Suunnittelijaseminaari 14.3.2008 MPK 1 Kommenttipuheenvuoro: Jätevesisuunnitelman laadun merkitys lausunnon antamisen ja valvonnan kannalta Mari Pihlaja-Kuhna.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jätevesien käsittely kuntoon
Advertisements

Jätevesiasetus ja Porin kaupungin ympäristötoimisto
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
LIIKUNTAPAIKKOJEN AVUSTUSJÄRJESTELMÄ
Haja-asutusalueen jätevesi-ilta
ENERGIATODISTUS 2013 Mikä muuttuu, mitä todistus kertoo?
Kajaanin kaupunki Rakennusvalvonta, Hannu Leskinen
Kaivosten valvonta käytännössä Anna-Leena Pitsinki Lapin ELY-keskus
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Marsissa voi elää! Kunhan sinne saadaan LVI.. Lämpöä, vettä, ilmaa ja fiksuja töitä LVI luo terveelliset ja viihtyisät olosuhteet - koteihin - työpaikoille.
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Rakennusvalvonta Rakennuslupa
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
Lounais-Suomen ympäristökeskus ASETUKSEN TARKOITUS Asetuksen tarkoituksena on vähentää talousjätevesien päästöjä ja ympäristön pilaantumista.
Hajajätevesiasetus – rakennusvalvonnan uusi riesa?
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
Kiinteistökohtaiset jätevesijärjestelmät Kirsi Mäensivu Jässi-jätevesineuvontahanke
JÄTEVESIEN KÄSITTELY VIEMÄRIVERKOSTOJEN ULKOPUOLISILLA ALUEILLA
Kirjan laadinnassa ovat olleet mukana seuraavat yhteistyökumppanit ja rahoittajat: Tilaajaorganisaatioina: Helsingin kaupunki, HKR-Rakennuttaja Kruunuasunnot.
Järvenpään kaupunkiTekijä, muokkaa Perustyylissä SORTUMAVAARA , Johtava rakennustarkastaja Jouni Vastamäki Rakennusvalvonta, Järvenpää p
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
JÄTEVESIEN KÄSITTELY HAJA- ASUTUSALUEELLA RAAHEN SEUTUKUNNASSA HANKE RAAHEN SEUTUKUNNAN KEHITTÄMISKESKUS / MAASEUDUN OSAAMISVERKOSTO.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Asiaa rakennusasiantuntijan näkökulmasta
SuLVI kouluttaa Suomen LVI-liitto, SuLVI ry – Suunnittelijakoulutus ja suunnittelijoiden pätevyyden toteaminen Pori Hilkka Peltoharju,
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
1 LÄNSI-UUDENMAAN VESI JA YMPÄRISTÖ RY VÄSTRA NYLANDS VATTEN OCH MILJÖ RF Kiinteistökohtaisten jätevesisuunnitelmien laadun kartoitus Länsi-Uudellamaalla.
Asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkon ulkopuolella
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Tekniikka- ja ympäristöpalvelut - toimiala
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Haja-asutuksen jätevesien hallinta Satakunnassa
Harjoitustyö Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät
Riihimäen kaupungin ympäristönsuojelumääräykset
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
OAJ:n luottamusmiesten neuvottelupäivät Kevät 2009
MAASEUTU JA JÄTEVEDET Pohjois-Savon maaseutuverkosto – seminaari , Kuopio Martti Veteli, Ylä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
ELÄINSUOJIEN YMPÄRISTÖLUVAT POHJOIS-KARJALAN ELY-KESKUS, Kari Lahtinen.
Fennovoiman ydinvoimalaitoshanke Pyhäjoki Teollisuusneuvos Herkko Plit.
© HAUS Vaikuttavuus ja palvelukyky Taloudelliset resurssit ja mahdollisuudet Uudistuminen ja henkilöstön työkyky Rakenteet ja prosessit Viihtyisä ja toimiva.
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
Nro 204 Suomen ympäristökeskus SYKE, PL 140, Helsinki, Finland
Pohjois-Karjalan kylät rannalla
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
asemakaava-arkkitehti Hannele Kelavuori
Rakennetun ympäristön lautakunta
Jeremia, aleksi, lauri, santeri & oona
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
Pelastustoimen laitteiden vaatimustenmukaisuus
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Maankäyttö- ja rakennuslaki
Rautjärven Veden toiminta-alueiden vesihuolto
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Esityksen transkriptio:

Suunnittelijaseminaari MPK 1 Kommenttipuheenvuoro: Jätevesisuunnitelman laadun merkitys lausunnon antamisen ja valvonnan kannalta Mari Pihlaja-Kuhna Ympäristötarkastaja, Vihdin kunta

Suunnittelijaseminaari MPK 2 Sisältö •Viranomaisten tehtävät •Vihdin lausuntomenettely •Jätevesijärjestelmien valvonta •Hyvä jätevesisuunnitelma

Talousjätevesiasetuksen toimeenpano Viranomaisten yleinen tehtäväjako ja yhteistoiminta (Vesa Valpasvuo, Kuntaliitto) talousvedensaanti Kiinteistön Rakennusvalvonta- viranomainen Ympäristösuojelu- viranomainen Terveydensuojelu- viranomainen talousjätevedenkäsittely

Talousjätevesiasetuksen toimeenpano Viranomaisten tehtävänjako vanhojen ja uusien rakennusten osalta (Vesa Valpasvuo, KL) SELVITYS JÄTEVESI- JÄRJESTELMÄSTÄ Vanhat asuinrakennukset Uudisrakennukset TÄYTTÄÄKÖ VAATIMUKSET EI RAKENNUS- TOIMENPITEITÄ AJANTASAINEN KÄYTTÖ- JA HUOLTO-OHJE KÄYTTÖ JA HUOLTO OHJEEN MUKAISESTI KÄYTÖN, HUOLLON JA KUNNOSSAPIDON VALVONTA KYLLÄ JÄTEVESIJÄRJESTELMÄ RAKENNETTAVA VAATIMUSTEN MUKAISEKSI SUUNNITELMA JÄTEVESIJÄRJESTELMÄSTÄ RAKENNUSLUPA / toimenpidelupa JA LUPAEHDOT RAKENNUSTYÖ JA SEN VALVONTA TYÖN VALMISTUMINEN JA KÄYTTÖÖNOTTO, KÄYTTÖ- JA HUOLTO-OHJE EI YSL MRL

Suunnittelijaseminaari MPK 5 Kunnan viranomaiset jätevesiasioissa 1/2 •lupa-asiat ja rakentamisen valvonta maankäyttö- ja rakennuslain mukaan  rakennuslupa- ja valvontaviranomainen eli yleensä rakennustarkastaja tai vastaava ja lautakunta (tekninen/ rakennus/ ympäristö tms.) •neuvonta  yleensä rakennusvalvonta ja/tai ympäristönsuojelu, joskus myös terveysvalvonta tai jonkun projektin kautta

Suunnittelijaseminaari MPK 6 Kunnan viranomaiset jätevesiasioissa 2/2 •käytössä olevan järjestelmän toiminnan valvonta  ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaiset (ympäristöhaitta/ terveyshaitta) •kunnan tehtävänjaot ja delegoinnit voivat vaihdella (hallintosääntö ja johtosääntö) esim. ympäristönsuojelu käsittelee monessa kunnassa jätevesisuunnitelmat lausunnolla

Suunnittelijaseminaari MPK 7 Vihdin lausuntomenettely 1/3 •rakennusvalvonta vastaanottaa ja kirjaa sisään rakennuslupa- ja toimenpidelupahakemukset •jätevesisuunnitelmasta pyydetään lausunto ympäristövalvonnalta (paitsi umpisäiliöistä) •ympäristötarkastaja pyytää tarvittavat täydennykset jätevesisuunnitelmaan •ympäristötarkastaja hoitaa neuvonnan (sekä uudet että vanhat kiinteistöt)

