Valtakunnallinen kielikoe 8.4.2014 Anni Itähaarla Ari Maijanen Lenita Pihlaja
Kielikokeen ja testauksen periaatteita Valtakunnallinen testien yhdenmukaisuus Hakijoiden oikeusturva Tasa-arvoinen asema eri puolilla Suomea Tarkoitus selvittää opiskelijan kielellisiä edellytyksiä suoriutua tulevista opinnoistaan, kielikoe apuväline Testin tekijät arvioinnin ja testin teon ammattilaisia Testit pilotoitu usealla ryhmällä / noin sadalla henkilöllä
Testauksen perusteita Osuvuus. Mikä on haluttu taso? Mitataanko juuri sitä, mitä on tarkoitus? Validius. Luotettavuus. Yleiset ja tarkat ohjeet ja arviointikriteerit arvioijille. Reabiliteetti. Monipuolisuus ja kattavuus. Mitattava kaikkia kielitaidon osa-alueita tarpeeksi kattavasti.
Kielikokeen rakenne ja taso Mitataan yleiskielitaitoa tasolla B1 Kielitaidon osa-alueet Tekstin ymmärtäminen Puheen ymmärtäminen Kirjoittaminen Puhuminen Tehtävät mahdollisimman autenttisia suomalaisesta arjesta Useita tehtäviä ja osioita kullakin osa-alueella
Tekstin ymmärtäminen Viisi eripituista tekstiä, jotka edustavat eri aihealueita ja tekstityyppejä (mm. uutinen, artikkeli, mainos) Avokysymykset ja monivalintakysymykset (ei oikein-väärin -tehtäviä) Tekstien aihealueiden linkittyvät suomalaiseen arkitodelliseen (ei oppikirjamaisia tekstejä) Tarkoitus saada selville, ymmärtääkö hakija B1-tason tekstejä (tekstinymmärtämisen strategiat) Tarkat pisteytysohjeet kokeenjärjestäjille
Kirjoittaminen Kolme erilaista kirjoitustehtävää, rajattu pituus Esimerkkejä tehtävätyypeistä: viesti, mielipide, lyhyt raportti Kouluille arviointiohjeet (EVK) Tavoitteena saada selville hakijan kirjallisen tuottamisen taito, myös sanaston ja kielen rakenteiden osaaminen
Puheen ymmärtäminen Neljä tehtävää, jotka ovat kestoltaan muutaman minuutin pituisia Kuunnellaan kaksi kertaa: ensin kokonaan, sitten osissa Kuhunkin tehtävään / kuuntelujaksoon muutama avo- tai monivalintakysymys Tekstien vaihtelevat aiheiltaan ja tekstityypeiltään (mm. keskustelu, haastattelu, uutinen) Arviointi pisteytysohjeiden mukaan
Puhuminen Kolme erityyppistä tehtävää Tehtävätyypit: itsestä kertominen ja mielipide Ohjatut tehtävät, joissa valmiit kysymykset haastattelijalle Arviointi voidaan toteuttaa yhteistyönä siten, että yksi henkilö haastattelee eli puhututtaa hakijaa ja toinen arvioi kielitaitoa Hakijan paperissa teemat, haastattelijan paperissa apukysymykset ja arvioijan paperissa kysymysten lisäksi arviointiohjeita
Kiitokset! anni.itahaarla@utu.fi ari.maijanen@jyu.fi lenita.pihlaja@omnia.fi