Matematiikan oppimisvaikeudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Ohjelman perusrakenteet
Sanallisista tehtävistä haastavampia ja mielenkiintoisempia Erno Lehtinen Oppimistutkimuksen keskus.
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
OHJAAMINEN.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Matematiikan oppiminen.
Muistin apuvälineet ennen koetta
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Tehtävä Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kaksi kokonaislukua (0-50, kysytään lukuja niin kauan kunnes käyttäjä antaa luvut sallitulta alueelta). Ohjelma.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
ITK 2011 Juha-Matti Latvala FT, projektikoordinaattori
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
RSA – Julkisen avaimen salakirjoitusmenetelmä Perusteet, algoritmit, hyökkäykset Matti K. Sinisalo, FL.
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Ohjelman perusrakenteet
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lukivaikeus.
Talousmatematiikan perusteet ORMS1030
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
2.A Leena Mustonen Vanhempainilta 2.A Leena Mustonen
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Samanaikaisopetus Skinnarilan ja Voisalmen päiväkoti
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Matematiikkaa 3a Lukualue 0– osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
3.c
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Kpl 7.
3 Minuudessa on kaksi puolta
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Matematiikan käsitteet alkuopetuksessa
Sisältöalueet esiopetuksessa
Varga–Neményi -menetelmän esittely
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Iitin yläaste Matematiikka 7. luokka
Ohjelman perusrakenteet
Kielellinen erityisvaikeus
Auttava keskustelu
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Matematiikan oppimisvaikeudet Oili Sauna-aho Neuropsykologian erikoispsykologi, PsL

Matematiikan oppimisvaikeudet esiintyvyydeksi arvioitu noin 1 - 7% harvoin pelkästään ainut vaikeus lapsella usein myös joko kielellisiä, hahmottamisen, motoriikan tai tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen häiriöitä

Matemaattisten taitojen kehitys alle kouluiässä Jo kaksi-kolmivuotiaalla muodostuu lukukäsite (yksi- monta), hallitsee vertailuun liittyviä käsitteitä (enemmän-vähemmän, suurempi-pienempi, painava-kevyt) ja osaa luetella numeroita peräkkäin (yksi, kaksi, kolme) 5-vuotias osaa operoida jo pienillä lukumäärillä ja numeroiden ja lukumääärien vastaavuus alle 10 lukualueella alkaa olla hallinnassa

Laskemisen osaprosesseja (McCloskey, Caramazzo ja Basili 1985) lukujen prosessointi (lukujen ymmmärtäminen ja tuottaminen - lukujen lauseoppi) aritmeettisten faktatiedon hallinta (opittu tieto luvuista ja laskuoperaatioista) muistettavat esim. 5+5=10 ratkaisustrategiat esim. 34-15= 34-10-4-1=19 aritmeettisten proseduurien hallinta eli laskutaito (eri suoritusvaiheiden suunnittelu ja toteuttaminen)

Matematiikan ”neurokognitiivinen arkkitehtuuri” Vasen aivopuolisko: yksittäisten numeroiden tunnistaminen, moninumeroiset luvut ja kirjoitetut sanat -> visuaalinen mielikuva numeroista tai numeroryhmistä ja numeroiden suhteellisesta sijainnista toisiinsa numerosarjojen kielellinen prosessointi (päässälaskut) Oikea aivopuolisko: visuaalisten symbolien (arabialaiset numerot, lukuja) ja joidenkin sanojen tunnistaminen

Monivaiheisissa laskutoimituksissa tarvitaan molempia aivopuoliskoja (vaiheiden muistaminen, suuruusluokan edustukset jne.) sekä etuosien toiminnanohjauksen toimintoja (suoritusvaiheiden suunnittelu, ongelmanratkaisu) Oikeassa aivopuoliskossa toimii visuaalinen- semanttinen väylä, vasemmalla taas visuaalinen -kielellinen reitti Oikea puolisko keskeisempi uusien asioiden käsittelyssä, vasen taas jo aiemmin opitun informaation käsittelyssä (automatisoituneet taidot)

Matematiikan vaikeuksien ilmeneminen lukumäärän ja numeron yhteyden ymmärtäminen (kielelliset peruskäsitteet, luokittelu, lukusuorat) Lukusanojen muistaminen (kertotaulujen muistaminen) Mitä tarkoittaa kymmenylitys, kerto- ja jakolasku Laskuproseduurien oppiminen ja muistaminen mittayksiköiden oppiminen sanalliset tehtävät (mitä kysytään? Mitä tietoja on jo annettu? Mitä laskutoimituksia tarvitaan ja missä järjestyksessä? Saatiinko tulos kysymykseen?)

