Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)"— Esityksen transkriptio:

1 Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)
Kouvola Valmennusseminaari PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN OSANA KOKONAISVALTAISTA VALMENNUSTA Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)

2 Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus
KIHU Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus Jyväskylä

3 Esityksen sisältö (1) Saatteeksi …
(2) Mitä on psyykkinen valmentautuminen? (3) Psyykkinen valmentautuminen osana valmennuksen kokonaisuutta (4) Urheilijan urapolku

4 1. SAATTEEKSI …

5 Mitä urheiluharrastus voi tarjota?
Liikunnallinen elämäntapa Vapaa-ajan harrastusmuoto Kilpaurheilumuoto Huippu-urheilijan ura/ ammattilaisuus

6 ”LAHJAKKUUS” Kilpaurheilussa lahjakkuus on erityistä kyvykkyyttä, joka antaa mahdollisuuden kehittyä taitavaksi ja menestyväksi urheilijaksi.

7 Ericsson et al. (1993) Psych Review

8 Valintojen tekeminen Mitä urheilu minulle merkitsee? Ammattiura
Mitä lajia haluan harrastaa? Mille tasolle haluan pyrkiä? Ammattiura Panostaako opiskeluun vai urheiluun? Sosiaalinen elämä Perhe Kaverit Seurustelu Elämäntavat Säännöllisyys Terveydestä huolehtiminen ”Urheilullisuus”

9 Jääkiekko/ 1987 syntyneiden ikäluokka
15v. 18v.

10 Jääkiekko/ 1987 syntyneiden ikäluokka
15v. 18v. 24v.

11 2. MITÄ ON PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN?

12 Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista
”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena raportti

13 Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista
“Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena raportti

14 Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista
“Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena raportti ”Yksittäisten urheilijoiden menestyksen varmistamiseksi tulee psyykkisen valmennuksen käyttöä systematisoida valmennusprosesseissa sekä harkita erillisen kilpailupsykologin nimeämistä kisajoukkueisiin ….” Peking Olympiakisaraportti

15 Olympialaiset 2004-2010 Otteita Olympiakomitean kisaraporteista
“Häiriötekijöiden poissulkeminen, tuttujen kilpailurutiinien varmistaminen ja itseluottamuksen tukeminen vaativat myös kokemusta ja valmiiksi rakennettuja toimintamalleja.” Torino 2006 –kisa-analyysi ”…huippukunnon ajoitus ja/tai psyykkinen kilpailuvalmiuden ylläpito epäonnistui.” Ateena raportti ”Yksittäisten urheilijoiden menestyksen varmistamiseksi tulee psyykkisen valmennuksen käyttöä systematisoida valmennusprosesseissa sekä harkita erillisen kilpailupsykologin nimeämistä kisajoukkueisiin ….” Peking Olympiakisaraportti “Psyykkisen valmennuksen osaaminen on heikkoa, joten suorituskykyä ei pystytä maksimoimaan ja häiriötekijöiden vaikutus kasvaa. Tämä näkyy paineenalaisen suorituksen epävarmuutena.” Vancouver 2010-kisaprojektin analyysi

16 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
Psyykkisen valmentautumisen lähtökohtana on aina jokin henkilökohtainen ongelma.

17 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
Kaikki urheilijat eivät käytä psyykkisen valmentautumisen menetelmiä.

18 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
Psyyke ratkaisee 95% huippu- suorituksesta.

19 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
on joukko toimenpiteitä, jolla urheilija saadaan tekemään huippusuoritus.

20 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
Psyykkisen valmentautumisen asiantuntija pystyy lukemaan urheilijan ajatuksia.

21 Psyykkinen valmentautuminen Yleisimpiä käsityksiä
Psyykkisen valmentautumisen asiantuntijan toiminta saattaa häiritä urheilijan ja valmentajan keskinäistä valmennussuhdetta.

22 Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot
Kilpailu & Tulos Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta

23 Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot
Kilpailu & Tulos ”LAJIOSAAJA” Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit URHEILIJA Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta IHMINEN

24 (Liukkonen & Jaakkola 2003)
”Psyykkinen valmennus tarkoittaa urheilijan kokonaiselämäntilanteen huomioimista valmennuksessa ja hänen psyykkisen hyvinvointinsa tukemista sekä psyykkisten taitojen opettamista …” (Liukkonen & Jaakkola 2003)

25 3. PSYYKKINEN VALMENTAUTUMINEN OSANA VALMENNUKSEN KOKONAISUUTTA

26 Haasteiden kohtaaminen on psyyken kehittymisen ehdoton edellytys!
1.Ominaisuudet 2.Asenne 3.Reagointi ”Haasteet” -Vastoinkäymiset -Menestys -Muutokset Henkinen vahvuus

27 Henkisen vahvuuden kasvattaminen
1. Ominaisuudet -Itsetuntemus -Itseluottamus -Pitkäjänteisyys 2. Asenteet -Positiivisuus -”Pelirohkeus” -Sitoutuminen erinomaisuuteen 3. Tapa reagoida -Odotusten käsittely -”Työkalujen” rakentuminen -Epäonnistumisten

28 Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila
ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit

29 Uhkat Mahdollisuudet Vahvuudet Kehityskohteet Nimi

30 Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila
ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin

31 Itseluottamuksen rakentuminen
Itsevarmuus ITSELUOTTAMUS 1. Minäkäsitys 3. ”Potentiaali” 2. Osaaminen

32 Minkälainen haluaisin olla? - Mikä on minun merkitykseni?
1. MINÄKÄSITYS Identiteetti Minäkuva Itsetunto - Kuka minä olen? - Mihin minä kuulun? Millainen minä olen? Minkälainen haluaisin olla? - Mikä on minun arvoni? - Mikä on minun merkitykseni?

