TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointia työstä.
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Hyvinvointia työstä Savinainen, Oksa & Merivirta.
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Työterveyshuolto Paltamon täystyöllisyyshankkeessa
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
UUDENMAAN TYÖSUOJELUPIIRI VUOKRATYÖSEMINAARI Uudenmaan työsuojelupiiri Lea Piho.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Jäsenkysely 2011 Tarja Ikonen Kyselyn toteuttaminen ja palautetut lomakkeet •Kysely lähetettiin 245 jäsenelle Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen.
Kysely tasa-arvosuunnitelmien laadinnasta AKAVAn luottamushenkilöille 11/ AKAVAn kysely luottamushenkilöille tasa-arvosuunnitelmien tekemisestä.
Työpaikkaselvityskäytännön muutos HUS:ssa
Kasvatuskumppanuus- koulutuspalautteet Kaste -arvioinnin koonti Vastaajia 43 Kysely tehty toukokuussa 2010 Paula Korkalainen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TYÖTERVEYSHUOLTO Liisa Lempiäinen Työterveyshuollon ylilääkäri
X:t ja Y:t toimituksissa
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto Työhyvinvointikysely 2010 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta kysymysten ja osa-alueiden.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työurien tukeminen kuntaorganisaatiossa: hyvästä tahdosta käytännön toimiin Raija Ranta Kaupunginkanslia / Hallintopalvelut.
Työhyvinvointikysely 2013
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
SAK:n luottamushenkilöpaneeli Tammikuu 2013 ” 90 päivän sääntö” N = 1186.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
IKÄOHJELMAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI SYYSKUU 2013 N= 1114.
Työkyvyn tuki-nettiopas
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
TYÖTERVEYSHUOLTO MUKANA HYVISSÄ RATKAISUISSA
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Esa Niinisalo Koillismaan Osuuskauppa Vaarojen arviointi Koillismaan Osuuskaupassa -Vaarojen arviointi on systemaattista toimintaa. -Ohjeistettu.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Työkyvyn tukemisen keinot työpaikalla ja kuntoutukseen ohjaaminen
Palvelutalo Männikön asukastyytyväisyys 2014 Asukas- ja omaistyytyväisyysmittaus tehtiin kyselytutkimuksella vuoden 2014 lopussa. Kyselyssä oli 33 kysymystä.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
SAK tänään ja huomenna 1 Ajankohtaista työterveyshuollosta SAK:N 20. TYÖYMPÄRISTÖSEMINAARI Kari Haring Asiantuntijalääkäri SAK ry.
Kuntoutusyhteistyö työterveyshuollon korvaamisen näkökulmasta Leila Koskela Suunnittelija, Terveydenhuoltoetuuksien osaamiskeskus
TYÖTERVEYTTÄ TUKEMASSA
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Asiakastyytyväisyyskysely työnantajille
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

TYÖTERVEYSHUOLLON ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY 2011 HUS Työterveysyksikkö Anne Ranta kehittämispäällikkö 15.9.2011

TAUSTAA Kysely pidettiin 9.5. – 22.5.2011. Kyselyjä oli kolme; kaksi HUS:n työntekijöille (suunnattu; viikoilla 14-15 työterveyshuollossa asioineet ja avoin intrakysely) ja yksi tulosalueille / tulosyksiköille (henkilöstöpäälliköt tai muut vastaavat) Työntekijöiden kyselyissä vastauksia tuli suunnattuun kyselyyn 554 kpl ja avoimeen kyselyyn 551 kpl. Vastaajat jakautuivat kaikille tulosalueille. Vastauksia tulosalueille / tulosyksiköille laadittuun kyselyyn tuli 16 kpl määräaikaan mennessä 14 tulosalueelta. Seitsemältä tulosalueelta ei saatu vastauksia.

ASIAKASTYYTYVÄISYYS-KYSELYN TULOKSET (työntekijöiden vastaukset)

ESITIEDOT Pääasiallisin työntekijöitten käyttämä työterveysasema oli Helsingin työterveysasema (61% vastaajista) ja toiseksi eniten käytettiin Jorvin työterveysasemaa (12% vastaajista). Muita HUS Työterveysyksikön työterveysasemia käytettiin tasapuolisesti. 91% vastaajista oli toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. 92% vastaajista oli naisia. Viimeisen 12 kk aikana eniten työterveyshuollon palveluista oli käytetty työterveyslääkärin ja toiseksi eniten työterveyshoitajan sekä kolmanneksi eniten työfysioterapeutin palveluja. Työntekijöiden viimeisimmän työterveyshuoltokäynnin suurimmat syyluokat olivat sairaanhoito, terveystarkastus ja neuvonta ja ohjaus. Työntekijöiden pääasiallisesti käyttämä työterveysasema sijaitsi 88%:n mielestä hyvien kulkuyhteyksien päässä. Puolet vastanneista koki työterveyshuollon vastaanotoille tulemisen hankalaksi. Vastaanotoille tulemista hankaloittavia tekijöitä olivat pääasiallisesti työesteet ja työterveysasemien aukioloajat. 85% vastanneista koki käyttämiensä työterveysasemien tilat viihtyisiksi.

