1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen ja KymiPro- hankkeen Rehtoritapaaminen: Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen ja oppilaitosten yhteistyö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Kuntamarkkinat Helsinki
KESTO – BUDJETTI euroa (ESR; euroa) RAHOITTAJA Etelä-Suomen lääninhallitus (ESR) Koulutuskeskus Salpaus SISARHANKE.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro-hanke: Ope verkossa? OPI06 Kuusaa-talo
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tytöt teknologian taitajiksi
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Kiinan kieltä lukioissa
Innova Länsi-Suomen akk
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
TAMPEREEN SEUDULLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN TVT-SUUNNITELMA VUOSILLE Jari Halonen.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
1 TVTaivas – Yhteistyöllä ylöspäin Pohjois- Kymenlaaksossa! Hanke-esittely Oph:n Uudet oppimisympäristöt -hanke ( )
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Esityksen transkriptio:

1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen ja KymiPro- hankkeen Rehtoritapaaminen: Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen ja oppilaitosten yhteistyö Kymenlaaksossa Kouvola-talo klo

2 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke •Tavoitteita  Paremmat valmiudet koulutuksen järjestäjille ja opettajille verkko-opetuksen hyödyntämiseen  Laadukkaan verkko-opetusmateriaalin tuottaminen  Yhteisen opintotarjonnan suunnittelun lisääminen •yhteistyön lisääminen tietoverkoissa → alueellinen etäopetustarjotin  Etäopetustoiminnan vakiinnuttaminen alueella  Oppilaitosten välisen ja kuntarajat ylittävän yhteistyön lisääminen •Toimenpiteitä  Koulutustarjonnan esitteleminen, suunnitteleminen ja järjestäminen  Opetushenkilöstön tukeminen verkko-oppimateriaalin laatimisessa  Oppilaitosten kokemusten välittäminen yhteistyöverkoston käyttöön  Yhteistyö alueellisten toimijoiden välillä (mm. KymiPro, Palmenia)

3 KymiPro •Alueellinen kehittämishanke, jonka tavoitteena koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden lisääminen  opetushenkilöstön osaamista kehittämällä  tieto- ja viestintätekniikan monimuotoista käyttöä edistämällä  moni/multimedian mahdollisuuksia pedagogisesti järkevällä tavalla hyödyntävien oppimateriaalien tuotantoa tukemalla  alueellista verkostoitumista ja yhteistyötä vahvistamalla. •Pyrkii jatkamaan jo päättyneissä projekteissa tehtyä työtä ja kehittämään ja laajentamaan sitä edelleen. •Projektissa tuotetaan  Oppimisteknologiaportaali ja aineistopankki, josta voi hakea materiaalia hakukriteereillä  Tukipalveluorganisaatio  Toimintatapa-malli tukipalveluille ja materiaalituotannolle  Pilottimateriaaleja ja –palveluja •Rahoittajina Etelä-Suomen lääninhallitus, EU, Pohjois-Kymenlaakson kunnat ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu

4 Opetushallituksen ja Opetusministeriön suosituksia •Kaikilla opiskelijoilla oltava mahdollisuus saada tietoyhteiskunnan edellyttämät perustiedot ja –taidot  Oppimisympäristön tulee tukea kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi  Työtapojen tulee edistää tieto- ja viestintätekniikan taitojen kehittymistä  Opettajan tulee käyttää työssään ja tukea ja ohjata oppilaita käyttämään tvt:aa niin, että oppilas saavuttaa perustaidot •Kouluissa ja oppilaitoksissa tulee edistää vuorovaikutusta ja verkko-opiskelua •Koulutuksen järjestäjien ja koulujen tulee hyödyntää tvt:aa omassa toiminnassaan ja toimia yhteistyössä keskenään hyvien koulutuspalvelujen turvaamiseksi •Etä- ja monimuoto-opetuksen kehittäminen perusopetuksen tarpeisiin kansallinen kehittämiskohde •Toisella asteella ja aikuiskoulutuksessa jokaisella opiskelijalla oltava mahdollisuus saada laadukasta verkko-opetusta  Koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten tulee toimia alueellisissa ja valtakunnallisissa verkostoissa •Tuetaan alueellista kehittämistyötä ja koulutuksen saavutettavuutta uusin yhteistoimintaan perustuvin koulutusjärjestelyin

5 Maakunnallisen oppilaitosyhteistyön edut ja hyödyt oppiaineiden näkökulmasta - ala-asteita 57 - yläasteita 13 - lukioita 10 - yhteensä 80 koulua

6 Maakunnallisen oppilaitosyhteistyön edut ja hyödyt •tvt-yhteistyön tuomat edut ja hyödyt mm. oppiaineille:  oppimateriaali-/ tietopankki  mahdollisuus erikoistumiseen/ profiloitumiseen  säästöt •osaamis- ja tietotason nostamiseksi:  mitä useampi kunta ja koulu mukana, sitä parempaa koulutusta voidaan järjestää  kouluja voidaan auttaa a) verkostoitumaan ja b) profiloitumaan

7 KymiPron ja Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen tarjoama tuki •alueellinen tietostrategia •Koulutus:  pitkäkestoinen koulutus (tvt-taidot, verkko-opetus ja Moodle, multimedia ja video, animaatio jne.)  lyhytkestoinen täsmäkoulutus •oppimateriaalipankki •alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •koulutusportaali •verkostoitumisen organisointi •tukipalvelut (tekniikka & verkkopedagogiikka)

