25.6.20141Raimo Pelli & Pasi Tulkki. MIKSI EKOSYSTEEMI? EK:n raportti, kesä 2009: •T&K:lla ja opetuksella ei ole yhteyttä •Opinnäytetöistä ei jää amkkeihin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Vastuuopettajapäivät Lappeenranta Olli Ervaala Osaamisperustaisista opetussuunnitelmista.
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
Osaamisen arviointi Diakonia-ammattikorkeakoulu (työpaperi) Sosiaalialan ammattikorkeakouluverkosto, Turku Diak AMK-tutkinto YAMK-tutkinto.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
MONKEY 2008 JA OPTIMA OPPIMISYMPÄRISTÖ Aloitusseminaari Juha Knuuttila Miksi käytämme Optimaa ? Mitä Monkey 2008 kansiossa on? Miten Monkey.
JOHDANTO TYÖSEMINAAREIHIN Ammatillinen opettajakorkeakoulu
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Osaamisperustaisuus OPSeissa
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Hallituksen esitys (HE) tutkintojen ja muun osaamisen kansallista viitekehystä koskevaksi lainsäädännöksi Helsinki to Opetusneuvos Seija Rasku.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Opetussuunnitelmatyö
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Hanke
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Raimo Pelli & Pasi Tulkki

MIKSI EKOSYSTEEMI? EK:n raportti, kesä 2009: •T&K:lla ja opetuksella ei ole yhteyttä •Opinnäytetöistä ei jää amkkeihin osaamista •Aluekehitystehtävän hoito ei vastaa tavoitteita Eurooppalaisen viitekehyksen EQF:n taso 6: ”Kyky vastata monimutkaisista teknisistä tai ammatillisista tehtävistä tai projekteista ennakoimattomissa työ- tai opintoympäristöissä” Oppimisen paradigmamuutos (Esa Poikela) Vastaanottavasta oppimisesta työelämälähtöiseen, aktiiviseen ja osallistuvaan oppimiseen Yrityselämän paradigmamuutos (Tarmo Lemola, Antti Hautamäki) Osaamiseen perustuvassa ja innovaatiovetoisessa Suomessa rakennetaan nyt innovaatiopolitiikan ja -järjestelmien sijaan innovaatioympäristöjä Raimo Pelli & Pasi Tulkki

3Raimo Pelli & Pasi Tulkki

EKOSYSTEEMI KÄYTÄNNÖSSÄ •OPS:t moduloidaan opinto-/osaamiskokonaisuuksiksi •Keskeiset ammatilliset opintokokonaisuudet sisältävät praktisen osion, projektin, kokonaisuuksista rakennetaan yrittäjämäisiä ja innovatiivisia oppimisympäristöjä •Osaamiskeskittymät Kymidesign & Business, KymiTechnology, KymiCare valjastetaan tuottamaan opetukseen soveltuvia projekteja/tehtäviä. •Hallinnollisen käsikirjoituksen jälkeen annetaan opintokokonaisuutta hoitavalle opettajatiimille vapauksia laatia oppimisen pedagoginen käsikirjoitus oppimisprosessi- lähtöisesti. Työaikasuunnitelmaohjeita tarkistettava. •Tiimityöskentelyä sekä opintokokonaisuuden välitöntä ja vuorovaikutteista arviointia ja palautekeskustelua kehitetään. Kohti monialaisia tiimejä. •Kampuksista kehitetään avoimeen toimintatapaan perustuvia innovaatioympäristöjä Raimo Pelli & Pasi Tulkki