Toiminnallinen opetus ja YLE:n mediabussi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Ranskan etäopetus alakoulussa
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
VIDEO "näen AUDIO - kuulen". MEDIA "välitän" MEDIAKOULU.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opetussuunnitelmassa 2016
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Hanke
Esityksen transkriptio:

Toiminnallinen opetus ja YLE:n mediabussi jukka.haveri@tampere.fi YLE: markku.sipi@yle.fi tai tapio.kujala@yle.fi, mika.salomaa@yle.fi YLE http://mediakompassi.yle.fi/mediabussi http://www.info.tampere.fi/eta/media/index.html

4. Johtopäätökset hankkeesta ja työmenetelmästä 1. koulu ja mediamaailma “Diginatiivien portfolio” MULTIMEDIA 2. media ja kasvatus 3. YLE:n mediabussi - Toiminnallinen opetus ja tekniikka - Kiertue MULTIMEDIA - Opetuspaketit esimerkkejä DVD / MULTIMEDIA 4. Johtopäätökset hankkeesta ja työmenetelmästä - YLE syksy 2007 Markku Sipi - Tampere mediapedagogi 5. Keskustelua (toivottavasti) esimerkkejä DVD / MULTIMEDIA BUSSI JA MEDIASALKUT NÄHTÄVÄNÄ ESITYKSEN JÄLKEEN

koulu ja mediamaailma

KOULU Mediavälitteinen kulttuuri ja koulumaailma - Mitä mediakasvatus on? media - viestintä - vuorovaikutus - Mitä tieto on ? - toimitettu - toimittamaton, julkinen - yksityinen, - teknologinen ja KULTTUURIN muutos - audiovisuaalinen mediakulttuuri - tekstuaalinen - multimodaalinen kerronta OPS, aihekokonaisuudet - mm. viestintä ja mediataidot - läpäisyperiaatteen toteutuminen ? Median muutokset ja vaikutukset haaste koululle - opettaja ei ehdi uudistaa ammattitaitoaan tekniikan kehityksen mukana - avaintaidot; mikä kestävää, mikä muuttuvaa osaamista - opettajan ja oppilaan rooli - koulu yhä enemmän kasvattaja

KOULU Koulun toimintaympäristö - tila, aika, - toimiva tekniikka (TVT-mediatekniikka-tuotantotekniikka), - oppimateriaalit (tekijänoikeus) Toimivien työmenetelmien kehittäminen - ohjaus, tuki, työpari? vertaistuki - täydennyskoulutus - materiaalipankki

media ja kasvatus artikkeli Kasvatus - lehdessä 2/2006

Vesterinen, Olli – Vahtivuori-Hänninen, Sanna – Oksanen, Ulla – Uusitalo, Annukka – Kynäslahti, Heikki. MEDIAKASVATUS MEDIAN JA KASVATUKSEN ALUEENA – DESKRIPTIIVISEN MEDIAKASVATUKSEN JA DIDAKTIIKAN NÄKÖKULMIA. Kasvatus 37 (2), 2006 1 2 3 4

2. Media kasvattajana - oppimateriaalia esim. opettaja.tv 1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media kasvattajana - oppimateriaalia esim. opettaja.tv 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - kyky arvioida mediaa, kriittinen medialukutaito - luo pohjan omalle vaikuttamiselle 1 2 3 4 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt

YLE:n mediabussi YLE koulun kulmilla

YLE:n mediabussi koulussa Mediatalon ja koulujen kohtaaminen YLE koulun kulmilla YLE:n mediakompassin jalkauttaminen “kolmannen tilan pedagogiikkaa” Työtapana toiminnallinen opetus - Omat havainnot luovat pohjan oivalluksella

YLE:n mediabussi koulussa YLE Teeman organisoima MEDIABUSSI-kiertue toteutettiin yhteistyössä opetusministeriön kanssa Tavoitteena Mediakompassi –kokonaisuuden jalkauttaminen oppilaitoksiin -> Mediakompassi televisiossa sekä verkossa www.yle.fi/mediakompassi Yhteistyössä YLEn kanavilla: Summeri / Wintteri, Galaxi, Superfarmi, Uutismixi, Koulu-tv, Aamu-TV, YleX, Radio Suomi.. Koulutus oli oppilaitoksille maksutonta

YLE:n mediabussi koulussa Mediabussi kiersi 20 paikkakunnalla lähiympäristöineen. Mediabussi tavoitti noin 3700 oppilasta opettajineen Eri puolelle Suomea suuntautuvia kiertueita oli yhteensä kolme (1/2) Kouluille tarjottiin 12 opetuspakettia, joissa perehdyttiin median vaikutuskeinoihin toiminnallisesti. Vierailu kesti 1-3 päivään /koulu.

