Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu"— Esityksen transkriptio:

1 Tietotekniikkakokeiluja kielten opetuksessa Esimerkkejä venäjän ja englannin kielestä
FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu Puolalanmäen lukio

2 Mistä kokemusta? Aktiivisesti kieliverkossa 2001-2002
11 Turun alueen kansalaisopistoa 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja, esperanto, saksa ja suomi Varsinais-Suomen opistoverkko 15 opistoa kursseja eri oppiaineissa, 7 kielten verkkokurssia: englanti, espanja ja ruotsi Setka – venäjän virtuaalikoulu verkko-opetus ja verkko lähiopetuksen tukena VUO – venäjän uudet oppimisympäristöt uudet oppimisympäristöt peruskoulun ja lukion venäjässä

3 Monimuoto- ja verkkokurssit
NetWork English toteutettu syksyllä 2001, 2002, 2003 monimuotokurssina syksystä 2004 puhtaasti verkkokurssina Most – venäjän alkeiskurssi verkossa Julia Laittila ja Raija Lerkki Raija Lerkki ja Anne Lindholm , Anne Lindholm VD1 - Lukion lyhyen venäjän monimuotokurssi 2007 video-opetus ja itsenäinen verkko-opiskelu oppimateriaali Что за Россия? VUO-lukio, Turun e-Seutu-hanke ja Nousiaisten lukio kokemuksia kurssista

4 Kielten opetuksen hyviä tvt-käytäntöjä
Opetushallitus: ”Oppimisympäristöajattelun tavoitteena on sitoa oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva oppiminen kiinteästi opetussuunnitelmiin, monipuolistaa opetusta ja hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä siten, että ne tukevat oppimista, joka tapahtuu koulujen ja oppilaitosten fyysisen toimintaympäristön ulkopuolella.” VUO toi uudenlaisia aktivoivia ja motivoivia opiskelumenetelmiä venäjän opetukseen sekä laajensi perinteisen luokkaopetuksen käsitettä Oppilaat itse tekevät ja tuottavat Media Studies Oppilaat yhteydessä opiskeltavan kielen puhujiin

5 Opiskeltavan kielen puhujat ”tuotiin luokkaan” erilaisten teknisten välineiden avulla
Uusien teknologioiden avulla turkulaiset ja muualla Suomessa venäjää opiskelevat sekä pietarilaiset koululaiset ja lukiolaiset kertoivat itsestään, näkivät toisensa, keskustelivat ja tekivät yhteisiä projekteja. Eri ikäisten oppilaiden kanssa (luokat 1-9 ja lukio) käytettiin videoneuvottelua ja/tai Skypea.  Kirjalliseen viestintään tottuneiden isompien oppilaiden kanssa käytettiin Magazine Factory-verkkolehteä (blogit) yhteisissä oppimistehtävissä.

6 Ilmaiset työvälineet, ”heti käyttöön”:
Sähköposti Skype Verkkolehti – Magazine Factory Blogit Facebook Second Life??? Ilmaiset työvälineet, vaativat palvelimen: Keskustelukanavat – phpbb Moodle-oppimisalusta Maksulliset työvälineet: Videoneuvottelujärjestelmät, esim. Adoben ConnectPro

7 ACP:n laitteistoa Ohjelman lisenssi - riittää kun toisella on 
Tavallisessa luokkaopetustilanteessa: Dataprojektori, tietokone (mielellään kiinteä verkkoyhteys) ja web-kamera Kokousmikrofoni – ClearChat 150 Toisessa päässä: Jos ryhmä osallistuu – dataprojektori, tietokone ja kokousmikrofoni (ja web-kamera) Jos yksi puhuja – headset (ja web-kamera) Tietokoneluokassa: headsetit ja web-kamerat kaikille (tai pareille)

8 VUON SUURIN MULLISTUS: ETÄYHTEYDET JA ADOBEN CONNECT PRO
OPETUSTUOKIOT TURKU -> PIETARI PIETARI -> TURKU

9 OPPILAIDEN TAPAAMISET TOISTEN SUOMALAISTEN VENÄJÄN LUKIJOIDEN TAPAAMINEN PUOLALA – HELSINGIN SYK
8. ja 9. luokan oppilaat kertoivat itsestään ja haastattelivat toisiaan

10 8. ja 9. luokan VKK tunneilla TURKULAISTEN JA PIETARILAISTEN TAPAAMISET Autonomian juhlinta Turussa ja Pietarin museot

11 Turkulaiset lukiolaiset tutustuivat pietarilaisiin opiskelijoihin ennen opintomatkaa
Pietarilaiset opiskelijat esittäytyivät venäjäksi ja näyttivät oman lempipaikanPietarissa

12 Hollanti-projekti yläkoulussa:
Puolalan koulun englannin kieliluokkien yhteistyö Hollantiin – Pontes Lyceum in Goes Our class – powerpoint presentation Oppilaiden esittäytyminen ACP:llä Oppilaiden yhteys joulukuussa 2010 Haasteena isot ryhmät Puolala 7a – 26 oppilasta, Goes - 30 oppilasta Miten organisoida järkevästi?

13

14 ETÄTAPAAMISTEN HAASTEITA
Suunnittelu - online-opetusta: ajat pitää sopia etukäteen Aikataulujen yhteensopivuus: erilaiset loma-ajat, oppituntien ajankohdat lukujärjestyksessä Testaa yhteydet etukäteen osallistujien kanssa! Samalla laitteistokokoonpanolla! Ryhmäopetuksessa oltava hyvä kokousmikrofoni – ClearChat 150 Ehdoton hiljaisuus luokassa, kaikki kuuluu Kuuluvuus voi olla ”epätasainen”: joskus pätkii, joskus kaikuu Puheen oltava hitaampaa kuin luokassa – oppilaiden vaikea tottua hitaaseen puherytmiin Puhu selvästi ja pidä selvä tauko kun repliikki loppuu Opettajat toimivat keskustelun puheenjohtajana Ei näe opiskelijoiden reaktioita

15 SKYPELLÄKIN ONNISTUU:
Ilmaiset puhelut - kv-toiminta Työryhmien työskentely Pienryhmä, jossa 1+4 osallistujaa: ääni ja/tai video Chatti Tiedoston lähettäminen Luento – tarvitaan kuva! Pari- tai pienryhmäkeskustelut eri aiheista Verkkokurssilla monet luokkaopetuksen suulliset tehtävät, esim. Kolmen ryhmässä numerot A B C Pari- tai ryhmätyönä kellonajat

16 Entä sosiaalinen media?
Facebook Kielten opiskeluun sopivia sovelluksia: Russian Audio Word a Day, Russian Gifts Venäjä-aiheisia yhteisöjä: Suomi-Venäjä-Seura, Умом Россию не понять Teaching English | British Council Haluatko perustaa oman? Ryska på svenska, Русская тусовка, Judi English Miksi? Kuvien jakaminen, linkkien ja videoiden jakaminen, tapahtumista tiedottaminen (lukio), opiskelijavaihdon kommunikaatio

17 Entä sosiaalinen media???
Second Life Introduction to Second Life Educational uses of Second Life Tai mobiililaitteet???

18 Yhteystiedot: Anne Lindholm anne-tellervo.lindholm@turku.fi
Skype: anne_lindholm_turku


Lataa ppt "FM Anne Lindholm englannin ja venäjän opettaja Puolalan koulu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google