Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittyvä kielenopetus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittyvä kielenopetus"— Esityksen transkriptio:

1 Kehittyvä kielenopetus 20-21. 11
Kehittyvä kielenopetus Uudet oppimisympäristöt kielten opetuksessa Esimerkkejä venäjän kielestä FM Anne Lindholm Englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu Puolalanmäen lukio

2 Kielten opetuksen kehittämiskokemusta
Aktiivisesti kieliverkossa 11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu Verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena - Verkko-oppimateriaalit ja multimedia ”Arjen ilot” VUO – venäjän uudet oppimisympäristöt >

3 Opetushallitus: ” Oppimisympäristöajattelun tavoitteena on sitoa oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva oppiminen kiinteästi opetussuunnitelmiin, monipuolistaa opetusta ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä siten, että ne tukevat oppimista, joka tapahtuu koulujen ja oppilaitosten fyysisen toimintaympäristön ulkopuolella.”

4 Opetushallitus: Oppimisympäristö-käsitteellä voidaan kuvata erilaisia paikkoja, tiloja, yhteisöjä tai toimintatapoja, jotka edistävät oppimista. Perinteinen luokkatila on oppimisympäristö, mutta yhtä lailla voidaan katsoa oppimisympäristöksi ympäröivän yhteiskunnan eri tilat ja paikat. Oleellista ympäristölle on, että se muodostaa oppimista tukevan sosiaalisen yhteisön ja että ympäristön käyttö on didaktisesti ja pedagogisesti huolella mietitty. Suotuisat fyysiset, paikalliset ja sosiaaliset olosuhteet auttavat luovuuden ja innovatiivisuuden kehittymisessä.

5 VUO – Venäjän uudet oppimisympäristöt
Hankkeen tavoitteena on tuoda uudenlaisia aktivoivia ja motivoivia opiskelumenetelmiä venäjän opetukseen sekä laajentaa perinteisen luokkaopetuksen käsitettä Oppilaat itse tekevät ja tuottavat

6 Jotain uutta, jotain vanhaa…

7 OPPIMISYMPÄRISTÖN LAAJENTAMINEN
Ulos koulusta näyttelyihin, kirjastoon, kiertokävelyille

8 TYÖPAJAT TURUSSA – OHJAAJAT PIETARISTA Primorskin alueen koulusta 638

9 VIERAITA PIETARISTA – PARTNERIKOULUTOIMINTA
Kulttuurien kohtaaminen, kontaktit kohdekielen puhujiin

10 TILANNEOPETUSTA JA TYÖPAJOJA PIETARISSA
Todelliset kontaktit opiskeltavaa kieltä puhuviin ja aidot kielenkäyttötilanteet edistävät oppilaiden kommunikaatiotaitojen kehittymistä sekä opettavat ymmärtämään kohdekielen kulttuuria perinteistä opetusta paremmin.

11 Uutta: opiskeltavan kielen puhujat voidaan ”tuoda luokkaan” erilaisten teknisten apuvälineiden avulla Uusien teknologioiden avulla turkulaiset ja muualla Suomessa venäjää opiskelevat sekä pietarilaiset koululaiset ja lukiolaiset voivat kertoa itsestään, nähdä toisensa, keskustella ja tehdä yhteisiä projekteja. Pienimpien oppilaiden kanssa käytetään videoneuvottelua ja Skypea.  Kirjalliseen viestintään tottuneiden isompien oppilaiden kanssa käytetään myös verkkolehteä yhteisissä oppimistehtävissä. Lukioon kehitteillä kurssikohtaiset kurkistukset

12 Ilmaiset työvälineet, ”heti käyttöön”:
Sähköposti Skype Verkkolehti – Magazine Factory Facebook Second Life Ilmaiset työvälineet, vaativat palvelimen: Keskustelukanava – phpbb Moodle-oppimisalusta Maksulliset työvälineet: Videoneuvottelujärjestelmät, esim. Adoben ConnectPro

13 VERKKOLEHTI – Magazine Factory

14 Verkkolehti opetuksessa
Mit anderen Augen Puolalanmäen lukion ja Schiller- Gymnasiumin yhteistyö Turun venäjän opetuksen verkkolehdet Puolalan koulu ja Puolalanmäen lukio Pietarissa Koulut 201, 204, 227 ja 284

15 SUURIN MULLISTUS: ETÄYHTEYDET
OPETUSTUOKIOT JA OPPILAIDEN TAPAAMISET

16 TOISTEN SUOMALAISTEN VENÄJÄN LUKIJOIDEN TAPAAMINEN PUOLALA – HELSINGIN SYK

17 TURKULAISTEN JA PIETARILAISTEN TAPAAMISET 13
TURKULAISTEN JA PIETARILAISTEN TAPAAMISET Autonomian juhlinta Turussa ja Pietarin museot SEURAAVAKSI TULOSSA: TURUN JA PIETARIN URHEILUELÄMÄ

18 SKYPELLÄ ONNISTUU: Ilmaiset puhelut - kv-toiminta
Työryhmien työskentely Pienryhmä, jossa 1+4 osallistujaa: ääni ja/tai video Chatti Tiedoston lähettäminen Luento – tarvitaan kuva! Pari- tai pienryhmäkeskustelut eri aiheista Verkkokurssilla monet luokkaopetuksen suulliset tehtävät, esim. Kolmen ryhmässä numerot A B C Pari- tai ryhmätyönä kellonajat

19 ETÄTAPAAMISTEN HAASTEITA
Suunnittelu - online-opetusta: ajat pitää sopia etukäteen Aikataulujen yhteensopivuus: erilaiset loma-ajat, oppituntien ajankohdat Testaa yhteydet etukäteen osallistujien kanssa! Ryhmäopetuksessa oltava hyvä kokousmikrofoni Ehdoton hiljaisuus luokassa, kaikki kuuluu Kuuluvuus voi olla ”epätasainen”: joskus pätkii, joskus kaikuu Puheen oltava hitaampaa kuin luokassa – oppilaiden vaikea tottua hitaaseen puherytmiin Puhu selvästi ja pidä selvä tauko kun repliikki loppuu Opettajat toimivat keskustelun puheenjohtajana Ei näe opiskelijoiden reaktioita

20 Entä sosiaalinen media?
Facebook Russian Audio Word a Day, Russian Gifts, Venäjä-aiheisia yhteisöjä, esim. Ryska på svenska, – haluatko perustaa oman? Second Life Introduction to Second Life Educational uses of Second Life

21 Luentomateriaalin linkit:
Yhteystiedot: Anne Lindholm Skype: anne_lindholm_turku


Lataa ppt "Kehittyvä kielenopetus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google