1 Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi 6.11.2008 Eduskunnan oikeusasiamiehen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusoikeusseminaari
Advertisements

Hyvän hallinnon periaatteet
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE Hallinnoija:
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Projekti: Iso rinkeli.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Turun lääninhallituksen auditorio Osastonjohtaja Maria Teirikko.
Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller –toiminto
Luottamuksen suoja ja hallintopäätösten perustelminen
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Vaalirahoitusvalvonta vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa Pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti/VTV
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja ohjausjärjestelmät Ylijohtaja Vesa Jatkola /VTV
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Julkisen hallinnon IT-toiminnan kehittämistilanne ja IT-tarkastuksen vaikutukset kehittämiseen Ylijohtaja Silja Hiironniemi Valtiontalouden tarkastusviraston.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Lappeenrannan teknillisen yliopiston auditorio
Sosiaalihuoltolaki.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
1 Invalidiliitto Vammaisjärjestöjen rooli oikeuksien valvonnassa Elina Akaan-Penttilä vammaisasiamies, Invalidiliitto; Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät.
IHMISOIKEUSKESKUS - TEHTÄVÄNÄ IHMISOIKEUKSIEN EDISTÄMINEN Valtakunnallisen vammaisneuvoston VANEn seminaari YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia.
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
Tietosuojan ydinryhmän toiminta Perustietovarantojaoston kokous Helena Hynynen.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Valantehneen kalastuksenvalvojan oikeudellinen asema
Arvio lainmuutostarpeista – tiekarttatyöryhmän esitys
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Kelpo-hanke Amisto
ASIAKKAAN KOHTAAMINEN – VASTUUN JAKO
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Valmisteilla olevia lainsäädännön uudistuksia (Valas, Imo, Teos)
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Näin hankit tietoa viranomaisista
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelman tuloksia
Kaksikielisyys saavutettavuudessa/ Tvåspråkighet och tillgänglighet
Uusi laki – muutokset käytännössä
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

1 Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Esittelijäneuvos Jorma Kuopus

2 Oikeusasiamiehen toimivalta ja laillisuusvalvonnan lähtökohdat Oikeusasiamies valvoo tuomioistuinten ja muiden viranomaisten sekä virkamiesten, julkisyhteisön työntekijöiden ja muidenkin julkista tehtävää hoitavien toiminnan laillisuutta. Samalla oikeusasiamies valvoo oikeuskanslerin tavoin perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista. Oikeusasiamies antaa joka vuodelta kertomuksen toiminnastaan sekä lainkäytön tilasta ja lainsäädännössä havaitsemistaan puutteista eduskunnalle (Perustuslain 109 §).

3 Oikeusasiamiehen toimenpiteet - laki eduskunnan oikeusasiamiehestä (197/2002) 10 ja 11 § -käsitys, huomautus, esitys, syyte -teemana tarkastuksissa vuonna 2007 neuvonnan toteutuminen ja vuonna 2008 julkisuuslain soveltaminen ja julkisuusperiaatteen toteutuminen -oikeusasiamies valvoo ja kehittää hyvää hallintoa (Perustuslain 21 §)

4 Mitä hyvä hallinto on?

5 Verkkoviestinnän lainsäädäntöä Verkkoviestintää sääteleviä tärkeimpiä lakeja ovat: - hallintolaki, laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa, kuntalaki ja julkisuuslaki - henkilötietolaki ja työelämän tietosuojalaki - sananvapauslaki - tekijänoikeuslainsäädäntö - kielilait

6 Hallintolain keskeiset periaatteet asioinnissa (vrt. OM: Hallintolain seurannan osaraportti II, 2006) - Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus ( 7 §) Asiointi ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti. - Neuvonta (8 §): Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.

7 Julkisuusperiaatteen toteutuminen hallinnossa -EOA:lle tehty lukuisia kanteluita julkisuuslain soveltamisesta -hyvä tiedonhallintatapa käytännössä -henkilötietojen käsittely ja tietosuoja -rekisteri- ja tietojärjestelmäselosteet -julkisuus teemana tarkastuksilla: mitä tässä suhteessa tarkastetaan?

8 Julkisuusasioiden selvittäminen tarkastusten yhteydessä -Toimenpiteitä ennen tarkastusta, tarkastuksen aikana ja tarkastuspöytäkirjan kautta -Asiakkaan ja muun tiedonpyytäjän tiedonsaantioikeuden toteutuminen viranomaisissa (neuvonta, maksut, käsittelyvastuut, päätös ja muutoksenhaku) -Viranomaisen velvollisuus tuottaa ja jakaa tietoa (hyvä tiedonhallintatapa)

9 Kannanottoja valvottavien organisaatioiden IT-toiminnasta (1) -yhdenvertainen palveluiden saanti (vrt. Perustuslain 6 ja 124 §); YLE, Sonera -sähköisen asioinnin edellytykset (mm. tietokoneohjelmien yhteensopivuus) -neuvonnan maksuttomuus (Hallintolaki) -diaareiden ja arkistoinnin lainmukaisuus (erit. ylioppilastutkintolautakunta ja Opetushallitus vuonna 2008) - asioiden käsittelyn joutuisuuden seuranta (vrt. tulosohjauksen sisältö) -vrt. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin: Tapaus Vilho Eskelinen ym. vs. Suomi ( )

10 Kannanottoja valvottavien organisaatioiden IT-toiminnasta (2) -Telepalveluiden yhdenvertainen saanti ; LVM:ssä valmisteilla oleva lainmuutos lisännee operaattoreiden velvollisuuksia harvaan asutuilla alueilla -puhelinpalveluiden maksuttomuus (Jääskeläinen): esitys kaikille ministeriöille saattaa puhelinpalvelun saanti ja maksut lainmukaisiksi (Dnro 1311/2/08) -”edistävä” lausunto kotitalousvähennyksen laajentamiseksi (lausunto HE 112/2008) -kuntien verkkosivut ja julkisuus; EOA:n kertomus vuodelta 2007 s. 210, Kuntaliiton suositus /80/2008

11 Vastuista IT-toiminnassa -vastuiden selvittäminen valvottavassa organisaatiossa; ”järjestelmävirheet” -mitä sisäinen tarkastus voi tehdä? -IT-ohjeiden ongelmallisuus normitasovaatimusten kannalta (vrt. VAHTI) - palveluiden kehittäminen ja yksityistäminen (PL 124 §) -väärinkäytöstapausten selvittäminen, toimintapolitiikat, sähköposti -”hyvä julkisuusrakenne” (god offentlighetsstruktur)

12 IT-tarkastuksen kehittämiskohteita laillisuusvalvonnassa - IT-tarkastusten systemaattisuuden ja toiston tarve -kattavuus verrattuna muihin tarkastajiin - EOA:n painopisteenä edelleen perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen ja kansainvälistyminen - EOA:n tarkastusresurssien niukkuus kanteluiden määrän kasvusta (jo nyt noin 3500 kantelua v. 2008) johtuen; rajoittaa tarkastustoimintaa -viraston tietojärjestelmät antureina hyvän hallinnon toteuttamisesta (velvoite: Perustuslain 21 ja 22 §) - julkisuusperiaate ja viivytyksetön käsittely osaksi toimintapolitiikkaa; informaatio-ohjaus ei yksin riitä!