Suunnittelijaseminaari MPK 8 Vihdin lausuntomenettely 2/3 •ennen lausunnon antamista ympäristötarkastaja suorittaa lähes poikkeuksetta maastokäynnin suunnitelman arvioimiseksi •rakennuslupapäätöksessä yleensä viitataan lausuntoon •lausunnossa pienpuhdistamoille edellytetään käyttö- ja huoltosopimusta

Suunnittelijaseminaari MPK 9 Vihdin lausuntomenettely 3/3 •viranomaiset eivät yleensä käy valvomassa rakennusvaiheessa (kvv-vastaava valvoo) •käytäntö muuttumassa  rekrytoidaan tarkastusteknikkoa/-insinööriä rakennusvalvontaan (tulee jatkossa antamaan lausunnot ja neuvontaa) •keväällä 2008 myös ostetaan lausuntoja Länsi- Uudenmaan vesi ja ympäristö ry:ltä käsittelyn nopeuttamiseksi

Suunnittelijaseminaari MPK 10 Vihdin kunnan ohjeistus ja määräykset •ympäristölautakunnan suositus jäteveden käsittelystä haja-asutusalueella (ympa ) •ympäristönsuojelumääräykset; luku 2 jätevesien haittavaikutusten ehkäiseminen • (oltu mukana projektissa) •lomakkeet löytyvät kunnan nettisivuilta •pohjavesialuekartta ja suurin osa kaavoista myös kunnan nettisivuilla

Suunnittelijaseminaari MPK 11 Jätevesijärjestelmien valvonta 1/3 •katsotaan, että nykyinen lausuntomenettely on myös etukäteisvalvontaa  vähentää jälkivalvonnan tarvetta •viimekädessä kiinteistönomistaja vastaa, että järjestelmä toteutetaan suunnitelman mukaan ja että se toimii •rakennettuja järjestelmiä (vanhoja/uusia) ei ole vielä juurikaan valvottu

Suunnittelijaseminaari MPK 12 Jätevesijärjestelmien valvonta 2/3 •realiteetti on, että laajamittaiseen valvontaan ei ole resursseja •valitus- ja riitatapauksissa asiaa tutkitaan tarvittaessa  pyydetään nähtäväksi jätevesiselvitystä/ -suunnitelmaa tai haetaan se rakennuslupapapereista •hyvä jätevesiselvitys tai –suunnitelma antaa kuvan tilanteesta jo ennen maastokäyntiä

Suunnittelijaseminaari MPK 13 Jätevesijärjestelmien valvonta 3/3 •eri asia on, onko järjestelmä toteutettu papereiden mukaan? •aiheuttaako olemassa oleva järjestelmä haittaa, mikä on mennyt pieleen? •neuvottelu, tarvittaessa kehottaminen ja määrääminen sakon uhalla (vain lautakunta) •tulevaisuudessa myös valvontaprojekti, jossa tutkittaisiin satunnaisten järjestelmien toimintaa?

Suunnittelijaseminaari MPK 14 Hyvä suunnitelma •säästää hakijan, suunnittelijan ja käsittelijän hermoja ja aikaa… •suunnitelman tulee täyttää asetuksen liitteen 1 kohdassa 2A esitetyt yleiset vaatimukset ja kohdassa 2C esitetyt mitoitusvaatimukset!! •hyvä ja paikalliset olosuhteet huomioiva suunnitelma  nopea käsittely •lisäselvitysten pyytäminen hidastaa aina käsittelyä!

Suunnittelijaseminaari MPK 15 Lopuksi •ei ole kenenkään etu, että huonoja suunnitelmia hyväksytään •kunnan virkamies ei ole asetusta laatinut, eli samassa veneessä ollaan, mitä tulee asetuksen soveltamiseen  yritämme noudattaa asetusta parhaamme mukaan •KIITOS!