Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© Ilkka Kauppinen 2007 1 Matkailun markkinointi Internetissä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© Ilkka Kauppinen 2007 1 Matkailun markkinointi Internetissä."— Esityksen transkriptio:

1 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 1 Matkailun markkinointi Internetissä

2 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 2 Esityksen materiaalia saa käyttää esityksissä, www-julkaisuissa ja muissa medioissa mikäli niihin liitetään kirjoittajan nimi sekä www-osoite www.matkailumarkkinointi.com Luultavasti et tee sitä kumminkaan, joten nauti työstäni, on mukava, että kelpaa.

3 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 3 Kodja Consulting on Suomen johtava matkailun Internet-markkinoinnin konsultointiin keskittyvä yritys. Asiakkaina suomen johtavat matkailualan yritykset ja oppilaitokset. Lisätietoa www.matkailumarkkinointi.com

4 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 4 Matkailu markkinointi?

5 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 5 Internet-markkinointi = markkinointi Internetissä

6 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 6 Segmentointi Kohderyhmä

7 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 7 I D A A Attention Interest Desire Action

8 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 8 Suuntauksia Internetissä Web 2.0  Käyttäjien yhteisöt, yhdessä tuotettu palvelu ja sisältö Long tail – teoria  Vähemmän on enemmän Multimedia  Laajakaistat ja alentuneet tiedon varastointikustannukset

9 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 9 Matkailutilastoja Arvioiden mukaan vuonna 2006 12-13 % Euroopan matkailualan liikevaihdosta tuli Internet-transaktioista Matkailutuotteet suosituimpia Internet-ostoksia Online-matkailijat ovat suunnitelleet matkansa etukäteen, mutta varaavat sen viime minuuteilla Internetistä Lähes kaikki netin käyttäjät selailevat tuote- ja palvelutietoja ja 2/3 matkatietoja Suomalaiset ahkeria verkon käyttäjiä ja verkko-ostosten tekijöitä

10 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 10 Matkailun Internet markkinoinnin välineet

11 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 11 Internet-markkinoinnin välineitä Sähköinen suoramarkkinointi Yhteisömarkkinointi sis. yhteisöt, blogit ja sosiaaliset suosittelupalvelut Verkkomainonta sis. bannerit, kampanjasivustot ja kilpailut Affiliatemarkkinointi eli kumppanuusmarkkinointi Hakukonemarkkinointi - hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta Linkittäminen RSS-feedit Mobiilimarkkinointi

12 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 12 Sähköpostimarkkinointi Sähköposti on Internetin eniten käytetty sovellutus Yksinkertaisimmillaan sähköpostin lähetystä Yksilöllistä suoramarkkinointia Kanta-asiakas ja jälkimarkkinointi Muokkaaminen henkilökohtaiseksi yksinkertaista Kustannukset asiakaskontaktia kohden pieniä Varo spämmäämistä Muista signature! Hanki kunnon ohjelma Opettele Cc: ja Bcc:n käyttö

13 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 13 Sähköinen suoramarkkinointi –Sähköpostimarkkinointi –Mobiilimarkkinointi –Näiden yhdistelmät –Nopeaa –Tilattua –Edullista –Kohdennettua –Mitattavaa ->Tehokasta www.constantcontact.com

14 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 14 Yhteisöt Yhteisömarkkinointi tarkoittaa erilaisten nettiyhteisöjen muodostamista ja/tai olemassa olevien hyväksikäyttöä. Onnistuessaan ehkä tehokkain Internet- markkinoinnin muoto www.myspace.com, www.facebook.com www.youtube.com http://irc-galleria.net www.suomi24.fi www.naimisiin.info www.kalastus.com

15 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 15 Kerro kaverille -markkinointi

16 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 16 Blogit Tutustu blogeihin ja blogittamisen kulttuuriin! Mieti kohderyhmäsi ja miksi kirjoitat Viitataan ahkerasti muihin blogeihin Nimeä blogisi hyvin Markkinointi tehtävä hienovaraisesti Kirjoita säännöllisesti, pitkäjänteistä toimintaa Hakukoneiden rakastama julkaisumuoto Ilmaisia työkaluja www.blogger.com, www.vuodatus.net ja www.worlpress.com Markkinointi mm. www.blogispotti.fi ja www.blogilista.fi

17 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 17 Bannerit Bannerin tarkoitus on saada käyttäjä klikkaamaan sitä! Kaikkinainen klikkaamaan houkuttelu suotavaa, esim. nuoli Eivät yhtä tehokkaita kuin haluaisi Toimii myös imagomarkkinointina Muista standardit -> käytä samaa monta kertaa ja useassa paikassa Yleisimmät standardit 140X350 ja 728 x 90 pix

