Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LÄHEISTEN KOHTAAMINEN JA TUKI 25.1.2016 Sirkka Peltola, palveluesimies, palliatiivisen hoitotyön asiantuntija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LÄHEISTEN KOHTAAMINEN JA TUKI 25.1.2016 Sirkka Peltola, palveluesimies, palliatiivisen hoitotyön asiantuntija."— Esityksen transkriptio:

1 LÄHEISTEN KOHTAAMINEN JA TUKI 25.1.2016 Sirkka Peltola, palveluesimies, palliatiivisen hoitotyön asiantuntija

2 Läheisten kohtaaminen ja tuki Hyvä saattohoito Hoidon tavoitteena on, että se vastaa saattohoitopotilaan ja hänen omaistensa toiveita. Annettu hoito on laadukasta viimeisten elinpäivien ajan. Hyvän hoidon kriteerit määrittyvät yksilöllisesti jokaisessa potilassuhteessa. Kriteereitä ovat kuolevan kunnioittaminen, arvokkuus, loukkaamattomuus, potilaan oikeudet sekä potilaan tahdon toteutuminen. Tieto, taito, osaaminen ja oikea asenne vaikuttaa > kotona ja muissakin ympäristöissä Omaisten huomiointi > vaikuttaa potilan hoito ja toiminta

3 Samoilla raiteilla - yhteisymmärrys

4 Läheisten kohtaaminen ja tuki Potilaan ja omaisten tuntema kärsimys Saattohoitopotilaan kärsimykseen sisältyy pelkoa, kipua, ahdistusta, pahoinvointia, sekavuutta ja hengenahdistusta. Potilaan kärsimyksen huomioonottamisella ja sen lieventämisellä varmistetaan, että potilas saa tarvitsemaansa saattohoitoa, mikä vaikuttaa myös omaisten tuntemuksiin. Omaisten kärsimys lisää potilaan kärsimystä. Kaikki vaikuttaa myös hoitohenkilökuntaan. Omaisen kuuleminen, tuntee parhaiten potilaan

5 Tuska on suurta

6 Läheisten kohtaaminen ja tuki Hyvä hoitosuhde Tukee ja on ainutkertainen tapahtuma, joka perustuu rehellisyyteen, avoimuuteen, välittämiseen, turvallisuuden tunteen luomiseen ja jatkuvuuteen. Vuorovaikutus korostuu – sanallinen ja sanaton viestintä. Myönteinen, tunteille vapaa ilmapiiri > ymmärrys Henkilökunnan kiireettömyys, välittäminen. Potilaalla ja omaisilla oikeus elää elämänsä omanlaisinaan. Potilas/omainen > viimeinen toive > esim. kotona käynti, järjestetään tuetusti

7 Turvaa > ei synny itsestään

8 Läheisten kohtaaminen ja tuki Kunnioitus ja vuorovaikutus Mukana koko elämä, kuolema, ihmismieli Kuuntelua ja keskustelua, toiveet Ihmisarvon kunnioitus, itsemääräämisoikeus ja inhimillisyys näkyvät kohtaamisissamme Läsnäolo on välittämistä ja yhteisymmärrystä mikä lieventää ahdistusta Rinnalla kulkijoina, tukena ja turvana, halu auttaa Aina voi kysyä sopiiko tämä Teille Oikea aika ja paikka, annetaan tietoa Vakaumus huomioiden

9 Lohtua teoin ja sanoin

10 Läheisten kohtaaminen ja tuki Kuoleman pelko Tulevaisuus, elämä jää kesken, suru toisen puolesta Kuoleminen, tuskaa, yksin lähteminen ja jääminen Kysymykset: Mitä kuoleman jälkeen… Oma elämänhistoria, kokemukset, muistot Elämän hallinta > kokemusten ja keskustelun kautta Luopuminen > rakkaus ei pääty kuolemaan

