Itäsuomalaista verkostoitumista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Advertisements

ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Päivälukiot hyödyntämässä etälukiomallia
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Itä-Suomen etälukioverkko - matkalla tulevaisuuteen
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Uusi lumi – vanhan surmako? Etäoppimisen ja verkostoitumisen kokemukset ja haasteet Itä-Suomen etälukioverkossa ITK’03 Leena Suonio / Anni Virnes
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Näköalapaikalla oppimisen vallankumouksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Yhteisopettajuus arjessa
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Itäsuomalaista verkostoitumista 3.4.2017 Itäsuomalaista verkostoitumista Tähän uusi aloituskuva Leena Suonio, Kemi 12.11.2004 www.isoverkosto.fi

Itäsuomalaista verkostoitumista 3.4.2017 Itäsuomalaista verkostoitumista 2000 – 2003 Itä-Suomen etälukioverkko (573–785 opiskelijaa) 2004 - 2006 Itäsuomalainen oppimisverkosto 1997 – 2000 Pohjois-Savon etälukio (230–387 opiskelijaa) Kartta päivitetty!

Etälukioprojektin päättyessä v. 2003 3.4.2017 Etälukioprojektin päättyessä v. 2003 Vakiinnutettu etälukioverkko (verkostosopimus) Yhteinen opetustarjonta (jaksotettu / omatahtinen) Joustava ja yksilöllinen etäopiskeluväylä Verkko-opetus osaksi koulujen vakiintunutta toimintaa (ilta- / etä- / monimuoto- / sekaopiskelu) Koulun toimintakulttuuri uudistumassa Suljetusta avoimeen Hallinnasta kohtaamiseen Joustavuutta ja tarvelähtöisyyttä Yhteistyötä ja verkottumista Itsearviointia, kehittämistä ja tavoitteellista työskentelyä Uusi opettajan rooli

Mitä etälukioprojekti antoi opettajille? Opettajakysely 2003: ”Näköalapaikka oppimisen ja opettamisen vallankumouksessa” Pedagogisen ajattelun ja asenteen muutos Tietoteknisten taitojen parantuminen Yhteistyö ja kontaktit Etäopetus rikastuttanut myös perinteistä opetusta Epävarmuuden sieto / joustavuus / kokemus / oman työn arviointitaidot Lisätyö ja stressi

Pedagogisen ajattelun muutos (kyselyt 2003) Opettajasta ohjaajaksi Rikkoi luutuneita käsityksiä oppimisesta; usko oppijaan itseensä Etäopetus muutti käsitystä siitä, mitä ja miten tulisi opettaa; mielenkiinto opettamisesta oppimiseen Ymmärrettiin suunnittelun tärkeys ja opiskelijan asemaan samaistuminen Opittu prosessin ohjaamista verkossa: oppimistulosten arvioinnista prosessin arviointiin Oivallettu Onnistunut prosessi tuottaa hyviä tuloksia Ohjaus on oppimisen esteiden raivaamista Ikä ei ole este: Etäopiskelu soveltuu myös nuorille Yli 50-vuotiaat opettajat olivat innokkaimpia kehittäjiä

Tarve verkoston laajentamiseen? Eurooppalainen konteksti: koulutuksen laatu, avoimuus, saavutettavuus, tasa-arvo Kansalliset linjaukset Hallitusohjelma 2003 Uudet opsit Yo-tutkinnon uudistaminen Koulun perustehtävän laadukas hoitaminen niukkenevien resurssien puitteissa Uudet mahdollisuudet, haasteet ja tehtävät Uusi toimintakulttuuri: avoimuus, yhteistyö, uusi opettajuus, oppiva organisaatio

Itäsuomalainen oppimisverkosto 2004-06 3.4.2017 Itäsuomalainen oppimisverkosto 2004-06 Rahoituspäätös: 8.6.2004 Itä-Suomen etälukioverkko - Itä-Suomen nykyiset etäoppilaitokset Kainuu Kainuun hallintomalli yhteistyökouluja / palvelujen käyttäjiä (2 oppilaitosta) Pohjois-Karjala yhteistyö- / alueverkot (9 oppilaitosta) Verkoston tehtävät tasa-arvoiset koulutuspalvelut opetuksen verkostomallit ja yhteinen virtuaalikurssitarjonta innovaatioita tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit pienten virtuaalikouluhankkeiden laajempi hyödyntäminen kehittämis- ja tukipalvelut, uuden tekniikan hyödyntäminen kansalliset ja kansainväliset erikoistehtävät OPH YLE Itä-Suomen yliopistot - opettajien koulutus kehittämis- ja tukipalvelut tutkimus ja arviointi Kansall. ja kansainväl. yhteistyö Etelä-Savo yhteistyö- / alueverkot (5 oppilaitosta) Pohjois-Savo yhteistyö- / alueverkot (21 oppilaitosta) Toisen asteen ammatillinen ja yleissivistävä koulutus, alueen yliopistot, alueelliset yhteistyöverkot ja pienet virtuaalikouluhankkeet, pienten lukioiden verkosto, alueelliset / paikalliset resurssi- ja oppimiskeskukset.