YLE:n mediabussi koulussa Mediabussi jatkaa toimintaa syksyllä 2007 keskittyen opettajiin ja opettajiksi opiskelijoihin. Lisätietoja ---- Esittelyt KIERTUE Multimedia TYÖTAPA ja TEKNIIKKA OPETUSPAKETIT ESIMERKKEINEEN DVD

YLE:n mediabussi koulussa opetuspaketit 12 (nimi kuvaa toimintaa) 1) ANIMAATIOLLA KUVA ELÄVÄKSI 2) TRIKKI ON TAITOTEMPPU 3) MULTIMEDIA-PALAPELI 4) TV:n KAUKOSÄÄTIMEN HALTUUNOTTO 5) MAINONNAN MAAILMA 6) DOKUMENTTI 7) MINIELOKUVA (Fiktio) 8) ÄÄNI VAIKUTUSKEINONA 9) OIKEASSA VALOSSA 10) STUDIOELÄMÄÄ 11) TUTKITTU JUTTU 12) IHANAN PELOTTAVAT ROOLIT

media ja koulu

MEDIAVÄLITTEINEN KULTTUURI AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä.

KOULUN KULTTUURI

AV-media käsittelee nuorille olennaisia tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN. Median vaikutus lapselle voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av-medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. yksityinen - julkinen ME JA MUUT

VUOROVAIKUTUS lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa Media toimintatapoihon perehdyttävä toiminnallinen omiin havaintoihin pohjatuva työskentely tarjoaa mahdollisuudeen oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) VUOROVAIKUTUS

TOIMIVA TEKNIIKKA Tekniikalla on VAIN välinearvo Tekniikka tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta, kulttuuri) - välinekeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Toiminnallinen jako selkeyttää odotuksia: - TVT(tieto ja viestintä) - MEDIATEKNIIKKA (taito ja ilmaisu) - TUOTANTOTEKNIIKKA (tuotannot ja julkaisu)

TIETO - TAITO -ILMAISU OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU

toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle

Havainto, elämys, aistit Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

työtavan mahdollisuudet

VUOROVAIKUTUS - “kolmannen tilan pedagogiikkaa” Media- ja kasvatusmaailman vuorovaikutus - jäsentää mediamaailmaa (kaaoksesta ote) - käsiteltävien aiheiden monimuotoisuus ja ajankohtaisuus - mediavälitteinen kulttuuri osaksi työmetelmiä (lapsille arkinen ja tuttu) - Koulu ei irtaudu mediakulttuurista vaan luo sitä Median välityksellä voidaan käsitellä lapsille ja nuorille tärkeitä ja myös vaikeita asioita mm. identiteettä ja ryhmää, OLLA jotain ja KUULUA johonkin Asiat konkretisoituvat esimerkkien avulla. Samaistuminen, eläytyminen. Kerronnan keinojen monipuolisuus - rinnan tekstuaalinen ja multimodaalinen kerronta - huomioi erilaisen tavan hahmottaa asioita - digitaalinatiivien audiovisuaalinen hahmotuskyky

OPPILAAT Toiminta motivoi, oppilaat aktiivisia ja kokivat voivansa vaikuttaa. - Oppilaat osallisina työskentelyn kaikissa vaiheissa. - ote mediavälitteisestä kulttuurista Työtapa kehittää olennaisia yhteistyö-, vuorovaikutus -, ja ilmaisutaitoja sekä kykyä tehdä valintoja - tarpeellisia mediavälitteisessä kulttuurissa Mielikuvista kuvia - Havainnollistaminen ja dokumentointi mahdollistivat kielellisesti haastavien prosessien käsittelyn. - Oppilaille ja opettajalle syntyi kokemus mediamaailman hallinnasta.

OPETTAJAT Työtapa hyödyntää opettajan olemassa olevia (pedagogisia) taitoja. - Oppilaat osana oppimisprosessia. Tietoa ei anneta, se löydetään. Kestävää osaamista - esim. kyky tehdä valintoja leikkaustekniikkaa olennaisempaa.