33 1. MINÄKÄSITYS Identiteetti Minäkuva Itsetunto Itsetietoisuus
Itsearvostus Itsetuntemus -Minän välitön havaitse- minen -”Minä olen olemassa” -Miten arvostan itseäni -”Minä olen hyvä” -Miten hyvin tunnen rajoitukseni ja vah- vuuteni

34 Itseluottamuksen rakentuminen
Itsevarmuus ITSELUOTTAMUS 1. Minäkäsitys 3. ”Potentiaali” 2. Osaaminen

35 Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila
ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

36 Toiminnan tehokkuus Toimintaan sitoutuminen Toiminnan kesto Toiminnan laatu

37 Motivaatiojatkumo 1.AMOTIVAATIO 2. ULKOINEN MOTIVAATIO 3. SISÄINEN

38 1. Amotivaatio Henkilö kokee toiminnan ulkoapäin ohjatuksi
Motivaatio tehtävän suorittamiseksi puuttuu täysin Henkilö ei näe yhteyttä toiminnan ja tuloksen välillä

39 2. Ulkoinen motivaatio Toimintaa ohjaavat palkkiot ja rangaistukset
Toiminta on sosiaalisesti suotavaa Yksilön omat arvot ohjaavat toimintaa Toiminnasta koetaan saatavan merkittävää hyötyä vaikka se ei sinänsä olisikaan aina palkitsevaa

40 3. Sisäinen motivaatio Toiminta on täysin sisäisesti ohjattua
Toiminta sinällään on kiinnostavaa ja positiivisia elämyksiä tuottavaa Välineelliset arvot eivät enää ensisijaisesti ohjaa henkilön valintoja

41 Miksi sisäinen motivaatio heikkenee?
Henkilö kokee omat mahdollisuutensa kehittää ja toteuttaa itseään rajallisiksi Henkilö ei saavuta hyviä tuloksia Henkilö ei koe onnistumisen tunteita Ryhmä ei tue jäseniään Henkilö on saavuttanut ”rajansa” Kiinnostus kohdistuu muihin asioihin

42 Miten edistää sisäistä motivaatiota?
Itsemääräämisen tunteen lujittaminen Kyvykkyyden tunteen vahvistaminen Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden korostaminen

43 On tärkeää asettaa itselleen tavoitteita, sillä ne …
Ylläpitävät motivaatiota Antavat perustelut harjoittelulle Suuntaavat toimintaa Auttavat keskittymään olennaisiin asioihin Selkiyttävät kehittymisen seurantaa Muodostavat yksilöllisen toimintasuunnitelman Tehtävä 1: Energia Tehtävä 2: Suunta Tehtävä 3: Arviointi

44 Tavoitetyypit Tulostavoitteet -Henkilökohtaiset saavutukset
Lajitavoitteet -Lajitaidot (3) Harjoittelutavoitteet -Harjoittelua suuntaavat tavoitteet Normitavoitteet -Ryhmän säännöt ja arvot (5) Kisa- ja harjoituskohtaiset tavoitteet -Päivittäin asetettavat tavoitteet

45 Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2.
Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

46 ”UNELMANI JÄÄKIEKOSSA …”
”Haaveilen näistä hetkistä ja saavutuksista jääkiekossa. Kun ajattelen näitä asioita, tulen hyvälle mielelle ja saan niistä lisää energiaa vaikeinakin aikoina. Pystyn koska tahansa muodostamaan mieleeni kuvia näistä hetkistä ja saavutuksista.” PVM ____________ UNELMA __________________________________________ __________________________________________

47 Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2.
Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

48 JÄÄKIEKKOILIJAN TAVOITTEENASETTELU
Pelaajan nimi _________________________________________________ Seura/ Joukkue _________________________________________________ Päiväys _____ (pv) _____ (kk) ________ (v) A. Vahvuutesi jääkiekkoilijana Kirjaa tähän omasta mielestäsi tärkeimmät vahvuutesi jääkiekkoilijana tällä hetkellä. Merkitse molempiin kohtiin vähintään yksi ominaisuus. Pelitaidot: Fyysiset ominaisuudet: 1) _____________________________ 1) _____________________________ 2) _____________________________ 2) _____________________________ 3) _____________________________ 3) _____________________________ B. Tärkeimmät kehityskohteesi Kirjaa tähän omasta mielestäsi keskeisimmät kehityskohteesi jääkiekkoilijana tällä kaudella. Merkitse molempiin kohtiin vähintään yksi ominaisuus. C. Tavoitteesi kaudelle Kirjaa tähän erilaisia keinoja, joilla voisit parantaa kehityskohteisiin kirjaamiasi asioita tällä kaudella. Kirjoita vähintään kolme eri asiaa. _____________________________ _____________________________

