Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Tutkimus matkailun edistämisestä Suomessa Palvelualojen ammattiliitto PAM Yhteenveto tuloksista,
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaava työelämäpedagogi
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Savonia-ammattikorkeakoulu
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulutyön haasteita Diakonia ammattikorkeakoulu 26.4.2013 Kimmo Mäki, KTT, KL, yliopettaja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajakorkeakoulu 3.4.2017 Mäki 2013

KIMMO LTO  KTT/ yliopettaja Tutkinut, ohjannut, rinnallakulkenut oppijoiden kanssa ”vauvasta vaariin” 17 vuotta amk-elämää Tutkimus- ja kehittämisintressit amk-pedagogiikassa, amk-opettajuudessa, korkeakoulujohtamisessa, yhteisöjen ja organisaatioiden käyttäytymisessä Viimeiset 3 vuotta pääosin TKI-työtä ja amk-yhteisjöen valmennusta Hankkeita: KEKO, JOPE, Mope, OPIT, OKO, Osataan! AMKPEDA-verstas Mäki 2013 3.4.2017

- Kirjavat tulkinnat amk-työstä AMK-työn haasteita: - Kirjavat tulkinnat amk-työstä - Päivän polttavat kysymykset amk-työn suuntautumiselle 3.4.2017 Mäki 2013

Ammattikorkeakoulujen työkulttuurit ja opettajaheimot 3.4.2017 Mäki 2013

Ammattikorkeakoulun työkulttuurit…? TKI-hanke Julkinen sektori omaleimaiset asiantuntijakulttuurit ammatilliset tietotaitokulttuurit TKI-hanke TKI-hanke TKI-hanke Elinkeinoelämä - omaleimaiset asiantuntijakulttuurit -ammatilliset tietotaitokultt. TKI-hanke Koulutusorganisaation kulttuuri harjoittelut Aluekohtainen yksikkö alakohtaiset yksiköt Aluekohtainen yksikkö -alakohtaiset yksiköt Oppimiskäsitysten luomat työkulttuurit harjoittelut asiantuntijakulttuurit opinnäytetyökulttuurit harjoittelukulttuurit ammatilliset tietotaitokulttuurit TKI-hanke Aluekohtainen yksikkö -alakohtaiset yksiköt Kolmas sektori vapaaehtoistyön- ja kansalaistoiminnan kulttuurit -asiantuntijuus/ tietotaitokulttuurit johtamiskulttuurit TKI-hanke harjoittelut (Mäki 2012) 3.4.2017 Mäki 2013

AMK-opettajuuden kaksi heimokulttuuria (Mäki 2012. OPETUSTYÖN AMMATTILAISET JA MOSAIIKIN MESTARIT. Työkulttuurit ammattikorkeakouluopettajan toiminnan kontekstina. Jyväskylän yliopisto) Substanssikeskeinen työkulttuuriheimo Kohtaamattomien tulkintojen työkulttuuriheimo VS. Mäki 2013 3.4.2017

Työkulttuuriheimojen edustajia… 3.4.2017 Mäki 2013

Roolikameleontti Työkulttuuri: mosaiikkimainen työkulttuuri Osallisena neljässä lähityöyhteisössä Oman yksikön kollegat Oman alan opiskelijat 2 isoa projektiyhteisöä Useita työrooleja, kerroksinen työ, useita siirtymiä päivässä, eri työmuotoja Työskentelyote yhteisöllinen, osaamista jakava ja uutta yhdessä kehittävä Työtehtäviin sitoutunut, lähiyhteisöihin sitoutunut Heikentää kerroksinen työ, ajanhallinnan haasteet, roolisiirtymät Vahventaa haasteellinen, vaihteleva työ Mäki 2013 3.4.2017

Puurtava asiantuntija Työkulttuuri: individualistisen ja klikkiytyneen työkulttuurin piirteitä Osallisena yhdessä lähityöyhteisössä (oman koulutusalan yhteisö) Yhteinen kehittämistyö: kollegojen kanssa opetustyön kehittämistä, kukin omista lähtökohdistaan Omien substanssireviirien vahtija, yksilöllisen substanssiosaamisen korostaja Sitoutunut omaan työyhteisöön, amk-taso etäinen Mäki 2013 3.4.2017

Tietotyön lobbari Työkulttuuri: kollaboratiivisen ja mosaiikkimaisen työkulttuurin piirteitä Osallisena neljässä lähityöyhteisössä osin päällekkäisiä organisaatioiden rajaoja ylittäviä yhteisöjä Vahva verkostoituja, ulkopuoliset yhteisöt tärkeitä oman osaamisen mahdollistajana ja kehittäjänä Verkostot tiedon ja taidon vaihdantapaikkoja, vaihtotavarana substanssi Organisaatioon sitoutuja, jos työ tarjoaa vaihtelevuutta ja muuttuvia haasteita Mäki 2013 3.4.2017

