JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
LIIKKUMAAN AKTIVOINNIN KETJU Auli KanervaSanna Salonen.
Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Liikunnasta syrjäytyneet –hanke Hankeverkoston tapaaminen Hankekatsaus Katja Rajala / LIKES.
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Keskiviikko 1.9. –torstai , Airport Congress Center, Vantaa.
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
LIIKUNTA JA KOULUIKÄINEN
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Liikkumaan! -hanke Espoo
Tytöt teknologian taitajiksi
OPS-ajatuksia.
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Kolmas lähde Euroopan sosiaalirahaston kehittämisohjelma : Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen kolmas sektori hyvinvointipalvelujen tarjoajana.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
VALO JA LIIKUNNAN ALUEJÄRJESTÖT Toimenpiteet liikkuvampaan koulupäivään
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
NIEMENRANNAN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Lisää liikettä koulupäivään
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
LIIKUNTAPEDAGOGIIKAN JA LIIKUNTADIDAKTIIKAN AJANKOHTAISIA KYSYMYKSIÄ
Kohtaamisia pelimaailmassa
Liikunta Liikunta on tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja. Useimpien sairauksien taustalla on syy liikkumattomuuteen. Lisäksi liikunta ja terveelliset.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
SANGINSUUN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
LAANILAN YLÄASTEEN LIIKKUVA KOULU
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA -LIIKUTTAVAN HYVÄ KOULU- www.liikkuvakoulu.fi

LIIKKUVA KOULU -HANKE Yhteensä 21 pilottihankkeen avulla pyritään löytämään kokemuksia hyvistä käytännöistä ja luomaan liikunnallista toimintakulttuuria kouluihin liikunnan opetuksen lisäksi. www.liikkuvakoulu.fi

HANKKEEN TAVOITTEENA ON … parantaa kouluikäisten fyysistä aktiivisuutta vakiinnuttaa kaikkiin peruskouluihin kouluikäisten liikuntasuositukset saada hankkeen aikana tutkittua tietoa lasten ja nuorten toimintakyvystä Koulun liikunnalla tarkoitetaan kaikkea sitä fyy-sistä aktiivisuutta, joka sisältyy koulupäivään tai sen välittömään yhteyteen –  ei ainoastaan liikun-taa oppiaineena.

JYRÄNGÖN KOULU 1,5 –sarjainen alakoulu Oppilaita noin 190 Opettajia ja avustajia n. 15 henkilöä Koulussa panostettu koululiikunnan kehittä-mistoimintaan vuodesta 2005 alkaen.

KOULUMME TAVOITE HANKKEEN AIKANA ON … Vahvistaa jo olemassa olevaa toimintaa Luoda uutta tulevaisuuden haasteisiin vastaavaa toimintaa ja toimintaympäristöä TUODA LIIKKUMINEN LUONTEVAKSI OSAKSI JOKAISTA KOULUPÄIVÄÄ.

TUTKIMUKSET TODISTAVAT Liikunnan lisääminen kouluyhteisössä vähentää koulukiusaamista! Liikunnalla selkeä yhteys oppimistuloksiin. akateeminen osaaminen keskittymiskyky Henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Liikkuva lapsi voi hyvin. Koulukiusaaminen: yhteisöllinen kulttuuri (oppilaat ja henkilökunta) Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa. Hyvinvointi: erottaa muista tt-aineista, vaikka nekin ovat erittäin tärkeitä

Myönteiset liikuntakokemukset lapsuusiällä tukevat todennäköisesti pysyvän liikunnan harrastamista ja fyysisesti aktiivisen elämäntavan omaksumista. Terveestä ja hyvinvoivasta lapsesta, terveeksi ja hyvinvoivaksi aikuiseksi.

JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis-motorisiin tekijöihin (toimintakyky). Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). Innostaa henkilökuntaa liikuntakasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).

Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen. Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä).

