Komentajankadulla tehtyjä toimenpiteitä työhyvinvoinnin parantamiseksi
Asiakasvastaanottohuoneet •Asiakasvastaanottohuoneissa tehtiin äänimittauksia huonon ääneneristyksen takia –Äänieristys todettiin mittauksissa huonoksi –Turvaovet olivat vääntyneitä ja päästivät äänet läpi ( desibeliovia) –Ääni kulkee pitkin ilmanvaihtokanavia. •Uudet ovet on tilattu Eestistä •Ilmanvaihtokanaviin asennetaan äänenvaimentimet •Asiakasvastaanottohuoneiden sisustus –Työntekijät ovat tehneet esityksen sisustuksesta jolla tilojen asiakaslähtöisyyttä lisätään –Tilojen jatkosuunnittelua tekee Ikean sisustussuunnittelija –Tilat valmiina 2/12 •Asiakasvastaanottohuoneisiin puhelimet ja esitteet •Työllistetään nuori aulaemännäksi /-isännäksi huolehtimaan tilojen ja materiaalien ylläpitämisestä Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 2
Palveluneuvonta ja aulatilat •Palveluneuvonnan ilmanvaihto oli rakennettu puutteelliseksi. Ilmanvaihtoa korjattiin ja lisättiin •Palveluneuvonnan äänimaailmaa on parannettu akustolevyillä •Palveluneuvonnan jonotussysteemiin harkitaan lisättäväksi valikko toimeentulotuen asiat ( etuuskäsittely) ja sosiaalipalvelut (sosiaaliohjaus) •Aulatilat ja palveluneuvonta on lisännyt turvallisuutta ja häiriötilanteet aulassa sekä palveluneuvonnassa ovat vähentyneet –Vahtimestarit ovat aulassa asiakkaita palvelemassa koko päivän Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 3
Ilmastointi •Ilmastointi on aiheuttanut uusissa tiloissa erittäin paljon ongelmia –Urakoitsijan antamat tiedot ilmanvaihdon mittauksista osoittautuivat vääriksi –Ilmaa on kiertänyt paikoitelleen % liian vähän –Urakoitsija oli jättänyt asennustyöt kesken ja iv-koneesta puuttui urapyörä –Urapyörän asennuksen jälkeen ilmanvaihtomäärät ovat olleet normien puitteissa.’ •Useat työntekijät ovat saaneet sisäilmasta oireita. –Uudet huonekalut ja lattiamateriaali sekä muut kemikaalit uusissa tiloissa ovat herkistäneet ainakin allergiset oireilemaan. –Työterveyshuolto ja työsuojelu on ollut prosessia mukana •Sponda on tilannut ulkopuolisen sisäilmamittauksen Suomen sisäilmamittaukselta. Työ alkaa tammikuussa •Syyskuuhun verrattuna tilanne on nyt parempi mutta ilmanvaihdon ongelmat ovat aiheuttaneet erittäin suuria haasteita Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 4
Sähköiset palvelut ja asiointi •Uusi palvelukonsepti nojautuu paljon sähköisten palveluiden tuomaan lisäarvoon ja säästyneeseen työaikaan. –Keskitetty ajanvaraus puhelinneuvonnan yhteydessä antoi mahdollisuuden poistaa sosiaalityöntekijöiden puhelinaika ja tarjota asiakkaille puhelimitse ”kevyt palvelutarpeen ariviointi ajanvarauksen yhteydessä” –Effican ajanvaraus ei kestänyt systeemin käyttöönoton kuormitusta ja kaatui. –Tieto Oy poisti ajanvarauksen ylläpidon. •Tällä hetkellä ei ole sähköistä ajanvarausta. Tämä on vaikeuttanut asiakasvastaanottohuoneiden ajanvarauksia sekä aiheuttanut sosiaalityöntekijöille tulevien puheluiden kaaoksen. •Tiedon tarjous E-kirjeestä oli liian kallis. Asiaa selvitetään uudestaan Tiedon ja Itellan kanssa. –Ennen e-kirjettä ttt päätökset lähetetään 1-luokan postissa jotta asiakkaat saavat tiedon päätöksestä nopeammin vähentää puhelinneuvonnan tarvetta •Toimeentulotuen sähköinen hakemus: pilotoidaan Kotkassa ensin ja käyttöönotto Espoossa v aikana Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 5
Puhelinneuvonta •Puheluiden määrä verrattuna aikaisempaan malliin on nelinkertaistunut tuhannesta neljään tuhanteen puhelua kuukaudessa. –Keskitetyn ajanvarauksen puuttuminen on ”pakottanut” sosiaaliohjaajia ohjaamaan puheluita takatiimeihin ( n. 15%) sosiaalityöntekijöille •Takaisinsoittoon ollaan oltu tyytyväisiä (asiakkaat ja työntekijät) •Sosiaaliohjaajat ovat kokeneet puhelinneuvonnan toimeentulotuesta turhauttavaksi. –Puhelimeen on tilattu valikko jolla asiakkaat voivat valita toimeentulotuen ( etuuskäsittelijä vastaa) tai sosiaalialan asiat ( sosiaaliohjaaja vastaa) •Tällä hetkellä pohditaan neuvontapalveluiden rajaamista. Tarve ylittää kaikki resurssit Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 6
Toimeentulotuen käsittely •Vuodenvaihde on ollut erittäin haasteellista aikaa –Päätöksiä päättyi n joulukuussa. Samaan aikaan hakemusten määrä kasvoi ja päivässä tuli n. 200 hakemusta. •Jonot ovat kasvaneet ja palvelutakuuta ei ole pystytty toteuttamaan kaikkina päivinä. –Ylitöitä on tehty ja hakemuksia on viety eteläisille toimistoille. –10.1. pidetään palveluneuvonta ja puhelinneuvonta kiinni jotta päätösmäärät saadaan ajantasalle. •Komentajankadulla prosessin ohjaukseen liittyviä vastuita ei oltu sovittu kirjallisesti ennen muuttoa esimiesten kesken •Espoon tasolla käsittelyajat ovat hyvät ja uusi palvelukonsepti on toiminut hyvin. Komentajankadun tilanteen arvioidaan tasaantuvan helmikuuhun mennessä Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 7
Henkilöstön hyvinvointi •Tyhy-työryhmä on aloittanut toimintansa ja – suunnitelman laatimisen –Työntekijöitä ja esimiehiä •Talokokoukset säännöllisesti –Tulosyksikön johtaja on käynyt talokokouksissa •2.1. ja 5.1. pidetty toimintamallin arviointipäivät jossa mukana työntekijöiden edustus ja esimiehet –Koottu kirjallisesti toimenpide-ehdotukset joiden riskien kartoitusta työstetään yhdessä henkilökunnan kanssa –Esim. puhelinneuvonnan valikko tilattiin arvioinnin tuloksena •8 työntekijää irtisanoutunut ( 6 sos.ohj. ja 2 stt ) ja uusien työntekijöiden rekrytointi on käynissä Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi 8