen. Näkyykö tutkimus opetuksessa?
1) uudistaa tapaa opettaa kielioppia 2) haastaa opiskelija tutkijan asemaan: Vertailemaan erilaisia kielenrakenteita ja niiden kuvaustapoja Hakemaan itse annetusta materiaalista tiettyjä kielenilmiöitä Lukemaan tieteellisiä artikkeleita Pohtimaan tutkijan etiikkaa Innostuttaa opiskelija tutkimaan
Kurssi perustui tekemääni tutkimukseen. Sama kielenrakenne, mutta erilainen kuvaustapa = vertailevan tutkimuksen haaste Mu (GEN) lei váttis (PREDVI) dovdát su (S). Minun (GENS) oli vaikea tunnistaa häntä. Opettajan ja opiskelijoiden haaste: kaikki opiskelijat eivät osanneet saamea
Alkutesti ja sama testi kurssin lopussa Kurssin läpäisy harjoituksilla, ryhmätöillä ja kotitehtävillä Jokaisen luentokerran ydinaineksen merkitseminen esim. värikoodilla. Seuraavan luentokerran aiheeseen liittyvän materiaalin (artikkeli) jakaminen etukäteen kotona luettavaksi. Jatkuva arviointi
Jotain luennon aiheeseen liittyvää: Kun aiheena oli koloratiivikonstruktio eli ”värittynyt kielenrakenne”: 1) Aloitin virittäytymisen päivään kertomalla Rovaniemen opettajuus 2020 päivästä ja tähtitieteilijä Esko Valtaojan luennosta opettajuus Hän aloitti luentonsa ja kävellä köpötti samalla kertoen, että ei saa tuojottaa vain omiin jalkoihinsa. 2) Tein dioista koristeellisemmat kuin tavallisesti;
VÄLIPALAT Tukimuksen tekemiseen liittyviä tehtäviä, esim. Posterin teko pareittain Tietyn kielenrakenteen haku autenttisesta materiaalista. Materiaalia oli sekä saameksi että suomeksi Tieteelliset artikkelit
Tutkimuksen teon etiikkaan aasinsilta: Kertasimme toiseksi viimeisellä luentokerralla koko kurssin keskeisempiä teemoja satutehtävän avulla. Olin laatinut saamelaisen kansallissadun perusteella infinitiivitehtävän. Affektinen infinitiivirakenne kerrattiin De Bonon ajatushatut -tehtävän avulla.
SAIN PALJON PALAUTETTA - hyvät luentomateriaalit, powerpoint + muu materiaali, selkeytti vaikeita asioita - kiva kun oli paljon autenttista materiaalia - välipalat olivat mukavia hengähdystaukoja, ihania piristeitä luennon lomassa - kurssin intensiivinen tahti (2 x viikossa) palveli hyvin oppimista - kaksikieliset lause-esimerkit selvensivät hyvin vertailevaa näkökulmaa kielten välillä
Ei voi kuin kehua: todella selkeät luentomateriaalit. Jotkut artikkelit olivat hankalia, mutta pp-matskut avasivat niitä. Pääasioiden korostusväritys helpotti ydinasioiden hahmottamista. -Kiva kun sai usein seuraavan luennon materiaalia etukäteen luettavaksi.
-Palautteen kirjoittaminen joka tunti oli tosi hyvä juttu! -Olet ennakkoluuloton opettaja, kun kokeilet aina uusia metodeja, etkä ole kangistunut kaavoihin. -Kurssin oli ihmeen tarkkaan ja hyvin suunniteltu. Tiedä sitten, johtuiko opettajan innokkuudesta vai siitä, että luentoja oli seuraamassa muut opettajat.
Kiitos! Giitu!