Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaava työelämäpedagogi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaava työelämäpedagogi"— Esityksen transkriptio:

1 Osaava työelämäpedagogi
- Osaava työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa Osaamiskartta kehittämisen välineenä Kati Korento, Oamk / Amok Erja Kotimäki, Oamk / Amok

2 Osaava Työelämäpedagogi ammatillisessa koulutuksessa, 6op
Koulutus on tarkoitettu ammatillisen koulutuksen opettajille ja muulle työelämäyhteistyötä tekevälle henkilöstölle sekä työelämänedustajille. Tavoitteena on hyvin käytännönläheisesti syventää tutkivan vertaisoppimisen avulla työelämässä tarvittavaa pedagogista osaamista. Koulutus lisää osallistujien työelämäosaamista, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työpaikkaohjaajien kouluttamisessa, uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä työelämä/oppilaitosyhteistyön koordinoinnissa. Toteutus: Oulu, Helsinki ja Seinäjoki / Vaasa. Koulutuksen sisällöt ja toteutustapa räätälöidään osallistujien aiemman osaamisen ja työyhteisöjen kehittämistarpeiden mukaan. Korento & Kotimäki, 2014

3 Aikataulut Ajankohta 2014: Koulutus sisältää 5 lähipäivää ja kehittämistehtävän. Helsingin lähipäivät: to – pe To – pe ma 12.5. Oulun lähipäivät: to 13.- pe ma 14.- ti to Syksyn koulutuksen paikka vielä avoin. Korento & Kotimäki, 2014

4 Asiantuntijaryhmä Työryhmä Mari Räkköläinen, Oph
Heljä Hätönen, Educa-Instituutti Oy Kirsti Stenvall, Opetus- ja koulutuspalvelut Stenvall Tmi Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Erja Kotimäki, OAMK/Amok Kati Korento, OAMK/Amok Ville Krannila, Omnia Helena Kämäräinen, Omnia Pertti Lepola, ArTop -hanke, AEL (Seinäjoen aikuiskoulutuskeskus) Esko Lähde, ArTop -hanke, AEL Veijo Kykkänen, ArTop -hanke, AEL Eija Huilaja, ArTop -hanke, AEL Mari Kostermaa, ArTop -hanke, AEL

5 Työelämäpedagogin toimintaympäristö
Tarkastellaan osaamista kokonaisuuksina sekä organisaation että yksilön näkökulmista Rakennetaan yhteistä käsitteistöä ja toimintatapoja, jotka olisivat yhteiset ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen ja työelämän toimijoille Osaaminen työpaikoilla, osaaminen oppilaitoksissa Lepola, 2013 Korento & Kotimäki, 2014

6 Mitä on Työelämä - pedagogiikka ??
Muutoksen hallintataitoja. Työelämässä tarvittavia taitoja. Yhteistyö ja vuorovaikutus. Verkostoituminen. Kyky oppia uutta. Joustavuus, uudistuminen. Oman osaamisen markkinointi, brändäys. Tuottavuuden parantaminen. Ammattipedagogiikkaa laajempi näkökulma. Yhteisön tarkastelu keskiössä. Tarkoittaa tapaa jolla opetus (mahdollisuus oppia) järjestetään. Alun perin tarkoittanut kreikan kielessä lasten ohjaamista tai johtamista. Makrotasolla valtion ja kuntien koulutusjärjestelmäratkaisut. Mesotasolla tapa järjestää opetus ja sen perustelut OPSissa. Mikrotasolla opettajan tapa järjestää opetuksensa ja ratkaisujen taustalla oleva opetusnäkemys. Sen avulla perustellaan koulutuksen tavoitteet, arvot, käytännöt, sekä menetelmävalinnat. Korento & Kotimäki, 2014

7 Osaamiskartta kehittämisen välineenä
Työtehtäväkohtaiset tiedot ja taidot eivät enää riitä – osaamisen ydin muodostuu kyvystä oppia, kehittyä ja kehittää. Korento & Kotimäki, 2014

8 Tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista
Kyky hakea, hyödyntää ja jakaa tietoa Sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot Työparina toiminta ja yhteistyö esimiesten, kollegoiden ja muun työyhteisön kanssa Toiminta erilaisissa, nopeasti vaihtuvissa tiimeissä Kyky ymmärtää ja kuunnella asiakasta ja yhteistyökumppaneita sekä tarjota ratkaisuja Kyky solmia kumppanuuksia eli verkostoitua Toiminta rajattomassa maailmassa erilaisuuden keskellä Monikulttuurisuuden kunnioittaminen ja muilta kulttuureilta oppiminen Markkinointiosaaminen Innovaatio-osaaminen Sosiaalisen median käyttäminen ajattelun ja yhteisen tekemisen välineenä Oppimaan oppiminen Taito tarkastella eli reflektoida omaa toimintaa Liiketoimintaosaaminen Designosaaminen: menetelminä prototyypit, kokeilu ja testaaminen, usein myös talonpoikaisjärki Lähteet: Alasoini, 2010; Baldauf, 2010; EK:n Oivallus-hankkeen 2. väliraportti 2010; EK:n Oivallushankkeen loppuraportti 2011, Halava & Pantzar, 2010; Kekkonen, 2010; Nybergh 2010; Hätönen, 2011. Korento & Kotimäki, 2014

9 Osaamisen kehittämisen kokonaisuus (Heljä Hätönen, 2011)
Korento & Kotimäki, 2014

10 Korento & Kotimäki, 2014

11 Korento & Kotimäki, 2014

12 Korento & Kotimäki, 2014

13 Työelämä-pedagoginen osaamiskartta
Korento & Kotimäki, 2014

14 Työelämäpedagoginen osaamiskartta
Korento & Kotimäki, 2014

15 1. Työelämäpedagogiikan perusosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

16 1.1. Työelämäpedagogin työnkuvan hahmottaminen
Korento & Kotimäki, 2014

17 1.2 Oman osaamiseni kehittäminen
Korento & Kotimäki, 2014

18 1.3. Tiedottamis- ja markkinointiosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

19 1.4. Vuorovaikutusosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

20 1.5. Selvitys-, tutkimus- ja innovaatiotoimintaosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

21 1.6. Sosiaalisen median sekä tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen
Korento & Kotimäki, 2014

22 2. Pedagoginen osaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

23 2.1. Koulutus-, valmennus- ja ohjausosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

24 2.2. Kohderyhmäosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

25 2.3. Oppimisympäristöosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

26 2.4. Arviointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

27 2.5. Ennakointiosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

28 3. Verkosto- ja yhteistyöosaaminen
Korento & Kotimäki, 2014

29 3.1. Toiminta verkostoissa
Korento & Kotimäki, 2014

30 3.2. Hankeosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

31 3.3 Verkostojen johtaminen
Korento & Kotimäki, 2014

32 4. Johtamisosaaminen Korento & Kotimäki, 2014

33 4.1. Pedagoginen johtaminen
Korento & Kotimäki, 2014

34 4.2. Organisaation toimintajärjestelmät ja prosessien kehittäminen
Korento & Kotimäki, 2014

35 4.3. Osaamisen johtaminen Korento & Kotimäki, 2014

36 4.4. Standardit ja määräykset
Korento & Kotimäki, 2014

37 Kiitos!


Lataa ppt "Osaava työelämäpedagogi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google