ISOverkoston tavoitteet 3.4.2017 ISOverkoston tavoitteet 1. Pienten lukioiden toimintaedellytysten tukeminen 2. Itäsuomalaisen opetusverkoston ja kehittäjäyhteisön kokoaminen pysyväksi toimintamalliksi 3. Yksilölliset, joustavat ja alueellisesti kattavat koulutuspalvelut erilaisille oppijoille 4. Uusi opettajuus ja muuttuva toimintakulttuuri Yht. 36 oppilaitosta Kartta päivitetty

Resursseja kooten, jalostaen ja yhteisöllisesti jakaen 3.4.2017 Resursseja kooten, jalostaen ja yhteisöllisesti jakaen Yhdessä tehden ja oppien Osaamisen ja kokemuksen jakaminen kollegiaalisissa ryhmissä ja koulutuksissa Opetuksen monipuolistaminen yhteisen kurssitarjonnan kautta Oppimateriaalien kokoaminen, kehittäminen ja jakaminen Etälukioverkon osaaminen ja resurssit vahvana pohjana Arvoankkureina Oppijalähtöisyys ja tasa-arvo Yhteisöllisyys ja avoimuus Voimavarojen yhdistäminen Arvopohjaa täydennettäväksi!

ISOverkoston prosessit 2004-2006 3.4.2017 ISOverkoston prosessit 2004-2006 Toimen-piteet Mitä sisältävät? Tavoitetila Verkostoi- tuminen Alueverkot: rehtorit / opot / atk-vastaavat / aineryhmät ISOverkosto: tehtävätiimit (sisältötiimi, yrittäjyys) Pysyvä verkosto, toimintamallit Verkko-ympäristöt Sivusto: www.isoverkosto.fi Oppimisalusta / tiimiympäristö: isoverkosto.moodle.fi Sisältöpooli: nexus.internetix.fi Tiedotus, media, vuorovaikutus, tukipalvelut Kurssi-tarjonta Verkoston yhteinen kurssitarjonta koulutuksena toteutettavat kurssit maksullinen verkkokurssitarjonta uudet kurssitoteutukset ja alueelliset toimintamallit Toiminta- ja ohjausmallit monipuolinen ja toimiva yhteinen opetustarjonta, rahoitusmallit Sisältö-tuotanto Sisältöpooli: toimintamalli ja käyttöliittymät sisältöjen tuottamiseen ja jakeluun Aihiot ja kurssipohjat Pysyvä yhteisöllinen toimintamalli, sisällöt (uusi ops) Opettajien koulutus Sisältöjen tuottajat, opot / koulujen lähiohjaajat, atk-vastaavat, tiimivetäjät, rehtorit, aineopettajat Koulutusmallit, uusi opettajuus Arviointi ja laatu Projektin, verkoston, verkko-opetuksen ja sisältöjen arviointi ja laatutyö Laadukkaat tuotteet ja laatukäytänteet Tiedotus Projekti, verkosto: www, painotuotteet, esittelyt, ym. Avoin toimintakulttuuri

Alueverkot Ylä-Savo – Kainuu (1) Sydänsavo (2) 3.4.2017 Alueverkot Mukana 36 oppilaitosta, joissa n. 500 opettajaa ja n. 6000 opiskelijaa Erikokoisia lukioita: alle 100 opisk. (22 %) 100-300 opisk. (64 %) yli 300 opisk. (14 %) Ylä-Savo – Kainuu (1) Iisalmen lyseo ja aikuislukio, Kiuruveden lukio, Lapinlahden lukio, Pielaveden lukio, Vieremän lukio, Sonkajärven lukio, Kajaanin lukion aikuislinja, Paltamon viestintälukio (8 oppilaitosta) Sydänsavo (2) Juankosken lukio, Karttulan lukio, Kuopion aikuislukio, Linnanpellon lukio, Rautalammin lukio, Rautavaaran lukio, Siilinjärven lukio, Suonenjoen lukio, Tuusniemen lukio, Vesannon lukio, Nilsiän lukio, Savon ammattiopisto (12 oppilaitosta) Kantasavo (3) Leppävirran lukio, Varkauden lukion aikuislinja, Heinäveden lukio, Mikkelin Lyseon lukion aikuislinja, Otavan Opisto, Pieksämäen lukio, Savonlinnan aikuislukio (7 oppilaitosta) Pohjois-Karjala (4) Enon lukio, Ilomantsin lukio, Joensuun lyseon lukion aikuislinja, Juuan lukio, Kontiolahden lukio, Liperin lukio, Kiteen lukio, Lieksan lukio, Tohmajärven lukio (9 oppilaitosta)