Vastaajien ikäjakauma

Työterveyshuollon palvelujen käyttö viimeisen 12 kk aikana

AJANVARAUSJÄRJESTELMÄ JA TIEDOTTAMINEN 60% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon puhelinpalvelu on toiminut hyvin. Puhelinpalvelussa ongelmiksi koettiin puhelinpalvelunumeroon vastaamattomuus, jonotusajan pituus sekä puhelinajankohdan huonous. 63% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon ajanvaraus on toiminut hyvin. 54% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon ohjeistus palveluihin on tarvittaessa saatavilla. 28% vastanneista ei osannut sanoa onko näin. 61% vastanneista oli sitä mieltä, että työterveyshuollon tiedottaminen on ollut riittävää. 25% vastanneista ei osannut sanoa onko näin.

YHTEISTYÖ TYÖTERVEYSHUOLLON KANSSA Hieman alle puolet vastanneista koki työterveyshuollon palveluiden saatavuuden hankalaksi. Reilut puolet vastanneista koki vastaavasti, että työterveyshuollon palvelut ovat olleet joustavia. Reilut puolet kokivat myös, että työterveyshuollon palvelut ovat olleet oikea-aikaisia. Vastaajista 41%:n mielestä työterveyshuolto on tarvittaessa organisoinut kuntoutusmahdollisuuksia, vastaavasti 48% vastanneista ei osannut sanoa onko näin tapahtunut. Vastanneista yhteistyön työterveyshuollon kanssa koki 73% sujuvaksi.

TYÖTERVEYSHUOLTOHENKILÖSTÖN AMMATTI-TAITO 76% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö paneutuu heidän asioihinsa vastaanottokäynneillä. 74% vastaajista koki saaneensa helposti tiedot hänelle tehtyjen tutkimusten tuloksista. 99% vastaajista oli sitä mieltä, että vastaanottokäynnit työterveyshuollossa olivat sujuneet ilman ulkopuolisia keskeytyksiä. 78% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö on ammattitaitoista ja asiantuntevaa. 90% vastaajista koki, että työterveyshuollosta saadut ohjeet ovat olleet ymmärrettäviä. 81% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö on luotettavaa. 69% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuoltohenkilöstö toimii puolueettomasti. 22% vastanneista vastaavasti ei osannut sanoa kuinka asian laita on. 56% vastaajista oli sitä mieltä, että työterveyshuolto tuntee työntekijän työn sisällön ja työolosuhteet joissa hän työskentelee.

Työterveyshuollon vastaanottokäynnit ovat olleet hyödyllisiä (terveyshyöty) 77%

Tyytyväisyys työterveyshuollon palveluihin 62%

AVOIMET VASTAUKSET; ehdotuksia työterveyshuollon kehittämiseksi Työterveyshuollon tulisi olla laajempaa ja kattavampaa,  lisää resursseja työterveyshuoltoon (”suutarin lapsilla ei ole kenkiä”). Työterveyshuoltoon tulisi päästä myös akuuteissa sairaustapauksissa. Ajanvaraus helpommaksi ja nopeampi pääsy vastaanotolle. Lääkäripalveluiden parempaan saatavuuteen tulisi pyrkiä. Suomea puhuvien lääkäreiden rekrytointia tulisi tehostaa. Lähetteitä jatkotutkimuksiin tulisi saada helpommin. Puhelinpalvelu pitäisi saada kokopäiväiseksi. Nettiajanvaraus mahdolliseksi. Nettisivut selkeämmiksi. Työntekijöiden määräaikaistarkastuksia toivottiin lisää. Toivottiin myös enemmän käyntejä työpaikoille. Työterveyshuollon sisällön selkiyttämistä; mitä kuuluu työterveyshuoltoon? Lakisääteinen kokonaisuus?

YHTEENVETO Avoimeen intrakyselyyn vastanneet olivat kokonaisuudessaan kriittisempiä yhteistyön, työterveyshuollon toimintojen sisällön ja laadun suhteen kuin suunnattuun kyselyyn vastanneet. Paljon tuli myös kiitosta ja kannustusta työterveyshuollon työntekijöille hyvin tehdystä työstä!

