Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari 2.12.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Jyrki Kalliolahti TIES
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Tytöt teknologian taitajiksi
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Sisältö ▪Musavisa ▪Höpölöpö 1: – Johdanto – Tietotekniset apuvälineet ▪Leikitään muusikkoja ▪Höpölöpö 2:
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Nopolan koulu Opettajien veso
Tiivistelmäkalvot arkistoon
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Tampereen ammattikorkeakoulu
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari

 Johdanto  Tietotekniset apuvälineet  Musiikinopettajien tietotekninen koulutus  Johtopäätökset ja tulevaisuuden näkymät Sisältö

 Musiikin opetuksen ongelmat?  Jyrkästi kasvava oppimiskäyrä  Individuaalinen harjoittelu  Koulujen väliset erot  Epätasainen oppilas per tietokone suhde kouluissa  Opettajien tietotekninen pätevyys  Opetussuunnitelmat Suomessa  Peruskoulu  Lukio  ” Opiskelijan tulee saada valmiuksia teknologian hyödyntämiseen musiikin alalla” Johdanto

 Oppimisympäristöt  Lisätty todellisuus Lisätty todellisuus  Nuotittomuus  Välitön palaute  Ei välttämättä tarvita soitinta Tietotekniset apuvälineet  Pelit  Viihdekäyttö  Motivaatio  Esim. Guitar Hero & RocksmithGuitar Hero Rocksmith  Videokonferenssi  Pienet koulut  Web-kamera + projektori

 Musiikinopettajien tietotekninen osaaminen vaihtelevaa  Oma harrastuneisuus  Mitä osataan?  E-materiaalit  Koulutus  Kandidaatin tutkinto / maisterin tutkinto  Musiikkiteknologian hyödyntämisen oppiminen Musiikinopettajien tietotekninen koulutus

 Lupaava tulevaisuus  Tietoteknisten laitteiden yleistyminen  Innovaatiot  Opettajien koulutus  Etäopiskelu  Opiskelijoiden omien välineiden käyttö  Tabletit / puhelimet  Kannettavat tietokoneet Johtopäätökset ja tulevaisuuden näkymät