18 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 18 Kilpailut Oivallinen tapa kerätä rekistereitä Oivallinen tapa saada liikennettä omille sivuille Oivallinen tapa saada näkyvyyttä muiden sivuilla Kilpailut.net, www.nettikilpailut.com, www.dlc.fi/~frank/kilpailu/

19 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 19 Hakukoneoptimointi n. 80% www-sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Hakutulosten 10 ensimmäisen joukossa oleminen tärkeää Sisältää joukon keinoja joiden avulla yrityksen sivut saadaan näiden 10 joukkoon valituilla tai muilla hakusanoilla tai fraaseilla, huom. Long tail Aktiivinen, koko ajan seurattava prosessi Hakukoneoptimointi vs. hakukonemainonta

20 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 20 Hakukoneoptimointi -keinot 1. Linkitys 2. Hyvä runsas sisältö 3. Teknisten ongelmien poistaminen 4. Metatieto, merkitys vähäinen 5. Muita vähemmän tärkeitä keinoja

21 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 21 Hakukonemainonta - Googlen Adword Maksetut eli sponsoroidut linkit Oikein käytettynä tehokas työkalu, ei kuitenkaan enää samanlainen aarreaitta kuin pari vuotta sitten Lisätietoa ja opetusvideoita www.google.com/adwords/learningcenter/ www.google.com/adwords/learningcenter/ Hyvä aloituskirja ”101 kysymystä ja vastausta Google- markkinoinnista, Risto Poutiainen http://www.page-zero.com/products_asroi.asp loistava maksullinen artikkeli aiheestahttp://www.page-zero.com/products_asroi.asp Useat yritykset tarjoavat tätäkin

22 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 22 Hakemistot Yleisiä linkkihakemistoja jaoteltuna kategorioihin Pelkästä linkistä jossain sivuilla ei kannata maksaa Moneen isoon ja tehokkaaseen hakemistoon saa linkkinsä ilmaiseksi Suomen suurin hakemisto http://www.makupalat.fi Maailman suurin ja tärkein hakemisto on Open Directory Project osoitteessa http://www.dmoz.org/, jossa ilmainen sivun ilmoittaminen, vaatii tosin tarkkaa perehtymistä Erittäin tärkeitä hakusanaoptimoinnin tähden Tuovat myös suoria käyntejä Hanki itsellesi niin paljon laatulinkkejä kuin voit!

23 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 23 Affiliate eli kumppanuus-markkinointi Kumppanuusohjelmien muodostamiseta ja ylläpitoa Esim. bannereita tai varausikkunoita muiden sivuilla Maksetaan yleensä cost-per-click(CPC) tai cost-per-action (CPA) Tradedoubler, www.tradedoubler.fi Googlen AdSense, http://adsense.google.com www.bannerinvaihto.fi Omat verkostot

24 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 24 Mobiili Osaksi liiketoimintaprosessia Kotisivut mobiilissa toimiviksi Suoramarkkinointi Muita? -> asiakasrekisteri ja sen hyväksikäyttö mm. www.bulk.fi

25 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 25 Kotisivujen kehittäminen

26 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 26 Kotisivut KÄVIJÄT

27 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 27 Kotisivut KISS

28 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 28 Kotisivujen kehittäminen

29 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 29 Kuka teillä käy? Mistä teille tullaan? Mitä teillä tehdään? Milloin teillä käydään?

30 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 30 Sähköisen markkinoinnin seuranta www-hotellit tarjoavat perusstatiikkaa, käytä edes sitä! Jotta www-sivuja ja omaa verkkomarkkinointia voidaan kehittää, on kävijöiden määrien ja käyttäytymisen seuraaminen ja näiden tietojen hyväksi käyttö äärimmäisen tärkeää Google tarjoaa ILMAISEN erinomaisen statistiikan Mahdollistaa myös erilaisten konvertointilukujen seuraamisen Lisätietoa www.google.com/analytics ja esittelyvideowww.google.com/analytics Suositellaan myös kävijäkyselyn tekemistä -> runsaasti kehittämisen varaa

31 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 31 Kaikki asiat on jo ajateltu, mutta ongelma on ajatella jokin asia uudelleen”. Johann W. von Goethe

32 © Ilkka Kauppinen 2007 www.matkailumarkkinointi.com 32 Kodja Consulting Ilkka Kauppinen 050 562 0638 etunimi.sukunimi(at)matkailumarkkinointi.com www.matkailumarkkinointi.com


Lataa ppt "© Ilkka Kauppinen 2007 1 Matkailun markkinointi Internetissä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google