2+1-mentorointi Liisa Uusitalo 20.9.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Mohammed Kertoo itsestään:
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Työssäoppimisen ohjaus
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Työpaikkaopinnot on jaksotettu:
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Arviointi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

2+1-mentorointi Liisa Uusitalo 20.9.2011

2+1- Malli KEHITTÄMISKOHTEET: Palautteen kerääminen opiskelijoilta, opettajilta,työpaikkaohjaajilta, palautteen käsittely Työpaikkaohjaajien perehdyttäminen opiskellijan Heo/Hopsiin ja näyttöihin;kriteeristöön ja arviointiin Opetusmateriaalipankki opettajien käyttöön 2+1-mallin oppisopimusopiskelijoiden työpaikkarekisteri Markkinointi ja tiedottaminen; työnantajille, tutkintoaloille jne.

2+1-malli opettajan mentorointi ENNEN tiedottaminen opiskelijoille koulutusohjelma infot esitteet/posterit paikkojen haku 2 vuoden opiskelut suoritettu

2+1-malli opettajan mentorointi TOP SOPIMUKSET/OPPISOPIMUKSET sähköisesti Top-koodiraattori vakuutukset (oppisopimuskeskuksen kautta) tavoitteet kirjallisesti/suullisesti (työpaikalla näytöt ja opinnäytetyö opintokortista )

2+1-malli opettajan mentorointi opiskelija eroaa koulun kirjoilta opinto- ohjaaja/ryhmänohjaaja/oppilas/huoltaja allekirjoittaa oppilas tekee sopimuksen oppisopimuskeskuksen ja yrityksen kanssa ohjaava opettaja ottaa yhteyden oppisopimuskeskuksen koulutustarkastajaan

2+1-malli opettajan mentorointi ALUSSA TYÖPAIKALLA soitto (sovi käynti) käynti fyysinen paikalla olo perehdytys työpaikkaohjaaja työpaikan kansio + perehdyttäjän opastus ohjaava opettaja perehdyttää työpaikkaohjaajan mitä opiskelija tekee ja milloin

2+1-malli opettajan mentorointi saatekirje (aikataulutus, mitä tehdään ja milloin) arviointikriteereiden läpikäyminen (millä arvioidaan ja miten työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa) palautekyselyyn vastaaminen nettissä  

2+1-malli opettajan mentorointi AIKANA väliarviointi (valvonnan yhteydessä) yhteydenotot käynnit, puhelin, sähköiset alustat motivointi, kannustus, tavoitteiden tarkastelu

2+1-malli opettajan mentorointi näyttöpapereiden tulostaminen opiskelijalle näyttöjen tekeminen opinnäytetyön tekeminen ja kirjallisen raportin tekeminen palautekyselyyn vastaaminen LOPUSSA arviointikeskustelut kolmikanta