Kokemuksia verkkopedagogiikasta Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio Turun suomenkielinen työväenopisto Turku 17.11.2007
Mistä on kokemusta? Aktiivisesti kieliverkossa 11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu Verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena www-oppimateriaalin tuotantoa
Esimerkit verkkokursseilta NetWork English toteutettu syksyllä 2001, 2002, 2003 monimuotokurssina syksystä 2004 puhtaasti verkkokurssina Most – venäjän alkeiskurssi verkossa 2003-2004 Julia Laittila ja Raija Lerkki 2004-2005 Raija Lerkki ja Anne Lindholm 2005-2006 Anne Lindholm 2006-2007 Anne Lindholm Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi 2007 Tanja Lumme, www-materiaalin suunnittelu Anne Lindholm, video-opetus ja kurssin ohjaus
Miksi verkkokursseja? joustavuus: aika ja paikka uudet aikuisopiskelijaryhmät mukaan: palvelee vuorotyöläisiä, paljon työssään matkustavia, liikuntaesteisiä… mahdollisuus eriyttää opetusta: englanti, vasta-alkajat/valealkajat venäjä mahdollisuus kerätä ryhmiä laajemmalta alueelta: esperanto, venäjä, kielten erikoiskurssit
Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Autenttinen, ajankohtainen materiaali – aikatauluja, hotellitietoja, karttoja, uutisia, tietoa ja kuvia Multimediaa: kaupungeista ja maista sekä perinteistä, juhlista, ruoasta, tapahtumista jne. Kulttuurien kohtaaminen – mahdollisuus tavata oikeita kohdekielen maan ihmisiä verkossa Oppilaalla mahdollisuus tuottaa verkkoon: verkkolehdet, www-sivut, HotPotatoes OPS – tietotekniikka osa kaikkien aineiden opetusta!
Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Kielioppi paljon on-line tehtäviä ja testejä mahdollisuus valita eri tasoisia tehtäviä, keskittyä itselle vaikeisiin asioihin Joillekin opiskelijoille motivoivampaa kuin kirjasta tekeminen Kirjoittaminen sähköiset postikortit Keskustelukanavat, chat Sähköposti, kirjeenvaihto Verkkolehti Blogit, wikit???
Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Lukeminen tarjolla laajasti autenttista materiaalia vapaa/ohjattu hakeminen sanavarasto nykypäivän aiheista Kuuntelu opetuskäyttöön tehdyt kuuntelut mahdollisuus itse kuunnella useita kertoja uutisten yms. autenttisen materiaalin kuuntelu Pod-castit??? Puhuminen Uudet teknologiat, esim. Skype
Opettajan tehtävät verkkokurssilla Kohderyhmän ja tavoitteiden valinta Oppisisältöjen rajaaminen – Mitä? Oppimisympäristön valinta/suunnittelu Oppimisprosessin suunnittelu Aikataulujen tekeminen – jousto? Perehtyminen oppimateriaaliin - valinta Uuden oppimateriaalin tekeminen? Käytännön asiat: opiskeluohjeet, käyttäjätunnukset, maksuohjeet?
Opettajan tehtävät verkkokurssilla Tehtäväohjeet – Mitä, Milloin, Mihin? Etätehtävien seuranta Opiskelun ohjaaminen – säännölliset viestit opiskelijoille, esim. viikoittain Palaute – Milloin, Miten? Motivoida, aktivoida, herätellä, ”painostaa” - Miten? Kuinka paljon? Auttaa ongelmatilanteissa – sisältö ja tekniikka
Käytännön vinkkejä: Aloita pienestä Kaikkea uutta ei tarvitse kokeilla heti ensimmäisellä kerralla Mieti ja ota selvää mitä välineitä opiskelijoilla on käytössä Mieti itsellesi koituvaa työmäärää, suunnittele tehtävät niin, että palautteen antaminen ei käy ylivoimaiseksi Kerro alussa milloin olet paikalla - aina ei tarvitse olla paikalla verkossakaan!
Pieni on kaunista Mihin oppilaat jaksavat sitoutua: Lyhyt vai pitkä verkkokurssi? Useat pienet tehtävät ovat parempia kuin muutama suuri opiskeluajan löytäminen on helpompaa tietokoneella jaksaa opiskella vain vähän kerrallaan pienistä oppimisaihioista (=verkkotehtävistä) saa koottua joustavammin suurempia kokonaisuuksia
Ole selkeä Ohjeita kannattaa hioa – selkeä kieli Kiinnitä huomiota kurssiympäristön selkeyteen Looginen rakenne Yhtenäisyys luo selkeyttä värit, fontit, sijoittelu, numerointi Tekstikoko riittävä Helposti luettava fontti Verdana, Arial
Ei liikaa tehtäviä Opettajan on vaikea arvioida missä ajassa opiskelijat suoriutuvat tehtävistä Verkossa toimiminen, tekniset kuviot ja joustavan opiskelutekniikan oppiminen vievät oman aikansa Modeemiyhteydet, kotikoneet, mobiilioppiminen – ei liian raskaita sivuja. Turhat kuvat ja koristeet pois. Suuret tiedostot – ääni ja video – ongelmallisia. Ristiriita - verkon lisäarvo on monesti juuri ääni, kuva ja video!
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty Yritä ennakoida miten opiskelijat toimivat Yritä ennakoida myös vaikeudet Mieti tarkkaan millaisia tehtäviä annat. Kirjaa ei kannata siirtää verkkoon! Mieti mikä on verkon lisäarvo? Mikään verkkokurssi ei ole kerralla valmis Varaudu korjaamaan ja päivittämään
Alku aina hankalaa… Mieti pitäisikö kurssilaisille järjestää opastusta kurssiympäristön hallintaan Ovatko kurssilaiset tottuneet verkko-opiskeluun? Älä yliarvioi kurssilaisten atk-taitoja Varo infoähkyä alussa, ei liikaa ohjeita samalla kertaa Kaikkia ongelmia ei voi auttaa Kohtaloon ei voi vaikuttaa
… lopussa kiitos seisoo? Opiskelijat pitävät ajankäytön vapaudesta Opiskelijat tottuvat hyödyntämään verkkoa kielenopiskelussa Oma työmäärä helpottuu vähitellen Vaihtelua sekä opettajan että opiskelijan kannalta Oma osaaminen kehittyy
Tutustu verkkokursseihin: Most - Kurssikuvaus http://setka.tkukoulu.fi/most.htm Most - Oppimateriaali http://www.tkukoulu.fi/~most/ NetWork English - Kurssikuvaus http://www.tkukoulu.fi/~annelind/nwe.htm NetWork English - Oppimateriaali http://www.tkukoulu.fi/~annelind/nwe2004 Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi http://www.tkukoulu.fi/~venaja/mm Esimerkit ohjeistuksesta ja palautteesta: http://www.tkukoulu.fi/~annelind/koulutus/verkkokurssikokemuksia.htm
Yhteystiedot Anne Lindholm 050-491 2920 annelind@tkukoulu.fi Skype nimi: anne_lindholm_turku http://www.tkukoulu.fi/~annelind