Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kotisivujen tehokkuuden kasvattaminen -Enemmän irti verkosta 27.3.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kotisivujen tehokkuuden kasvattaminen -Enemmän irti verkosta 27.3.2012."— Esityksen transkriptio:

1 Kotisivujen tehokkuuden kasvattaminen -Enemmän irti verkosta 27.3.2012

2 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuka?

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keitä te olette? Esitelkää itsenne: kuka olette ja mistä tulette? Kertokaa lisäksi miksi olette täällä tänään? Oletteko tehostamassa vanhoja vai tekemässä uusia? Pystyttekö suoraan vaikuttamaan työpaikkanne/yrityksenne nettisivuihin eli kuka niitä hallitsee?

4 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy www.liiketoiminta.info/rauma

5 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Työskentelytapa Keino + tehtävä Ps. Joudutte tänään tekemään paljon!

6 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Aikataulu 9.00Perusteet 10.00 Tauko 10.15 Keino + tehtävä 12.00Lounastauko 12.30Keino + tehtävä 14.15 Tauko 14.30 Keino + tehtävä 16.00 Päivä päättyy

7 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehokkuus Suomen matkailun kotisivut ovat suurin osa erittäin tehottomia Tämä johtuu joko laiskuudesta tai tietämättömyydestä Kotisivujen tehokkuuden nostamiseen on satoja eri keinoja Kehitys tapahtuu käyttämällä mahdollisimman montaa eri keinoa Tänään tehdään tärkeimmät

8 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Elias St. Elmo Lewis, (1911) A A I D

9 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy EnnenAikanaJälkeen

10 www-sivu

11 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy www-sivu Kuvagalleria Mobiili Yhteisö Blogi Video Karttapalvelu Yhteisö www-sivu Verkkokauppa www-sivu

12 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Segmentointi • Markkinoinnin kohde määritettävä mahdollisimman tarkasti. • Suurin virhe markkinoinnissa on unohtaa segmentoinnin merkitys. Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä helpompi hänet on houkutella asiakkaaksesi. • Internet-markkinoinnissa tämä on unohdetaan vielä useammin.

13 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Määritä kotisivujesi kohderyhmä eli kenelle olet ne tehnyt mahdollisimman tarkasti

14 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kotisivujen tavoitteiden määrittäminen Tavoite pitää olla, jotta tiedät mihin olet pyrkimässä Sivujen tehokkuuden kasvattamisen yrittäminen on turhaa, jos ei ole mitattavaa tavoitetta Miten tiedät oletko onnistunut? Miten voit parantaa, jos et tiedä onnistuitko vai etkö?

15 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten määritän kotisivujeni tavoitteen? Mitattavien asioiden tulee olla aidosti mitattavia (ts.numeerisia)‏ Määritä tavoite mahdollisimman tarkasti – ”Haluamme lisää asiakkaita” ei riitä! – ”Haluamme tämän sivun kautta 10 lounasvarausta enemmän viikossa kuin ennen” riittää! Tavoite voi olla tuotteen ostaminen, asian varaaminen, uutiskirjeen tilaaminen, faniksi ryhtyminen jne. On helppo ohjata asiakkaat tekemään sen mitä haluaa

16 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Määritä kotisivujesi KONKREETTINEN päätavoite (esim. asiakas soittaa minulle) Voit myös määritellä alitavoitteita + tee myös numeeriset tavoitteet

17 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy KONVERSIO

18 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio Konversio on tunnusluku, joka kertoo www-sivun tehokkuuden eli kuinka monta prosenttia teki haluamanne toimenpiteen. Konversioarvot yleensä erittäin alhaisia, jos ne ylipäätään on edes laskettu. On yleensä helpompi kasvattaa konversiota kuin kasvattaa sivujen kävijämääriä.

19 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio Sivun konversio eli tavoite voi olla esim. varaus, varaustiedustelulomakkeen lähettäminen, uutiskirjeen tilaus tai vaikka vain yhteystietosivulle siirtyminen. Jokaisella www-sivulla voi olla oma tavoitteensa.

20 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio _____________________ x 100 = Konversioarvo Sivulataukset

21 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio 100 varausta _____________________ x 100 = 0,2 % 50 000 sivulatausta

22 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio X varausta _____________________ x 100 = 3 % 50 000 sivulatausta

23 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversio 1500 varausta _____________________ x 100 = 0,2 % x sivulatausta

24 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversion kasvattaminen Tavoitteiden määrittely Oikeiden kävijöiden löytäminen Luotettavuuden kasvattaminen Käytettävyyden parantaminen Kävijäseurannan analysointi (ensi kerralla)

25 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Konversion kasvattaminen Sivujen toimiminen (myös eri selaimilla)‏ Tee asia helpoksi käyttäjälle Myyntihenkisyyden lisääminen A/B -testaus Landing page

26 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

27 Tehtävä Haluat, että sivuiltasi lähetetään kuukausittain 50 varaustiedustelua Hyvä konversioprosentti on 3 % Kuinka paljon kävijöitä tarvitset kuukausittain?

28 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SEURANTA

29 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Muiden tekemisistä oppii Varsinkin ulkomaiset verkkokaupat ovat vieneet tehokkuusajattelun huippuunsa. Myös muiden virheistä kannattaa ottaa oppia. Parhaimmat (esim. booking.com) pääsevät jopa 12,5% konversioon.