Sitoutunut pedagogi Työkulttuuri: individualistisen ja kollaboratiivisen työkulttuurin piirteitä Osallisena kahdessa lähityöyhteisössä Substanssikollegat organisaatiosta Koulutusohjelman kollegat Yhteisöissä ei kehitellä uutta, osaamisalueet täydentävät toisiaan, toimitaan rinnakkain ei lomittain, ei reviiriylityksiä Opetustyön yksintoimija Sitoutunut opiskelijoihin ja työtehtäviin Sitoutunut organisaatioon, koska koululla hyvä maine ja antaa opettajalle autonomian työskennellä Mäki 2013 3.4.2017

Kolmas heimo – kolmen kerroksen väkeä ammattikorkeakoulussa? (MOpe 2009-2012) Palkattu projektihenkilöstö – ei opettajanimikkeellä työskentelevät Tekevät amk-pedagogista työtä, työ kokeilevampaa kuin toistaiseksi sopimuksella olevilla Tekevät opetusta ja TKI:tä integroivaa työtä Erilaiset työehdot, määräaikaiset sopimukset, erilaiset oikeudet Aineisto ( 150/ 1620) osoitti, että laajentunut käsitys amk-pedagogiikasta sekä työstä amk:ssa koskettaa myös tätä vähälle huomille jäänyttä kolmatta heimoa… Ammattikorkeakoulutyöstä käytävä keskustelu käydään valtaosin lehtorin ja yliopettajan työn näkökulmasta. 3.4.2017 Mäki 2013

Tulkintoja, tulkintoja, tulkintoja… Kyse on erilaisista tulkinnoista ammattikorkeakouluopettajan työstä. Kuka tai ketkä sen määrittelyä dominoivat? Kyetäänkö löytämään yhteinen ymmärrys eri tulkintojen välille? Työkulttuurien määrittely ei saa olla valtataistelua ja reviirien jakoa, vaan organisaatiossa tulisi mahdollistaa tulkintafoorumit. 3.4.2017 Mäki 2013

Päivän polttavia… Mäki 2013 3.4.2017

Näkökulma laajemmaksi amk-opettajan osaamiselle Perinteinen ammatillisen opettajan osaamishahmotus : substanssiosaaminen ja pedagoginen osaaminen …eivät riitä opettajan työn kehittämiselle 3.4.2017 Mäki 2013

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen integroitava jokapäiväiseen ohjaamistyöhön (poisoppittava: perustyö vs. muu työ –asenteesta) 3.4.2017 Mäki 2013

yhteisö- ja verkosto-osaaminen amk-opettajan osaamisen keskiöön opettajan työn areenat tulee nähdä myös oppilaitoksen ulkopuolella  oppivasta organisaatiosta oppivaan alueeseen 3.4.2017 Mäki 2013

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen Työkulttuurinen osaaminen Osaamisen tuottaminen 1) kyky havaita ja hyödyntää tiedon- ja osaamisalojen risteykset (osaamisen tunnistaminen) 2) kyky omaksua toisten kokemuksia 3) kyky suhteuttaa omaa osaamista muiden osaamiseen 4) kyky yhteisen uuden osaamisen luomiseen kyky toimintaympäristöjen tuntemiseen 2) kyky ymmärtää eri työkulttuuritaustaisten asiantuntijoiden toimintaa 3) kyky yhteisen työkielen löytämiseen 4) kyky työskennellä yhteisten toimintatapojen rakentamiseksi Yhteisö- ja verkosto-osaaminen 3.4.2017 Mäki 2013 (Mäki 2007)

2. Käyttäjälähtöinen amk-pedagogiikka kunniaan AHOT aidoksi vaihtoehdoksi Työn opinnollistaminen käyttöön (www.osataan.net) ”UnLivinglabeista” käyttäjälähtöisiin toimintaympäristöihin ja toimintoihin (OPS-tulkinnat, työroolit, toimintatavat ja menetelmät, toimintaympäristöt) 3.4.2017 Mäki 2013

Duunista opintopisteiksi –opas Elinkeinoelämähaastattelut: Tradenomiliitto, Johanna Tuovinen 14.12.2012 Insinööriliitto 15.1.2013 (Hannu Saarikangas) YIT 17.1.2013 (HR-asiantuntija Timo Piili) McDonalds 28.1.2013 (henkilöstöjohtaja Maarit Latvala) Kesko 14.2 (HR-asiantuntija Mikko Myyryläinen) SOK 23.1.2013 (Jaana Solehmainen) SOKOTEL Pasila, Mia Utriainen, 12.2 McDonalds/ SOK, Wilma Eklund, 25.2 Sokoshotel Pasila 26.2, ravintolapäällikkö Utriainen Intersport (Jumbo), kauppias Lehmus OP-pankki, Henriksen, huhtikuu 2013 Osahanketoimijat: Osataan! – hankkeen osahanketoimijoiden kolmikantacaset AMK-opiskelijat: - kolmen eri alan työssäkäyvän amk-opiskelijan vuoden seuranta työn ja opintojen integroinnista Duunista opintopisteiksi –opas (25.9.2013) 3.4.2017 Mäki 2013