8 Alueellinen tietostrategia •tavoitteena tukea ja vahvistaa alueellista yhteistyötä •yhteiset tavoitteet ja päämäärät, joihin sitoudutaan •tukee yksittäisten kuntien ja oppilaitosten strategiatyötä •tavoitteena mahdollisuuksien tasa-arvo tällä alueella •Kehittämisen painopisteitä  Opettajien osaamisen ja työn tukeminen  Yhteinen toimintaympäristö  Yhteinen materiaalipankki  Toiminnan koordinointi  Yhteiset oppimis/osaamistavoitteet  Yhteiset kehittämishankkeet  Yhteinen opintotarjonta

9 Koulutus •Lyhytkurssit  4-10 tuntia  pääasiassa iltapäivisin  tieto- ja viestintätekniikan välineellisiä taitoja: Moodle, digikamera, animaatio, videokuva, HotPotatoes  verkko-opetuksen suunnittelun perusteita  videon käsikirjoittamista  tarvittaessa räätälöidään sisältö ja aikataulu ryhmän tarpeiden mukaisesti •Pidemmät koulutukset  4-6 opintopistettä  projektin omat: multimediaa verkko-opettajalle, verkostoituminen  OPH:n tukemat: Verkko opettajan työvälineenä, Rehtori muutosjohtajana, Mediakasvatus, Oppimisprosessit verkkoon •Kaikki maksuttomia osallistujille

10 Oppimateriaalipankki •hankittu KyAMK:uun 12/2005 •otetaan koekäyttöön KyAMK:ssa 01/2006 •laajennetaan käyttöä KyAMK:n ulkopuolelle kevään 2006 aikana > pilotit •selainpohjainen käyttöliittymä •yhteensopiva Virtuaali-amk:n materiaalipankin kanssa •toimii vaihdantaperiaatteella

11 Alueellinen Moodle- opiskeluympäristö •kevään 2006 aikana perustetaan alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •KyAMK:n palvelimella •KyAMK:n hallinnoima •kevään 2006 kuluessa KyAMK aloittaa myös mediapalvelin-palvelujen tarjoamisen  mm. reaaliaikainen ja on- demand -streamaus- mahdollisuus (streaming video = suoratoistovideo)

12 Koulutusportaali •suunnitteilla Kymenlaakson koulutusportaali •KyAMK:n ohella hankkeessa mukana Pohjois- Kymenlaakson etäopetushanke, Etelä- Kymenlaakson opetusteknologiakeskus, Palmenia Kotka, KSAO •kohderyhmänä etupäässä peruskoulutus ja toisen asteen koulutus •tavoitteena alueellisen verkostoitumisen työkalu ja tietokeskus

13 Tukipalvelut •tekniikka:  verkko-opetuksen työpajat  verkko-opetuksen työkalukoulutus ja vierihoito  teknisen tuen portaali apula.kyamk.fi > tietoteknisen laite- ja ohjelmaympäristön ohjeita •verkkopedagogiikka:  verkko-opetukseen liittyvä koulutus (ennen kaikkea pitkäkestoinen koulutus)  verkkopedagoginen vierihoito > mm. verkko-opetuksen työpajoissa pedagoginen neuvonta ja tuki verkkokurssien toteuttamiseksi  koulutus ja tukipalvelut uuden teknologian opetuskokeiluihin (mm. liikkuvan kuvan käyttö verkko-opetuksessa, vuorovaikutteinen teknologia verkko- /monimuoto-opetuksessa

14 Palvelukokonaisuus oppimateriaalipankki alueellinen Moodle ja mediapalvelin koulutusportaali koulutus ja tukipalvelut

15 Verkostoitumisen organisointi •Missä verkostoitumista tapahtuu?  koulutustilaisuuksissa ja infoissa  verkon välityksellä (portaaleissa, keskustelufoorumeissa jne.) •Miten hankkeet voivat tukea oppilaitosten verkostoitumista?  järjestämällä mahdollisuuksia verkostoitumiselle, jolloin tarvitaan ↳ VERKOSTOITUMISEN TYÖKALUJA Esimerkkinä aineryhmätyö: •saman aineen opettajat vaihtavat kokemuksia, tietoa, (verkko)-oppimateriaalia jne. jolloin saadaan asiantuntijuus ja ns. hiljainen tieto kaikkien käyttöön verkostossa •materiaalipankki vaihdantaperiaatteella, keskustelufoorumit, linkkilistat •aineryhmätyön vetäjälle korvaus hankkeen resursseista •Verkostosta voimaa –kieltenopettajien 1. aineryhmätapaaminen Kouvolassa → tulossa muut aineryhmät keväällä 2006

16 Yhteystiedot KymiPro  Mirva Pilli-Sihvola, koulutuspäällikkö, INNOMARE, Puh. (05) tai  Osku Kiri, lehtori/projektisuunnittelija, Muotoilu ja media, Puh Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Kasarminkatu 6 / Prikaatintie Kouvola Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke  Eeva  Maria  molemmat projektipäälliköt tavoitettavissa myös etäopetuksen vakiinnuttamishankkeiden verkkoportaalin (Kotkan opetusteknologiakeskus, pedagogisesta tuesta: Kouvolan iltalukio Tietotie Kouvola