Erityisvaikeuksien yhteys matematiikan oppimisvaikeuksiin kielelliset vaikeudet: numeroiden muistaminen, matemaattiset käsitteet, sanallisesti tehtävät hahmotusvaikeudet: lukumäärän hahmottaminen, lukujonojen oppiminen, dyspraktiset vaikeudet: laskusuunnat, laskujärjestys, numeroiden kirjoittaminen toiminnanohjausvaikeudet: laskutoimistuksesta toiseen vaihtaminen, taitojen soveltaminen uuteen tilanteeseen

Matemaattisten taitojen kartoitus (Shalev, Wertman, Amir 1988) Ymmärtäminen kirjoitettujen numeroiden yhdistäminen lukumääriin lukumäärien arviointi lukumäärien ymmärtäminen (yhtä paljon) numeraalisten arvojen ymmärtäminen (suurempi - pienempi) sarjallinen järjestys Tuottaminen luetteleminen numeroiden kirjoittaminen ja lukeminen

Matemaattisten taitojen kartoitus... Laskemisprosessit laskuoperaatioiden ymmärtäminen (+,-, x,/) (nimeäminen ja esimerkin antaminen) faktojen mieleenpalauttaminen helppoja päässälaskutehtäviä Laskeminen paperilla laskutehtävän tekeminen sanelusta ja kopioimalla yksinkertaisista monimutkaisempiin

Matematiikan vaikeuksien tukeminen koulussa Tieto lapsen vaikeuksista ja kehitystasosta matematiikassa + muista mahdollisista erityisvaikeuksista perusasioiden hallinnan parantaminen peruslaskuoperaatiot lukualueella 0-20 mahdollisimman automaattisiksi strategioiden kehittäminen (lukujen jakaminen, sydänparit jne.), jotka nopeuttavat laskemista sormien ja konkreettisten apuvälineiden (sormet, tikut, palikat jne.) käyttö riittävän pitkään

Matematiikan vaikeuksien tukeminen... Kertotaulun muistaminen ”supistetut” kertotaulut strategioiden käyttö Laskuproseduurien muistaminen proseduurin ymmärtäminen muistisääntöjen luominen mallin pitäminen esillä muiden laskutapojen kokeilu ja lapselle sopivamman löytäminen Sanallisten tehtävien purkaminen purkamisohjeet kirjallisina tehtävien konkretisointi, piirtäminen käsitteiden kertaukset, muistiavut

Matematiikan kolme kieltä (Puura, Ollila, Räsänen 2001) toiminnallistettavissa oleva ilmentymä matemaattisten symbolien kieli puhuttu kieli

Matemaattisten vaikeuksien tukeminen... Ongelmanratkaisu ja soveltamisen vaikeudet konkretisoiminen ja siltaaminen käytäntöön ongelmanratkaisun yleisempi harjoittelu ja siirtääminen matematiikkaan sanallisten tehtävien purkaminen (mitä kysytään? Mitä tietoja on jo annettu? Mitä laskutoimituksia tarvitaan ja missä järjestyksessä? Saatiinko tulos kysymykseen?)

Kirjallisuutta ym. Oppimisvaikeudet- neuropsykologinen näkökulma (Lyytinen ym. 2002 2.painos WSOY) Matematiikka - nökökulmia opettamiseen ja oppimiseen (Räsänen ym. 2004 2.painos, NMI) Sanat sekaisin? - kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä (Ahonen ym. 2001 PS-kustannus) Kultaisen maljan metsästys -peli ja Hopeisen pöllön etsintä Salaisten lukujen valtakunnassa -tietokonepeli (Oppistutkimuksen keskus)