Kokemuksia verkkopedagogiikasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN Ahlmanin ammattiopisto Esa Majava.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Minä oppijana 1 ov..
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Slideshare koonti Mervi Isola.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
YO-info K2015.
Työssäoppiminen eli TOP
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Mitä opetan ammatillisessa?
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Kielivalinnat 2. luokalla
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Ykkösten vanhempainilta
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Verkkokurssin tekeminen
MIKSI LUKIOON???.
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Kehittyvä kielenopetus
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu
OSAAMISKANSIO Nimi.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia verkkopedagogiikasta Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio Turun suomenkielinen työväenopisto Turku 17.11.2007

Mistä on kokemusta? Aktiivisesti kieliverkossa 11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu Verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena www-oppimateriaalin tuotantoa

Esimerkit verkkokursseilta NetWork English toteutettu syksyllä 2001, 2002, 2003 monimuotokurssina syksystä 2004 puhtaasti verkkokurssina Most – venäjän alkeiskurssi verkossa 2003-2004 Julia Laittila ja Raija Lerkki 2004-2005 Raija Lerkki ja Anne Lindholm 2005-2006 Anne Lindholm 2006-2007 Anne Lindholm Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi 2007 Tanja Lumme, www-materiaalin suunnittelu Anne Lindholm, video-opetus ja kurssin ohjaus

Miksi verkkokursseja? joustavuus: aika ja paikka uudet aikuisopiskelijaryhmät mukaan: palvelee vuorotyöläisiä, paljon työssään matkustavia, liikuntaesteisiä… mahdollisuus eriyttää opetusta: englanti, vasta-alkajat/valealkajat venäjä mahdollisuus kerätä ryhmiä laajemmalta alueelta: esperanto, venäjä, kielten erikoiskurssit

Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Autenttinen, ajankohtainen materiaali – aikatauluja, hotellitietoja, karttoja, uutisia, tietoa ja kuvia Multimediaa: kaupungeista ja maista sekä perinteistä, juhlista, ruoasta, tapahtumista jne. Kulttuurien kohtaaminen – mahdollisuus tavata oikeita kohdekielen maan ihmisiä verkossa Oppilaalla mahdollisuus tuottaa verkkoon: verkkolehdet, www-sivut, HotPotatoes OPS – tietotekniikka osa kaikkien aineiden opetusta!

Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Kielioppi paljon on-line tehtäviä ja testejä mahdollisuus valita eri tasoisia tehtäviä, keskittyä itselle vaikeisiin asioihin Joillekin opiskelijoille motivoivampaa kuin kirjasta tekeminen Kirjoittaminen sähköiset postikortit Keskustelukanavat, chat Sähköposti, kirjeenvaihto Verkkolehti Blogit, wikit???

Miksi verkko mukana kielten opetuksessa? Lukeminen tarjolla laajasti autenttista materiaalia vapaa/ohjattu hakeminen sanavarasto nykypäivän aiheista Kuuntelu opetuskäyttöön tehdyt kuuntelut mahdollisuus itse kuunnella useita kertoja uutisten yms. autenttisen materiaalin kuuntelu Pod-castit??? Puhuminen Uudet teknologiat, esim. Skype

Opettajan tehtävät verkkokurssilla Kohderyhmän ja tavoitteiden valinta Oppisisältöjen rajaaminen – Mitä? Oppimisympäristön valinta/suunnittelu Oppimisprosessin suunnittelu Aikataulujen tekeminen – jousto? Perehtyminen oppimateriaaliin - valinta Uuden oppimateriaalin tekeminen? Käytännön asiat: opiskeluohjeet, käyttäjätunnukset, maksuohjeet?

Opettajan tehtävät verkkokurssilla Tehtäväohjeet – Mitä, Milloin, Mihin? Etätehtävien seuranta Opiskelun ohjaaminen – säännölliset viestit opiskelijoille, esim. viikoittain Palaute – Milloin, Miten? Motivoida, aktivoida, herätellä, ”painostaa” - Miten? Kuinka paljon? Auttaa ongelmatilanteissa – sisältö ja tekniikka

Käytännön vinkkejä: Aloita pienestä Kaikkea uutta ei tarvitse kokeilla heti ensimmäisellä kerralla Mieti ja ota selvää mitä välineitä opiskelijoilla on käytössä Mieti itsellesi koituvaa työmäärää, suunnittele tehtävät niin, että palautteen antaminen ei käy ylivoimaiseksi Kerro alussa milloin olet paikalla - aina ei tarvitse olla paikalla verkossakaan!

Pieni on kaunista Mihin oppilaat jaksavat sitoutua: Lyhyt vai pitkä verkkokurssi? Useat pienet tehtävät ovat parempia kuin muutama suuri opiskeluajan löytäminen on helpompaa tietokoneella jaksaa opiskella vain vähän kerrallaan pienistä oppimisaihioista (=verkkotehtävistä) saa koottua joustavammin suurempia kokonaisuuksia

Ole selkeä Ohjeita kannattaa hioa – selkeä kieli Kiinnitä huomiota kurssiympäristön selkeyteen Looginen rakenne Yhtenäisyys luo selkeyttä värit, fontit, sijoittelu, numerointi Tekstikoko riittävä Helposti luettava fontti Verdana, Arial

Ei liikaa tehtäviä Opettajan on vaikea arvioida missä ajassa opiskelijat suoriutuvat tehtävistä Verkossa toimiminen, tekniset kuviot ja joustavan opiskelutekniikan oppiminen vievät oman aikansa Modeemiyhteydet, kotikoneet, mobiilioppiminen – ei liian raskaita sivuja. Turhat kuvat ja koristeet pois. Suuret tiedostot – ääni ja video – ongelmallisia. Ristiriita - verkon lisäarvo on monesti juuri ääni, kuva ja video!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty Yritä ennakoida miten opiskelijat toimivat Yritä ennakoida myös vaikeudet Mieti tarkkaan millaisia tehtäviä annat. Kirjaa ei kannata siirtää verkkoon! Mieti mikä on verkon lisäarvo? Mikään verkkokurssi ei ole kerralla valmis Varaudu korjaamaan ja päivittämään

Alku aina hankalaa… Mieti pitäisikö kurssilaisille järjestää opastusta kurssiympäristön hallintaan Ovatko kurssilaiset tottuneet verkko-opiskeluun? Älä yliarvioi kurssilaisten atk-taitoja Varo infoähkyä alussa, ei liikaa ohjeita samalla kertaa Kaikkia ongelmia ei voi auttaa Kohtaloon ei voi vaikuttaa

… lopussa kiitos seisoo? Opiskelijat pitävät ajankäytön vapaudesta Opiskelijat tottuvat hyödyntämään verkkoa kielenopiskelussa Oma työmäärä helpottuu vähitellen Vaihtelua sekä opettajan että opiskelijan kannalta Oma osaaminen kehittyy

Tutustu verkkokursseihin: Most - Kurssikuvaus http://setka.tkukoulu.fi/most.htm Most - Oppimateriaali http://www.tkukoulu.fi/~most/ NetWork English - Kurssikuvaus http://www.tkukoulu.fi/~annelind/nwe.htm NetWork English - Oppimateriaali http://www.tkukoulu.fi/~annelind/nwe2004 Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi http://www.tkukoulu.fi/~venaja/mm Esimerkit ohjeistuksesta ja palautteesta: http://www.tkukoulu.fi/~annelind/koulutus/verkkokurssikokemuksia.htm

Yhteystiedot Anne Lindholm 050-491 2920 annelind@tkukoulu.fi Skype nimi: anne_lindholm_turku http://www.tkukoulu.fi/~annelind