Kotitalouden uudet taidot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
KOTITALOUS EVÄSTÄÄ ELÄMÄÄN.

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
Oppiaine-kokonaisuus
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Kotitalouden uudet taidot Taina Mäntylä Kuluttajavirasto 3.4.2017

Ajankohtaista Yhteispohjoismainen viitekehys 2009 Kuluttajakasvatuksen strategia Kuluttajakompetenssien oppiminen – kuluttajakasvatuksen strategia 2000- luvulla kulutukseen liittyvissä kasvatus- ja koulutushaasteissa ”digi-aika” ja kestävä kulutus taloudenhallinnalla terästettynä, vrt kuluttajapoliittinen ohjelma Linkittyy Arjen tietoyhteiskunta hankkeisiin ja TVT:n opetukseen kouluissa Mediakoti vaatii uusia kotitaloustaitoja Tutkimus Nuorten aikuisten koti, kulutus ja ajankäyttö

Kuluttajataidoille on tarvetta valitukset erityisesti digitekniikasta, remonteista, käytetyistä autoista talousongelmat Neuvonnan tarve on suuri: 80 kuluttajaoikeusneuvojaa järjestöjen kuluttajaneuvonta 100 talous- ja velkaneuvojaa viranomaisten ja järjestöjen verkkopalvelut Kulutustottumukset arjen hallintaa, resurssien jako Alaikäiset toimijoina Kodin ja koulun yhteistyö – vanhempien oikeudet Pelisäännöt Opitaanko kodin arjessa tarvittavia taitoja koulussa Mitä taitoja digikodissa tarvitaan nyt – tulevaisuuden kodissa 3.4.2017

Muutos kodissa vaatii uusia taitoja - pankki ja kauppa ovat kotona, sähkösopimuksia puhelinmyyntinä - sosiaalinen media tuo kaverit kotiin - kännykkä ja läppäri – ihmisen älyllinen proteesi - koti, media ja viihdekeskus…… - kahdeksan isovanhempaa, kotien verkosto oppimisympäristönä 3.4.2017

Ennen Nyt Vähän kokemuksia kuluttamisesta Oppilaat kuluttajia Tieto pysyvää Paljon muuttuvaa tietoa Tiedon lisääminen Kompetenssin lisääminen Harjoituksia aikuisuutta varten Oppiminen omaa arkea varten Tietoa ja harjoituksia tunnilla Tutkivaa, osallistuvaa ja osallistavaa Koulussa opitaan Oppimisympäristössä opitaan Oppisisällöt keskiössä Osaaminen ja taidot keskiössä 3.4.2017

Kotitalousosaamiseen on muotoutumassa uusi osa-alue KODIN DIGIYMPÄRISTÖ tietokoneet, kodinkoneet, viihde, turva, asiointi, liikkuminen, yhteydenpito... Tuotteissa ja palveluissa TAIDOT kulutus, talous, arjenhallinta, tekniikka Yhteensopivuus Tekninen tuki Ylläpito Arvioinnit Tuotteen ja palvelun elinkaari Minkä uuden digilaitteen kehittäisit jos olisit tuotekehittäjä. Mitä hyötyä, mitä pitäisi ottaa huomioon kuluttajanäkökulmasta. Digitaidot ovat tietoja ja käytännön taitoja, mutta digi on myös opetusväline. Voisiko Digin ottaa osaksi arjen hallinnan opetusta? Digin kanssa voi etsiä ruokaohjeita, puhua kodinkoneista, pankkipalveluista, pikavipeistä, kännykästä, digiboxeista ja maksukanavista - kodin tavaroista ja palveluista. Digin kanssa voi pohtia, mitä teknologiaa kannattaa hankkia ja mitä tehdään kun laitteet ja palvelut eivät toimi. Digi on tuttu asia, ja sitä kannattaa hyödyntää opetuksessa. Oman kännykän hankinnan avulla voi käsitellä suuren osan kuluttajatiedon sisällöstä oppilaalle ajankohtaisessa ja tutussa aihepiirissä. Digi on monipuolinen apuri ja pedagoginen mahdollisuus.   Kansalaistaitojen hallintaan liittyy kuluttajuus ja kuluttajakansalaisuus. Kodin kuluttajataloudessa systeemisen ajattelun- ja tiedon soveltamisen taidot, tulevaisuustietoisuus, kriittisyys valinnoissa ja ongelmanratkaisutaidot korostuvat. Median- ja teknologian käyttö on kotitalouden toiminto, jossa tarvitaan ajan- ja arjenhallintaa. Käyttökustannukset Sopimukset Tietoturva Asiakaspalvelu 3.4.2017

