Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuoteen ominaisuudet. Voit luoda ratoja ilman pisteiden poimintaa Ei tarvetta robotin opettamiseen.
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Majoitus- ja ravitsemisalan koulutus pääkaupunkiseudulla sekä ammatillisten perustutkintojen uudistus Majoitus- ja ravitsemisalan Ennakointikamari II.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Työpaikkaohjaajakoulutus
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Uuden työntekijän perehdyttäminen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
UUDISTUNEET AMMATILLISET PERUSTUTKINNOT JA TUTKINNON PERUSTEET
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tutkintosuoritusten arviointi
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
KONEISTUS 20ov LOPETUS TAVOITE VIDEOKIRJASTO BLOGI
Älykäs LEDien valintataulu Tuomas Hiltunen. Projektityön tavoite Älykäs LEDien valintataulu helpottamaan Farnellista tilattavien yleisimpien LEDien valintaa.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Jarkko Kröger Levy- ja teräsrakennetyöt 10 ov 1. Työprosessin hallinta Suunnitelmallinen työskentely Työn kokonaisuuden hallinta.
Mielenterveys kuntoutus
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Tekstiilityö ySV1-ySV4. ySV3 / ySV4 1. jaksossa ke ja to x 75 min. 4. jaksossa ti ja ke x 75 min.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
PERHEPÄIVÄHOITAJAN AMMATTITUTKINTO Petra Suonio 2011.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
PISTE- HITSAUS Toimintaperiaate Laitetyypit
Arviointi.
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Tavoitteet ja arviointi
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Ammatillinen työkykypassi
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Liiketalouden perustutkinto
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Ohjelmoinnin perusteet Levyjen materiaalimerkinnät Ohjelmointiohjelmien tuntemus 1. Työprosessin hallinta Suunnitelmallinen työskentely Työn kokonaisuuden hallinta Aloitekyky ja yrittäjyys 2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallinta CNC -levytyöstökoneen käyttö Tiedonsiirto Leikkausparametrien valinta ja säätö 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Terveys, turvallisuus ja toimintakyky Oppiminen ja ongelmanratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka Jarkko Kröger 3.4.2017

AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 OV 1. Työprosessien hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 Suunnitelmallinen työskentely Vaatii ohjausta Tarvitsee ohjausta alkuun pääsyssä. Osaa lukea työohjeita. Työskentelee itsenäisesti työohjeiden mukaan Työn kokonaisuuden hallinta Tarvitsee ohjausta työn aloituksessa. Hallitsee ohjattuna suurimman osan ammattitaidon keskeisistä ydinkohdista ja pystyy opastettuna soveltamaan ne työprosessiksi Tarvitsee jonkin verran ohjausta työvaiheesta toiseen siirryttäessä. Hallitsee pääsääntöisesti ammattitaidon keskeiset ydinkohdat ja pystyy lähes itsenäisesti soveltamaan ne työprosessiksi Työskentelee itsenäisesti. Hallitsee ammattitaidon keskeiset ydinkohdat ja pystyy itsenäisesti soveltamaan ne työprosesseiksi Aloitekyky ja yrittäjyys Kysyy tarvittaessa neuvoa Työskentelee itsenäisesti On aloitteellinen Jarkko Kröger 2 3.4.2017 3.4.2017

Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 2. Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 Levytyökoneiden käyttö Työskentelee kaikissa olosuhteissa niin huolellisesti, ettei levytyökoneen särkymisvaaraa esiinny Osaa lukea työpiirustuksia. Osaa tehdä vaadittavat termiset leikkaukset osaa tehdä levytyökoneisiin tarvittavat asetukset ja säädöt Levytyökoneiden ohjelmointi Pystyy ohjattuna laatimaan työsuunnitelman yksinkertaiselle kappaleelle sekä valmistamaan käytettävälle työkoneelle sopivan CNC-ohjelman Pystyy työpiirustuksen perusteella lähes itsenäisesti laatimaan toimintakelpoisen kirjallisen työsuunnitelman sekä käytettävälle työkoneelle sopivan CNC-ohjelman Pystyy työpiirustuksen perusteella itsenäisesti laatimaan toimintakelpoisen kirjallisen työsuunnitelman sekä käytettävälle työkoneelle sopivan CNC-ohjelman Robotin käyttö Tuntee robotin ja osaa käyttää sitä valmiiksi ohjelmoituna Osaa itsenäisesti käyttää robottia hitsauksessa ja kappaleenkäsittelyssä Jarkko Kröger 3.4.2017