Alueverkon tiimivetäjät 3.4.2017 Alueelliset tiimit Ylä-Savo – Kainuu Iisalmen lyseo ja aikuislukio, Kiuruveden, Lapinlahden, Pielaveden, Vieremän ja Sonkajärven lukiot, Kajaanin lukion aikuislinja, Paltamon viestintälukio Sydänsavo Juankosken, Karttulan, Linnanpellon, Rauta-lammin, Rautavaaran, Siilinjärven, Suonenjoen, Tuusniemen, Vesannon ja Nilsiän lukiot, Kuopion aikuislukio, Savon ammatti- ja aikuisopisto Kantasavo Heinäveden, Leppä-virran ja Pieksämäen lukiot, Varkauden lukion aikuislinja, Mikkelin Lyseon lukion aikuislinja, Otavan Opisto, Savonlinnan aikuislukio Pohjois-Karjala Enon, Ilomantsin, lukio, Juuan, Kontiolahden, Liperin Kiteen, Lieksan ja Tohmajärven lukiot, Joensuun lyseon lukion aikuislinja Rehtorit Atk-vastaavat Opot Aineryhmät Äidinkieli Kielet Mat. ja luonnontieteet Humanistit Taito ja taide Rehtorien koulutus: Tiimityö ja johtaminen verkostossa (3 ov, Joy) Alueverkon tiimivetäjät Tehtävät: - tukee ja kehittää oman tiiminsä / aineryhmänsä toimintaa ja yhteistyötä alueverkossa osallistuu ISOverkoston verkkosisältöjen kokoamiseen, kehittämiseen ja arviointiin koulutus- ja tiedotustehtävät Tiimivetäjien vuosittainen koulutuspäivä - ryhmäprosessit tiiminvetäjän rooli, tehtävät ja verkkoympäristön yhteisöllinen rakentaminen

ISOverkoston kurssitarjonnan kokoaminen 3.4.2017 ISOverkoston kurssitarjonnan kokoaminen ISOverkosto Koulutuksena toteutettavat verkkokurssit (ohjaava opettaja / lähiohjaaja) Yhteiset monimuotokurssit ja uudet kurssitoteutukset Maksulliset verkkokurssit (40-100 €) (yhteinen tarjotin) Alueverkot / Lähialue- yhteistyö Uudet yhteistyömallit ja kurssi-toteutukset Etälukioverkon jaksotettu kurssitarjonta (aineopiskelu sopimuspohjaisesti) Lähikoulujen kurssitarjonnan hyödyntäminen sopimuspohjaisesti Koulu Oma kurssitarjonta Yhteenveto kurssitarjonnasta! opiskelija Pääosa kursseista

Koulutuksena toteutettava verkkokurssi 3.4.2017 Koulutuksena toteutettava verkkokurssi Ohjaava opettaja (ISOverkosto) Arviointi Alkuohjaus Oppimisprosessin ohjaus Lähiohjaaja (koulu) O p p i m i s p r o s e s s i Koulutuskurssin idea Opiskelija Loppukoe, palautteet ja arviointi, todistus Ilmoittautuminen ja opiskelun aloitus K o u l u t u s j a k e h i t y s t y ö

3.4.2017 Koulutuskurssi Opiskelijalle normaali lukiokurssi (opiskelija mukana myös kehitystyössä) Lähiohjaajalle työssä oppimista (osana verkkoped. koulutusta) ja yhteistä kehittämistä Ohjaavalle opettajalle verkkokurssin toteutusta ja kehittämistä, mentorointia ja työssä oppimista Tiimityönä verkkokurssin ja yhteisen opetustarjonnan toimintamallin testausta ja kehittämistä kurssisisältöjen pilotointia, arviointia ja kehittämistä kurssipohjat verkoston käyttöön Tutkimus- ja koulutusyhteistyötä Joensuun yliopiston kanssa Yhteenveto edellisestä

