Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteiskuntaoppia verkossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteiskuntaoppia verkossa"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteiskuntaoppia verkossa
Helsinki Najat Ouakrim-Soivio

2 Mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka voi tuoda opetukseen?
yhteisöllisen oppimisen tuki kirjoittamisprosessin tuki autenttisten oppimisympäristöjen luominen ja autenttisten tehtävien ratkaiseminen yhteydenpito asiantuntijakulttuureihin ja koulujen ulkopuolisen asiantuntemuksen tuominen osaksi opiskelua tiedonhaku, tarkoituksenmukaisen tiedon arviointi, tiedon prosessointi opetuksen monimuotoistaminen tietoverkkoja apuna käyttäen

3 Yhteiskuntaoppia verkossa –kurssi
TAVOITTEET: kannustaa opetusharjoittelijoita ideoimaan uutta miten tieto- ja viestintätekniikkaa voi käyttää historian ja yhteiskuntaopin opetuksessa suunnittelun ja toteutuksen välineenä? tarjota kokemuksia ja kehittää taitoja miten opettaja voi verkkotehtävän avulla kehittää kriittistä medialukutaitoa yhdessä oppilaiden kanssa? tarjota käytännön kokemusta miten verkossa olevia aineistoja voidaan työstää oppilaskäyttöön sopivaksi? tarjota mahdollisuus aivoriihiin miten opetussuunnitelman perusteissa olevia yhteiskuntaopin taitoja voidaan tutkia ja harjoitella verkon välityksellä? tuottaa verkkopohjaista materiaalia ja tehtäviä, joita opiskelijat/ yhteiskuntaopin opettajat voivat jatkossa hyödyntää antaa opetusharjoittelijoille taitoja ja valmiuksia laatia verkkopohjaisia tehtäviä ja tutustuttaa heidät verkkopohjaisen oppimisympäristön käyttöön

4 Kurssin toteutus ja aikatulu
suunnittelu aloitettiin marraskuussa ensimmäinen ryhmätapaaminen 4.2. Moodleen tutustuminen Profiilikuvat HY Blogipalveluun kirjautuminen tilin luomiseksi opiskelijoilla kaksi viikkoa aikaa luoda pareittain verkkotehtävä yhteiskuntaopin opetuskäyttöön tukena verkkokeskustelu, opponointi ja linkit Moodlessa toinen ryhmä tapaaminen 15.2. tehtävien vieminen blogiin + tyylittely verkkotehtävien kommentointi blogin välityksellä ja kurssipalaute e-lomakkeella maaliskuun alussa

5

6 Vahvuuksia kokemus tvt:n hyödyntämisestä osana omaa opetusta  Anna Leinon asiantuntemuksen hyödyntäminen samanaikaisopetusta käytännössä, parityöskentelyn muoto verkossa  malli myös opiskelijoille miellyttävä, käyttännönläheinen kokemus, josta jää ”jälki”  innostaa hyödyntämään tvt:tä tulevaisuudessa opetuksessa ja laajemminkin palaute = kurssikeskiarvo 4

7 Ruusuja opiskelijoilta
”Käytäntö ehdottomasti parasta antia, ajatellen AD3n suhdetta myös koko aineenopettajakoulutukseen!” ”Hyvien kurssikavereiden antaman palautteen tukeva vaikutus juuri verkkomuotoisessa tehtävänsuunnittelussa.” ”Sai lisävarmuutta tietotekniikan käytössä ja uusia virikkeitä! ” ”Kurssin vetäjät olivat mahtavia ja kannustavia kaikki selitettiin alusta alkaen (ei tarvinnut nolostella osaamistaan / osaamattomuuttaan).” ”Sain jonkinlaisen näppituntuman siitä, minkälaista on verkko-kurssin tekeminen ja sen materiaalin työstäminen.” ”Oli hyödyllistä tutustua moodle- ja blogiympäristöön, ja erityisesti innostuin oman digitaalisen cv:n laatimisesta!”

8 ”Tietoverkkojen hyödyntämistä opettamisessa käsitelty ylipäätään tähän mennessä opettajaopinnoissa valitettavan vähän!” ”Oli tosi mukavaa, että kurssisuorituksena oli ihan oikea koulutehtävä…Konkreettinen työ motivoi aivan eri tavalla.” ”Hauskaa ja hyödyllistä! Nyt käytössämme on koko kurssin laatimia tehtäviä yhteiskuntaopin opetukseen  monia itsekin mielelläni käyttäisin opetuksessa.” ”Pidin tehtävän muokkaamisesta Moodlessa, vaikka kyllähän me työparini kanssa tapasimme toisiamme myös kahvikupin äärellä…” ”Konkreettinen tehtävä oli loistava kurssin lopputyö, hyödyllinen ja opettavainen ja erityisen hienoa on, että kaikkien työt julkaistiin blogissa ja näin ollen ovat meidän kaikkien käytettävissä! Opponoinnista sai ideoita ja perspektiiviä myös omaan työhön.”

9 ”Erittäin hyödyllinen sisällöltään, sillä omat tvt-taidot ovat hyvin alkeelliset. Lopulta pidin työskentelystä parin kanssa verkkoympäristössä (vaikka aluksi vaikutti hieman hankalalta), sillä tämä todella opetti taas uudenlaisia yhteistyömenetelmien käyttöä, joita voi ainakin tulevaisuudessa harjoittaa enemmänkin.” ”Hyvä, että tieto- ja viestintätekniikkaan kiinnitetään huomiota opettajankoulutuksessa, ilmeisesti kaikissa muitten oppiaineitten AD-kursseissa ei tällaista osuutta ole.” ”Ehdottomasti positiivista kurssissa oli tavallisesta poikkeavat työtavat. Suurin osa koulutuksesta on kuitenkin luentoja, ryhmiä, tenttejä ja esseitä, joten oli todella mukava päästä välillä työskentelemään TVT:n kautta, mikä on hyödyllistä myös opettajan ammattia ajatellen. Oppimistehtävistä on myös hyötyä tulevaisuudessa opettaessa (kerrankin ei joutunut vain kirjoittamaan esseetä itselleen ja opettajalle luettavaksi)!”

10 Kehittämistä suunnittelun, tekniikan ja aikataulun tärkeys
opiskelijoille annettavan selkeän ohjeistuksen merkitys korostui kurssin edetessä kaikkien tunteiden huomioon ottaminen enemmän verkkolähteitä taustamateriaaliksi opiskelijoiden omaa medialukutaitoa ei kannata yliarvioida hankaluuksia esim. tekijänoikeuksien ja luotettavien lähteiden hahmottamisessa verkossa


Lataa ppt "Yhteiskuntaoppia verkossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google