ASIAKASTYYTYVÄISYYS-KYSELYN TULOKSET (tulosalueiden / tulosyksiköiden vastaukset)

Tulosalueen työterveyshuollon sisältö

TYYTYVÄISYYS TYÖTERVEYSHUOLTOON JA SEN JÄRJESTÄMIIN PALVELUIHIN (yleisesti) Keskinäinen yhteistyö työpaikan ja työterveyshuollon kanssa toimii hyvin; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 80%. Tulosalue saa tarvitsemiaan työterveyshuollon palveluita riittävän nopeasti; 11/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 73%. Työterveyshuolto tiedottaa hyvin siitä, miten ja missä asioissa heidän puoleensa voi kääntyä; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä, 80%. Työterveyshuolto vastaa hyvin tulosyksikön työterveystarpeisiin; 10/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 67%. Työterveyshuollon henkilökunta on palveluhenkistä; 13/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 87%. Työterveyshuollon toiminta on puolueetonta; 14/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 93%. Työterveyshuolto antaa riittävästi palautetta tulosyksikön henkilöstön työterveystilanteesta; 7/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 47%. Työyksikkö pitää itse aktiivisesti yhteyttä työterveyshuoltoon; 12/15 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 80%.

Työterveyshuollosta saadut hyödyt ovat vastanneet hyvin siitä aiheutuneita kustannuksia (terveyshyöty)

TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ (ydinprosessit) TYÖPAIKKASELVITYKSET: Työterveyshuollon kanssa yhteistyössä suoritetut työpaikkaselvitykset ovat olleet hyödyllisiä; 12/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 75%. TOIMINTASUUNNITELMA: Työterveyshuollon kanssa yhdessä laadittu työterveyshuollon toimintasuunnitelma on ollut työyksikön kannalta toimiva (oikein kohdentunut ja jäsentynyt); 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%. Työterveyshuollon toimintasuunnitelma on ollut riittävän informatiivinen; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuollon toimintasuunnitelman sisältöä on riittävästi käsitelty työyksikössä; 5/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 31%.

TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ (ydinprosessit) TOIMENPIDE-EHDOTUKSET: Työterveyshuolto antaa riittävästi toteuttamiskelpoisia suosituksia ja parannusehdotuksia; 12/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 75%. Työterveyshuolto on informoinut riittävästi työnantajaa toimenpide-ehdotusten tärkeydestä ja mahdollisista vaikutuksista; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuolto on osallistunut työprosessien kehittämiseen työn sujuvuuden parantamiseksi; 7/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 44%.

TERVEYSTARKASTUKSET: Työterveyshuollon työhönsijoi-tustarkastukset ovat toteutuneet hyvin

TYÖTERVEYSHUOLLON SISÄLTÖ JATKOA... TERVEYSTARKASTUKSET: Erityistä sairastumisenvaaraa aiheuttavissa töissä työskentelevien terveystarkastukset on hoidettu hyvin; 7/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 44%, 8/16 ei osannut sanoa 50% ja yksi oli jokseenkin eri mieltä. Terveyden ja työkyvyn seuraamiseksi, ylläpitämiseksi ja parantamiseksi tehdyt terveystarkastukset ovat toteutuneet hyvin; 11/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 69%. TIETOJEN ANTAMINEN, NEUVONTA JA OHJAUS: Työterveyshuolto on antanut tietoja ja ohjausta riittävästi työpaikoilla; 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%. Työterveyshuolto on antanut tietoja ja ohjausta riittävästi yksittäisille työntekijöille; 9/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 56%. Työterveyshuolto on tehnyt riittävästi yhteistyötä työnantajan kanssa työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi; 10/16 oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä 63%.

TYÖSSÄ SELVIYTYMISEN SEURANTA JA KUNTOUTUKSEEN OHJAAMINEN Osatyökykyisen työntekijän työssä selviytymisen seuranta ja edistäminen ovat toteutuneet hyvin

TYÖKYVYN YLLÄPITÄMINEN JA EDISTÄMINEN: Työterveyshuolto on ollut mukana tulosyksi-kön työhyvinvointitoimintaa suunniteltaessa ja antanut asiantuntevia ohjeita ja neuvoja työhyvinvointitoimintaa toteutettaessa

Työterveyshuollon tuottamat työterveyshuoltopainotteiset sairaanhoitopalvelut ovat olleet riittävät

AVOIMET VASTAUKSET; ehdotuksia työterveys-huollon kehittämiseksi Ennaltaehkäisevään työterveyshuoltoon tulisi panostaa enemmän. Lääkäripalveluiden parempaan saatavuuteen tulisi pyrkiä. Työterveyshuollon palveluiden tulisi olla kattavammat. Yhteistyötä työnantajan edustajien kanssa toivottiin lisää. Työterveyshuollon työntekijöille toivottiin paikallisesti enemmän valinnanvapautta työterveyshuoltotoimintojen kohdentamisessa. Työterveyshuollosta toivottiin apuja TOB-tulosten käsittelyyn.  kokonaisvaltaisen työterveyshuollon kehittäminen yhdessä työnantajan kanssa

Kiitos!