Päivitykset, sopimukset, ylläpito – uusi kotitaloustyö? Ennen Nyt Kotitaloustyöt (homemaking activities), 1) ruoan valmistaminen, astioiden pesu, ruoan valmistamisen esivalmistelut, muu ruoanvalmistus, 2) säännöllisesti toistuva asunnonhoito, erityiset asunnon hoitotoimenpiteet, pyykinpesu, silitys ja muu vaatehuolto, 3) huolenpito perheenjäsenistä, hankintojen tekeminen ja kirjanpito Kotitaloustöihin kuulumattomat toimet (nonhomemaking activities), 1. nukkuminen, lepääminen, huolenpito itsestä, 2. muut vapaa-ajan toiminnot, maatilan työt, 3. palkkatyö, muut kotitaloustöihin kuulumattomat työt 4.yhteiskunnalliset tehtävät. Kotitaloustyöt (homemaking activities), 1. ruoan valmistaminen, ruoan valmistamisen esivalmistelut, muu ruoanvalmistus (puolivalmiit ja valmisateriat), astioiden pesu 2. kodinhoito, pyykinpesu, silitys ja muu vaatehuolto, 3. asunnon ja sen laitteistojen hoito, huolto ylläpito, päivitys- ja korjaustoimenpiteet 4. huolenpito perheenjäsenistä, 5. kotitalouden hallinto, kodin resurssien jakaminen, seuranta ja kirjanpito, asiointi, hankinnat, tiedonhankinta sekä median käyttö ja viestintä Kotitaloustöihin kuulumattomat toimet (nonhomemaking activities), 1. nukkuminen, lepääminen, huolenpito itsestä 2. muut vapaa-ajan toiminnot, sosiaalinen kanssakäyminen ja harrastukset 3. etätyö ja opiskelu 4. yhteiskunnalliset tehtävät 3.4.2017

Katse tulevaisuuteen Mitä kotona tehdään? Mitkä ovat kodin toiminnot? Mitä taitoja tarvitaan arjen hallintaan? Mitkä ovat kriittisiä taitoja hyvinvoinnin kannalta Kun kodissa tarvitaan uusia taitoja jääkö jotakin tarpeettomaksi? 3.4.2017

Haaste oppiaineen ja oppimisympäristöjen kehittämiselle Kuvittele kodin pohjapiirros, miten kotitalousopetus voi kattaa kodin toiminnot kokonaisuutena Kuvittele laadukasta oppimista mahdollistava kotitalousluokka Ohje kuluttajataitojen opettamiseen: Otetaan ajankohtaisia ilmiöitä oppilaan arkikulutuksesta, kuluttajatiedon sisällöt opetussuunnitelmasta, kotitalouteen sopiva osa TVT suunnitelmasta sekä perinteinen kotitalousopetus. Muovaillaan sisällöt neljäksi säikeeksi ja leivotaan siitä kaunis pitko. Pinta voidellaan medialla ja siihen voi ripotella hyvää ja raikasta huumoria ja tutkivaa mielenlaatua. Pitko paistetaan kauniin väliseksi koulun yhteistyön uunissa. Pitkosta leikataan tasaisia siivuja jokaiselle oppitunnille koko lukuvuoden ajan. Pitko on oppilaan kannalta nautittavampi kuin perinteisesti pelkästä kuluttajatiedosta valmistettu yhdellä opetuskerralla nautittava tietopulla. 3.4.2017