Miksei kukaan käy meillä? Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Keitä me olemme? Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Aikataulu 9.00 Perusteet 10.00 Tauko ja tutustuminen kohteeseen 10.15 Työkalut ja tehtäviä 12.00 Lounastauko 12.30 Työkalat + tehtäviä 14.15 Tauko 14.30 Työkalut ja tehtäviä 16.00 Päivä päättyy Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
www.liiketoiminta.info/rauma Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinointi on turhaa! Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
1. Case - hääjuhlat www.kuninkaanlohet.fi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
© www.kuninkaanlohet.fi Alussa Joulukuussa tutkittiin Snoobin avulla kävijäprofiilia ja huomattiin että hääsivuilla on paljon kävijöitä, mutta tarjouksia ei tule suhteessa yhtä paljon. Käytiin läpi Suomi24.fi ja naimisiin.info keskustelupalstat. Palstoja analysoitaessa huomattiin, että paikkaa ja ruokaa pidettiin hyvänä mutta hinta oli liian kallis. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Tavoite Kampanjan tavoitteena oli myydä kesän / syksyn hääviikonloput täyteen molemmissa toimipaikoissa. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Toimenpiteet Päätettiin markkinoida kahden viikon ajan, 80 – 100 hengen hääpakettia 65 € / hlö (ovh. 83 €) tammikuussa häämessujen aikaan. Kävijäseurannan perusteella tehtiin kohdennettu AdWords-kampanja Googleen ja sisältöverkkoihin. Omat www-sivut päivitettiin niin, että häiden varaustilanteen seuraaminen ja varaaminen olisi mahdollisimman helppoa. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Kuluneet resurssit Aikaa suunnitteluun ja toteutukseen meni muutama päivä. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Eurot Rahaa kului suunnitteluun ja kampanjaan noin 1000 €. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Tuotot Kampanjan aikana varattiin 20 häälauantaita, 100 vierasta / häät ja hinta 65 €/ henkilö = 130 000 € + tilaisuuksissa tehty lisämyynti Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
2. Case - pikkujoulut www.kuninkaanlohet.fi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
© www.kuninkaanlohet.fi Alussa Marraskuun alussa päätettiin myydä 2000 kpl joululounaspaikkoja ennen joulusesongin alkua. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Kohderyhmä Asiakasrekisterin yritysasiakkaat noin 3000 kpl Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Tavoite 2000 pöytävarausta joululounaalle Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Toimenpiteet Laadittiin sähköpostikirje, jonka ykkösuutinen oli joululounaat. Asiakaskirje tehtiin niin, että yhdellä klikkauksella pääsi www-sivuille näkemään menun, vapaat tilat ja vapaat päivät. Toisella klikkauksella pystyi varaamaan tuotteen. Sähköpostikirje lähetettiin postitusohjelmalla, jotta kirje ei joutuisi SPAM-listalle. Omat www- sivut päivitettiin niin, että varaaminen olisi mahdollisimman helppoa. Joululounaat myytiin loppuun marraskuun aikana yhdellä asiakaskirjeellä. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Kuluneet resurssit Päivitystyötä 1 päivä 2 tuntia kirjeen lähettämiseen Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Eurot 150 € Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
© www.kuninkaanlohet.fi Tuotot 2000 x 49 € = 98 000 € Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © www.kuninkaanlohet.fi
Tie onnistuneeseen markkinointiin 1. Suunnitelmallisuus 2. Tilanteen kartoitus 3. Kohderyhmän valinta 4. Tavoitteellisuus 5. Hyvä asiakaspalvelu 6. Tulosten seuranta 7. Sitouttaminen ja muut jatko- toimenpiteet Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Mitä on internet-markkinointi? Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinointi Helppoa Kustannus- tehokasta Markkinointia Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Jos teet jotain tee se kunnolla! Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Jatkuvasti Ennen Aikana Jälkeen Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy © BishkekRocks
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Matka Eestiin Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Ilmaisia ohjelmia verkosta Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tehtävä Hankitaan Google -tunnukset kaikille Gurut: avaa linkedin.com tili Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinoinnin tehokkuus Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tehtävä Asennetaan www-sivuillenne ilmainen Google Analytics ohjelma Mene sivuille www.google.fi/analytics Jos jos osaat asentaa ja se on teillä käytössä lue www.analytics.fi blogia Gurut: tutustu ja asenna Google Webmaster Tools sivuillesi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinoinnin työkalut Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinoinnin työkalut Sähköpostit ja syötteet Hakukonemarkkinointi ja linkitys Display-markkinointi Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinoinnin työkalut Sosiaalinen media sis. blogit Kuva- ja videogalleriat Virtuaalimaailmat ja pelit Mobiilimarkkinointi Karttapalvelut ja GPS Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
