Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Johdanto Tietotekniset apuvälineet Musiikinopettajien tietotekninen koulutus Johtopäätökset ja tulevaisuuden näkymät Sisältö
Musiikin opetuksen ongelmat? Jyrkästi kasvava oppimiskäyrä Individuaalinen harjoittelu Koulujen väliset erot Epätasainen oppilas per tietokone suhde kouluissa Opettajien tietotekninen pätevyys Opetussuunnitelmat Suomessa Peruskoulu Lukio ” Opiskelijan tulee saada valmiuksia teknologian hyödyntämiseen musiikin alalla” Johdanto
Oppimisympäristöt Lisätty todellisuus Lisätty todellisuus Nuotittomuus Välitön palaute Ei välttämättä tarvita soitinta Tietotekniset apuvälineet Pelit Viihdekäyttö Motivaatio Esim. Guitar Hero & RocksmithGuitar Hero Rocksmith Videokonferenssi Pienet koulut Web-kamera + projektori
Musiikinopettajien tietotekninen osaaminen vaihtelevaa Oma harrastuneisuus Mitä osataan? E-materiaalit Koulutus Kandidaatin tutkinto / maisterin tutkinto Musiikkiteknologian hyödyntämisen oppiminen Musiikinopettajien tietotekninen koulutus
Lupaava tulevaisuus Tietoteknisten laitteiden yleistyminen Innovaatiot Opettajien koulutus Etäopiskelu Opiskelijoiden omien välineiden käyttö Tabletit / puhelimet Kannettavat tietokoneet Johtopäätökset ja tulevaisuuden näkymät