OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
TYÖSSÄOPPIMISEN OSAPUOLTEN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Asunto Sivakka konsernin asunnoista. Aluksi Asiakas -Ottaa yhteyttä -Käy hyvästä harjoituksesta omien asioiden hoidossa vapautumisen jälkeen -Kertoo sitoutumisesta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Ohjaus työtehtävänä.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Työpaikkakouluttajan ABC
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Palautteen antaminen ja saaminen
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Työpaikkaopinnot on jaksotettu:
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
TET =Työelämään tutustuminen
7lk:n arviointi.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE Pappilanniemi 11.11.2011 11.11.2011 Esa Konttinen

Ohjaaja on esimerkki harjoittelijalle OHJAAJAN ROOLI Harjoittelunohjaaja on oman alansa ammattilainen, joka perehdyttää ja ohjaa opiskelijaa yksikön/työpaikan työskentelyyn. Ohjaaja tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja kehittymis- ja oppimisprosessia harjoittelun aikana. Harjoittelun tavoitteena on ohjata opiskelijaa soveltamaan teoreettista tietoa käytännön toimintaan. Ohjaaja on esimerkki harjoittelijalle 11.11.2011 Esa Konttinen

järjestä aikaa harjoittelijalle motivoi innosta OHJAAJAN ROOLI järjestä aikaa harjoittelijalle motivoi innosta muista, että harjoittelija on oppimassa ja opiskelemassa 11.11.2011 Esa Konttinen

Tärkeitä seikkoja työyhteisön valmistamisessa PEREHDYTTÄMINEN Valmista työyhteisöä Harjoittelunohjaajan on hyvä tehdä tulevalle harjoittelijalle tilaa työyhteisössä, koska harjoittelu koskee koko työyhteisöä.   Tärkeitä seikkoja työyhteisön valmistamisessa työyhteisö tietää, että harjoittelija on tulossa työyhteisössä tiedetään harjoittelijan rooli harjoittelijasta tiedotetaan tarpeelliset tiedot Perehdytä harjoittelija informoi, kuka vastaa harjoittelijan perehdyttämisestä ja miten 11.11.2011 Esa Konttinen

Harjoittelusuunnitelman tekeminen Harjoittelun oppimistavoitteet perustuvat opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opiskelija, ohjaaja ja opettaja laativat tavoitteet yhdessä. Suunnittelussa kannattaa huomioida: harjoittelujakson pituus harjoittelijan huomioiminen työyhteisössä keskeisimmät tavoitteet harjoittelulle tavoitteiden mukaiset työtehtävät tarpeeksi vaihtelevat ei liikaa tehtäviä ohjaus tehtävien suorittamisessa toisten työntekijöiden työsuoritusten seurantaa harjoittelijan vapaa-aika viikoittaisten palaverien ajankohdat suhteessa ohjaajan muihin työtehtäviin harjoittelijan asuminen, palkkaus, työehtosopimus ym. käytännön asiat 11.11.2011 Esa Konttinen

Ohjaaminen Opiskelija osallistuu harjoittelupaikan tehtäviin henkilökunnan ohjauksessa mutta myös itsenäisesti. Harjoittelun onnistumiseksi on tärkeää, että työtehtävät ovat monipuolisia ja että opiskelija voi toimia yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssa. Jotta opiskelija saisi kokonaiskuvan työyhteisön toiminnasta, on toivottavaa, että hän osallistuu erilaisiin yhteistyö- ja työpaikkakokouksiin. Ohjaajan tulee huolehtia siitä, että opiskelija saa säännöllistä ohjausta. 11.11.2011 Esa Konttinen

anna työtehtäviä, joista voi oppia Anna vastuuta älä jätä yksin anna työtehtäviä, joista voi oppia tarvittaessa aloita vastuun antaminen pienestä ja anna vastuun kasvaa vähitellen anna onnistumisen kokemuksia puutu heti asiaan, jos harjoittelijan asenne herättää sinussa ihmetystä tai huolestumista edellytä täsmällisyyttä, aikatauluista ja muusta sovitusta kiinni pitämistä Harjoittelija opettelee soveltamaan oppimaansa teoreettista tietoa käytännössä. Opiskelijan on hyvä oppia, että työtehtäviin liittyy usein myös rutiinitehtäviä, jotka vain on hoidettava. Sen lisäksi harjoittelijan tulee kuitenkin saada kokemusta erilaisista tehtävistä työyhteisössä, sekä siitä miten opittu teoria muuttuu, kun sitä sovelletaan käytännön tilanteisiin. 11.11.2011 Esa Konttinen