Huomiota ja toimenpiteitä kohdennettu koulupäivän rakenteisiin liikuntatunteihin omaehtoiseen liikuntaan ympäristöön toimintakulttuuriin

LIIKUNTATUNNIT Huomiota liikuntatuntien määrään ajoitukseen laatuun Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen Ajoitus: liikuntatunnit eri päivinä (ei kaksoistunteja) Laatu: kuntotunnit tavoitteellisia (kestävyys, lihaskunto, lihashuolto)

LIIKUNTATUNNIT Taito- ja taideaineiden välystä kohdennettu liikuntaan 1.-2. lk:t 3 h/vko, 3.-6. lk:t 4 h/vko Liikuntatunnit rytmitetty tasaisesti koko kouluviikolle  ei kaksoistunteja Liikunnan vuosikalenteri kaikille luokka-asteille Kuntotunnit (fyysinen toimintakyky) jaksotus lukuvuoden aikana

KUNTOTUNNIT Fyysisen aktiivisuuden varmistaminen Oppilaiden kunto-ominaisuuksien (toimintakyvyn) keskiarvon tavoitteellinen kehittäminen 2 kuntotuntia viikossa Kestävyys, lihaskunto ja lihashuolto Jaksotus eri vuodenajoille Kuntokortti Kehityksen seuraaminen

OMAEHTOINEN LIIKKUMINEN Koulupäivän rakenne Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min) Aikaa todelliselle liikkumiselle Ei etsitä esteitä vaan mahdollisuuksia! Välitunnit ohjattua ja omaehtoista toimintaa kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä Esteitä: olemmeko me aikuiset este lastemme liikkumiselle Ohjattua: vertaisohjaajat (koululiikuttaja) Koulun tilat ja alueet: piha-alue, lähimaasto, sisätilat (liikuntasali, aula, käytävät)

OMAEHTOINEN LIIKKUMINEN Välituntien aikana oppilaat voivat liikkua koulun piha-alueella lähimaastossa koulun sisätiloissa (liikuntasali, aulat, käytävät) Liikuntavälinekaapit ulko- ja sisävälineille Välkkärit Kerhotoiminta Yhteistyö 3. sektorin kanssa

TOIMINTAYMPÄRISTÖ Huomiota kiinnitetty niin rakennettuun kuin luonnonympäristöön pururata moniväriset pihamaalaukset sisäteippaukset (ns. ohimenoliikunta) Virikkeellinen ja toimiva ympäristö Motivoi liikkumiseen ja toiminnalliseen tekemiseen  ehkäisee koulukiusaamista

Koulun piha-aluetta ja lähiympäristöä kehitetään niin, että se palvelisi yhtälailla oppilaiden liikkumista koulupäivien aikana kuin alueen asukkaiden liikkumista koulutyön ulkopuolisena aikana. Koulumatkat – hyötyliikuntaa parhaimmillaan

UUDEN TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN Uuden teknologian laitteet mukaan lasten liikuttamiseen Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäris-töjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Kännykät, aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet …

PERHEET YHDESSÄ Vanhempien esimerkki kannustaa Pyritään tukemaan ja luomaan perheen yhteisen liikkumisen kulttuuria Yhteiset pelivuorot lapsille ja vanhemmille Koululiikuttaja Iltapäiviin ajoittuvat liikunta- ja toimintapäivät

KOULULIIKUTTAJA Kehittää, organisoi ja toteuttaa koulun välituntitoimintaa sekä oppilaiden omaehtoista liikuntaa. Suunnittelee ja toteuttaa koko perheelle suunnattuja liikunnallisia tapahtumia koululla tai sen lähiympäristössä. Mukana koulun liikuntatapahtumissa.

KOULUN TOIMINTAKULTTUURI Sitoutuminen kehittämistoimintaan ja jatkuvaan kouluttautumiseen Liikuttavan hyvä koulu Terveydellisten tekijöiden lisäksi saavutetaan mm. yhteisöllistä toimintakulttuuria (oppilaat ja henkilökunta) ”Kaikki syyt, jotka estävät liikunnan ovat tekosyitä”

YHTEISTYÖ Verkostoituminen merkittävässä asemassa toiminnan kehittymisen kannalta Työskentely yhteistyötahojen kanssa Oman toiminnan ideointi , kehittäminen ja peilaaminen Olemassa olevan osaamisen hyödyntäminen omassa toiminnassa Yhteistyötahojen toiminnan tukeminen

Nuori Suomi Koululiikuntaliitto Heinolan liikuntatoimi Suomen urheiluopisto Muut hankekoulut Itä-Häme (paikallislehti) Seurapankki

KIITOS! Kimmo Nykänen Jyrängön koulun rehtori kimmo.nykanen@heinola.fi 050-593 9595