MUUTOS 15! SOSIAALIEN MEDIA JA VÄLITYÖMARKKINAT 27.5.2011 Pori Marika Pöyri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Myötäilta I materiaali
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalisen median koulutus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
SOME (sosiaalinen media)
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TYÖHAKEMUS.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Facebook Julkisella sektorilla Tom Laine Skype: tomlaine Mob
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Tietoturvallisuus osa 6
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Ohjeistus työntekijätiedoista
Huolen puheeksiottaminen
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
FINGERPORI
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TYÖNANTAJAN LAILLA AJATTELEMINEN Harjoituksen tavoitteena on löytää työpaikkaan soveltuva työntekijä.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Sosiaalinen media & työnhaku
Jarkko Muhonen TeamProg
RSS-syötteet: kerää haluamasi uutisotsikot syötteenlukijaan
Tavoitteeni verkossa vaikuttamiselle
Järjestöt työnantajina
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Muokkaus Mari Lampinen,
Esityksen transkriptio:

MUUTOS 15! SOSIAALIEN MEDIA JA VÄLITYÖMARKKINAT Pori Marika Pöyri

Mitä sosiaalinen media on? • SoMe ei ole pelkästään sovelluksia kuten Twitter, Facebook, YouTube jne. • SoMe on kulttuuri, viestintätapa ja ideologia, – Tasa-arvoinen viestintätapa jolla ihmiset ovat yhteydessä toisten kanssa, jakavat ja tuottavat materiaalia, verkostoituvat ja vaikuttavat. • Osa yhteiskunnan toimintaa

Tilanne Suomessa (arvioita): • Facebook yli 1,9 milj. käyttäjää • Twitter yli tiliä • LinkedIn profiilia • Aktiivisia blogeja arviolta

SoMe tarkoittaa kokonaisvaltaista viestintäkulttuurin muutosta • Avoin, vuorovaikutteinen ja keskusteleva ote ovat uuden ajan organisaatioviestinnän peruspilareita ja sosiaalisen median peruslähtökohtia. • ”SoMeen meneminen” edellyttää avointa, yhteisöllistä ja moniäänistä tapaan viestiä, jossa viestijöinä toimivat koko organisaatio, asiakkaat ja muut sidosryhmät. • Siirtyminen uudenlaiseen tapaan viestiä ei tule itsestään.

Miten toimia? • Ota selvää, missä palveluissa ja yhteisöissä kohderyhmäsi liikkuu. • Älä ole passiivinen, vaan ota itse osaa keskusteluihin, verkostoidu ja opi! • Ole tasa-arvoinen ja kunnioita käyttäjiä. • Vastaa saamaasi palautteeseen. Aina! • Ole oma itsesi • Myönnä virheesi. Älä ainakaan peittele niitä. • Älä provosoidu, mutta toimi napakasti.

• Yle läsnäolostaan SoMessa: “Mutta verkkoon et voi mennä vain piipahtamaan. Siellä pitää myös olla läsnä ja osallistua. Se vaatii paitsi tahtoa myös aikaa, ja pian tullaan käytännön kysymyksiin mm. siitä, kuinka paljon voi verkossa olla työajalla, mikä kuuluu työhön ja mikä ei.”

Oletko käyttänyt sosiaalista mediaa hakiessasi työpaikkaa?

Jos vastasit kyllä, mitä sosiaalisen median kanavaa/kanavia olet käyttänyt?

Voiko mielestäsi esiintymisesi sosiaalisessa mediassa vaikuttaa työnsaantiin tulevaisuudessa?

Google-haut ja erilaiset sosiaalisen median profiilit määrittelevät hakijaa työmarkkinoilla

”Työelämän tietosuojalain lähtökohtana on työntekijää koskevien tietojen tarpeellisuusvaatimus. Tämä tarkoittaa sitä, että työnantaja saa käsitellä vain sellaisia työsuhteen kannalta tarpeellisia henkilötietoja, jotka liittyvät työsuhteen osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien hoitamiseen, työnantajan työntekijöille tarjoamiin etuuksiin taikka johtuvat työtehtävien erityisluonteesta. Työnantaja ei saa edes työntekijän suostumuksella kerätä sellaisia tietoja, jotka eivät liity työsuhteeseen.”

Verkon muisti on lähestulkoon ikuinen

Internetissä esiintyminen on aina julkista esiintymistä ja sen takia oman sisällön siellä pitäisi olla katseiden kestävää.