30 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Etsi www-sivu, joka on mielestäsi tehokas Etsi sivu, jonka tehokkuudessa on parantamisen varaa Kerro meille muille miksi

31 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Tutki vierustoverisi etusivu ja anna hänelle palautetta 1)Tiedätkö mitä hän myy? 2)Onko sivujen visuaalinen ilme houkutteleva

32 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy (koti)Tehtävä Kirjoita etusivujesi teksti kokonaan uudelleen. Noin 2000 merkkiä Aloita kertomalla mitä te olette houkuttelevasti Kerro mitä tarjoatte Sano suoraan miksi pitäisi valita teidät Kerro mitä pitää tehdä, jotta voi ostaa Kehota heti tapahtuvaan toimintaan

33 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tuotteet Anna jotain ostettavaa Mitä enemmän tietoa, sitä parempi Tee helpoksi

34 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Muodostetaan yhdessä täydellinen tuotekortti nettiin

35 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Valokuvat Erittäin tärkeitä Kaikilta vuodenajoilta Laadukkaita ja houkuttelevia

36 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Parisi käy läpi koko www-sivusi ja ilmoittaa kaikki ne valokuvat mitkä pitää uusia. Lisäksi ilmoittaa kaikki ne asiat mistä olisi kaivannut lisää kuvia.

37 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sivujen tekninen toimivuus Toimivatko sivusi Firefoxilla, Explorerilla, Chromella, Operalla ja Safarilla? Johtavatko kaikki linkit varmasti oikeaan paikkaan? Latautuuko sivu nopeasti? Pääseekö jokaiselta sivulta takaisin etusivulle? Toimivatko kaikki ylimääräiset toiminnot? – Lomakkeiden lähettäminen, syötteen tilaus jne.

38 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy (koti)Tehtävä Käy läpi omat www-sivusi Firefoxilla, Explorerilla, Chromella, Operalla ja Safarilla sekä erilaisilla kännyköillä. Raportoi ongelmat www-sivujen tekijällesi ja vaadi häntä korjaamaan ne maksutta

39 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Käytettävyys Luotettavuuden jälkeen suurin vaikutus tehokkuuteen Kaiken ostamiseen tarvittavan tiedon pitää löytyä helposti www-sivuilta Jopa äitisi pitää pystyä käyttämään www-sivujasi Jokainen ylimääräinen klikkaus vähentää tehokkuutta

40 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä Anna parillesi sivuista viisi tehtävää ja katso hänen täyttävän ne (ota aikaa), tee muistiinpanoja käyttäjän toimista sekä kommenteista. Testin jälkeen pyydä kävijää sulkemaan sivut ja kysy häneltä mitä tietoa käyttäjälle jäi mieleen. Jos parisi ei onnistunut jotain tehtävää tekemään tai se oli vaikeaa, miettikää yhdessä keino ongelman ratkaisemiseksi.

41 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakkaan luottamuksen kasvattaminen 1.Referenssit 2.Asiakaskertomukset (testimonials) 3.Linkit teitä kuvaaviin kertomuksiin tai kehuihin 4.Työntekijöiden valokuvat 5.Vieraskirja

42 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä 1.Hoida jokin (tai kaikki) edellisen kalvon asioista kuntoon (tee itse tai ohjeista). 2.Myöhemmin tee nämä kaikki

43 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tee helpoksi asiakkaalle UKK A.K.A FAQ

44 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä 1.Suunnittele sivuillesi UKK osio jollain kielellä

45 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myy 1.Ole houkutteleva 2.Käske 3.Houkuta nopeuteen 4.ISOLLA 5.Tee helpoksi 6.Voit myös ohjata asiakkaan ostamaan sinulle sopivimmalla tavalla erittäin yksinkertaisesti

46 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä 1.Suunnittele 5 muutosta miten saat sivusi myyvemmäksi. Muutosten ei tarvitse olla isoja

47 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myy lisää tai kalliimmalla 1.Lisämyynti on paraskatteellista myyntiä 2.Parhaimmillaan hyvää asiakaspalvelua 3.Sesonkeja kannattaa hyödyntää kylmästi 4.Hinnannostot kannattaa tehdä suunnitelmallisesti pidemmällä aikavälillä. 5.Sukulaisille ja tuttaville ei kannata myydä halvalla

48 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä 1.Suunnittele kotisivuillesi 5 muutosta, joilla saat myytyä lisää tai nostettua hintaa. (ei tarvitse olla isoja keinoja)

49 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myy useasti 1.On paljon helpompaa myydä uudelleen tyytyväiselle asiakkaalle kuin hankkia taas uusi 2.Tehokkaat keinot voivat olla myös muualla kuin internetissä

50 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tehtävä 1.Suunnittele (ja toteuta) vähintään yksi uusi keino, millä sitoutat olemassaolevia asiakkaitasi.

51 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kiitos! Pyydän teitä vielä täyttämään palautelomakkeen osoitteessa www.liiketoiminta.info/rauma Ilkka Kauppinen ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info 050 562 0638


Lataa ppt "Kotisivujen tehokkuuden kasvattaminen -Enemmän irti verkosta 27.3.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google