Syksyn 2004 koulutuskurssit 3.4.2017 Syksyn 2004 koulutuskurssit 1. jaksolla: 10 kurssia/ohjaavaa opettajaa, 25 lähiohjaajaa, 94 opiskelijaa

ISOverkoston maksulliset verkkokurssit www.isoverkosto.fi 3.4.2017 ISOverkoston maksulliset verkkokurssit www.isoverkosto.fi Koulu 1 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Kokonaan ohjattu verkkokurssi Koulu 2 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Oman opettajan lähiohjaus Koulu 3 yhteyshenkilö (opo tms.) ilmoitt. / maksusitoumus Itsenäinen kurssisuoritus ilman ohjausta 40 € alkuohjaus (20 €) (prosessiohjaus) arviointi (20 €) 40 € alkuohjaus (20 €) arviointi (20 €) 100 € alkuohjaus (20 €) prossessin ohjaus (60 €) arviointi (20 €) Tarjoava koulu - ottaa vastaan ilmoittautumiset, maksaa opettajalle palkan, laskuttaa opiskelijan koulua ES2 Keskeytys = alkuohjaus (20 €)

Kaikille avoin, maksullinen tarjonta (valmiina 100 verkkokurssia) 3.4.2017 Kopio kurssitarjottimesta / ilmoittautumisjärjestelmästä Määriä (kurssit / osallistumiset)

Erilaisia kurssitoteutuksia 3.4.2017 Erilaisia kurssitoteutuksia Kurssin toteutus ISOverkoston maksullinen tarjonta (avoin) Koulutus-kurssit (ISOverkosto) Etälukioverkon jaksotetut kurssit Maksut 40 - 100 euroa Ei Ei (verkostosopimus) Sop. mukaan (muut) Ilmoittautuminen verkon kautta Milloin tahansa Ennen määräaikaa Ennen kurssin alkua Kontaktiopetus Ei lainkaan tai lähikoulun järjestämänä 1-3 kertaa (40-80 min) / kurssi (vapaaehtoinen) Ohjaus Sop. mukaan Lähiohjaaja / ohjaava opettaja Päivystysajat Arviointi Koko prosessi Mahd. kokeet Lukuv. aikana Kokeet verkko-koepäivinä lähi-koululla Aikataulun mukaisesti Kokeet lähikoululla Kokeet lähikoululla

ISOverkoston sisältöpooli 3.4.2017 ISOverkoston sisältöpooli Moodle-oppimisalusta Lotuskursseista puretut aihiot Oppimisprosessi ja sen ohjaus Uudet aihiot Muut alustat Sisältöpooli (Nexus-ympäristössä) Kaikkien opettajien käytössä oleva aihiopankki Alustariippumattomia luokiteltuja (metatiedot!) oppimisaihioita (pienet) oppimateriaalipalaset kuten kuvat, äänitiedostot, linkit, kurssipohjat, kurssisuunnitelmat, animaatiot ja simulaatiot Toimii vaihtoperiaatteella

ISOverkoston verkkokurssien yleinen tuotantomalli 3.4.2017 ISOverkoston verkkokurssien yleinen tuotantomalli Kurssin rakentaminen Moodleen Yksin tai tiimissä Linkittämällä Nexuksesta Moodleen sekä Moodlen omia työkaluja hyödyntämällä Muista vuorovaikutus, aktivoivat oppimistehtävät ja hyvä ohjeistus ja ohjaus Opettajan kiinnostus verkko-opettamiseen ja tietoverkkojen hyödyntämiseen opiskelussa Kurssipohja Moodle-oppimisalustalle & tutustuminen Moodleen Tutustuminen Moodleen uuden (tai valmiin kurssin) kurssipohjan ja tiimiympäristön avulla (näkymä ja työkalut) Kurssin pilotointi Opiskelijoille oikea lukiokurssi Kurssin edelleen kehittäminen Perehtyminen verkkopedagogiikkaan Kirjallisuuden tai koulutuksen avulla Käyttö omassa koulussa tai alueverkossa Kurssisuunnitelman työstäminen Kurssipohja ISOverkostolle Kaikkien opettajien käyttöön Oppimisaihioiden rakentaminen Vanhoja purkamalla tai uusia tuottamalla esim. PowerPointilla tai Nexuksen sisältöeditorilla Koulutuskurssiksi ISOverkostolle Lähiohjaajien perehdytys verkkototeutukseen Kurssin kehittäminen Oppimisaihioiden vienti Nexuksen sisältöpooliin Aihiot kaikkien käytettävissä Käyttöoikeussopimus hyväksyttävä Vastavuoroisuuden periaate (aihioista ei makseta) ISOverkoston maksulliseen tarjontaan