11 Aikaa surulle

12 Läheisten kohtaaminen ja tuki Hengellinen tuki Elämänkatsomus, arvot ja vakaumus > kunnioitus Turvan hakemista, sielunhoitoa: rukoilemista, Raamatun lukemista, virsien veisaamista, rippiä, ehtoollista… Annetaan tukea, omasta vakaumuksesta riippumatta Mahdollisuus tulla kuulluksi ilman valmiita vastauksia Yhteyden luominen pappiin ja vapaaehtoisiin

13 Mikä auttaa…

14 Läheisten kohtaaminen ja tuki Kivun hoito Saattohoidon tavoitteena on mahdollisimman oireeton, turvallinen ja arvokas kuolema. Kivun hoidon tulee olla ennakoitua ja jatkuvaa > seuranta, arviointi ja dokumentointi säännöllisesti. Lääkkeellisen kivunhoidon tukena lääkkeettömät keinot Auttaa potilasta jaksamaan ja säilyttämään toimintakykynsä > pystyy olemaan pitempään kotihoidossa > elämänlaatu. Onnistunut kivun hoito auttaa myös omaisen jaksamista ja vähentää ahdistusta. ”Sen muistaa kuin eilisen päivän”. Omainen tuntee myös kivun.

15 Heidän kivuttomuus

16 Läheisten kohtaaminen ja tuki Tuen saanti Omaisten aktiivinen ja rehellinen informointi tilanteesta, lupa potilaalta Ennakointi > tulevien tapahtumien hallinta, apu, yhteydenotto Perheen tarpeet + lapset > ammattiapu Keskusteluapu > välittäminen > tunteet, toivo Huoli jaksamisesta > sovitaan asioista, ruokailu ja lepoaika, kuka ”sijaistaa”, ”nyt kannattaa tulla”- soitto

17 Omaisten lepo A1:llä

18 Läheisten kohtaaminen ja tuki Kuoleman jälkeen Lääkärin toteaminen > kuolintodistus (kotikäynti) Aikaa jäähyväisiin (kotona, myös kappelissa) Rauhallinen työskentely, hiljainen puhe, ympäristön siistiminen, tuulettaminen, kukat, valaistus, nenäliinat Hiljainen hetki Kuolemaan liittyvät järjestelyt > kirjalliset ohjeet Keskustelu lääkärin kanssa Kotisairaala tekee vielä kotikäynnin kuoleman jälkeen Keskusteluapua surun käsittelyyn, ammattilaiset, tukihenkilöt, sururyhmä

19 Auttajat

20 Läheisten kohtaaminen ja tuki Vainajan laittaminen Kunnioittava kiireetön työskentely. Omaiset voivat olla mukana jos haluavat. Toivomukset otetaan huomioon. Tunnistelappu, poistettavat/jätettävät asiat. Lopuksi vainajan päälle valkoinen lakana ja kukat Kynttilä pöydälle. Aikaa vielä vierellä oloon, ollaan tukena tarvittaessa Ilmoitus poismenosta myös tukihenkilölle. Saatto kappeliin ja tapahtumien kirjaus. Vainajan luovuttaminen omaisille ja hautaustoimistolle, kirjaus

21 Viimeinen palvelus os:lla ja kotona

22 Läheisten kohtaaminen ja tuki Mitään ei olisi voinut tehdä toisin? Hautajaisten jälkeen Keskusteluapua aina tarvittaessa tapahtumista Surun pilkkomista (odotukset, syyllisyys, lohtu…) Mahdollisuus aktiiviseen palautteen antoon > lomake postilaatikkoon > kehittäminen > koulutus > toiminnan muutos Tutkimustieto - kyselykaavakkeet

23 Muistot elää


Lataa ppt "LÄHEISTEN KOHTAAMINEN JA TUKI 25.1.2016 Sirkka Peltola, palveluesimies, palliatiivisen hoitotyön asiantuntija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google