Itsearvioinnin toteuttaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Varsinais-Suomen koulutusstrategia Toisen asteen ammatillinen koulutus - aikuiskoulutus Päivi Lehtinen1.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
PRIIMA -kehittämispäivä
laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Itsearviointi johdon työkaluna
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työryhmätyöskentely , TVT ja verkko-opetus Tuomo, Tammi, Ari Myllyviita, Mikko Horila,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Hallinnon kehittämisosasto1 CAF mallin rakenne ja sisältö Lisätietoja:
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
CAF Poliisihallinnossa
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Toiminnan suunnittelu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Palveluverkkotyöryhmän kokous Työsuunnitelma ja kokousaikataulut.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Työpaikkakouluttajan ABC
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Hannele Kauppinen ja Sirpa Pajula
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Itsearvioinnin toteuttaminen PIRKOssa ajalla 6.9.2011-30.4.2012 Pirkko Achrén 22.9.2011 vs. kehittämispäällikkö

Miksi itsearviointi / toiminnan nykytilan kuvaus? Valmistautuminen seutuselvitykseen perustuvaan organisaatiomuutokseen vahvuuksien hyödyntäminen organisaatiomuutoksessa edellyttää perusteluita = luotettava itsearviointi Ammatillisen koulutuksen laatustrategia 2011-20 (OPKM) Ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vuoteen 2015 mennessä yhdessä henkilöstön kanssa luotu ja käyttöönotettu laadunhallinta-järjestelmä / toimintajärjestelmä, jota parannetaan toimintaympäris-tössä tapahtuvien muutosten ja palautetiedon pohjalta PIRKOssa rakennettu toimintajärjestelmää 5 vuotta arvioinnin aika: mitä on saavutettu ja mitä pitää korjata / parantaa / tehdä laatupalkintohakemuksen tavoitteena on ulkoinen arviointi

PIRKOn itsearviointiprosessin eteneminen Toteutus-suunnitelma 9.8.2011 1. Laatupalkinto-kilpailu 2012 6. Resurssi- varaus Vahvuudet, kehittämistarpeet ja toimenpide-suunnitelma 30.4.2012 Työryhmien asettaminen 31.8.2011 TAVOITE: PIRKOn toiminta- ja arviointijärjestelmän systematisointi 2. Puheen-johtajien valmennus 14.9.2011 Itsearviointi toteutettu ja raportoitu, 30.4.2012 Työryhmien koulutus 6.9.2011 Konsensus-kierros esimiehittäin 31.3.2012 Puheen-johtajien sparraus 6.10.2011 4. Työryhmien raportit valmiit 28.10.2011 Yksilö-arviointi valmis 15.2.2012 Esimiesten haastattelut käyty 20.4.2012 PIRKOn toiminnan nykytila kuvattu, 30.11.2011 Kommentointi valmis 15.11.2011 3.

Työryhmät Työryhmät: Työryhmien työskentelyn tavoitteet: Jäsenet, päätös vt.kyj Loppi § 206 /2011 Teemat: Johtajuus Strategiat ja toiminnan suunnittelu Henkilöstö Kumppanuudet ja resurssit Prosessit Työryhmien työskentelyn tavoitteet: Toiminnan nykytilan kuvauksen laatiminen (=suunnittelu toteutus arviointi kehittäminen) työryhmälle osoitetun teeman osalta. Työryhmän tuotos on enintään 2 sivua. Työryhmä hyödyntää toiminnan kuvauksessa tulososioiden kuvausta (asiakas- ja kansalais-, henkilöstö- ja yhteiskunnalliset sekä keskeiset suorituskykytulokset) Työryhmä täydentää tulososioiden kuvausta tarvittaessa laadullisesti.

