Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTeuvo Siitonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Kommenttipuheenvuoro: Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
2
Kilpailutoimintaa jo vuodesta 1949 asti
SAKU ry perustettu vuonna ”edistämään ammattikoulujen liikuntayhteistoimintaa” ensimmäiset lajit opiskelijoiden hiihto ja yleisurheilu 1953 opettajat mukaan 1954 ohjelmaan myös henkiset kilpailut, joista myöhemmin kehittyi kulttuurikilpailut
3
Maailma muuttuu, niin Sakukin
ammattikoululaisten SM-kisojen järjestäjästä laaja-alaisen hyvinvoinnin edistäjäksi työvälineinä liikunta ja kulttuuri aktiivisen harrastustoiminnan edistäminen työ- ja toimintakyvyn edistäminen moniammatilliseen yhteistyöhön kannustaminen verkostomainen toiminta ja kumppanuus
4
SAKU ry:n toiminta-ajatus
SAKU ry edistää työ- ja toimintakykyisyyttä, hyvinvointia, yhdessä tekemistä sekä elämäniloa ammatillisessa koulutuksessa liikunnan ja kulttuurin keinoin.
5
opiskelijoiden liikuntatoiminta
Tarjonta vuonna 2012: opiskelijoiden liikuntatoiminta valtakunnalliset kilpailut ja liikuntatapahtumat vuosittain noin 20 lajissa esim. golf, yleisurheilu, jalkapallo, salibandy, koripallo, futsal, hiihto, sulkapallo, penkkipunnerrus, nyrkkeily, kaukalopallo ja sähly kotiratakisat SAKUsports
6
opiskelijoiden kulttuuritoiminta
Tarjonta vuonna 2012: opiskelijoiden kulttuuritoiminta vuosittaiset kolmipäiväiset SAKUstars-kulttuurikilpailut mukana musiikki, tanssi, kuvataiteet, kirjoittaminen, luova ilmaisu, talent… 1 400 osallistujaa vuosittain + oppilaitosten alkukarsinnat
7
henkilöstön kilpailutoiminta
Tarjonta vuonna 2012: henkilöstön kilpailutoiminta henkilöstön mestaruuskilpailut noin 20 lajissa vuosittain esim. golf, yleisurheilu, suunnistus, beach volley, keilailu, hiihto, lentopallo, puolimaraton, ammunta, sähly, uinti monen lajin suurtapahtumat + palloiluturnaukset liikuntakampanjat
8
Miksi kilpailutoimintaa?
opiskelijan näkökulmasta henkilöstön näkökulmasta koulutuksen järjestäjän näkökulmasta
9
Opiskelijat - harrastustoiminnassa haasteita
nivelvaihe toiselle asteelle tyypillisin drop-out-ikä seuratoiminta muuttuu tavoitteelliseksi – monen mielestä liian tavoitteelliseksi muutto uudelle paikkakunnalle katkaisee yhteydet vanhoihin kavereihin ja harrastuksiin taloudelliset syyt vanhat jutut ei enää kiinnosta, kun tulee niin paljon uutta
10
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle?
INNOSTAA HARRASTAMAAN nuorille kilpailu ei ole kirosana mahdollisuus kilpailla antaa lisämotivaatiota harrastamiseen innostaa jopa aloittamaan uuden harrastuksen, kun rima ei ole liian korkealla
11
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle?
OPETTAA ELÄMÄN JA TYÖELÄMÄN KANNALTA OLEELLISIA TAITOJA tavoitteiden asettaminen ja sitoutunut työskentely niitä kohti onnistumisen ja pettymyksen tunteiden kohtaaminen ja hallitseminen rohkeus heittäytyä esiintymiskokemus työ- ja toimintakykyisyyden edistäminen
12
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on opiskelijalle?
HENKISEN PUOLEN JUTTUJA ryhmäytyminen uudet ystävät ylpeys omasta oppilaitoksesta sitoutuminen opintoihin
13
Mitä annettavaa koulun kilpailutoiminnalla on henkilöstölle?
osallistuminen opiskelijakisoihin huoltajana tai valmentajana tarjoaa henkilöstölle vaihtelua normaaleihin työrutiineihin mahdollisuuden hyödyntää omaa osaamista normaalia työnkuvaa laajemmin keinon tutustua opiskelijoihin eri roolista käsin hyödyllisiä kontakteja kollegoihin eri oppilaitoksista
14
Miten kilpailutoiminta hyödyntää oppilaitosta?
rytmittää lukuvuotta tuo tavoitteellisuutta kerhotoimintaan aktivoi oppilaitoksen harrastustoimintaa mahdollisuus palkita ja sitouttaa oppilaskuntaa tai tutoreita mahdollisuus ryhmäyttää ja kiinnittää oppilaitokseen syrjäytymisuhan alla olevia opiskelijoita
15
Tärkein anti kaikkien kannalta
YHTEISET KOKEMUKSET JA ONNISTUMISET KASVATTAVAT OPPILAITOKSEN YHTEISHENKEÄ!
16
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.