49 Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. Vaihe 4. Vaihe 3. Vaihe 2.
Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Kisa- ja harjoituskohtaisten tavoitteiden asettaminen Vaihe 5. Laji-, harjoittelu- ja normitavoitteiden asettaminen Vaihe 4. Tulostavoitteiden asettaminen Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

50 Tavoitteenasettelu ”Unelma” Vaihe 5. A r v Vaihe 4. i o n t Vaihe 3.
Konttinen/ KIHU 2011 Tavoitteenasettelu Kisa- ja harjoituskohtaisten tavoitteiden asettaminen Vaihe 5. A r v i o n t Laji-, harjoittelu- ja normitavoitteiden asettaminen Vaihe 4. Tulostavoitteiden asettaminen Vaihe 3. Vahvuuksien määrittäminen Kehityskohteiden kirjaaminen Vaihe 2. ”Unelma” Vaihe 1.

51 Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila
ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin PSYKOLOGISET TAIDOT *Kilpailuun valmistautuminen *Mielikuvaharjoittelu *Sisäinen puhe SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

52 Psyykkinen kilpailuvalmius
Tausta-asiat ovat kunnossa Tunne, että kaikki on tehty sen hetkisen maksimi- suorituksen eteen Selkeät ja positiiviset tavoitteet Valmius käsitellä epävarmuuden tunteita Luottamus, että pystyy tekemään itselleen ”hyvän päivän” Toimivat valmistautumis- rutiinit sekä selkeä kilpailusuunnitelma

53 SISÄINEN TILA/ ÄRSYKE TOIMINTA & TULOS

54 SISÄINEN TILA/ ÄRSYKE TUNNE TULKINTA TOIMINTA & TULOS FYSIOLOGINEN
REAKTIO TULKINTA TOIMINTA & TULOS

55 1. Mielikuvaharjoittelu 2. Rentoutustekniikat
TUNNE FYSIOLOGINEN REAKTIO TULKINTA 3. Sisäinen puhe

56 Psyykkinen valmentautuminen Tavoitetila
ITSETUNTEMUS *Tunnetilat *Toimintamallit *Ajatusmallit RYHMÄN TOIMINTA *Positiivinen ilmapiiri *Tiimin kiinteys *Johtaminen ITSELUOTTAMUS *Tietoisuus omista vahvuuksista *Luotto omaan osaamiseen *Usko omiin valmiuksiin PSYKOLOGISET TAIDOT *Kilpailuun valmistautuminen *Mielikuvaharjoittelu *Sisäinen puhe SISÄINEN PALO *Sisäinen motivaatio *Tavoitteenasettelu

57 Valmentajan johtamistyylit
1. Autoritaarinen johtaja 2. Demokraattinen johtaja 3. Motivoiva johtaja 4. Kannustava johtaja 5. Asiantuntija johtaja

58 Millä tavoin harjoituksesta saadaan aikaan tapahtuma, joka kehittää …
A. Yksilöllisiä ominaisuuksia -Itseluottamus -Motivaatio -Suoritusrohkeus -Sitoutuminen B. Taitojen oppimista -Metakognitiiviset taidot -Sensomotoriset perustaidot -Lajitaidot VUOROVAIKUTUS Millä tavoin harjoituksesta saadaan aikaan tapahtuma, joka kehittää … C. Sosiaalisia taitoja -Toimiminen ryhmänä -Toimiminen ryhmässä

59 Valmistautumisen rakentaminen Huippusuorituksen perusedellytykset
A. Harjoittelu -Päivittäistoiminnan laatu ja määrä ovat riittävät -Onnistuneet viimeistelyharjoitukset -Fyysinen olotila on optimaalinen B. Suunnitelma -Taktiikka on sisäistetty -Taktiikkaan on sitouduttu -Vastustajan heikkoudet/ vahvuudet on analysoitu C. Rutiinit -Kilpailemiseen valmistautuminen -Kilpailuun valmistautuminen -Kilpailusuoritukseen valmistautuminen D. Ilmapiiri -Jokainen urheilija kantaa vastuunsa joukkueesta -Palautteen antaminen ja käsittely -Ryhmän tuki yksilölle

60 4. URHEILIJAN POLKU

61 Urheilijan urapolku 1. Urheilijan oma historia
2. Nykytilanteen arviointi 3. Tavoitetilan hahmottaminen 4. Keinojen määrittäminen

62 Psyykkinen valmentautuminen Toiminnalliset tasot
Kilpailu & Tulos ”LAJIOSAAJA” Harjoittelu Urheilemiseen liittyvät ajatus- ja toimintamallit URHEILIJA Motivaatio & Päämäärät Elämäntilanne & Elämänhallinta IHMINEN

63 Yhteystiedot: Niilo Konttinen KIHU Rautpohjankatu 6
FIN Jyväskylä (työ) (koti)


Lataa ppt "Niilo Konttinen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus (KIHU)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google