TERVEYDENHUOLLON PALVELUKETJUJEN HALLINTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
konsernin johtamisjärjestelmä
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
PK-kehittämispalvelut
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Varhainen tuki vai puuttuminen - navigointia tuen ja kontrollin ristiaallokossa Suomen perheterapiayhdistyksen syyspäivät Hotelli Scandic Rosendahl,
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Kansallisen ajanvarauspalvelun esiselvitys Eri osapuolten välisen toiminnan yhteensovituksen toteutuksen teoriaa Kokous
Toimintojohtamisesta tuotteistamiseen - tuotteistamisen taustaa
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus APR:n avulla Miten terveyskeskuksen tuottavuus paranee? Outi Elonheimo Dosentti, LKT Kunta-HCLF
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Toimitusjohtaja Matti Toivola Hoitotyön johdon päivät Helsinki Helsinki Congress Paasitorni Tiistai aamupäivän vaihtoehtoinen.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
+ Psykiatrian klinikan toiminnan muutos Sanna Blanco SequeirosErja Ojanaho Ylilääkäri, tulosaluejohtajaYlihoitaja.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Esiselvitys.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Oikea palvelut oikeaan aikaan
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
OT-keskus Erityistaso
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Potilas digi- ja datataloudessa
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Pirkanmaan shp:n, Kanta-Hämeen shp:n ja Etelä-Pohjanmaan shp:n yhteistyön tiivistäminen Yhteistyön tavoitteiden ja tulevaisuuden toimintaperiaatteiden.
Esityksen transkriptio:

TERVEYDENHUOLLON PALVELUKETJUJEN HALLINTA Hoitotyön johdon päivät 27 - 28.10.08 TERVEYDENHUOLLON PALVELUKETJUJEN HALLINTA Kaarina Tanttu, HTT Kehittämisylihoitaja VSSHP Kaarina Tanttu 2008

JULKISEN TERVEYDENHUOLLON ORGANISAATION HAASTEET Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. JULKISEN TERVEYDENHUOLLON ORGANISAATION HAASTEET Terveydenhuollon organisaatio ja toiminta: Organisaatiokeskeinen palvelujärjestelmä vs asiakaslähtöisyys Funktionaalinen organisaatio vs prosessilähtöinen organisaatio Palveluketjuajattelu edustaa uudenlaista toimintamallia, joka edellyttää myös uudenlaista kokonaistoiminnan hallintaa. Kaarina Tanttu 2008

Organisaatiolähtöisyys vs prosessilähtöisyys Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. Organisaatiolähtöisyys vs prosessilähtöisyys Organisaatiokeskeinen tapa Ongelma ihmisten asenteissa Arvioidaan työntekijöitä Löytyy parempia työntekijöitä Teen omat työni Osaan oman työni Korostetaan yksilösuoritusta Valvotaan työntekijöitä Kuka teki virheen? Korjataan virheitä Asiantuntijat määräävät laadun Prosessikeskeinen tapa Ongelma (työ)prosesseissa Arvioidaan prosessin sujuvuutta Prosessia voi parantaa Hoidetaan työt yhdessä Ymmärrän osuuteni prosessissa Koko tiimillä vastuu työstä Kehitetään osaamista Mikä teki virheen mahdolliseksi? Poistetaan virhelähteet Asiakas määrää laadun Lähde: Laatuhaaste, VM, Kuntaliitto, Painatuskeskus Kaarina Tanttu 2008

TUTKIMUKSEN PÄÄONGELMAT Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUKSEN PÄÄONGELMAT Mitä on terveydenhuollon palveluketjun hallinta? Miten terveydenhuollon prosessilähtöisen toiminnan osa-alueita koordinoimalla voidaan hallita terveydenhuollon palveluketjuja? a) Millainen on terveydenhuollon yksikkötason palvelu- ja hoitoprosesseista muodostuva palveluketju? b) Mitkä tekijät vaikuttavat terveydenhuollon palveluprosessien jatkuvuuteen ja palveluketjujen sujuvuuteen? c) Miten terveydenhuollon prosessilähtöistä toimintaa voidaan kehittää palveluprosessien ja palveluketjujen sujuvuuden näkökulmasta? Kaarina Tanttu 2008

TUTKIMUKSEN KÄSITTEELLISET LÄHTÖKOHDAT Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUKSEN KÄSITTEELLISET LÄHTÖKOHDAT PALVELUKETJUJEN HALLINTA Funktionaalinen organisaatio Prosessilähtöisyys Byrokraattinen hallinta KOORDINOINTI Moderni hallinta Kaarina Tanttu 2008

HALLINNAN KÄSITE TUTKIMUKSESSA Byrokraattinen hallinta perustuu tiettyihin sääntöihin, normeihin ja menettelytapoihin kuten esimerkiksi johtosääntöön tai toimintasääntöön (Max Weber) Modernissa hallinta−ajattelussa korostetaan toiminnan itseohjautuvuutta, yhteistyötä ja verkostomaista toimintaa sekä asiakaslähtöistä palvelua (New Public Management) => Palveluketjumalli on uusi toimintatapa terveydenhuollossa. Se tarkoittaa sitä, että vanhaan funktionaalisesti toimivaan organisaatioon on tuotu uusi toiminta−ajatus, joka edellyttää toiminnan hallinnan kannalta byrokraattisen ja modernin hallinta−ajattelun yhteensovittamista eli koordinointia => Uusweberiläinen hallinta (Neo−Weberian State eli NWS)

PROSESSILÄHTÖINEN TOIMINTA Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. PROSESSILÄHTÖINEN TOIMINTA Prosessilähtöisessä toiminnassa ratkaisevaa on yhteistyö, tiimit ja verkostot, joiden perustana on avunanto ja yhteistyö yli organisatoristen rajojen sekä niiden avulla saavutettavan korkean innovatiivisuuden ja aloitteellisen oppimisen taso. (Argyris ja Schön 1978; Senge 1990, 1994; Katzenbach & Smith 1996; Sarala & Sarala 1998) Prosessilähtöisessä toiminnassa asiantuntijat jakavat osaamista toinen toiselleen, uutta tietoa kartutetaan ja varastoidaan kaikille saatavaksi, luodaan osaamisen hyödyntämisen toimintamalli ja sovelletaan käytännössä. (Nanoka & Takeuchi 1995: 13, 59, 74, 85–89; Sydänmaanlakka 2002: 138–140.) Kaarina Tanttu 2008

TUTKIMUKSEN KOHDE Palveluketju, jonka läpi menee n. 4000 potilasta / vuosi => kuvaus Tutkimusaineisto: Tilastot Palveluketjuun liittyvien palveluprosessien eli 10 toimintayksikön toimintaohjeet ja – kuvaukset Palveluprosessissa toimivien eri ammattiryhmien ja vastaavien esimiesten haastattelut ( N = 30)

Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUKSEN KOHDE Kuvio 14. Tutkimustapauksen palveluprosessien ja −ketjun sujuvuuden kriittiset kohdat.

1. TERVEYDENHUOLLON PALVELUKETJUJEN HALLINTA: Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUSTULOKSET 1. TERVEYDENHUOLLON PALVELUKETJUJEN HALLINTA: ”Terveydenhuollon palveluketjujen hallinta on funktionaalisen ja prosessilähtöisen toiminnan ja johtamisen yhteensovittamista eli koordinointia” Kaarina Tanttu 2008

Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUSTULOKSET Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinnan tarkastelussa on huomioitava vallitseva funktionaalinen organisaatiomalli, prosessilähtöinen palvelujen tuottaminen ja asiantuntijoiden merkitys palvelujen ensisijaisina tuottajina. Palveluketjujen hallinta voi tapahtua perinteisen hierarkkisen päätöksenteon ja johtamisen rinnalla myös koordinoimalla prosessilähtöisen toiminnan eri osa-alueita. Kaarina Tanttu 2008

Tanttu, Kaarina 2007.Julkisen terveydenhuollon palveluketjujen hallinta. Väitöskirja. Vaasan Yliopisto. TUTKIMUSTULOKSET Kuvio 24. Palveluketjun hallinta terveydenhuollon horisontaalisella ja vertikaalisella tasolla. Kaarina Tanttu 2008

T-PRO - hanke T-sairaalan toiminnan, organisaation ja johtamisen muutoshanke

Tulevaisuuden sairaala (T-PRO) hankkeen tavoitteet Järjestää perinteisen funktionaalisen hoitolinjaorganisaation sijaan palvelut prosessiajattelun ja – johtamisen periaatteita noudattaen potilaslähtöisesti yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Potilasryhmän hoitoon kohdistettu prosessi muodostaa toiminnallisen ja hallinnollisen kokonaisuuden, johon kuuluvat myös tukipalvelut.

Toiminnan johtamisen nykymalli VSSHP / Hallintokeskus TYKS Operatiivinen tulosryhmä Ensiapu TY Ortop. & traum TY Kirurgia TY Anest. & tehoh. TY Traumapotilaan hoitolinja - Monivammapotilas VSKK, TyksLab, sairaahoidolliset tukipalvelut Huollon palvelut, tekninen huolto, muut palvelut

T-PRO (2007-2012) T-PRO hankkeessa kehitetään T-sairaalan päivystystoiminnan ja yliopistosairaalan vaativan ja raskaan erikoissairaanhoidon palvelujen tuotantotapoja uusia toimintamalleja soveltaen ”Tavoitteena on, että potilasryhmän hoitoon kohdistettu prosessi muodostaa toiminnallisen ja hallinnollisen kokonaisuuden, johon kuuluvat myös tukipalvelut.” (VSSHP:n strategiasta 2007-15) Prosessimaiseen toimintaan, organisaatioon ja johtamiseen perustuva palveluiden tuottaminen Kapeikkojohtaminen – joustavalla resursoinnilla vältetään palvelutuotannon sisäiset häiriöt Päivystys ohjausvälineenä (akuutti)hoitoprosessien ohjaamisessa ja kehittämisessä Tietojärjestelmien tuki hoitoprosessien ohjaamiselle ja toteuttamiselle

Mitä T-PRO hanke sisältää? T-PRO hankkeessa kehitetään T-sairaalan päivystystoiminnan ja yliopistosairaalan vaativan ja raskaan erikoissairaanhoidon palvelujen tuotantotapoja T-PRO hanke jakaantuu viiteen kokonaisuuteen prosessien kehittäminen organisaation ja johtamisen muuttaminen tietojärjestelmien tuen varmistaminen hankejohtaminen muutosjohtaminen

T-PRO hankeorganisaatio Ohjausryhmä Pj. Aki Lindén Muutoshallinta Liisa Iire Helena Mustikainen Hankehallinta Heikki Korvenranta ja Helena Mustikainen Hankeryhmä / toiminnallisen suunnittelun projektiryhmä Pj. Heikki Korvenranta Tietojärjestelmätuki Medbit Oy Esa Nahkala Prosessien kehittäminen Kaarina Tanttu Mikko Wennberg Organisaation ja johtamisen kehittäminen Satu Suhonen Kaj Työppönen Tiimi 1 Tiimi 2 Tiimi n Hoitolinja 1 Hoitolinja 2 Hoitolinja n Organisaatio- rakenne ja johtamis- järjestelmä Toiminnan ja talouden ohjaus Henkilöstö- suunnittelu TYKS henkilöstö

AJATTELUTAVAN MUUTOS Tuotantolähtöinen ajattelutapa….. SISÄTAUDIT KIRURGIA RÖNTGEN Prosessi 1 Prosessi 1 Prosessi 1 Prosessi 2 Prosessi 3 Prosessi 2 Prosessi 2 Prosessi 3 Prosessi 3 …kehittäminen kohdistuu yksittäisiin palveluihin orgnaisaatioyksiköiden sisällä Asiakaslähtöinen ajattelutapa….. SISÄTAUDIT KIRURGIA RÖNTGEN Hoitolinja 1 Hoitolinja 2 Hoitolinja 3 …kehittäminen kohdistuu asiakkaisiin ja orgnaisaatioyksiköt ylittäviin prosesseihin

Tulevaisuuden sairaala - Potilaan näkökulmasta toimivat kokonaisuudet Päivystys ja tarkkailu Kuvantaminen +lab Teho ja valvonta Vuode- osastot Toimenpiteet Hoidon tuottaminen rakentuu potilaan ja hoidon tarpeista lähtien tutkimukset toimenpiteet hoito valvonta yksityisyys eristystarpeet Sydänpotilas Traumapotilas Neurologinen potilas Keuhkopotilas Kirurginen potilas Sisätautipotilas

Prosessit, organisaatio, johtaminen, tietojärjestelmät Johtamista tukeva tietojärjestelmä tuottaa tietoa hoitolinjan omistajalle päätöksenteon tueksi Organisaatio ja johtaminen Hoitolinja 1 Asiakkaalle tuotettu mitattava arvo Asiakkaan tarve Prosessi 1 Hoito- linjan johtaja Prosessi 2 .. Prosessi n Oikein resursoitu hoitolinja (ml osaaminen) Asiakkaan tarve Hoito- linjan johtaja Hoitolinja 2 … Asiakkaan tarve Hoito- linjan johtaja Hoitolinja n

Toimintatapa – hoidon tuottamisen organisaatio Hoidon toteutus hoitolinjoissa tapahtuvissa prosesseissa Hoitotapahtumissa tarvittavat voimavarat (osaaminen, tieto ja välineet, tarvikkeet) tuodaan sekä fyysisesti että mentaalisesti yksinkertaisten pääpotilasvirtojen vierelle resurssien sijoittumisen ja allokoinnin määräävät hoidon toteutuksen tarpeet osaaminen etulinjassa Eliminoidaan turha ~ lean hospital Vapautetaan hoitohenkilökunnan aika ydinosaamisensa tekemiseen Priorisoidaan hoidon toteuttamisen tarpeet - ei toteuttajien tarpeita

KIITOS! Kaarina Tanttu 2008