Mäki 2013 TYÖN OPINNOLLISTAMINEN AMK-opettaja Työpaikan edustaja Ymmärtää osaamisperustaisen OPS:n tarkoitus Tunnettava alansa tuoretta työelämää (substanssi- ja metataidot) Käyttäjälähtöinen näkökulma osaamisen arviointiin työpaikalla Osaamista yhteistoiminnalliseen arviointiin Kykyä kääntää taidot osaamisiksi Osaamista näyttöjen vastaanottoon ja arviointiin - -Opinnollistamisen logiikka Aikaa ja mahdollisuutta työn ja työtaitojen ohjaamiseen Riittävä ymmärrys ko. opintojakson tavoitteista (opiskelija infoaa) Aikaa muutamaan arviointikeskusteluun opiskelijan kanssa Tuntemus OPS:sta ja opintojaksoista Ymmärrys työssä vaadittavista opeteltavista taidoista Kyky sovittaa teoreettiset ainekset työssä opittaviin taitoihin Neuvottelu- ja argumentointitaidot, kyky sanallistaa osaaminen Oma-aloitteisuus opinnollistamiseen Kyky suunnitella ja näyttää osaaminen Kehittämis-, arviointi- ja reflektointitaidot AMK-opettaja Työpaikan edustaja AMK-opiskelija 3.4.2017 Mäki 2013

3. Toimivan oppimisympäristön tunnusmerkit (OPIT 2011-2013) OPS-tulkinnat joustavia opettajilla Oppimisympäristön toiminnan logiikassa vahva pedagoginen ”juoni” Opettajilla tuoretta työelämätuntemusta Kolmikanta työskentelykulttuuri suunnittelusta arviointiin Säännölliset kohtaamiset (kolmikantatyö) ennakoitu vuosirytmiin AMK:n, opiskelijoiden ja työpaikkojen rytmien hetkellinen synkronointi Työpaikkojen/organisaatioiden nähtävä itsensä ”työn korkeakouluna” Oppimisympäristöissä mahdollistettava teorian ja käytännön integrointi Itseohjautuva työote ja autenttisuus taattava toiminnassa Toiminnassa mahdollisuus erilaisten työroolien ja toimintatapojen kokeiluihin ja muutoksiin  reviiriylityksiä! Haaste ammattikorkeakoulupedagogiikan toteuttamiselle 3.4.2017 Mäki 2013

AMMATTIKORKEAKOULU – tulkintoja vai faktaa? Käsitys ammattikorkeakoulusta – tulkintoja vai faktaa? AMMATTIKORKEAKOULU 3.4.2017 Mäki 2013 (Mäki 2012)

Jatkoajatuksia: 2012 3.4.2017 Mäki 2013

http://kimmonkipakat.blogspot.fi/ http://amkpeda.haaga-helia.fi/ 3.4.2017 Mäki 2013

Julkaisujani amk-teemoista: Mäki, K, Vanhanen-Nuutinen, L & Töytäri, A. 2012. Pohjimmaiset oletukset ja muutostsunamit ammattikorkeakoulutyössä. Teoksessa H, Kotila & K, Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki. 165-185. Mäki, K & Saranpää, M. 2012. Johtamisen pedagogiikkaa ja pedagogisen osaamisen johtamista. Teoksessa H, Kotila & K, Mäki (toim.). Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki. 186-200. Kotila, H & Mäki, K. 2012. Ammattikorkeakoulupedagogiikka 2. Edita Prima Oy. Helsinki. Mäki, K & Palonen, T (toim.).2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Kansanvalistusseura. Mäki, K. 2012. Opetusalan heimoutunut työkulttuuri. Aikuiskasvatuslehti 2/ 2012. 125-128. Mäki, K. 2012. Opetustyön ammattilaiset ja mosaiikin mestarit. Työkulttuurit ammattikorkeakouluopettajan toiminnan kontekstina. Jyväskylä Studies in Business and Economics. 109. Jyväskylän yliopisto. http://dissertations.jyu.fi/studbusi/9789513945671.pdf Mäki, K, Vanhanen-Nuutinen, L & Töytäri-Nyrhinen, A. 2011. ”Mitä otat pois, jos uutta tulee tilalle?” Ajanhallinta ja johtaminen ammattikorkeakoulussa. Aikuiskasvatuslehti 1/ 2011. 14-24. Mäki, K & Saranpää, M. 2010. Paradokseja ja tulkintafoorumeja. Johtamistoimintaa ammattikorkeakoulussa. HAAGA-HELIA kehittämisraportteja 1/ 2010. Mäki, K & Saranpää, M. 2008. Tulkintoja, tekoja, aikoja ja tiloja – johtaminen ammattikorkeakouluissa. Teoksessa A, Töytäri-Nyrhinen (toim.). Osaamisen muutosmatkalla. Edita Oy. 179-201. 3.4.2017 Mäki 2013

KIITOS 3.4.2017 Mäki 2013