Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.

2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Kirkou seminaaripäivä Kaija Fredrikson Maria Repo.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
DIGITAALISTEN AINEISTOJEN TYÖRYHMÄ Virva Nousiainen-Hiiri Helsingin kaupunginkirjasto.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää Yhteisten tavoitteiden jälkeen jokaisen KIT-vastaavan tulee tehdä yhdessä oman osaamisaluepäällikkönsä kanssa sama taulukko.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Aikuissosiaalityön Praksis
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kohti kansallista digitaalista koulua
Esityksen transkriptio:

Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!

” Liian usein annamme lapsille vastauksia muistettavaksi sen asemesta, että antaisimme heille ongelmia ratkaistavaksi." Roger Lewin Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!

Yhteistyön suunnittelu aloitettu jo keväällä 2007  Ohjausryhmältä saatu toimeksianto työryhmälle: ◦ Työryhmän tehtävänä on laatia opetus – ja kirjastotoimen yhteistyön rungoksi kaupunkitason suunnitelma kirjaston käytön, tiedonhallinnan ja kirjallisuuden opetuksesta, jonka pohjalta rakennetaan alueellinen yhteistyömalli kirjastojen ja koulujen välille.  Mahdollisuus perustaa alaryhmiä  Mahdollisuus käyttää asiantuntijoita

Lukuvuoden aikana laaditaan toimintasuunnitelma 1.Kirjaston käytön, tiedonhallinnan ja kirjallisuuden opetuksesta sekä alueellinen yhteistyömalli 2.Henkilöstöryhmien koulutusmalli ja verkkomateriaalien kehittäminen 3.Koulukirjastojen kehittäminen Tavoitteena tukea: ◦ Kirjallisuuden merkitystä viihtymisen ja virkistyksen lähteenä ◦ Aktiiviseksi tietoyhteiskunnan kansalaiseksi kasvamista ◦ Tutkijaa ja pohtivaa oppimisotetta, selitysten rakentamista ja oppimisen innostavaa ilmapiiriä ◦ Suunnitelma luovutettiin ohjausryhmälle

Hankkeen 1. tavoitteena on luoda yhteistyömallit ja opetusmateriaalit opettajien ja kirjastohenkilöstön käyttöön ◦ 1. luokka, tutustumispaketti kirjastoon (koteihin) -> kirjastokortin hankinta ◦ 2. luokka, Kirjastoon tutustuminen ◦ 5. luokka, Tiedonhallintataidot ◦ 7. luokka, Tiedonhallintataitojen syventäminen ◦ Kirjavinkkaus 3., 6., ja 8. luokille  Toimintaa kehitetään vuosikello –ajatteluun perustuen ja vaihtoehtoisia toimintamalleja kehittäen !

 Oppimateriaalit opettajille ja kirjastonhoitajille: ◦ Kirjastossa ja koulussa työskentelyyn ilman kirjastonhoitajaa ◦ Kirjastossa yhdessä kirjastonhoitajan kanssa toteutettavaan opetukseen  Yhteistyön syventäminen kiinteistöissä, joissa koulu ja kirjasto samassa rakennuksessa (aloitus yhdessä pilottikoulussa keväällä 2010)

Koulutusyhteistyö (kevät 2010-syksy 2010)  Koulukirjastonhoitajien koulutus yhteistyössä kirjastotoimen kanssa  Koulun ja kirjaston yhteistyötä tukeva koulutus alueellisesti organisoituna  Opetushenkilöstön tiedonhallintataitojen ja kirjallisuuden tuntemuksen koulutus  Kirjastotoimen henkilöstön pedagoginen koulutus

Verkko-oppiminen ja tiedonhallinta  Systemaattisten yhteistyömuotojen kehittäminen, vuosittaiset tapaamiset, verkostoituminen yms.  Sähköisten työvälineiden (verkko- oppimisympäristö, wiki, oma verkkoportaali…)hyödyntäminen materiaalien, ideoiden, käytänteiden, vinkkien ja linkkien jakamisessa

Koulukirjaston kehittäminen ◦ Käynnistyy aikaisintaan keväällä 2010 ◦ Tavoitteena on, että koulukirjasto on kiinteä osa oppimisen arkea  Oppimistilan määrittely (minimitavoitteet: tilalle, kokoelmalle jne. riippuen siitä, miten kaukana / lähellä lähin kirjasto on)  Eri ikäisten huomiointi  Osaamisen määrittely  Yhteisöllisyyden hyödyntäminen ◦ Yhteistyö kirjastojen kanssa kokoelmahankinnoissa, suunnittelussa ja aineiston käytössä ◦ Yhteistyö sopivan kirjasto-ohjelman hankkimiseksi

 Joka koululle määritellään yhteistyökirjasto(t), perustuu sopimukseen (sopimuspohja suunniteltava)  Sopimuksessa määritellään kirjastosta saatavat palvelut, sovitaan yhteiset linjaukset, toimintatavat ja ”pelisäännöt”  Toiminnan suunnittelu osaksi koulun toimintasuunnitelmaa ja –kertomusta.

Tavoitteena alueellisen tasa-arvon takaaminen  Ruotsinkielisen aineiston ja palvelun saatavuuden kehittäminen  Toimitaan (molemmissa kieliryhmissä) samojen tavoitteiden ja toimintamallien mukaisesti.  Huomioidaan erityisesti niiden koulujen oppilaat, joiden lähellä ei ole kirjastoa.

Miten tästä eteenpäin ? Käytännön asioita…

Hanke käynnistyy kahdella alueellisella pilotilla  Mukana olevat kirjastot ◦ Itäkeskuksen kirjasto ◦ Kannelmäen kirjasto  Mukana olevat koulut: ◦ Blomängens skola ◦ Botby högstadieskola ◦ Puotilan ala-aste ◦ Vartiokylän ala-aste ◦ Vartiokylän yläaste ◦ Kannelmäen peruskoulu ◦ Pelimannin ala-aste

Hankkeen 1. vaihe Ohjatut kirjastokäynnit, kirjavinkkaukset ja materiaalituotanto, valmiina kevät 2010  Hankkeeseen mukaan tuleville opettajille ja kirjastohenkilöstölle järjestetään 2 seminaaripäivää työn aloittamiseksi:   , mediakeskuksessa Ei keksitä pyörää uudelleen, vaan  tutustutaan eri kunnissa toteutettuihin yhteistyömuotoihin  valmiina oleviin materiaaleihin jne.  Tiivis yhteistyö KIEPIN kanssa

 Muodostetaan työryhmät, toimijoiden toiveiden mukaisesti, joko ◦ Luokka-asteittain ◦ Alueellisesti ◦ Tai…  Eri kieliryhmien yhteistyö varmistaen  Sovitaan vastuunjaos ta  Sovitaan informaatiokanavien käytöstä ja tiedonkulusta (wiki, s-postilistat jne.)

Resurssit  Opetusvirastossa maksetaan sijaiset hankkeeseen osallistuville opettajille  Opetusviraston mediakeskus toimii hankeen koordinaattorina, resurssi meken omasta budjetista  Lisätietoja opetusvirastosta:  Kaija Fredrikson,  P tai