TOIMINTAYMPÄRISTÖ Tekniikkaa pyrittiin häivyttämään toiminnan osaksi. - Toimivaa havainnollista tekniikkaa (mm. langaton näppäimistö) - Ohjelmia opiskelu pohjautui käyttötarpeeseen - Oppilas oli osana opetuksessa (esim. työtehtävät kiersivät, edellinen opetti seuraavalle). Luokastaa vuorovaikutteinen “LÄHIVERKKO”, jossa voi kokeilla ja tulla kuulluksi. MEDIAVÄLINEIDEN käyttö ilman pelkoa virtuaalisesta kiusaamisesta. Mediavälinein tapahtuva ilmaisu motivoi tietotekniikan käytössä

johtopäätöksiä, kehitysehdotuksia

vIESTINTÄ JA MEDIA- tekniikka kulttuuri muuttuvat pysyvät TAIDOT Toiminnalle selkeä tarve, tilaus - mediatalot - järjestöt, elokuvakeskukset - kunnalliset ratkaisut esim. kirjasto-koulu - paikalliset, alueelliset mallit Koulujen ja mediatalojen vuorovaikutuksen kehittäminen - mediatalot tietoisimmiksi kouluista,koulut tietoisimmiksi median toimintatavoista Mediakasvatuksen selkeyttäminen - Mikä kestävää ja mikä muuttuvaa - kulttuurillinen muutos teknisen muutoksen rinnalle (mm. sosiaalinen media) vIESTINTÄ JA MEDIA- tekniikka kulttuuri muuttuvat pysyvät TAIDOT toiminta mitä ja miten ? välineet millä ? media - viestintä - vuorovaikutus julkinen - yksityinen toimitettu - toimittamaton tieto - taito - ilmaisu

TOIMINTAYMPÄRISTÖN kehittäminen havainnollinen, toimiva opetustekniikka - tekniikka on AINA käyttöä varten, joten käyttäjien tulee voida vaikuttaa tekniikkaan - JAKO selkeyttää odotuksia TVT (viestintä) - mediatekniikka- tuotantotekniikka - toimisto-ohjelmien rinnalle median tuottamisen mahdollistavia ohjelmia esim. 1-3 MEDIAKONE ja MEDIASALKKU / koulu - opettajien työvälineeksi kannettava tietokone - luokkiin langattomat verkot oppimateriaalit ja tekijänoikeudet - oppimateriaaleissa hyödynnetään eri medioiden vahvuuksia - saatavuus - tietoisuus myös oppilaiden tekijänoikeuksista - toimittaminen esim. YLE:n elävä arkisto, opettaja.tv - elokuvatuotannot säännöllinen (ennustettava) yhteistyö esim. mediapainotteiset työpajat tietyillä luokilla 1,3,5 ja 8 - mediatalot ja koulut - koulu ja kirjasto - kulttuuri - ja nuorisopalvelut - mediapedagogi ja media-assistentit - muut mm. MLL, koulukino, Metka, PEK (tre), Taite (Tre),...

opettajien koulutustarve, ammattitaidon ylläpito - monimuotoinen opetus - kehitetään ensisijaisesti kestäviää osaamista kulttuuri - toiminta - tekniikka esim: kyky tehdä valintoja ja arvioida on editointitekniikkaa kestävämpää - mahdollisuus kokeilla mediatyövälineitä (esim. mediabussi syksyllä 2007) opettajille toteutukseen työpari, kun tavoitteena toiminnallisuus - tekninen ja pedagoginen tuki (media-assitentit, mediapedagogi) - vertaistuki (toimitettu materiaalipankki) yhteistyötahojen koulutustarve - media-assistentit, medianomit, yhteisöpedagogit ? mediataidon kierrätyskeskus, materiaalipankki - toimitettua tietoa ja toimintamalleja (materiaalipankki) - opettaja+ toimittaja, pedagogista materiaalia - mediatalojen rooli - virtuaalinen ja fyysinen? (messut)

YLE: markku.sipi@yle.fi tai tapio.kujala@yle.fi, mika.salomaa@yle.fi Kiitos jukka.haveri@tampere.fi YLE: markku.sipi@yle.fi tai tapio.kujala@yle.fi, mika.salomaa@yle.fi YLE http://mediakompassi.yle.fi/mediabussi http://www.info.tampere.fi/eta/media/index.html

tekniikka toiminnan osana

1 Havainnollistaminen, opetus Tikkakosken koulu

2 Kokeilut (esim.liikkeen illuusio PAPERILLA) Tikkakosken koulu

2 Kokeilut (esim.liikkeen illuusio ANIMAATIO) Tikkakosken koulu

3 Harjoittelu

4 Oma ilmaisu, materiaalit

4 Oma ilmaisu, muokkaaminen

4 Oma ilmaisu, dokumentointi

5 Yhdistäminen, ENSI-ILTA, julkaisu

6 Soveltaminen, mm. TV-studio