ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
LUVALLISET POISSAOLOT
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Työpaikkaohjaajakoulutus
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
VOA-oppimispäiväkirja
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Hyvää asiakaspalvelua!
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Uuden yhteiskoulun lukio Sopiva sijainti Sopiva koko.
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Tutkintosuoritusten arviointi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Hyvinvointiraportti-hanke
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Tavoitteet ja arviointi
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Yhteistoiminnallinen kokous
Ammatillinen työkykypassi
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Yhdessä sisältöä asiakkaiden käyttöön Käyttäjälähtöisyys
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Volitioprosessi, tahdon!
Esityksen transkriptio:

ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT 1.) Oppiminen ja ongelmanratkaisu 2.) Vuorovaikutus ja yhteistyö 3.) Ammattietiikka 4.) Terveys, turvallisuus ja toimintakyky

Elinikäisen oppimisen avaintaitojen avainsanat: Oma-aloitteisuus Vastuullisuus Positiivinen asenne Yhteisöllisyys

OPPIMINEN JA ONGELMANRATKAISU Asiakaspalvelussa asiakastöiden mahdollisimman itsenäinen suunnittelu Jos joku asiakastyö tulee ”uusintaan”, sama tekijä tekee korjaukset Kun olisi aikaa, olisi hyödyllistä keskustella jokaisen asiakastyön jälkeen opiskelijan tekemästä työstä ja opiskelija antaisi itsearvioinnin siitä

VUOROVAIKUTUS JA YHTEISTYÖ Kouluilla käy paljon ulkomaalaisia asiakkaita. Tavoitteena on, että jokainen opiskelija palvelee eri kulttuureista / ryhmistä tulevia asiakkaita Voisiko ottaa kirjallista palautetta asiakkailta, opiskelijan asiakaspalvelusta. Esimerkiksi kaavake, jossa kysellään asiakkaalta opiskelijan asiakaspalvelusta Me-hengen huomiointi – porkkana?

AMMATTIETIIKKA Noudattaa annettuja eettisiä ohjeita, esimerkiksi salassapito velvollisuus. Keskustelut opiskelijoiden kanssa, mistä asioista on sopivaa puhua ja mistä ei. Voisiko opiskelija esimerkiksi nostaa asiakaspalvelutilanteista asioita, mitä ei ole sopivaa puhua ”eteenpäin”. Asiaa voisi pohtia myös oppimispäiväkirjan välityksellä. Aikataulujen noudattaminen tulee siitä, kun opettaja itse on ajoissa paikalla ja kirjaa tunnollisesti päiväkirjaan ylös myöhästymiset sekä ottaa ne heti opiskelijan kanssa puheeksi.

TERVEYS, TURVALLISUUS JA TOIMINTAKYKY Työkykypassi; seurataan omaa liikkumista, ruokailua, nukkumista eli elää terveellistä elämää. Jokainen voi pitää itsestään tällaista ”terveyspäiväkirjaa”, sen pohjalta voisi keskustella opiskelijan kanssa missä mennään, onko kaikki hyvin vai pitäisikö jotakin parantaa Asiakaspalvelussa seurataan koko ajan työturvallisuus asioita; ilmastointi, suojakäsineet, vaatetus, työjalkineet jne. Huomio ulkoiseen olemukseen