Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala. Mitä uutta?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala. Mitä uutta?"— Esityksen transkriptio:

1 Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala

2 www.pao.fi Mitä uutta? http://henkoh.wikispaces.com/ http://www.facebook.com/pages/Opiskelijoiden-henkil%C3%B6kohtaisen- ohjauksen-kehitt%C3%A4misohjelma-PIRKO/148330288574550

3 www.pao.fi Mihin jäätiin? 26.5 ryhmiteltiin yläotsikoita uraohjausmallien esittelyjen pohjalta – palataan tähän myöhemmin Ohjaussuunnitelmat ja strategia (ks. koonti) Henkilökohtainen ohjaus

4 www.pao.fi Henkilökohtainen ohjaus Ohjaus on ajan, huomion ja kunnioituksen antamista (Jussi Onnismaa). Henkilökohtaisessa ohjauksessa painopiste on ohjaustilanteen yksilöllisyydessä. Yksilöllinen ohjaus mahdollistaa reflektioprosessin eli auttaa ohjattavaa näkemään yhteyden tekojensa ja itsensä välillä (Sinikka Ojanen). Hyväksyvä ilmapiiri ja rohkaiseminen edesauttavat oman toiminnan tarkastelua ja reflektioprosessin käynnistymistä.

5 www.pao.fi Henkilökohtainen ohjauksen kysymyksiä Perustutkinto-opiskelijaksi hakeutuminen – onko alavalinta oikea? Ammatillisen tutkinnon suorittaminen Koulutusohjelmavalinta – mistä olen kiinnostunut? Ammatilliset valinnaiset - mitä alani osaamista haluan kehittää? Muut valinnaiset – tähtäänkö esim. yrittäjäksi vai kiinnostavatko alan lisä- tai jatko-opinnot? Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat – entä jos teoriaopinnot eivät sujukaan? Uusina haasteina: Modulaariset opintojen suorittamismahdollisuudet – kuinka toteutetaan? Miten työelämän haasteisiin vastataan joustavasti – onnistuuko työn ja opintojen vuorotteleminen? Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve-käsitekartta http://www.mindomo.com/

6 www.pao.fi Miten edetään? -> Jakaantuminen pienryhmiin

7 www.pao.fi HOPS:n kehittäminen Juha Laatu, Piia Pyhäniemi, Sirpa Salo-Saari, Jouni Tonteri, asiantuntijajäsenet? Pilotoi ohjausmallia (opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve) opiskelijoiden henkilökohtaisessa ohjauksessa syksyn HOPS-keskustelujen yhteydessä. Saatko jokaisen ryhmäsi opiskelijan tilanteesta kiinni? Esimerkiksi millainen on opiskelijan motivaatio opintojen suhteen? Kaipaisitko apua opiskelijan tilanteen tunnistamisessa? Kuvaile tarkemmin millaista? Tee tarvittaessa itse lisäyksiä käsitekarttaan. Pidä pilotoinnista päiväkirjaa, jossa kuvailet opiskelijacaseja (ei nimin) palautus 10.11 mennessä. Koostakaa yhteisesti pilotoinnin pohjalta HOPS-lomake, jonka esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Tulos: opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarpeen varhainen tunnistaminen

8 www.pao.fi Joustavat opintopolut PIRKOn sisällä Hannele Nieminen, Outi Rantanen, Kirsi Sirkka, asiantuntijajäsenet? Valitkaa syksyn orientaatiopäivässä esitellyistä vaihtoehdoista jokin uusi, PIRKOssa toteutettavissa oleva opintopolku, jonka toteuttamista testaatte/pohditte. Mitä polun toteutuminen vaatii? OPSO? PAIKO? PAO? Y:\AMMATTIOPISTO\Kehittäminen ja laatu\Kehittämishankkeet\Projektit\TPOHenkoh\ESITTELYMATERIAA LI Koostakaa pilotoimastanne opintopolusta/-poluista käsitekartta, uimarata tms. Palautus ja työn esittely: 1.12 kehittämisryhmässä Tulos: OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen

9 www.pao.fi Ura- ja jatko-opintosuunnitelma Maarit Marttila, Sirpa Vuolle, asiantuntijajäsenet? Kootkaa atto-opinnoissa jne. tehtävät ura- ja jatko-opintosuunnittelua tukevat asiat yhteen. Rakentakaa esim. janamainen esitys siitä, miten näiden asioiden tulisi edetä opiskelijan opinnoissa. Palautus ja työn esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Tulos: Selkeästi etenevä urasuunnitelma opiskelijalle

10 www.pao.fi Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Erilaisten opintopolkujen mahdollistaminen 3. nivelvaiheen ohjauksen kehittäminen OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen Ura- ja jatko-opintosuunnitelman kehittäminen HOPS/henkilökohtaistamissuunnitelm an kehittäminen Opiskelijan ohjaustarpeen tunnistaminen Atto ym. opinnoissa tehtävät, urasuunnittelua tukevat asiat yhteen Testataan/pohditaan syksyn orientaatiopäivien mallien toimivuutta Ohjauksen nykytila 2011 Kooste toimivista käytännöistä Henkilökohtaisen ohjauksen toimintamalli HOPS- lomake Asioiden kokoaminen kronologisesti järkevästi eteneväksi kokonaisuudek si Opiskelijahallin tojärjestelmän päivittäminen

11 www.pao.fi Aikataulu 18.8 klo 13 – 16 22.9 klo 13 – 16 -> Ryhmien itsenäiset tapaamiset Yksi yhteinen aika lokakuulle -> HOPS ja ura- ja jatko- opintosuunnitelmaryhmät esittelevät tuotoksensa 10.11 mahdollinen koko päivän koulutus 1.12 klo 13 – 16 -> Joustavat opintopolut-työryhmä esittelee tuotoksensa Yhteisiä tapaamisia yhteensä 12 tuntia

12 www.pao.fi Itsenäiselle työlle jäävä aika: Juha Laatu(21h)->9h Piia Pyhäniemi(21h) -> 9h Jouni Tonteri(24h) -> 12h Sirpa Vuolle(21h) -> 9h Sirpa Salo-Saari(38h) -> 26h Maarit Marttila(21h) -> 9h Kirsi Sirkka(38h) -> 26h Hannele Nieminen(~38h) -> 26h Outi Rantanen(~38h) -> 26h

13 www.pao.fi Tuotokset wikisivuille Käy liittymässä kehittämisohjelman wiki-sivuille: http://henkoh.wikispaces.com/ Vasemmassa ylälaidassa on linkki ”Join this Wiki” -> ”request membership”

14 www.pao.fi Vuosi 2012 Ajatukset pilotoinnista – kokonaisaikataulu: http://henkoh.wikispaces.com/Aikataulu Suunnitelma projektitunneista noin 60h

15 www.pao.fi Työajanseuranta Intran lomakkeilla kaikilta: Kokonaistyöajan seuranta opetusvelvollisuustyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C liitteet 4 ja 5, 2010-11) / Maarit, Jouni, Juha, Sirpa V., Piia Kokonaistyöajan seuranta opetusvelvollisuustyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C liitteet 4 ja 5, 2010-11) Kokonaistyöajan seuranta kokonaistyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C, liite 7/sote, 2010-11 / Outi, Hannele, Kirsi, Sirpa S. Kokonaistyöajan seuranta kokonaistyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C, liite 7/sote, 2010-11 OPSOn kustannuspaikka: PAIKOn kustannuspaikka:


Lataa ppt "Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala. Mitä uutta?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google