Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ROSKATUTKIMUS.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ROSKATUTKIMUS."— Esityksen transkriptio:

1 ROSKATUTKIMUS

2 ENNEN TUTKIMUSTA Jokainen oppilas kerää kahden päivän aikana tuottamansa roskat (ei biojätteitä eikä muita ”märkiä” jätteitä, kuten teepusseja) Kotona kerätään myös ruoanvalmistuksessa tulleet roskat; säilykepurkit, pakkaukset, pullot ym. Tutkimuspäivänä roskat tuodaan kouluun

3 1.MATERIAALIN PERUSTEELLA LUOKITTELU
Jokainen oppilasryhmä täyttää oman Tutkimusraportin Tee raporttipohja esimerkin mukaisesti:

4 Roskien luokittelu materiaalin perusteella
Tutkijat:___________________________________________ Tutkimuksen päivämäärä:______________________________________ Luokitelkaa roskanne materiaalin perusteella. Luetelkaa roskat. Paperi: ________________________________________________ Muovi:________________________________________________ Metalli:_________________________________________________ Puu:_________________________________________________ Lasi:_________________________________________________

5 TUTKIMUKSEN JÄLKEEN.... Keskustelkaa materiaalien elinkaarista.
Esimerkiksi jogurttipurkki/muovi: - Miljoonia vuosia sitten meren plankton vajosi kuoltuaan merenpohjaan ja päätyi syvälle maankuoren uumeniin. Miljoonien vuosien aikana maankuoren korkeassa lämpötilassa ja paineessa plankton puristuu öljyksi. Öljyn pumppaamista varten paikalle rakennetaan öljynporauslautta tai öljynporaustorneja. Öljy kuljetetaan tehtaisiin, joissa sitä tehdään muovituotteita tai erilaisia polttoöljyjä. Jogurtti pakataan muovipurkkiin meijerissä. - Jogurttipurkit kuljetetaan kauppaan myytäväksi.

6 2. Roskien lajittelu tarpeellisuuden mukaan
Jokainen oppilasryhmä täyttää oman Tutkimusraportin Tee raporttipohja esimerkin mukaisesti:

7 Mikä on tarpeellista, mikä ei
Mikä on tarpeellista, mikä ei? Tutkijat:____________________________________ Päivämäärä:_________________________________ Luokittele roskat tarpeellisuuden mukaan. Voisitko välttää roskan tekemällä kaupassa eilaisen valinnan? TARPEELLISET: Näitä roskia on mahdoton välttää: (esim. maitopurkki; maitopurkki on ainut mahdollisuus ostaa maitoa) ___________________________ MAHDOLLISET VÄLTTÄÄ: Tekemällä kuluttajana toisenlaisen valinnan, voin ehkäistä näiden roskien tuottamisen: (ostamalla litran jogurttitölkin yksittäispakattujen sijaan) ___________________________

8 Tutkimuksen jälkeen.. Keskustelkaan pakkausten tarpeellisuudesta..
”Mitä voit/perheesi voi tehdä pienentääksesi tuottamaanne roskamäärää?” ”Minkälaisia valintoja voit tehdä kuluttajana?” Miettikää syitä yksittäispakkauksille ja moninkertaiselle pakkaamiselle.

9 3.”Roskan haastattelu” Oppilaat työskentelevät pareittain:
Oppilaat tekevät valitsemalleen roskalle kymmenen haastattelukysymystä koskien materiaalin elinkaarta; mukana myös mielikuvituskysymyksiä (”miltä tuntui kaupan hyllyllä?”). Oppilaspari miettii kysymyksiin vastaukset

10 Haastattelusta artikkeliksi
Oppilaat kirjoittavat haastattelun perusteella lehtiartikkelin ja kuvittavat sen: ”Ville Viilipurkin tarina” Luokan artikkelit kootaan yhteen luokan ”Roskalehdeksi”, jolle piirretään kansikuva Haastattelut voidaan myös esittää luokan edessä

11 Roskataiteen tekeminen
Oppilaat tekevät roskistaan taideteoksia ja patsaita; roskat liimataan, teipataan tai nidotaan yhteen, päälle tapettiliisterisanomalehteä ja lopuksi maalataan GARB ART 09-näyttely päättää tutkimuksen

12 Roskatutkimus koulun roskista
Roskatutkimus tehdään myös koulun tuottamista roskista. Tutkimuksen pohjalta voidaan saada ideoita koulun jätemäärän vähentämiseksi Tämän tutkimuksen voi tehdä koulun ympäristöraati

13 Work well and hard… YOU ARE IMPORTANT!


Lataa ppt "ROSKATUTKIMUS."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google