Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Hyvästä Paras Jim Collins.
MIKÄ ON TIIMI?.
Valmennuksen kausisuunnitelma
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Toiminnan tehostaminen?
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Suomen Jääkiekkoliitto / Jukka Jalonen1 HUIPPU-URHEILUN VAATIMUKSET.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Teemme tulevaisuutemme - yhdistyskierros syksy 2014.
Toimintasuunnitelma = oma kehittymissuunnitelma
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
HISSIN NOUSUN TAUSTAA Tavoiteasetantaa ja sitoutumista.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Valmentajana kehittyminen
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Koulussa elämää opettelemassa
HENKILÖKOHTAIS EN TOIMINTA- AJATUKSEN KIRJOITTAMINEN FL 177 C.FI.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
PrePETS 2015 Kauniainen - Mäntsälä- Helsinki. TITLE | 2 KLUBIPRESIDENTIN AVAINTEHTÄVÄT PrePETS –
Kilpailijan starttikurssi
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Näkemyksiä nuorten voimaharjoittelusta Yläasteelta - lukioon Erik Piispa Suomen Valmentajat ry Fysiikkavalmentaja.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Yläkouluakatemia 8 lk. Keskittyminen. Perusteet Urheilijan tulee pystyä sulkemaan suorituksen kannalta epäolennaiset sisäiset ja ulkoiset tekijät pois.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
Kuvan ilmisisällön selvittäminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Vanhempainilta AKRO Aava kello
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Projektinhallinta ja opiskelu
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Harjoittelun suunnittelu ja arviointi
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoittelun suunnittelu ja arviointi
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Suomalaisen urheilijan urapolku
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
KIPU. KIPU KIPU fyysisestä vammasta tai tavasta käyttää kehoa stressi tai huolet voivat aiheuttaa pääkipua tai lihasjännityksiä tunteet ja ajatukset.
Esityksen transkriptio:

Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita

Ajatuksia tavoitteenasettelusta ja sen merkityksestä Tavoite = tekemisen ja ajattelun päämäärä Tavoitteenasettelulla voidaan lisätä merkittävästi fyysisen ja psyykkisen harjoittelun sekä kilpailemisen laatua. Tavoitteenasettelu on motivoinnin ja motivoitumisen tärkeimpiä menetelmiä. Ihmisen onnistumisen kokemus vahvistuu, jos saavutettu asia on ollut etukäteen asetettuna tavoitteeksi, ja sen eteen on tehty tietoista työtä. © SportFocus

Tavoitteenasettelu motivoinnin keinona Tavoitteenasettelu tuo esiin urheilijan henkilökohtaiset päämäärät: Sitoutuminen tavoitteiden saavuttamiseen vaadittavaan työmäärään vahvistuu. Tavoitteenasettelu antaa tietoa siitä, että koko ajan tapahtuu edistymistä: Auttaa yrittämään ja toistamaan suorituksia yhä uudestaan. Tavoitteenasettelu auttaa urheilijaa ymmärtämään eri harjoitteiden ja harjoitusmuotojen merkityksiä kokonaistuloksen kannalta: Auttaa urheilijaa motivoitumaan myös tylsempiin ja rankkoihin harjoituksiin ja harjoitusjaksoihin. © SportFocus

Tavoitetyypit Visiot ja unelmat Tulos- ja kilpailutavoitteet Suorituksiin liittyvät tavoitteet, esim. tekniikka, taktiikka, ominaisuudet Harjoitusjakson tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttavat osatavoitteet, esim. harjoittelun laatuun ja määrään liittyvät asiat Psyykkisen valmentautumisen tavoitteet Muun elämän tavoitteet © SportFocus

Tavoitteenasettelu eri aikaväleillä 1. Pitkän tähtäimen tavoitteet: - ura, vuosi, kausi 2. Lyhyen tähtäimen tavoitteet: - kuukausitasolla, viikkotasolla - päivittäiset, hetkelliset - kilpailuissa, harjoituksissa 3. Uran ja harjoittelun vaihe - päätavoitteet - välitavoitteet © SportFocus

Harjoitusesimerkki tavoitteenasetteluun motivoimiseksi: Miettikää ryhmässä, miksi tavoitteenasettelu: 1. NOSTAA KUORMITETTAVUUTTA? 2. VÄHENTÄÄ JÄNNITTYNEISYYTTÄ? 3. LISÄÄ TYYTYVÄISYYTTÄ? 4. TUOTTAA ITSELUOTTAMUSTA? Oletteko kaikki ylläolevista väittämistä samaa mieltä? © SportFocus

Tavoitteenasettelun aikavälit ja toimintasuunnitelmat Tavoitteeni Mahdollisia edessä olevia vaikeuksia sekä arvio tavoitteen haastavuudesta: Toimintasuunnitelma ja esteiden kaato – eli miten saavutan tavoitteeni: Miten arvioin ja mittaan toimintani etenemistä ja lopputulosta: Pitkän tähtäimen unelma: Vuositavoite: Kausitavoite: Oppia uusi tekniikka ja ottaa se kisoissa käyttöön Tavoite pitäisi olla helpohkosti saavutettavissa. Jos tulee jostain syystä harjoitustaukoja, voi olla vaikeaa. Keskitytään jokaisen harjoituksen aluksi uuteen tekniikkaan. Huolehdin riittävästä levosta kunnon säilyttämiseksi. Joulun jälkeen tehdään videoanalyysi verraten vanhaa ja uutta suoritustekniikkaa Kuukausitavoite: Viikkotavoite: Päivätavoite: © SportFocus

Päätavoitteet ja välitavoitteet Mitä pitää ja voin tehdä päästäkseni tavoitteeseen? Päätavoite Välitavoitteet Milloin tavoite on tarkoitus saavuttaa? © SportFocus