Tiedottaminen ja markkinointi Johtoryhmän ja laadun ohjausryhmän kokoukset  tieto tulosalueille  tiimeille  henkilöstölle Työryhmän jäsenet konsultoivat työskentelyn aikana taustaryhmiään  tietoa henkilöstölle, asiakkaille ja sidosryhmille Hallitus 22.9.2011 PIRKO-areena (henkilöstö) http://pirkotoiminnankuvaus.wikispaces.com/ Tiedotussuunnitelma

Miksi yhteinen arviointimalli CAF? Common Assessment Framework Julkisen organisaation itsearvioinnin työkalu Yksinkertainen ja joustava (organisaatiokohtainen sovellus) Helppo käyttää, ei ylimääräisiä kustannuksia Auttaa paikantamaan organisaation vahvuuksia ja parantamisalueita Henkilöstöä osallistava Edellyttää johdon vahvaa sitoutumista

Toimintatapojen ja tulosten arviointi TULOKSET 6.Henkilöstötulokset 3.Henkilöstö 5.Prosessit 9.Keskeiset suorituskyky- tulokset 2.Strategiat ja toiminnan suunnittelu Keskeiset 1.Johtajuus 7.Asiakas- ja kansalaistulokset suoritusky tulokset 4.Kumppanuudet ja resurssit 8.Yhteiskunnalliset tulokset INNOVATIIVISUUS JA OPPIMINEN

Arviointialueilla 1-5 Arviointialueilla 6-9 arvioidaan organisaation toimintatapoja, mm. ydintoimintojen hoitamisen tapoja (prosessit) johtamisjärjestelmiä henkilöstöhallintoa ja –koulutusta toiminnan laadun ja tuloksellisuuden arviointitapoja kehittämistoimien tarkoituksenmukaisuutta Arviointialueilla 6-9 arvioinnin kohteena tulokset, jotka ovat seurausta alueilla 1-5 kuvatuista toimintatavoista

Toteutettavien kehittämistoimien valinta Vähän merkitystä ja hyvät pisteet Käytä vähemmän resursseja Paljon merkitystä ja hyvät pisteet Säilytä Vähän merkitystä ja huonot pisteet Jätä huomiotta juuri nyt Paljon merkitystä ja huonot pisteet Priorisoi CAF -pisteet Merkityksellisyys strategian mukaisten ydintavoitteiden saavuttamisessa Lähde: Erkkilä, vvm 6.9.2011

PIRKOn itsearviointiprosessin eteneminen Resurssien suunnittelu talousarvioon PIRKOn toiminnan nykytilan kuvaus n. 15 000 € talousarviovuodelle 2011 Varsinainen itsearviointi omaan työhön sisältyvänä Laatupalkintokilpailuhakemuksen kirjoittaminen 3-4 henkilötyöviikkoa, 7 500-10 000 €, TA2012 Kustannukset kustannuspaikalle 1807 PIRKO-tason itsearviointisuunnitelma , luonnos valmis 31.8.2011 Arvioinnin yksikkönä/kohteena esimiehen vastuualue Hyvinvoiva oppimisympäristö -käsitteen avaaminen ja mittaaminen (laatupalkintokilpailu 2012) Toiminnan kuvaus CAFin mukaisesti, valmis 15.11.2011 Työryhmät ja puheenjohtajat nimetty 23.8.2011 Tulososion kuvaus (kehittämispalvelut), valmis 6.9.2011 Työryhmien valmennus 6.9.2011 klo 12-16 Puheenjohtajien ohjeistus 14.9.2011 klo 13-15 Työryhmien ohjatut kokoukset (3*3 h, viikoilla 37, 40 ja 43, välityöskentely PIRKO-areenalla) Työryhmien tuotos, valmis 28.10.2011 (max. 2 s./ryhmä) Kuvauksen kommentointikierros tehty 8.11.2011 Kuvauksen käsittely laajennetussa esimiesfoorumissa (opiskelijat!) 15.11.2011 Viimeistely 30.11.2011 mennessä Itsearviointi toteutettu ja raportoitu 20.4.2012 Yksilöarviointi (Webropol), toteutettu 15.2.2012 Konsensuskeskustelu esimiehittäin (opiskelijat), toteutettu 31.3.2012 (raportointi) Esimiesten haastattelut (kehittämissuunnitelma), toteutettu 20.4.2012 Kehittämistoimenpidesuunnitelma valmis 30.4.2012 toiminnan kehittäminen ja Itsearviointiprosessin kehittäminen Huom! Jatkossa itsearviointiprosessi ajoitetaan vuosikellorytmin mukaisesti.

Erkkilä, vvm, 6.9.2011