Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisperustaisuus OPSeissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisperustaisuus OPSeissa"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisperustaisuus OPSeissa
Näkökulmia OPSien kehittämiseen osaamisperustaisiksi Leila Lintula

2 Mitä osaamisperustaisuus OPSissa tarkoittaa?
Koulutuksen/tutkinnon tuottaman osaamisen (tutkinnon oppimistulokset) tuomista havainnollisesti ja konkreettisesti esille opetussuunnitelmassa. Opiskelijan osaamisen kehittymisen ja sen rakentumisen näkyväksi tekemistä. Osaamistavoitteiden (kokonaisuudet ja opintojaksot) konkretisoimista Osaamistavoitteiden kirjoittamista mitattavaan muotoon Tutkinnon, kokonaisuuksien ja opintojaksojen mitoittamista osaamistavoitteisiin nähden Koulutuksen toteutustapojen ja pedagogiikan pohtimista osana OPS - prosessia. Leila Lintula

3 Käsitteiden yhteydet toisiinsa
Osaaminen Tutkinnon oppimistulokset = Pätevyys/kompetenssi Tutkinnon osien osaamistavoitteet Kokonaisuudet Opintojaksot Leila Lintula

4 Keskeiset käsitteet Oppimistulokset kuvaavat, mitä oppija tietää, ymmärtää ja pystyy tekemään oppimisprosessin päätteeksi. Osaamistavoitteet kertovat, mitä opiskelijalta edellytetään, jotta hänen voidaan katsoa saavuttaneen vaadittavan osaamisen. Osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen ja pätevyyden yhdistelmää; laaja-alaista kykyä hyödyntää tietoja, taitoja ja pätevyyttä työ ja opintotilanteissa sekä yhteiskunnan jäsenenä. Lähde: Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys, opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:24 Leila Lintula

5 Tutkintojen kansallinen viitekehys
Kansallinen vaativuustaso Osaaminen Tutkinnot Taso 6 Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi. Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä. Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä. AMK - tutkinnot Alemmat korkeakoulututkinnot Taso 7 Hallitsee laaja-alaiset ja pitkälle erikoistuneet oman alansa erityisosaamista vastaavat käsitteet, menetelmät ja tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja/tai tutkimuksen perustana. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Kykenee ratkaisemaan vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uusia tietoja ja menettelyjä sekä sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja. Kykenee työskentelemään itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä. Kykenee johtamaan ja kehittämään monimutkaisia, ennakoimattomia ja uusia strategisia lähestymistapoja. Kykenee johtamaan asioita ja/tai ihmisiä. Kykenee arvioimaan yksittäisten henkilöiden ja ryhmien toimintaa. Kykenee kartuttamaan oman alansa tietoja ja käytäntöjä ja/tai vastaamaan muiden kehityksestä. Valmius jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä. Ylemmät AMK– tutkinnot Ylemmät korkeakoulututkinnot Lähde: Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys, opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:24 Leila Lintula

6 Opetussuunnitelmatyön vaiheet
W5W- hankkeen materiaalia Leila Lintula

7 Linjakas opetus tarkoittaa, että
Osaamis-tavoitteet Sisältö Opetus- menetelmät Mitoitus Arviointi Osaamisen tunnistamisen menetelmät (AHOT) + ohjaus Ovat linjassa keskenään opintojaksoilla ja kokonaisuuksilla sekä koko tutkinnon tasolla Leila Lintula

8 Työseminaari Ajoitus: Klo 13.15 – 14.45 Työryhmien työskentely
Klo kahvi 14.45 – kiteytykset työskentelystä Tilat: Osaamisperustainen opetussuunnittelu, A 123 Opintojen mitoitus, A 124 Leila Lintula

9 Mihin osaamistavoitteilla pyritään?
Osaamistavoitteet kuvaavat lyhyesti, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai pystyvän tekemään oppimisjakson lopussa saadakseen hyväksytyn arvosanan. Osaamistavoitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisesti ilmaistuja, ja niiden täytyy olla saavutettavissa ja arvioitavissa. Kertoo opiskelijalle minkälaista osaamista häneltä edellytetään ja odotetaan Auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa oppimista ja osaamista sekä rakentamaan henkilökohtaista kehittämissuunnitelmaa Auttavat opettajaa ja työelämää arvioimaan oppimistuloksia Tukevat opiskelijaa ja opettajaa HOPSin rakentamisessa Mahdollistavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen – AHOT W5W-hankkeen materiaalia Leila Lintula

10 Työskentelyn instruktio
Mitä linjauksia, ratkaisuja ja välineitä osaamisperustaisten OPSien laatiminen edellyttää ? Kiteytykset Leila Lintula

11 Mitä hyötyä osaamistavoitteista on opiskelijoille ?
Muuttavat opetusta opiskelijakeskeisemmäksi Siirtävät vastuun oppimisesta opiskelijalle. Antavat opiskelijoille mahdollisuudet hallita omaa oppimistaan. Ohjaavat tehokkaiden opiskelumenetelmien valinnassa Auttavat opiskelijaa tiedostamaan tavoitteet ja oppimaan tehokkaammin. Vain tavoitteellinen opiskelu on mielekästä! Tekevät selväksi, mitä opiskelijat voivat saavuttaa tietyltä opintokokonaisuudelta tai opintojaksolta. Helpottavat opiskelijoita hahmottamaan omaa osaamistaan. Esim. osaamisen jäsentäminen ansioluetteloon tai työhakemukseen. Avaavat keskustelua opiskelijan roolista opetussuunnitelmatyössä. Selventävät opiskelijoille mitkä ovat oppimisen kannalta tärkeimmät ydinainekset W5W-hankkeen materiaalia Leila Lintula

12 Mitä hyötyä osaamistavoitteista on opettajalle ?
Helpottavat opetuksen suunnittelua ja luovat opetukselle rakenteet. Auttavat opettajaa viestimään opiskelijoille sen, mitä heiltä odotetaan. Auttavat opettajaa suunnittelemaan opetusmateriaalia strategisemmin. Auttavat opettajaa valitsemaan optimaaliset opetusmenetelmät (esim. esitelmä, luento, seminaari, ryhmätyö, harjoitus, keskustelu, parityö jne.) Helpottavat tiedon jakamisessa laajemmin (viestintä tuleville ja nykyisille opiskelijoille, kollegoille, yksikön / tiedekunnan / yliopiston johdolle, muille yliopistoille, alumneille, tuleville työnantajille jne.) Auttavat arviointikriteerien ja –metodien valinnassa Suuntaavat arviointia oikeisiin asioihin (=tavoitteiden toteutumiseen). Avaavat keskustelua opetussuunnitelmatyöstä ja sen merkityksestä. Toimivat takuuna opetuksen laadusta (=laadunvarmistusjärjestelmänä) Toimivat työkaluna ulkopuolisille arvioijille. W5W-hankkeen materiaalia Leila Lintula

13 Seminaarin materiaali ja ilmoittautuminen työpajoihin
Seuraavat työpajat klo Hämeentie 161, Helsinki 14.10 klo – Ops ja osaaminen 20.10 klo – Ops ja osaaminen 26.10 klo – osaamistavoitteet ja opintojen mitoitus klo – osaamistavoitteet ja opintojen mitoitus Ilmoittautuminen Leila Lintula

14 Ops ja osaamistavoitteet
Arvioidaan ja kehitetään Määrittelee Ohjaa Ohjaa voimakkaasti Ohjaa opiskelijaa Määrittää On välttämätön Leila Lintula


Lataa ppt "Osaamisperustaisuus OPSeissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google