KOTIKÄYNTITYÖ
Kotikäyntityön mallit ja toimintakäytännöt 1. Asiakkaaksi tulo ASIAKAS Seurakunnan näkyvyys -internet -tiedotteet, lehdet -eri verkosto- ja yhteistyötahot Asiakkaan oikeudet -kotikäynteihin -kotiehtoolliseen Viiveetön asian hoitaminen Luottamuksellisuus TYÖNTEKIJÄ Yhteydenoton syyt yksinäisyys ja erilaiset kriisit henkinen ja hengellinen hätä muut syyt Selkeä ja ajan tasalla oleva tiedottaminen -toiminnasta -ajanvarauskäytännöstä -vaitiolovelvollisuudesta Tunnistamme oman ammattitaitomme ja sen rajat
2. Ensimmäinen tapaaminen TYÖNTEKIJÄ Kirjaaminen ( Prime-diakonia) -kotikäynnin tavoitteet -keskinäinen sopimus Voimavaralähtöinen - ja sielunhoidollinen työote Eettiset periaatteet - kristillinen ihmiskäsitys - kunnioitus - oikeudenmukaisuus - osallisuus / yhteisöllisyys - turvallisuus ja luottamuksellisuus ASIAKAS Tunnistamme asiakkaan tarpeet Kotikäynnin tavoitteet: Hyvinvoinnin edistyminen ja hoidon turvaaminen hänen tavoitteidensa mukaisesti Yhteinen suunnitelma tapaamiskerroista Tieto seuraavasta tapaamisesta Sopimus ja sitoutuminen Saada tietoa toiminnasta
3. Kotikäyntityön toteutuminen ASIAKAS Kuulluksi ja nähdyksi tuleminen Omien voimavarojen mukaisten ratkaisujen löytyminen Auttaa asiakasta itse ratkaisemaan ongelmiaan Tukee asiakkaan kotona pärjäämistä TYÖNTEKIJÄ Huomioidaan kodin yksityisyys Ajan rajaaminen 1-1,5h Läsnäolo Hyvinvoinnin edistäminen Omat vaikuttimet eivät ohjaa kohtaamista Evankeliumin välittäminen
4. Toimintamme arviointi TYÖNTEKIJÄ Tehdyn suunnitelman arviointi ja tarkistus Toiminnan vaikuttavuus Omat tuntemukset (oppimispäiväkirja) ASIAKAS Tulinko kuulluksi ja autetuksi Omat tuntemukset Suunnitelman arviointi ja tarkistus 1. Asiakassuhteen päättyminen 2. Asiakassuhteen jatkuminen - jatkosuunnitelma