Oppilasarvioinnin kehittäminen 23.2.-15.5.2012. Kurssiin sisältyi neljä tapaamiskertaa sekä omatoimista työskentelyä. Tapaamisten sisällöt lyhyesti: 1.Ryhmiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Advertisements

Miian ja Niinan atk-työt
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Ohjaus työtehtävänä.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
ARVIOINTI Vanhempainilta
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Mitä opetan ammatillisessa?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Luokan OneNote - muistikirja Jatko Sisältö 1. Apuohjelma 2. Työpöytäversio ja synkronointi 3. Materiaalin lisääminen muistikirjaan (PDF, Powerpoint,
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kosken koulun toimiva-opetus (0-2)
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tutkielman teko-ohjeet
3.c
ROSKATUTKIMUS.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Opetussuunnitelmassa 2016
oppikirjana Magnet , kurs 3 (WSOY)käytetyt kirjat sähköinen materiaali
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Oulun normaalikoulun lukio
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Asiatekstin rakennemalleja
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Arviointi.
Kotitalouden kurssit lukiossa
Terveystiedon ainereaali
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Vanhempainilta c.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
KE6 – Kemian kertauskurssi
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Opettajan nimi | kurssin numero
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vesa-Matti Sarenius Oulun yliopisto
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
OSAAMISKANSIO Nimi.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Oppilasarvioinnin kehittäminen

Kurssiin sisältyi neljä tapaamiskertaa sekä omatoimista työskentelyä. Tapaamisten sisällöt lyhyesti: 1.Ryhmiin jakautuminen, keskustelu kurssille hakeutumisen taustoista. Sovittiin tehtävät ennen seuraavaa kokoontumista (artikkeleihin tutustuminen, omien ajatusten ja toiveiden kirjaaminen). 2.Keskustelua kirjoitusten ja kokemusten pohjalta. Sovittiin, että kukin suunnittelee valitsemansa jakson kokonaisarvioinnin ja toteuttaa sen oman oppilasryhmänsä kanssa. Tavoitteena oli kokeilla monipuolisia arviointimuotoja/monipuolisia tapoja osoittaa osaaminen. 3.Kokemusten jakamista. Sovittiin, että mietitään viimeisen kerran osalta työskentelymme esittämistä muille ryhmille. 4.Ryhmän työskentelyn kuvausta ja toisten ryhmien työskentelyyn tutustumista.

Esimerkkejä ja kokemuksia arviointijaksoista

ÄIDINKIELEN JAKSO, yläkoulu: Arviointi perustui seuraaviin tehtäviin tuntiaktiivisuuden lisäksi: 1.Kotikoe jakson kielioppiasioihin liittyen ja oppikirjaan perustuen, aikaa kokeen tekemiseen 1 vko, numeroarvostelu (kokeessa oli myös oppilaan itsearviointiosuus) 2.Puhe-esityksen valmistelu/teko ja pitäminen (valmisteltiin ja tehtiin tunneilla, esityksestä suullinen palaute sekä opettajalta että oppilasopponentilta, myös esityksen tekijän oma kommentointi) 3.Kirjoitelma, virikkeenä kuva tai esine, max 6 sivua, tehtiin sekä tunneilla että kotona 4.Perinteinen koe rajatusta sisällöstä (virke, lause, pilkun käyttö), numeroarvostelu Jakson arvioinnissa otettiin huomioon kaikki edellä mainitut asiat. Kaikki oppilaat tiesivät heti kurssin alussa, miten jakso arvioidaan. Oppilaat kommentoivat, että etenkin kotikoetta pidettiin yllättävän vaikeana, vaikka apuna sai käyttää oppikirjan lisäksi esim. sisaruksia tai vanhempia. Toisaalta todettiin myös, että oma aktiivisuus oli erittäin tärkeässä roolissa.

HISTORIAN JAKSO, alakoulu: Jakso perustui projektityöskentelyyn. Oppilaiden kanssa tutustuttiin jakson sisältöihin, minkä jälkeen oppilaat muodostivat ryhmiä aihevalintojen pohjalta. Tavoitteena oli tehdä projektin aikana valitusta aiheesta videoitava juonellinen elokuva/ haastattelu/ uutinen tai perinteinen power point-esitelmä, joka esitettäisiin toisille. Työskentelyn aikana kukin ryhmä piti päiväkirjaa työskentelyn etenemisestä ja työnjaosta. Päiväkirjan kirjoittajaa vaihdeltiin. Työskentelyyn liittyi myös keskeisten asioiden kokoaminen ranskalaisilla viivoilla tiivistelmäksi valitusta aiheesta. Nämä tiivistelmät annettiin myös muille ryhmille esitysten esittämisen yhteydessä. Projektin loppuun kuului itsearviointi, joka yhdessä valmiin työn ja päiväkirjan kanssa vaikutti arvosanan muodostumiseen. Jakson lopussa pidettiin viellä leikkimielinen tietovisailu projektien aiheisiin liittyen, ja niiden avulla opettaja pystyi havainnoimaan, olivatko ryhmät oppineet toistensa esityksistä riittävästi käsitellystä sisällöstä.

Monipuolisuutta osaamisen näyttöön saa esim. Seuraavilla tavoilla  :

- monipuoliset arviointimenetelm ä t (suulliset vastaukset, ää nitt ä minen, esitykset, projektit, avustettu kokeen tekeminen) - erilaiset kokeet (selkokielinen, enemm ä n vihjeit ä / kuvia, rajattu koealue, kirja tai omat muistiinpanot apuna, pari- tai ryhm ä koe, k ä yt ä nn ö n kokeet, n ä yt ö t) - esim. oppilas voi aluksi tehd ä kokeen ilman kirjaa, sitten t ä ydent ää koetta eriv ä risell ä kyn ä ll ä kirja tai omat muistiinpanot apuna. - eriytet ää n se, MITEN oppilas osoittaa osaamisensa, tietonsa, taitonsa jne.. -arvioidaan sit ä, mik ä on ollut opittavana - koe voi olla my ö s soveltava, jossa kirjat ja muistiinpanot saavat olla koko ajan esill ä, esim A4:n verran muistiinpanoja  (arvioidaan siis asioiden ymm ä rt ä mist ä ). - lis ä aika, eri tila, mahdollisuus kokeen t ä ydent ä miseen - arvosteluperiaatteet ja j ä rjestelyt oltava tiedossa koulussa ja kotona - kokeessa avustavan "sihteerin" ohjeistaminen - apuv ä ineet mukana (laskin, kymppiv ä lineet, sanakirja..) - suttupaperi (voidaan liitt ää kokeen mukaan) - tietokoneen k ä ytt ö kirjoittamisen apuna (ei internet) - teht ä v ä t k ä yd ää n l ä pin aluksi yhdess ä (lukeminen ja "tulkitseminen") - rauhallinen tila (avustajan kanssa eri tilassa?) - kokeen palastelu yksitt ä isiksi teht ä viksi - suulliset, kuvalliset, valikoidut jne. sanakokeet - tuplakokeet (ensin normaali ja sitten avustettu uusinta) - ohjaavat apukysymykset "isoissa teht ä viss ä " (ei avoimia esseekysymyksi ä )

Kurssin anti: Keskustelua, kokemuksien jakamista ja kannustusta kokeilla asioiden tekemistä ”uudella” tavalla. Kiitos! Kiitokset ja leppoisaa lomanodotusta  !