Palautteen antaminen ja arviointi Välitön ohjaus ja palaute työstä eri arkisissa tilanteissa auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa suoritustaan ja vuorovaikutustaitojaan. Henkilön, jonka kanssa tilanne käydään läpi, ei aina tarvitse olla harjoittelunohjaaja. Ohjaajan on kuitenkin syytä varmistaa, että tällainen henkilö on harjoittelutilanteessa läsnä. Välitön palaute antaa mahdollisuuden valita vaihtoehtoisia ratkaisuja ja pohtia niiden perusteita. Harjoittelun kokonaisarviointi perustuu opintokokonaisuuden tavoitteisiin, koulutusalan kompetensseihin ja harjoittelupaikan luonteeseen. Arvioinnin tarkoituksena on tukea opiskelijaa kehittämään omaa persoonaansa ja ammatillisuuttaan sekä arvioimaan työn, työkäytäntöjen ja oman toimintansa vaikutusta 11.11.2011 Esa Konttinen

Palautteen antaminen ja arviointi Arvioinnin pohjana ovat opiskelijan ja harjoitteluyhteisön asettamat oppimistavoitteet. Arvioinnissa otetaan huomioon harjoittelijan itsearviointi ja harjoittelunohjaajan antama palaute. Arviointi on sekä ohjaavaa että kokoavaa. Harjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Ohjaajan on aina syytä keskustella arvioinnista harjoittelijan kanssa. Arvioinnin ensisijainen tehtävä on olla tukemassa harjoittelijan tulevaa opiskelua. 11.11.2011 Esa Konttinen

anna rakentavaa ja rehellistä palautetta jokaisesta työtehtävästä Anna palautetta anna rakentavaa ja rehellistä palautetta jokaisesta työtehtävästä välitä tiedon lisäksi asennetta, tunnetta ja motivaatiota rohkaise ja kannusta käy harjoittelun aikana välikeskusteluja varaa riittävästi aikaa loppukeskustelulle ja kirjallisen arvioinnin yhteiselle tarkastelulle 11.11.2011 Esa Konttinen

Yhteys oppilaitoksen harjoittelusta vastaavaan opettajaan Ota yhteyttä ohjaavaan opettajaan, jos harjoittelija sairastuu ja on pois harjoittelusta pidemmän aikaa harjoittelijan asenne herättää sinussa ihmetystä tai huolestumista tai koet epävarmuutta harjoittelun onnistumisen suhteen sinulla on epäselvyyttä ohjauksessa tai harjoittelijan tehtävissä haluat keskustella harjoitteluun liittyvästä asiasta. Harjoittelun ongelmatilanteisiin löytyy ohjeistus Diakin harjoittelusivustolta www.diak.fi – TutkintoDiak – Harjoittelu. 11.11.2011 Esa Konttinen

Harjoittelija on tulevaisuuden voimavara Harjoittelu antaa kuvan työyhteisöstänne ja oman alanne työstä. Harjoittelijan tullessa työyhteisöön on hyvä muistaa, että harjoittelulla on suuri merkitys harjoittelijan tulevaisuuden suuntautuneisuuteen työelämässä. Mikäli harjoittelusta tulee negatiivinen kuva, vaikuttaa se kielteisesti alalle suuntautumiseen. Mikäli harjoittelusta on saatu positiivinen kuva, rohkaisee se tulevaisuudessakin hakeutumaan ko. alalle ja jopa ko. työyhteisöön töihin. 11.11.2011 Esa Konttinen