Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Kuopio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Toiminta suunnitelma Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
KOTIKULLAN AAMU-JA ILTAPÄIVÄKERHON Toimintasuunnitelma
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Sinisiiven vanhempainilta Lähes sama tuttu porukka kuin viime keväänä jatkaa päiväkodissa, osa siirtyi vain eskariin ja kouluun. Lisäksi meillä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
ME-hengen kehittäminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yksikön toimintasuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Perhekeskustoiminnan työpaja
Sepon koulu Info Olettekaikki lämpimästi tervetulleita tänne Konalan ala-asteelle. Olen koulun v.s.rehtori Saija Holopainen ja tässä tilaisuudessa.
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Kuopio 15.9.2011

Huoltajien tulokset kevät 2011

Lainsäädännön tavoitteet selkeyttää aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteita ja sisältöä selkeyttää eri toimijoiden työnjakoa, toiminnan koordinointia ja rahoitusta saada toimintaan enemmän suunnitelmallisuutta, laadukkuutta ja turvallisuutta

3. Luku Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältö Toiminnan sisällön tulee tukea toiminnalle asetettujen perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteiden ja kuntakohtaisen toimintasuunnitelman mukaisten tavoitteiden saavuttamista. Toiminnan järjestäjä ja toteuttaja vastaavat toimintapaikkakohtaisesta sisällön ja sen toteutuksen suunnittelusta. Huoltajille tarjotaan mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun. Toimintasuunnitelmasta ja toiminnan sisällöstä tiedotetaan huoltajille. Toiminnan sisällön suunnittelussa otetaan huomioon lasten tarpeet ja omat toiveet. Liikkuminen ja ulkoilu sekä rentoutuminen ja levähtäminen ovat toiminnassa tärkeitä. Myös välipalan nauttimiseen liitetään kasvatuksellista ohjausta

Mitä keinoja on osallistaa huoltajat suunnitteluun? Entä lapset?

5. Luku Toimintasuunnitelman laatiminen Kunta päättää toimintasuunnitelman sisällöstä Toimintasuunnitelma sisältää mm. seuraavat asiat: 1) Toiminta-ajatus ja tavoitteet 2) Sisällölliset painoalueet ja suunnittelun periaatteet 3) Toiminnan järjestämiseen liittyvät keskeiset asia 4) Toiminnan seuranta ja arviointi 5) Aamu- ja iltapäivätoiminnan yhteistyö ja tiedonkulku

Toimintasuunnitelmasta tulee löytyä Toimintapaikat ja –tilat Toiminta-aika Toimintamaksu Toiminnasta tiedottaminen Toimintaan hakeminen ja valintakriteerit Lasten määrä ja toiminnan laajuus Lapsiryhmän koko Henkilöstön resursointi, henkilöstön rakenne ja ohjaajien kelpoisuus Ohjaajien rikostaustan selvittäminen Ohjaajien perehdyttäminen Kulkemisen ja kuljetusten järjestäminen Välipalan järjestäminen Turvallisuus ja pelastussuunnitelma Vakuutusasiat Taloussuunnitelma

Kunta Päättää toimintaan lähtemisestä, lasten määrästä ja laajuudesta Järjestämistavasta Hallinnollisesta sijoittamisesta Hyväksyy toimintasuunnitelman Arvioi antamaansa tai hankkimaansa toimintaa Osallistuu toimintansa ulkopuoliseen arviointiin Pyytää nähtäväksi otteen rikosrekisteristä

Laadun kehittäminen Toimijat Toimintaympäristö Suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus Moniammatillinen yhteistyö Arviointi Yhteistyö (vanhemmat, koulut, verkostoituminen) Tasavertaisuus Resurssit

Moniammatillinen yhteistyö aamu- ja iltapäivätoiminnassa Yhteistyö paikallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla Yhteistyö keskittyy ryhmän tai yksittäisen lapsen asioihin, toiminnan arviointiin ja kehittämiseen, palvelutason parantamiseen sekä kustannustehokkuuteen Syntyy paikallisten tarpeiden pohjalta Moniammatillisessa työssä huomioitava tiedonsiirron säännökset

Moniammatillinen yhteistyö Koordinaattorit Ohjaajat Ruokapalvelu Oppilashuolto Terveydenhoitajat Kuraattorit Psykologit Hallintokunnat Oppilaitokset Työvoimatoimisto Rehtorit Opettajat Järjestöt / Yhdistykset Opetushallitus Erityisopettajat Vanhemmat Muut Päiväkodit Seurakunnat

Aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältö Perusteiden mukaiset sisällölliset kokonaisuudet ovat seuraavat eettinen kasvu ja yhdenvertaisuus leikki ja vuorovaikutus liikunta ja ulkoilu ruokailu ja lepo kulttuuri ja perinne kädentaidot ja askartelu kuvallinen, musiikillinen, kehollinen ja kielellinen ilmaisu mediataidot arkiaskareet, elinympäristö ja kestävä elämäntapa

Perusteissa sisällöstä… Sisällöt tulee suunnitella siten, että toiminta muodostaa lapsen kannalta ehyen ja monipuolisen kehitystä tukevan kokonaisuuden, joka lisää lapsen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, tarjoaa sosiaalista vuorovaikutusta, esteettisiä kokemuksia, vireyttä edistävää liikkumista ja päivittäistä ulkoilua sekä mahdollisuuden omaan toimintaan, rentoutumiseen ja lepoon. Sisältöjä valittaessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota leikkiin, luovaan toimintaan ja myönteisiin elämyksiin. Toiminta voi liittyä erilaisiin tavoitteellisiin harrastuksiin tai muuhun kehitystä tukevaan toimintaan kuten liikuntaan, kädentaitoihin, kielelliseen ja kuvalliseen ilmaisuun, musiikkiin, arkiaskareisiin ja erilaisiin tiedollisiin aihepiireihin. Toiminnassa vahvistetaan lapsen kulttuurillista identiteettiä laulujen, leikkien ja juhlien avulla. Myös ruokailuhetki on kasvatuksellista.

Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- Toimintasuunnitelma vuosisuunnitelma kausisuunnitelma kuukausisuunnitelma viikkosuunnitelma päiväsuunnitelma tuokiosuunnitelma Monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaa- ehtoisuus Ohjaajat: oma osaaminen yhteistyö joustavuus/ varasuunnitelmat Aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet Kunnan toimintasuunnitelma Koulujen lukukausisuunnitelma Lapset: osallisuus lapsilähtöisyys Toimintaan osallistuvien määrä voi vaihdella huomattavasti päivittäin, kaikkien ei tarvitse osallistua kaikkeen Suunnitelmista tiedottaminen vanhemmille ja koululle

Toiminnan suunnittelun lähtökohtia Ei ole Ohjaaja On Liian hallitseva Omien kykyjensä esittelijä Tukeva taustavoima ja tekninen avustaja Motivoiva Aktivoiva käynnistäjä Innoittaja Mukana leikkimielessä eläytyvänä aitona tasapuolisena

Ohjaaja ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta Ohjaajien työtä ohjaavana periaatteena kasvatuskumppanuus, jolla tarkoitetaan ammattikasvattajien sitoutumista toimimaan yhdessä huoltajien kanssa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena Mahdollistaa lapsille mahdollisuuden läksyjen tekoon yhteistyössä huoltajien ja koulun kanssa sovittavalla tavalla Ohjaajien myönteinen suhtautuminen lasten hyvinvointia, tunne-elämää ja sosiaalista kehitystä Ohjaavat lasta eettisessä ajattelussa ja vuorovaikutustaidoissa sekä antavat mallia yhdenvertaisuuden tukemiseen ja eettiseen kasvatukseen. Tarjoaa jokaiselle lapselle kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista tukea ja ohjausta

Suunnittelussa huomioitava Huoltajille tarjotaan mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun Huomioidaan lasten tarpeet ja omat toiveet Vahvistetaan lasten osallisuutta ja yksilöllisyyttä Monipuolinen sisältötarjonta Paikalliset olosuhteet, kulttuuritekijät, eri vuodenaikojen tarjoamat ja muut käytännön mahdollisuudet , yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, ohjaajien omat vahvuudet ja toteuttajien painotukset Tyttöjen ja poikien kehitykselliset erot

Syyslukukausi 2011

JÄLKKÄRIN VIIKKOSUUNNITELMA, vko 34 maanantai Salissa sählyä / liikuntaleikkejä tiistai Metsä-askartelua keskiviikko rentoutuminen / vapaita leikkejä torstai Metsäretki (jos sää sallii) perjantai LELUPÄIVÄ