Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pirkanmaan shp:n, Kanta-Hämeen shp:n ja Etelä-Pohjanmaan shp:n yhteistyön tiivistäminen Yhteistyön tavoitteiden ja tulevaisuuden toimintaperiaatteiden.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pirkanmaan shp:n, Kanta-Hämeen shp:n ja Etelä-Pohjanmaan shp:n yhteistyön tiivistäminen Yhteistyön tavoitteiden ja tulevaisuuden toimintaperiaatteiden."— Esityksen transkriptio:

1 Pirkanmaan shp:n, Kanta-Hämeen shp:n ja Etelä-Pohjanmaan shp:n yhteistyön tiivistäminen Yhteistyön tavoitteiden ja tulevaisuuden toimintaperiaatteiden työpajasarjan yhteenveto

2 Valmistelun aikataulu
1/19 Alustayhtiön perustaminen 50/50 EPSHP hallitus/valtuusto- käsittely: yhteistyön tiivistäminen (vaihe1) 9-10/18 Alustayhtiön valmistelu ja perustamisasiakirjat 8-9/19 Toiminnallinen osk/yhtiö aloittaa toimintansa Liiketoimintasuunnitelman valmistelu vaihe 2: SHP/maakunta (henkilöstö, johto, asiantuntijat): 4-5/19 Sidosryhmien ja päätöksentekijöiden info- ja kuulemistilaisuudet Seutu-/ kuntainfot Loka Marras Joulu Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Toiminnan suunnittelu 5-6/19 hallitukset ja valtuustot: 2-vaiheen osk/oy perustaminen Osakassopimus Pääomitus Liiketoiminta- suunnitelman / liiketoimintasiirtojen periaatteiden hyväksyminen 11-12/18 hallitukset & valtuustot: Alustayhtiön perustamisasiakirjo- jen hyväksyminen Alustayhtiön rakenne ja organisaatio Siirrettävien toimintojen arviointi ja liiketoimintasiirtojen periaatteiden valmistelu Osakassopimuksen ja juridisen muodon valmistelu ja pääomituksen periaatteet Liiketoimintasuunnitelma YTN / YTT yhteiskokous Hallitusten iltakoulut

3 Työpajakokonaisuus tavoitteet ja toteutus
Työpajasarjan tavoitteena oli Tuottaa näkemyksiä toimintasuunnittelun perustaksi PSHP:n KHSHP:n ja EPSHP:n yhteistyön tiivistämiseksi Tuoda eri henkilöstöryhmien ja johdon näkemykset esille suunnittelu- vaatimuksina Informoida ja mahdollistaa osallisuus kaikkien organisaatioiden henkilöstön edustajille ja johdolle yhteistyön tiivistämisestä valmisteluun Mahdollisuus tuoda esille kysymyksiä, kriittiset näkökulmia ja ennen kaikkea oma panos ja osaaminen onnistuneen toimintasuunnittelun perustaksi Kunkin piirin YTT/YTN:t valitsivat henkilöstöedustajat ja piirien johtoryhmät johdon edustajat työpajoihin. Osallistujia oli yhteensä noin 90 henkilöä. Työpajasarjan toteutus Organisaatio, rakenne ja johtaminen Palvelurakenne ja infrastruktuuri Asiakas- ja hoitoprosessit Teknologia ja järjestelmät Osaaminen ja henkilöstö Kumppanuudet ja yhteistyö Yhteenvetoseminaari Toteutuksessa hyödynnettiin esitehtävää, työryhmätyöskentelyä sekä johdon, henkilöstön ja asiantuntija-puheenvuoroja.

4 Kaikki ryhmien koontiyhteenveto
Toimintamallin osa-alueet Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Johtaminen, organisaatio ja rakenne Yhteiselle toiminnalle rakennetaan yhtenäinen johtamismalli ja organisaatio, jossa vahvistetaan asiakas/potilasprosessien ja hoitoketjujen ammattimaista ja tiimien johtamista sekä moniammatillista ja professioiden kehittämistä tukevaa tiedolla johtamista. Luodaan ketterä organisaatiorakenne; matala hierarkia, vastuu ja valtasuhteet toiminnan tasolla ja sujuva yhteistyö eri ammattiryhmien, yksiköiden sekä pth/esh toimijoiden välillä ja moderni tiimirakenne. Johtaminen ja hallinto on mahdollistavaa, ammattimaista ja mitattaviin tavoitteisiin ja tuloksiin perustuvaa Palvelu-rakenne ja infrastruktuuri Toiminnan rakenne perustuu 3 akuuttisairaalan malliin, jota ohjataan kokonaisuutena yhtenäisillä prosesseilla, tavoitteilla ja mittareilla maakuntien väestön palvelutarpeisiin perustuen Jokaisella sairaalalla on oma tunnistettava profiili, jota tukee yliopistosairaalan brändi Palvelurakenne on joustava, jossa palvelukokonaisuudet ovat selkeitä asiakkaan ja ammattilaisen näkökulmista. Potilas, tieto ja osaaja liikkuu palvelutarpeen edellyttämällä ja tarkoituksen mukaisella tavalla. Asiakas- ja hoitoprosessit Luodaan asiakaslähtöinen toimintamalli, jossa toiminta organisoidaan prosessien, hoitoketjujen ja vaikuttavuuden kautta. Luottamus prosessin toimijoiden kesken olennaista. Prosessit ovat yhteisin periaatteen määritettyjä ja hoitosuunnitelmat tehdään kaikissa toimipaikoissa samoilla kriteereillä Rakennetaan toimiva integraatio maakuntien, perusterveydenhuollon ja kolmannen sektorin kanssa väestövastuu periaatteella Teknologia ja järjestelmät ICMT-järjestelmät ja -infrastruktuuri sekä muut teknologiset ratkaisut tukevat ydintoimintaa ja muita tukitoimintoja sekä ovat helppokäyttöisiä sekä käyttäjää opastavia. ICMT on hoidon palveluksessa, mutta suunnittelussa huomioidaan valtakunnallinen kehitys ja ratkaisut, tiedolla johtamisen tarpeet ammattilaisen, asiakkaan ja johdon näkökulmista. Rakennetaan yhteinen digisairaala, joka mahdollistaa asiakkaalle suuremman roolin omassa hoidossaan ja luo uusia innovatiivisia ratkaisuja sujuvassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa Henkilöstö ja osaaminen Tavoitteena Suomen paras moniammatillinen koulutussairaala Rakennetaan innostavia työtehtäviä, monipuolisia ja selkeitä urapolkuja eri ammattiryhmille, motivoivia kannustinjärjestelmiä sekä joustavia työaikajärjestelyitä Luodaan yhtenäinen henkilöstöstrategia, huomioiden tarpeisiin perustuva, osapuolia hyödyttävä paikallinen sopiminen. Henkilöstöresursseja ja osaamista hyödynnetään yhtenä kokonaisuutena huomioiden erilaiset yksilölliset tarpeet Kump-panuudet ja yhteistyö Yhteistä toimintaa tuetaan kumppanuuksilla ja verkostomaisella työskentelyllä. Yliopiston ja koulutussektorin, peruspalvelujen, elinkeinoelämän, teknologiatoimijoiden, lääketeollisuuden, rahoittajien, muiden viranomaisten, median ja 3. sektorin roolit ovat suunniteltuja ja ne tukevat asiakkaiden ja ammattilaisten prosesseja ja ne vahvistavat toiminnan vaikuttavuutta. Kumppanuuksia luodaan, hallitaan ja toteutetaan yhteisin periaattein ja alustaratkaisuin. Sopimuksellista asemaa vahvistetaan ja mm. hankintojen tavoitteet ja kriteerit ovat toiminnan tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta tulevia.

5 1. Johtaminen, organisaatio ja rakenne
Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Johtaminen, organisaatio ja rakenne Yhteiselle toiminnalle rakennetaan yhtenäinen johtamismalli ja organisaatio, jossa vahvistetaan asiakas/potilasprosessien, hoitoketjujen ja tiimien johtamista sekä moniammatillista ja professioiden kehittämistä tukevaa tiedolla johtamista. Luodaan ketterä organisaatiorakenne; matala hierarkia, vastuu ja valtasuhteet toiminnan tasolla ja sujuva yhteistyö eri ammattiryhmien, yksiköiden sekä pth/esh toimijoiden välillä Johtaminen ja hallinto on mahdollistavaa, ammattimaista ja mitattaviin tavoitteisiin ja tuloksiin perustuvaa

6 2. Palvelurakenne ja infrastruktuuri
Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Palvelu- rakenne ja infra- struktuuri Toiminnan rakenne perustuu 3 akuuttisairaalan malliin, jota ohjataan kokonaisuutena yhtenäisillä prosesseilla, tavoitteilla ja mittareilla maakuntien väestön palvelutarpeisiin perustuen. Jokaisella sairaalalla on oma tunnistettava profiili, jota tukee yliopistosairaalan brändi. Palvelurakenne on joustava ja palvelukokonaisuudet ovat selkeitä sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmista. Potilas, tieto ja/tai osaaja liikkuu palvelutarpeen edellyttämällä ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

7 3. Asiakas- ja hoitoprosessit
Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Asiakas- ja hoito- prosessit Luodaan asiakaslähtöinen toimintamalli, jossa toiminta organisoidaan prosessien, hoitoketjujen ja vaikuttavuuden kautta. Luottamus prosessin toimijoiden kesken olennaista. Prosessit ovat yhteisin periaatteen määritettyjä ja hoitosuunnitelmat tehdään kaikissa toimipaikoissa samoilla kriteereillä. Rakennetaan toimiva integraatio maakuntien, perusterveydenhuollon ja kolmannen sektorin kanssa väestövastuu periaatteella.

8 4: Teknologia ja järjestelmät
Toimintamallin osa-alueet Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Teknologia ja järjestelmät ICMT-järjestelmät ja -infrastruktuuri sekä muut teknologiset ratkaisut tukevat ydintoimintaa ja muita tukitoimintoja sekä ovat helppokäyttöisiä sekä käyttäjää opastavia. ICMT on hoidon palveluksessa, mutta suunnittelussa huomioidaan valtakunnallinen kehitys ja ratkaisut sekä tiedolla johtamisen tarpeet ammattilaisen, asiakkaan ja johdon näkökulmista. Rakennetaan yhteinen digisairaala, joka mahdollistaa asiakkaalle suuremman roolin omassa hoidossaan ja luo uusia innovatiivisia ratkaisuja sujuvassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa

9 5. Osaaminen ja henkilöstö
Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Henkilöstö ja osaaminen Tavoitteena Suomen paras moniammatillinen koulutussairaala. Rakennetaan innostavia työtehtäviä, monipuolisia ja selkeitä urapolkuja eri ammattiryhmille, motivoivia kannustinjärjestelmiä sekä joustavia työaikajärjestelyitä. Luodaan yhtenäinen henkilöstöstrategia, huomioiden tarpeisiin perustuva, osapuolia hyödyttävä paikallinen sopiminen. Henkilöstöresursseja ja osaamista hyödynnetään yhtenä kokonaisuutena huomioiden erilaiset yksilölliset tarpeet.

10 6. Kumppanuudet ja yhteistyö
Tulevan, yhteisen toimintamallin periaatteet Kump- panuudet ja yhteistyö Yhteistä toimintaa tuetaan kumppanuuksilla ja verkostomaisella työskentelyllä. Yliopiston ja koulutussektorin, peruspalvelujen, elinkeinoelämän, teknologiatoimijoiden, lääketeollisuuden, rahoittajien, muiden viranomaisten, median ja 3. sektorin roolit ovat suunniteltuja ja ne tukevat asiakkaiden ja ammattilaisten prosesseja. Kumppanuuksia luodaan, hallitaan ja toteutetaan yhteisin periaattein ja alustaratkaisuin. Sopimuksellista asemaa vahvistetaan ja mm. hankintojen tavoitteet ja kriteerit ovat toiminnan tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta tukevia.

11 Työpajojen yhteenveto – lyhyesti:
Yhteinen organisaatio, joka perustuu ammattimaiseen johtamiseen Kolme akuuttisairaalaa, joita tukee yliopistosairaalan brändi Potilas, tieto ja/tai osaaja liikkuu palvelutarpeen mukaisesti Yhteiset ICT-järjestelmät ja tukipalvelut Yhteinen digisairaala parantaa palvelua Toiminta järjestyy asiakas- ja hoitoketjuihin, jotka integroituvat peruspalveluihin Tavoitteena on Suomen paras koulutussairaalakokonaisuus Yhtenäinen henkilöstöstrategia, matala hierarkia

12 Aineiston hyödyntäminen jatkossa
Aineisto toimitetaan kaikkien osallistujien käyttöön Työpajoihin ja seminaariin osallistujat voivat käyttää aineistoa omissa työyhteisöissään informaation jakamiseen Lisäksi aineistoa käsitellään maakuntien ja sairaanhoitopiirien päätöksentekoelimissä Yhteistyön tiivistämisen toimintasuunnittelu perustuu jatkossa näihin yhdessä määritettyihin periaatteisiin  Suunnittelu jatkuu skenaariotyöpajoilla


Lataa ppt "Pirkanmaan shp:n, Kanta-Hämeen shp:n ja Etelä-Pohjanmaan shp:n yhteistyön tiivistäminen Yhteistyön tavoitteiden ja tulevaisuuden toimintaperiaatteiden."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google