Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä 11.5.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Laajennettu työssäoppiminen:
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Esityksen transkriptio:

Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä

Perustietoja toimenpideohjelmasta  Toimenpideohjelma on  kolmivuotinen  omarahoitteinen  toteutetaan vuosittain hallituksen myöntämän määrärahan puitteissa

Käyttösuunnitelma Y:\AMMATTIOPISTO\Kehittäminen ja laatu\Kehittämishankkeet\Projektit\TPOHenkoh\BUDJ ETTI

Toimenpideohjelman vaiheet 1. Ohjauksen nykytilan selvittäminen 2. Neljän pilottitutkintoalan (hotelli-, ravintola-, cateringala, kone ja metalliala, rakennusala ja sosiaali- ja terveysala) erilaisten opintopolkujen ja opintopolkujen valintaprosessien kuvaaminen 3. Ohjausmallin pilotointi 4. Pilotoinnin arvioiminen ja ohjausmallin kehittäminen 12/ Ohjausmallin syventäminen 2-5/ Toimijoiden valmennus käyttöönottoon 8-12-/ Toimijoiden valmennus muilla tutkintoaloilla 4-12/2013

Päätavoitteet  Projektissa kehitetään opiskelijan henkilökohtaista ohjausta, erityisesti nivelvaiheissa.  Tavoitteena:  erilaisten opintopolkujen aukikirjoittaminen ja joustavampi mahdollistaminen  joustavat siirtymät työelämään  ura- ja jatko-opintosuunnitelman kehittäminen

Ohjausmallin kehittäminen  Pilottiopiskelijat/pilottiopiskelijaryhmät (hotracat, kome, rata ja sote)  Kehittämisryhmä  Tavoitteena että vuonna 2013 pilottialoilla tehdään ura- ja jatko-opintosuunnitelma kaikille valmistuville opiskelijoille

Kevät 2011  Toimenpideohjelman asettaminen  Ohjauksen nykytila  Webropol-kysely opinto-ohjaajille ja kehittämisryhmän jäsenille  Tiimihaastattelu pilottialoilla  Opiskelijahaastattelut?  Erilaisten opintopolkujen kuvaaminen 

7. Ohjaus jatkumona (ennen opintoja - opintojen alussa - aikana - lopussa)  Vastaajien määrä: 16  Keskiarvo: 3,4

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + Hops-keskustelut toimivia ja tukevat opiskelijaa Toteutuu yhteistyössä oppilaitosten kanssa Ennen opintoja tietoa oppilaille on suht hyvin jatkokoulutuspäivien tiimoilta Ryhmänohjaajan ja opinto-ohjaajan opotunteja suunniteltu ohjauspolun näkökulmasta Opintojen alkuvaiheessa orientaatiopäivät, tulohaastattelu, osaamisen tunnustaminen - Toimii vaihtelevasti koska ryhmänohjaajat käsittävät roolinsa eri tavoin Ajanpuute Haasteena oppimisen tukipalveluiden henkilöstön vaihtuvuus ja oppilastuntemus Resurssien puute Kuka kokonaisvastuussa? Kuka tekee? Kenelle tieto välitetään? Opintojen alussa voisi vielä tehostaa opiskelujen rakenteesta tiedottamisesta Opintojen loppupuolella valmistumiseen ja sen jälkeiseen elämään valmistaminen

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + - Opotuntien pito hankalaa juuri ennen valmistumista, koska valmistuvat ovat työssäoppimassa tai jo töissä Tehostetun ohjauksen tarve - miten tätä palvelua tarvitsevat ohjaustuisivat ohjauksen piiriin hyvissä ajoin Haasteina eri oppilaitosten opintojen vastaavuuksien pohdinta Haasteellista opintopolun suunnittelu niin, että opintoaika lyhenee Opinto-ohjauksessa haasteellista mielekkään ohjausprosessin rakentaminen Opon ryhmäohjaus kutistuu usein tiedottamiseksi valinnoista jne. -> uraohjaus?

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ohjauksessa jatkumona? + - Vuosikellottaminen jäänyt jalkoihin/tekemättä Henkilökohtaista ohjausta saisi olla enemmän kaikissa vaiheissa

13. Ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatiminen opiskelijan kanssa  Vastaajien määrä: 16  Keskiarvo: 2,3

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatimisessa? + - Jokaiselle opiskelijalle tehtävä henkilökohtainen suunnitelma on mahdotonta toteuttaa aikaresurssien puutteessa. Ei vielä järjestelmällistä toimintaa. Tätä pitäsi kehittää ja pitäisi olla kaikilla. Useimmiten asia hoitaa opo Opiskelijat eivät näe urasuunnitelman tekoa tarpeellisena/enkö ole osannut "markkinoida" suunnitelmaa oikein? Olisi hyvä saada jonkinlainen yhtenäinen ura- ja jatko-opintosuunnitelmalomake. Onko riittävää tietämystä tavallisena ro:na?

Millaiset asiat toimivat / ovat haasteina ura- ja jatko-opintosuunnitelman laatimisessa? + - Opiskelijan tulisi olla aktiivinen ja varata itse aika opolle jatkosuunnitelmien tekoa varten. Ryhmänohjaajien tuki on tärkeää opiskelijoiden jatkosuunnitelmia tehtäessä. Riittävästi aikaa tämän tekemiseen, koska ajatukset kypsyvät vähitellen useiden opiskelijoiden kohdalla Jatko-opintosuunnitelma laaditaan niille (usein hyvin) menestyneille opiskelijoille, jotka hakeutuvat itse opinto-ohjaajan ohjaukseen

Mitä seuraavaksi?  Ohjausmallin rakentaminen  Ura- ja jatko-opintosuunnitelma - HOPS  Ideariihi:  Y:\AMMATTIOPISTO\Kehittäminen ja laatu\Kehittämishankkeet\Projektit\TPOHenkoh\PÖYTÄKI RJAT\KEHITTÄMISRYHMÄ -> koostaminen kehittämisryhmässä 26.5  Pilotoinnin aloittaminen syksyn-11 HOPS-keskustelujen yhteydessä  Pilotoinnin arvioiminen loppuvuodesta