3.4.2017 Opettajien täydennyskoulutus yhteisöllisyyttä ja verkostoitumista tukien Työssä oppien ja alueellisissa työpajoissa Työvälinekoulutukset ja tekninen tuki omalla koululla Verkkopedagogista tukea sisällöntuottajille Muutosvalmiuksia ja tiimikoulutusta Yhteistyössä Joensuun yliopiston kanssa

3.4.2017 Arviointi ja laatu Itä-Suomen etälukioverkko -projektin tulokset ja alueellinen tarveselvitys hankevalmistelun pohjana Lähtötilanne Tarveselvitys (2003), lähtötilannekartoitus rehtoreille Lukioiden tulevaisuuskuvat, tutkimus 2004 (Tulevaisuuden tutkimuskeskus) Projektin ja verkoston jatkuva arviointi Osallistumiset, tulokset ja vaikuttavuus (tilastot, kyselyt, tutkimus) Laatukäytänteiden kokoaminen Ohjeet ja pelisäännöt, tuotantomallit, verkkokurssien laatukriteerityökalu, … Mukana kansallisessa laatutyössä verkko-opetuksen laatukriteerit

Lähtötilannekartoitusta (rehtorit) 3.4.2017 Lähtötilannekartoitusta (rehtorit) Uusia rehtoreita 53 % (alle 5 vuotta) Useimmat opettajat suhtautuivat ISOverkoston mahdollisuuksiin myönteisesti (67 %) Verkosto on herättänyt vain vähän pelkoa ja uhkaa (20 %) Huoli työllisyydestä, osaamisesta, muutoksesta, jaksamisesta Rehtorien verkostoituminen ja koulutus nähdään erittäin tärkeänä (90 %) Joka toinen rehtori näki oman koulunsa tulevaisuuden valoisana (50 %) Koulut joutuvat kohtaamaan myös monia uhkakuvia ja muutospaineita (76 % rehtoreista)

Erityisiä haasteita projektissa 3.4.2017 Erityisiä haasteita projektissa Opettajien innostaminen yhteiseen tekemiseen – mikä porkkanaksi? Pysyvän, dynaamisen ja kestävän toimintamallin rakentaminen Laatuajattelu Lukioiden tulevaisuuskuvat – muutoksen ennakointi ja kohtaaminen Yhteiskunnan haasteisiin vastaaminen

3.4.2017 Pohdintaa … Virtuaaliset koulutuspalvelut ovat osa normaalia koulutuspalvelua Verkko- / etäopetusmenetelmiä soveltaen ja jalostaen kehitetään koko lukiokoulutuksen saavutettavuutta ja monipuolisuutta (tasa-arvoiset koulutuspalvelut) Verkostossa koulutuksen ja tukipalvelujen avulla varmistetaan verkko- / etäopetuksen laatu ja jatkokehitys Aikuisten lukiokoulutus aikuisopiskelijalla oikeus laadukkaaseen, monipuoliseen, joustavaan ja yksilölliseen opetukseen (tarve- ja opiskelija-lähtöisyys) koulutuksen järjestäjällä vastuu opetusjärjestelyistä (koulun oma tarjonta tai ostopalvelut) verkostossa tuetaan aikuisten lukiokoulutusta erilaisten toteuttamismallien, tukipalvelujen ja yhteisen kurssitarjonnan avulla

Matkalla … Kohti Haasteena Koulu- ja oppimisverkostoja 3.4.2017 Matkalla … Kohti Koulu- ja oppimisverkostoja Monimuotoisia opetusjärjestelyjä Yksilöllisiä ja joustavia palveluja Uutta opettajuutta ja oppimiskulttuuria Haasteena Koulutuksen / verkko-opetuksen laatu Yhteistyöhön perustuva toimintakulttuuri voimavarojen yhdistäminen / yhteisöllisyys pedagogiset ja hallinnolliset toimintamallit verkostoitumista tukevat organisaatio- ja rahoitusmallit Opettajan monimuotoistuva toimenkuva

Yhteisöllisesti verkostossa 3.4.2017 Yhteisöllisesti verkostossa Kiitos Lisätietoja: leena.suonio@varkaus.fi