Käyttää työvälineitä ja kiinnittimiä tarkoituksenmukaisesti Robotin ohjelmointi Pystyy tekemään yksinkertaisia ohjelman korjauksia valmiiseen ohjelmaan Osaa ohjelmoida hitsaus- ja kappaleenkäsittelyrobotin vaatimusten mukaisesti Työvälineiden käyttö Käyttää työvälineitä ja kiinnittimiä tarkoituksenmukaisesti Tekee tarkoituksenmukaiset työväline- ja kiinnitinvalinnat Osaa valita tarkoituksenmukaisimmat käsityövälineet ja mittavälineet käyttäen niitä tehokkaasti Materiaalin hallinta Osaa käsitellä materiaaliaihioita niin, että ne eivät vaurioidu Pystyy valitsemaan työhön soveltuvat materiaaliaihiot työpiirustuksen mittojen ja materiaalimerkintöjen mukaan. Käsittelee materiaaleja oikein Valitsee materiaaliaihion siten, että materiaalihukka on mahdollisimman pieni. Huolehtii omatoimisesti jätepaloista ja materiaalivaraston järjestyksestä Jarkko Kröger 3.4.2017

Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 Piirustusten ja ohjelmien ymmärtäminen tuntee keskeisimmät piirrosmerkit. Tekee levysuunnitelman, josta käytännössä puuttuu suunnitelmallisuus. Osaa lukea CNC –levytöissä ja robottihitsauksessa tarvittavia piirustuksia Pystyy tarvittaessa lähes itsenäisesti etsimään lisätietoja käytettävissä olevista lähteistä (esim. leikkausarvot, hitsausarvot, oikaistun pituuden laskeminen, ohjelmointikoodit yms.) Osaa hitsauksen ja koneenpiirustuksen piirrosmerkit ja osaa tulkita niitä oikein Käyttää piirustuksia ja ohjeita tehokkaasti ja pystyy tarvittaessa etsimään omatoimisesti lisätietoja käytettävissä olevista lähteistä (esim. leikkausarvot, hitsausarvot, ohjelmointikoodit, vikailmoitukset yms.) Teknologia ja tietotekniikka Omaa riittävät tietotekniset valmiudet tiedonhankintaan ja ohjelmointiin Omaa hyvät tietotekniset valmiudet ohjelmointiin Omaa erityisen hyvät tietotekniset valmiudet ohjelmointiin Laadunhallinta Tarvitsee ohjausta laatuvaatimusten tunnistamisessa Tunnistaa laatuvaatimukset Osaa korjata työsuoritustaan laatuvaatimusten mukaisesti Matematiikan ja luonnontieteiden taidot Osaa tarvittavan matematiikan tarvittaessa tietolähteitä käyttämällä Osaa ohjelmoinnissa tarvittavan matematiikan Osaa mittauksissa ja korjaustoimenpiteissä tarvittavaa matematiikkaa 3.4.2017

Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 Terveys, turvallisuus ja toimintakyky noudattaa työturvallisuusmääräyksiä ja -ohjeita Huolehtii työsuojelusta työpaikalla pitää työpaikkansa siistinä ja järjestyksessä Oppiminen ja ongelmanratkaisu Osaa arvioida omaa työtään Ei tee samaa virhettä kahta kertaa ratkaisee työhön liittyviä ongelmia Vuorovaikutus ja yhteistyö Ottaa huomioon toiset työntekijät on joustava on aloitteellinen Ammattietiikka Huolehtii materiaaliaihioista ja valmistetuista tuotteista työskentelee vastuuntuntoisesti työskentelee huolellisesti ja tarkasti. 3.4.2017

Jarkko Kröger 3.4.2017