+ kotisivut Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköposti ja syötteet Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköposti ja syötteet Normaalien sähköpostien lähettäminen Uutiskirjeiden lähettäminen Sähköpostikampanjat Automaattiset sähköpostit RSS-syötteiden jakaminen Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hanki kunnon työkalut sähköpostin lähettämiseen Kunnon ohjelmilla viestien läpimenolle suuremmat mahdollisuudet. Verkossa runsaasti edullisia tai ilmaisia työkaluja. Myös ulkoistaminen mahdollista. Ota silloin selvää lähettämisen kaikista kustannuksista. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hanki kunnon työkalut sähköpostin lähettämiseen Tarkan seurannan oltava mahdollista. Testaa, testaa ja testaa www.aweber.com ja www.mailchimp.com - edullisia ja samalla markkinoiden parhaimpia sähköisen suoramarkkinoinnin työkaluja. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hakukonemarkkinointi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hakukoneoptimointi - keinot Linkitys Laadukas, ainutlaatuinen, muuttuva, runsas ja kiinnostava sisältö Sosiaalinen media Teknisten ongelmien poistaminen Runsaasti muita vähemmän tärkeitä keinoja Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tehtäviä Hakeminen Google Insights Google Keyword Tool Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Otsikoi hyvin Väliotsikoi Kirjoita luonnollista kieltä Riittävän pitkä teksti Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hakukoneystävällinen sisällöntuotanto Toista tärkeitä sanoja muutaman kerran (älä liioittele) Artikkeleita voi olla useampia samasta aiheesta Tämä kalvo näytettävä kaikille www- sivujen sisällöntuottajille! Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Yleisimmät ongelmat Liian vähän linkkejä sivuille muilta sivuilta Liian vähän tekstisisältöä sivuilla Samassa osoitteessa olevista erikielisistä sivuista tehokkaasti hakukoneista löytyy vain pääkieli. Erilaiset etusivut, joissa ei mitään sisältöä. (esim. flash-animaatiot tai kielivalinta sivut) Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Hakukonemainonta Klikkipohjaisten mainostusohjelmien (CPC) hyödyntämisestä Parhaimmillaan hakukoneoptimoinnin yhdessä käytettynä Mahdollistaa nopean toiminnan Jokaisella maalla omansa Maailma: Google ja Youtube Venäjä: Yandex.ru, Rambler.ru ja Mail.ru USA, Japani, Englanti: Yahoo ja Bing Kiina: Baidu.com Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Linkitykset Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Näin saat linkkejä Sisällön kehittäminen Hakemistot Sisäiset linkitykset Linkinvaihdot ja pyynnöt Linkbaits eli linkkiankkurit Linkitykset sosiaalisissa medioissa Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tehtävä Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Bannerit Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Bannerit Bannereiden keskimääräinen klikkiprosentti on vain 0,05 % - 0,08% Kaikenlainen ilmainen ja arvonnat nostavat klikkiprosenttia Helpoiten banneritilaa voi ostaa eri mediatoimistoilta Melko kallis markkinointimuoto Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Bannerit Jos sivujen konversio on pieni, on bannerimainonta melko tehotonta ja kallista. Jos sivusi konversio on suuri ja myymiesi tuotteiden keskihinta korkea, kannattaa panostaa klikkipohjaisesti hinnoiteltuihin bannereihin ja muuhun markkinointiin. Sopii imagomarkkinointiin Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Suomessa useita toimijoita, joista suurimmat TradeDoubler ja TradeTracker Hinnoittelu perustuu tulokseen (CPA) Erittäin vähän hyödynnetty työväline Suomessa Vaatii verkkokaupan Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Kuvapalvelut Erilaisten palveluiden kautta kuvagallerioiden kuvat leviävät erittäin laajasti. Eri galleriat levittävät kuvia eri palveluihin Toimivat myös myynnin apuvälineenä http://picasaweb.google.com/Taigakoru Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Videopalvelut Viraalivideo, myynti- ja markkinointivideo vai asiakaspalvelua Videoiden merkitys tulevaisuudessa markkinoinnissa tulee kasvamaan entisestään Keskeiseen asemaan nousee tehokkaat uudet jakelukanavat Toimivat myös myynnin apuvälineenä ja asiakaspalvelussa Suosituimmat youtube.com ja Vimeo.com Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Mobiili Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Mobiili Kännykkä taskussa lähes jokaisella Internetin käyttö kännykällä on nopeassa kasvussa. Ensimmäinen tehtävä on lisätä yrityksesi Google Mapsiin http://maps.google.fi Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Mobiili Tekstiviestikampanjat Www-sivuista olisi hyvä olla myös mobiiliversio tai ainakin olemassa olevat sivut pitäisi olla kännykkäystävälliset. Huomioi, että mobiilikäyttäjällä on erilainen tietotarve kuin kotikäyttäjällä. Myös monet sosiaalisen median palveluista tukee kännykkää. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Karttapalvelut ja GPS Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Karttapalvelut ja GPS Merkitys kasvaa jatkuvasti Kaikkien yrittäjien tiedot oltava Google Mapsissa www.google.com/local/add GPS:iä hyödyntävien laitteiden määrä ja niissä tapahtuvan markkinoinnin merkitys kasvamassa nopeasti. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Tehtävä Ilmoita kohtee Google Mapsiin Gurut: tee täydelliset Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Budjetti? Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
80/20 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Älkää vaan tehkö yhdessä! Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Internet-markkinoinnin käytännön koulutus 4-päiväinen kurssi missä jatketaan siitä mihin tänään jäätiin. Kurssin aikana luodaan jokaiselle osallistujalle oma internet- markkinoinnin kehittämissuunnitelma. Kurssi sisältää runsaasti ATK-luokassa tehtäviä ohjattuja harjoituksia. Vetäjänä Ilkka Kauppinen, www.liiketoiminta.info Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Palautetta Tehokas Internet-markkinointi -koulutuksesta Koulutuksen aikana online-myyntimme nousi 37 %. Verkkosivujemme kävijämäärä kasvoi 454 % Oikeisiin tarpeisiin tarvittavia ratkaisuja. Paljon uutta tietoa, ideaa ja työkaluja Internet- markkinointiin. Avasi aivan uuden maailman. Pitkästä aikaa koulutus, josta on todella hyötyä. Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
eAskel Ilkka Kauppinen, internet-markkinointi Kirsi Mikkola, sähköinen liiketoiminta ja verkkokauppa Hinta 600 EUR/yritys Lisätietoa http://bit.ly/ohjeeteaskel Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Kiitos! Pyydän teitä vielä täyttämään palautelomakkeen osoitteessa www.liiketoiminta.info/rauma Ilkka Kauppinen ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info 050 562 0638 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy