Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIda Hakola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro-hanke: Ope verkossa? OPI06 Kuusaa-talo 14.1.2006
2
2 Mitä on verkko-opiskelu ja - oppimateriaali? •Verkko-opiskelussa hyödynnetään Internetin palveluja. monipuoliset tiedonhakumahdollisuudet verkko-oppimisympäristöt (esim. Peda.net, Moodle, BSCW) •Verkko-oppimateriaalia voi olla verkkokurssi tai oppimisaihio •Verkko-oppimateriaaliin voidaan sisällyttää tekstiä kuvaa ääntä yksilöiden vuorovaikutuksen elementtejä kuten sähköposti, keskustelualueet, chat ja videoneuvottelu.
3
3 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko- ja etäopiskelu sopii joillekin opiskelijoille. Erilaiset oppijat tarvitsevat erilaisia opiskelumuotoja. opetuksen eriyttäminen ja monimuotoistaminen •Verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijan itsenäisen työskentelyn. yksi tehtävä (oppimisaihio) tai koko kurssi etäopiskeluna •Verkko-opiskelutaitoja tarvitaan jatko-opinnoissa. tietoyhteiskuntavalmiudet •Verkko-opiskelu täydentää muita opiskelutapoja.
4
4 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko-oppimisympäristö materiaalipankkina Kurssimateriaali ja tehtävät saatavilla oppimisympäristössä Tehtävät voi palauttaa oppimisympäristön palautuskansioon Opettaja antaa palautetta oppimisympäristössä tai sähköpostitse Materiaalin täydentäminen ja päivittäminen yksinkertaista Opettajan helpompi ohjeistaa sijainen •Verkko-oppimisympäristö yhteisöllisyyden työkaluna Opettaja voi perustaa erilaisia ryhmiä, joille hän määrittelee käyttöoikeudet ryhmätyöt ja vertaispalautteen antaminen helppo toteuttaa
5
5 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko-oppimisympäristö vuorovaikutteisuuden työkaluna Keskustelualueet eli foorumit mahdollistavat vuorovaikutuksen niin opettajan kuin opiskelijan kuin opiskelijoidenkin välillä Foorumi voi toimia tiedotuskanavana ohjaustyökaluna seurantatyökaluna Keskustelufoorumi tarjoaa osallistumismahdollisuuden erityisesti sosiaalisesti aremmille opiskelijoille. myös kirjallinen ilmaisutaito kehittyy
6
6 TVT:n opetuskäyttö perusopetuksessa •Opetusministeriön ja opetushallituksen suosituksia: Kouluissa ja oppilaitoksissa tulee edistää vuorovaikutusta ja verkko-opiskelua Koulutuksen järjestäjien ja koulujen tulee hyödyntää tvt:aa omassa toiminnassaan ja toimia yhteistyössä keskenään hyvien koulutuspalvelujen turvaamiseksi Etä- ja monimuoto-opetuksen kehittäminen perusopetuksen tarpeisiin kansallinen kehittämiskohde
7
7 TVT:n opetuskäyttö ala-asteella – esimerkkejä •yhteisöllisyyden ja vuorovaikutteisuuden työkalu •”oppilaita ei saa laittaa päätevastuksiksi tietokoneen eteen” (Panu Villanen, Koulukanava 1999) •ei yksittäisiä tietopalasia, vaan osallistuvaa ja soveltavaa tiedon tuottamista •”Ennen kuin voidaan oppia vuorovaikutusta verkossa, on keskusteltava sen tavoista livenä". (Marianne Bollström-Huttunen, http://www.kolumbus.fi/mabohu/tutkiva/tila.html ) http://www.kolumbus.fi/mabohu/tutkiva/tila.html
8
8 TVT:n opetuskäyttö ala-asteella – esimerkkejä •Pari esimerkkiä: Marianne Bollstöm-Huttunen, Laajasalon ala-aste Marianne Bollstöm-Huttunen laaja kokemus tietoverkkojen hyödyntämisestä ala-asteen opetuksessa •Oulun kaupunki: Oulunlahden koulu ja weppipaja Oulunlahden koulu Korvensuoran koulu ja mobiilioppiminen Korvensuoran koulu
9
9 Esimerkkejä TVT:n opetuskäytöstä •Oppimisympäristöt tarjoavat erilaisia työkaluja opetuksen eriyttämiseen ja monimuotoistamiseen tietoyhteiskuntataitojen harjoittamiseen mm. jatko-opintoja ajatellen etäopiskelun tueksi •Iitin yläasteella ja lukiossa käytössä Peda.net –ympäristö, jonka työkaluja ovat Verkkoveräjä – soveltuu erinomaisesti mm. kieltenopetukseen Verkkoveräjä kieltenopetukseen Verkkolehti – opiskelijat tuottamaan materiaalia Verkkolehti Oppimappi – vuorovaikutteisuutta verkossa Oppimappi
10
10 Esimerkkejä TVT:n opetuskäytöstä toisella asteella •Kouvolan iltalukio on ottanut käyttöön Moodle- oppimisympäristön BSCW:n rinnalle etäopetushankkeen myötäKouvolan iltalukio BSCW ylläpito KyAMK:ilta verkkokursseja tekeillä etäopetuksen tarpeisiin mm. matematiikassa matematiikassa •Kaikki pakolliset etäkurssit mahdollista suorittaa verkkoa hyödyntämällä myös lähiopetus opettajan ohjaus
11
11 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen toimenpiteitä Koulutustarjonnan esitteleminen, suunnitteleminen ja järjestäminen Opetushenkilöstön tukeminen verkko- oppimateriaalin laatimisessa Oppilaitosten välisen ja kuntarajat ylittävän yhteistyön lisääminen aineryhmäverkoston käynnistäminen alueellisen etäopetustarjottimen käyttöönotto Yhteistyö alueellisten toimijoiden välillä (mm. KymiPro, Palmenia) esim. alueellinen verkkoportaalin suunnittelussa KymiPro •Alueellinen kehittämishanke, jonka tavoitteena koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden lisääminen opetushenkilöstön osaamista kehittämällä tieto- ja viestintätekniikan monimuotoista käyttöä edistämällä moni/multimedian mahdollisuuksia pedagogisesti järkevällä tavalla hyödyntävien oppimateriaalien tuotantoa tukemalla alueellista verkostoitumista ja yhteistyötä vahvistamalla •Projektissa tuotetaan Oppimisteknologiaportaali ja aineistopankki Tukipalveluorganisaatio Toimintatapa-malli tukipalveluille ja materiaalituotannolle Pilottimateriaaleja ja –palveluja
12
12 Palvelukokonaisuus oppimateriaalipankki alueellinen Moodle ja mediapalvelin koulutusportaali koulutus ja tukipalvelut
13
13 Palvelukokonaisuus - Oppimateriaalipankki •hankittu KyAMK:uun 01/2006 •otetaan koekäyttöön KyAMK:ssa 01-02/2006 •laajennetaan käyttöä KyAMK:n ulkopuolelle kevään 2006 aikana > pilotit •selainpohjainen käyttöliittymä •yhteensopiva Virtuaali-amk:n materiaalipankin kanssa •toimii vaihdantaperiaatteella
14
14 Palvelukokonaisuus - Alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •kevään 2006 aikana perustetaan alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •KyAMK:n palvelimella •KyAMK:n hallinnoima •kevään 2006 kuluessa KyAMK aloittaa myös mediapalvelin-palvelujen tarjoamisen mm. reaaliaikainen ja on- demand -streamaus- mahdollisuus (streaming video = suoratoistovideo)
15
15 Palvelukokonaisuus - Koulutusportaali •suunnitteilla Kymenlaakson koulutusportaali •KyAMK:n ohella hankkeessa mukana Pohjois- Kymenlaakson etäopetushanke, Etelä- Kymenlaakson opetusteknologiakeskus, Palmenia Kotka, KSAO •kohderyhmänä etupäässä peruskoulutus ja toisen asteen koulutus •tavoitteena alueellisen verkostoitumisen työkalu ja tietokeskus
16
16 Palvelukokonaisuus - Tuki- ja koulutuspalvelut •tekniikka: verkko-opetuksen työpajat verkko-opetuksen työkalukoulutus ja vierihoito teknisen tuen portaali apula.kyamk.fi > tietoteknisen laite- ja ohjelmaympäristön ohjeita •verkkopedagogiikka: verkko-opetukseen liittyvä koulutus (ennen kaikkea pitkäkestoinen koulutus) verkkopedagoginen vierihoito > mm. verkko-opetuksen työpajoissa pedagoginen neuvonta ja tuki verkkokurssien toteuttamiseksi koulutus ja tukipalvelut uuden teknologian opetuskokeiluihin (mm. liikkuvan kuvan käyttö verkko-opetuksessa, vuorovaikutteinen teknologia verkko- /monimuoto-opetuksessa
17
17 Yhteystiedot KymiPro Mirva Pilli-Sihvola, koulutuspäällikkö, INNOMARE, Puh. (05) 220 8971 tai 044 702 8490 mirva.pilli-sihvola@kyamk.fi Osku Kiri, lehtori/projektisuunnittelija, Muotoilu ja media, Puh. 044 702 8562 osku.kiri@kyamk.fi Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Kasarminkatu 6 / Prikaatintie 2 45100 Kouvola www.kyamk.fi Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke Eeva Rätyeeva.raty@edukouvola.fieeva.raty@edukouvola.fi Maria Virtanenmaria.virtanen@edukouvola.fimaria.virtanen@edukouvola.fi molemmat projektipäälliköt tavoitettavissa myös etäopetuksen vakiinnuttamishankkeiden verkkoportaalin (Kotkan opetusteknologiakeskus, www.kotka.fi/otk) pedagogisesta tuesta: tvt-tuki@kotka.fiKotkan opetusteknologiakeskus, www.kotka.fi/otk Kouvolan iltalukio Tietotie 3-5 45100 Kouvola www.edukouvola.fi/iltalukio www.edukouvola.fi/iltalukio
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.