Y-sukupolvella eli millenialseilla ei ole enää mitään tarvetta henkilökohtaisen tiedon piilottamiseen. » Vilma Luoma-Aho

Kuka palkkaisi nuoren, jolla ei ole lainkaan nettimenneisyyttä? Se vasta on epäilyttävää. #a2ilta

Case: Bijou Brigitte • Bijou Brigitte haastoi vuonna 2009 työnantajansa toimintaa arvostelleen Elina Karjalaisen oikeuteen • Karjalainen kirjoitti kriittisesti työnantajastaan Internetin keskustelupalstoilla ja perusti Facebookin Bijou Brigitte-boikottiin ryhmänBijou Brigitte-boikottiin • Kanne hylättiin, koska Bijou Brigitte ei pystynyt esittämään, että yritykselle olisi toteutunut konkreettista vahinkoa Facebook-ryhmästä • Muualla Internetissä esitetyt kriittiset kommentit liittyivät todellisiin tapahtumiin, joten niitä ei voitu pitää perättöminä. (PAM-uutiset )PAM-uutiset

Erilaiset sosiaalisen median profiilit kertovat sosiaalisesta pääomasta eli osaamisesta ja verkostoista enemmän kuin kliseiset lauseet CV:ssä.

Facebook-sivu

Facebook pages Plussat • Nopea ja helppo tehdä • Sivusta voi tykätä • Sähköinen cv, kertoo työkokemuksesta visuaalisesti ja työnäytteiden avulla • Yksityinen profiili ja työminä pysyy erillään • Suurin osa ihmisistä (myös työnantajista) jo Facebookissa, helpompi ottaa käyttöön ja seurata Miinukset • Facebookia ei käytetä vielä laajasti työnhaussa • Oman sivun suosituksi saaminen?

Hakemus videona

Blogi

Twitter-tili

Miten liikkeelle? • Varaa aikaa, verkostoja ei rakenneta viikossa eikä kahdessa… • Dokumentoi osaamisesi digitaaliseen muotoon, jo opiskelun aikana • Anna dokumentit mahdollisen työnantajan tarkasteltavaksi linkein • Kirjoita blogia, erit. jos haluat tuoda esiin asiantuntemustasi tai näyttää osaamistasi • Twitter ja LinkedIn hyviä ammatillisen verkostoitumisen paikkoja – Huom! menestyäkseen on osallistuttava • Facebookissa ovat kaikki

Työnhaussa SoMessa on kyse verkostoitumisesta: • verkostot määrittävät arvoasi työmarkkinoilla • mitä minulla on sanottavaa ja annettavaa verkostoilleni  määrittää menestyksen verkostoissa • Verkostoituminen on vaihdantataloutta • Kenen omaisuutta verkostot ovat? Minun vai työnantajan?

Itsensä markkinoinnin taito • Oman osaamisen esiin tuominen verkossa – ei saa olla ärsyttävää tuputtamista – vaan tiedon ja oman osaamisen jakamista ja avuliaisuutta, osallistumista • Verkostoituminen kannattaa – Verkostoituminen oman alan osaajien kanssa • Tuottaa paitsi tärkeitä kontakteja • Myös ajantasaisimman tiedon

Anna työnantajalle käyttöön osoitteet, joista sinut löytää! • mapoyri.wordpress.com mapoyri.wordpress.com • facebook.com/marika.poyri facebook.com/marika.poyri • twitter.com/mapoyri twitter.com/mapoyri • linkedin.com/in/marikapoyri linkedin.com/in/marikapoyri

Neuvontapalvelut SoMessa:

Facebook-fanius voi tuoda työpaikan

Duuneja ilmoitellaan myös FB-mainoksissa:

Rekrytointi kuvallistuu ja tarinallistuu: • Case Netprofile – Netprofile rekrytoi: uusi työpaikka viestinnän ja sosiaalisen median ammattilaiselle Netprofile rekrytoi: uusi työpaikka viestinnän ja sosiaalisen median ammattilaiselle – Video levisi SoMessa, erit. Twitterissä – Karri Anttila, Netprofilen uusi projektipäällikkö Karri Anttila, Netprofilen uusi projektipäällikkö – Essi Isomäki, Netprofilen uusi projektipäällikkö Essi Isomäki, Netprofilen uusi projektipäällikkö

Työpaikan voi löytää myös seuraamalla Twitter-virtaa:

Voit myös hakea töitä tai tulla suositelluksi Twitterissä:

Verkosta erilaisia sovelluksia työnhakuun:

Jobi-osaaja -sovellus

jobijobi.fi facebook.com/JobiJobi twitter.com/Jobi_Jobi